Hvor meget vand om dagen?


Satchmo
 Share

Recommended Posts

Hvor meget vand må man højst drikke om dagen? Jeg har både hørt 1,5 liter og 3 liter. Jeg drikker ca. 3 liter om dagen nu. Hver anden dag løber jeg og hver anden dag styrketræner jeg og har ofte brug for mege end 3 liter synes jeg. Håber på nogle kvalificerede svar til dette fremragende spørgsmål :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget vand må man højst drikke om dagen? Jeg har både hørt 1,5 liter og 3 liter. Jeg drikker ca. 3 liter om dagen nu. Hver anden dag løber jeg og hver anden dag styrketræner jeg og har ofte brug for mege end 3 liter synes jeg. Håber på nogle kvalificerede svar til dette fremragende spørgsmål :wink:

3 er slet slet ikke i overkanten. Jeg får omkring 6-7liter pt. Med 5 styrke og 5 cardio om ugen.

Så fyld du bare på :smile:

Link to comment
Share on other sites

3 er slet slet ikke i overkanten. Jeg får omkring 6-7liter pt. Med 5 styrke og 5 cardio om ugen.

Så fyld du bare på :smile:

Kommer det ikke også an på hvor meget man motionerer om dagen? Har hørt om at man kan blive indlagt hvis man drikker for meget vand, på grund af de mineraler som man udløser når man pisser?

Link to comment
Share on other sites

Kommer det ikke også an på hvor meget man motionerer om dagen? Har hørt om at man kan blive indlagt hvis man drikker for meget vand, på grund af de mineraler som man udløser når man pisser?

Jo det kommer an på hvor meget du træner og sveder i løbet af dagen. Men med dit løb og styrke synes jeg 3l er lavt sat :smile:

Link to comment
Share on other sites

Man skal bare passe på at man ikke skyller alt saltet ud af kroppen...

Men tommelfingerregl er at man skal drikke massere af vand, og man kan tjekke om man drikker nok ved at se farven på ens urin. Er det gult, skal du drikke mere og det må meget gerne være vand

Link to comment
Share on other sites

Man skal bare passe på at man ikke skyller alt saltet ud af kroppen...

Men tommelfingerregl er at man skal drikke massere af vand, og man kan tjekke om man drikker nok ved at se farven på ens urin. Er det gult, skal du drikke mere og det må meget gerne være vand

Mørkegult..

Og desuden - nu er der jo mange andre mineraler - salte, som kroppen har brug for, og de ryger ud ligesom NaCl - Dem får du ind gennem kosten, så det gælder altså om at finde den rigtige balance.

Det kan ikke klares med en gang ujodet-køkkensalt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Her er en artikel fra helse om det at drikke vand og hvor meget :wink:

Drik vand efter tørsten

Lad tørsten bestemme, hvor meget vand du drikker. Det en myte, at vi skal have mindst to liter vand hver dag. Kun et fåtal bør drikke mere, end deres tørst dikterer. For meget vand kan skade især mange ældres helbred, udtaler professor Søren Nielsen.

Af Mette Bender Fysioterapeut og journalist

Vand er sundt. Men vi kan få for meget af det sunde.

– Der er ingen videnskabelige beviser for, at vi skal have to liter vand om dagen, siger Søren Nielsen, som er medicinsk professor og leder af Vand og Salt Centret ved Aarhus Universitet.

Han vil gerne den myte til livs, som får nogle til at presse mere vand i sig, end de har lyst til. Og brug for.

– Vi ved, at to liter er, hvad mange – uden at tænke over det – drikker af væske i alt på en dag. Der er derimod intet videnskabeligt belæg for at mene, at alle skal indtage to liter vand hver dag – tværtimod, forklarer Søren Nielsen, som er fortrolig med den internationale forskning på området.

Han oplever stor interesse for emnet, når han og hans kolleger holder foredrag for almindelige mennesker.

– Læger og andet sundhedspersonale har længe holdt på, at vi skal drikke masser af vand. Men nyrerne sørger for, at vi kun beholder den mængde vand, der svarer til, hvad vi ville drikke, hvis vi fulgte tørsten. Resten løber lige igennem. Og hvis man drikker for meget over længere tid, nedsætter man oven i købet nyrernes evne til at regulere vandbalancen.

