Mit højre ben er stærkest!


Fast legs
 Share

Recommended Posts

Jeg har i min pause fra konkurrence hen over vinteren, tænkt mig at prøve at styrketræne (er igang).

Jeg har på det seneste været opmærksom på, at jeg træder en anelse mere med højre ben end venstre. I min styrketræning ser det også ud til at jeg er lidt stærkere i højre ben i forhold til venstre.

Lige nu laver jeg PRIMÆRT øvelser for begge ben. Men når jeg laver "stepups" kan jeg se at jeg er mere presset i de sidste gentagelser i venstre ben. Hvordan arbejder jeg bedst med at udligne forskellen? På cyklen har jeg en god ide om hvordan jeg skal gribe problemet an, men i styrkecenteret er jeg mere i tvivl...

Jeg går ud fra at vejen frem er at lave flere øvelser hvor jeg træner højre og venstre ben isoleret - MEN:

Skal jeg træne med samme belastning og gentagelser højre/venstre og så regne med at jeg dermed udligner forskellen (det svageste ben sætter dermed begrænsningen for progressionen).

ELLER

Træne flere reps/tungere for det svage ben?

Håber at én, eller flere, har erfaringer med problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Har selv for at par uger siden haft lejlighed til at drøfte samme problem med en fys - er i den "heldige" situation at samtlige muskler i højre side er klart dominerende :mad:

Den opskrift jeg fik var et ekstra sæt den til svage side, altså hvis venstre side er svag så hedder det venstre, højre, venstre, højre, venstre. Eller hvis man har fat i øvelser for begge ben starter man med et venstresidesæt så det bliver til venstre, begge, begge.

Jeg vil da også gerne vide hvad du har fundet på i cykelsammenhæng da jeg også træder meget mere med højrebenet....

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

træne med samme belastning på begge ben så vil det udligne sig..

Ikke nødvendigvis, for så snart det bliver en smule tungt vil det stærkeste ben stille og roligt begynde at tage over. i så fald skal man ihvertfald holde sig fra tunge løft og så kun køre med en vægt man kan køre i god stil. Men i mit tilfælde vil det betyde ingen fremgang og så er det jo heller ikke sjovt...

Har selv samme problem, fordi jeg har haft fået smasket mit højre ben i et færselsuheld i mine unge dage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også bemærket at min ene ben er lidt bedre til step-ups end det andet. Det er ikke noget stort problem, og vel egentlig meget naturligt. De fleste mennesker sætter jo af med deres favorit ben når de skal springe langt.

Løsningen er vel en del et-bensøvelser. Her er en artikel der kan inspirrere:

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=473323

Hvis man træner en sport hvor man lave en masse retningsskrift, så skulle et-bensøvelser var en god skadeforebyggelse. Men det forstiller jeg mig ikke er relevant for cykelsport.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det godt nok arme, men man kan vel drage en parallel til ben.

Min højre arm er markant stærkere end den venstre. Men dengang jeg trænede meget blev du udlignet. Jeg kørte det samme med begge arme, og kunne mærke at højre arm ikke var smadret dagen efter ligesom venstre arm var....

Link to comment
Share on other sites

Den med at STARTE med at presse med venstre ben - det tror jeg faktisk er en god ide - jeg starter ALTID med højre - det er nok bare en vane - men egentlig lidt dumt?

Nå, men på cyklen træner jeg i øjeblikket en del med powercranks - www.powercranks.com (håber det er OK at nævne dem ved navn - ellers må mod. lige igang med viskelædderet...). Jeg tror det efterhånden vil udligne meget af "styrken" når jeg sidder på cyklen. Egentlig bare en "sidegevinst" men i sagens natur er man nød til at træde med venstre ben også med dette system. Jeg har altid brugt "et bens øvelser" i min træning, men det her er MEGET mere effektivt.

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share