Søren Nielsen bekræfter, at et fåtal af ældre kan have svært ved at mærke, hvor meget vand de har brug for. Og disse ældre skal drikke mere, end de har lyst til. Det samme kan gælde personer, der får vanddrivende medicin, ligesom det ved enkelte sygdomme fx blærebetændelse kan være en fordel at drikke meget vand.

– Hos os andre betyder store vandmængder ikke, at vi bliver sundere eller renere, men udelukkende, at vi tisser meget. Det er uden problemer for nogle. Men for især mange ældre betyder det, at de skal på toilettet mange gange hver nat og derfor sover dårligt. Dårlig søvn er skidt for helbredet. Nogle udvikler desuden ufrivillig vandladning, fordi de presser ekstra vand i sig, forklarer Søren Nielsen.

Han tilføjer, at de talrige ældre, der lider af kronisk hjertesvigt, har tendens til at ophobe væske i kroppen. De må op og tømme blæren mange gange hver nat, hvis de drikker rigeligt vand om aftenen.

– Hoftebrud opstår ikke sjældent, når ældre snubler i tæppefolder eller andet på vej til toilettet om natten. Og hoftebrud er en farlig sygdom. Den fører let meget andet med sig. Så rigelige vandmængder kan altså skade de ældres helbred, siger lederen af Vand og Salt Centret.

Professor Søren Nielsen anbefaler alle sunde mennesker at stole på deres tørstfornemmelse, medmindre lægen råder dem til andet. Samtidig bør vi sørge for, at vand udgør hovedparten af det, vi drikker.

Sutteflasker for voksne

– Sygeplejerske Marianne Bertelsen har speciale i vandladningsproblemer. Hun og hendes kolleger på uro-gynækologisk afdeling på Hvidovre Hospital ser de negative resultater af den trend, de kalder »sutteflasken for voksne«. De tænker på den flaske, som mange i dag bærer med sig alle vegne for altid at have en mundfuld vand ved hånden.

– Sydpå kan det være klogt at have vand med, fordi varmen gør det nødvendigt at drikke mere, siger hun. Men herhjemme skulle det ikke være nødvendigt at medbringe flasker i bussen eller til undervisning. I Danmark kan vi sagtens vente med at få et glas vand, til der er pause, eller til vi når hjem.

– Vi ser en del, særligt kvinder, som simpelthen drikker for meget vand. Det ekstreme eksempel er én, der vænnede sig til 12 liter om dagen. Men mange drikker i mindre målestok mere, end de har brug for, fordi de tror, at jo mere vand, de drikker, jo sundere bliver de.

Marianne Bertelsen ser både yngre og ældre, der udvikler eller forstærker vandladningsproblemer på grund af for meget vand. Hun kalder det falsk inkontinens.

– Måske har personen i forvejen en lidt svag bækkenbund eller en lidt lille blære. For mange liter gennem systemet om dagen belaster og kan betyde, at personen begynder at lække og ikke altid når toilettet i tide, forklarer Marianne Bertelsen.

– Vi ser også nogle, som har fået at vide, at de skal drikke mindst én liter, mens de dyrker fitness, men det mener jeg heller ikke, der er belæg for.

Marianne Bertelsen peger som Søren Nielsen på, at nogle ældre glemmer at drikke.

– For dem er det klogt at måle vand op og stille i køleskabet. Og så sørge for at drikke det opmålte i løbet af dagen. Men hvis de drikker kaffe og the foruden to liter vand, er det alt for meget. Så skal den ældre op flere gange hver nat og sover dårligt.

Marianne Bertelsen er enig i, at tørstmekanismen virker efter hensigten hos de fleste.

– Men man kan sagtens vænne sig til at drikke for meget og dermed ødelægge mekanismen.

Vandflasken signalerer kontrol

Trenden med vandflasker, der følger deres ejer overalt, har Jørn Duus Hansen bemærket.

Han er livsstilsforsker og tidligere reklamemand og tolker flaskerne med kildevand og brusevand som et signal til omgivelserne om, at her er en person, som har kontrol.

De mennesker, der har vandflasken som følgesvend, er ifølge Jørn Duus et folkefærd, der lægger vægt på orden. De viser, at de lever sundt og har styr på sig selv.

»Tal-betjente« kalder han dem og tænker her på tal i bred forstand.

– Det kan være jurister. Eller de mange nye projektfolk. Folk, der styrer budgetter, planer og andre mennesker. De er bevidste om mål og kan følge samme retning længe.

Jørn Duus er sikker på, at vandflaskerne handler mere om image end om at holde sig sund.

– Hvis sundheden var det væsentlige, kunne disse mennesker bare drikke vand fra hanen, men det er der ingen signalværdi i. Så det gør de ikke. Vand til ti kroner flasken eller mere handler primært om livsstil. Ikke om sundhed.

Det ser vi også i reklamerne for vand, hvor især unge kvinder bæller litervis i sig. Jørn Duus mener, at vandflasken særligt er hunkønnets varemærke.

– De står rundt omkring på kvindernes skriveborde. En flaske cola på skrivebordet signalerer til gengæld noget helt andet. De coladrikkende ønsker ikke at virke kontrollerede. De arbejder i kreative fag og vil hellere være tossede og fulde af ideer, så de drikker stimulerende væske. Kaffe, cola, alkohol.

Vand har ifølge Jørn Duus én værdi mere – udover at signalere styr på livet.

– Det symboliserer fra gammel tid renhed og klarhed og hører ligesom brød til noget helt basalt menneskeligt. Der er en form for religiøs renselse forbundet med vand.

Hvad skal jeg drikke?

Følg din tørst.

Drik mere, hvis du sveder meget eller har diaré.

Sørg for, at vand udgør hovedparten af den væske, du drikker.

Link to comment
Share on other sites

Det vigtigste næringsstof i kroppen er rent vand -

når alt kommer til alt, er vand rygraden i hver

eneste kropsfunktion. Dette er årsagen til at

læger og ernæringseksperter anbefaler almindeligt

aktive folk at drikke 10 glas om dagen. De

som også træner, skal indtage ekstra, afhængigt

af hvor meget de træner.

Mange sportsfolk er kronisk dehydrerede, og fordi

de er dehydrerede, virker hverken deres kardiovaskulære

system, deres metabolisme eller deresfordøjelse optimalt.

Nu må tiden helt klart være inde til at få vendt denne

tendens. En af de bedste måder til at sikre at du drikker

vand nok, er ved at forstå nøjagtig hvordan vand påvirker

dit helbred og din evne til at præstere det optimale hver

eneste dag - og så skal du holde øje med om du er

passende hydreret ved at checke farven på din

urin.

Hvis du har besluttet dig for en sund livsstil, spiser

fornuftigt, og køber kosttilskud - sørg for at

føje rigelige mængder kvalitetsvand til det våbenarsenal,

du bruger i kampen for at forbedre din

livskvalitet. Vand er en gratis investering, som du

kan bruge til at beskytte din krop imod alderdom,

skader og sygdom - foruden at det øger dine

sportspræstationer. Hvis du følger reglerne i

dette kapitel, vil du være langt henne ad vejen

mod succes!

Et væsketab på bare 2% forringer dine musklers

arbejdsevne med hele 20%"

http://www.bodyhouse.dk/idealbb/view.asp?t...p;searchstring=

Edited by Blitz
Link to comment
Share on other sites

Et spørgsmål angående det, at der angiveligt ikke er belæg for påstanden om, at man bør drikke en liter vand under fitness-træning:

Hvis en person møder op til en spinningtime, uden at have vand ved hånden, vil instruktøren så ikke bede den pågældende om at skaffe sig noget vand, så personen ikke dehydrerer? Hvilke erfaringer har spinning-folkene på MOL med dette? Man har jo før hørt om folk, der besvimede af dehydrering under spinning eller anden cardio-præget træning.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke læger og ernæringseksperter? sikke en gang vrøvl - det afhænger fuldstændig af hvad du ellers spiser - og uanset hvad er 10 mere end rigeligt for de fleste

Det er et citat.

Men jeg synes da at 10 glas giver god mening, hvis vi siger at et glas indeholder 200ml = 2 liter vand - Så kan man selv drikke ekstra afhængig hvad man ellers dyrker af sport.

Efter forbrug.dk anbefaler de 1½ liter vand om dagen, så jeg synes nu at det passer meget godt:

http://www.forbrug.dk/erdetfarligt/nyhed/d...revne-maengder/

Edited by Blitz
Link to comment
Share on other sites

Der er en pige fra min klasse der drikker rigtig meget vand, hun er en af dem der altid har en vandflaske i hånden.

Hun siger at det holder hende sund, skylder affaldsstoffer ud og gir hende en renere hud. Er det rigtigt? Det med om hun er sund er et vidt begreb, men hvad med de 2 andre?

Link to comment
Share on other sites

Der er en pige fra min klasse der drikker rigtig meget vand, hun er en af dem der altid har en vandflaske i hånden.

Hun siger at det holder hende sund, skylder affaldsstoffer ud og gir hende en renere hud. Er det rigtigt? Det med om hun er sund er et vidt begreb, men hvad med de 2 andre?

Du kunne læse den artikel jeg postede i mit første indlæg. Der står der noget om det.

Link to comment
Share on other sites

Det er et citat.

Men jeg synes da at 10 glas giver god mening, hvis vi siger at et glas indeholder 200ml = 2 liter vand - Så kan man selv drikke ekstra afhængig hvad man ellers dyrker af sport.

Efter forbrug.dk anbefaler de 1½ liter vand om dagen, så jeg synes nu at det passer meget godt:

http://www.forbrug.dk/erdetfarligt/nyhed/d...revne-maengder/

Jeg er godt klar over det er et citat - men hvilken aktualitet har det hvis citatet er fejlagtigt?

Normalt angivne væskeindtag i fysiologisk litteratur er omkring 1L dagligt - og det er som regel vand der er medregnet ud fra anden væske, fx mælk eller juice. Jeg erkender at folk der træner hårdt kan have brug for mere - men at skrive at læger og ernæringseksperter som en samlet flok anbefaler det dobbelte (det er hvis vi antager du drikker af nogle fandens små glas) er forkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt klar over det er et citat - men hvilken aktualitet har det hvis citatet er fejlagtigt?

Normalt angivne væskeindtag i fysiologisk litteratur er omkring 1L dagligt - og det er som regel vand der er medregnet ud fra anden væske, fx mælk eller juice. Jeg erkender at folk der træner hårdt kan have brug for mere - men at skrive at læger og ernæringseksperter som en samlet flok anbefaler det dobbelte (det er hvis vi antager du drikker af nogle fandens små glas) er forkert.

Drik vand - men ikke i overdrevne mængder

Publiceret: 19-10-2006

Den nyeste forskning anbefaler, at man drikker ca. 1½ liter væske om dagen. Kroppen har brug for ca. 2½ liter væske i døgnet. Gennem maden får vi tilført ca. 1 liter væske, så drikkevarerne skal forsyne kroppen med resten af væskebehovet på ca. 1½ liter.

Jeg mener stadig at citatet ikke er skudt helt ved siden af efter forbrug.dk

Link to comment
Share on other sites

Et spørgsmål angående det, at der angiveligt ikke er belæg for påstanden om, at man bør drikke en liter vand under fitness-træning:

Hvis en person møder op til en spinningtime, uden at have vand ved hånden, vil instruktøren så ikke bede den pågældende om at skaffe sig noget vand, så personen ikke dehydrerer? Hvilke erfaringer har spinning-folkene på MOL med dette? Man har jo før hørt om folk, der besvimede af dehydrering under spinning eller anden cardio-præget træning.

Mange mennesker sveder meget til en spinningtime - dels fordi det foregår indendørs. Men jeg drikker altså ikke en liter vand under en spinningtime. Når jeg løber udendørs skal jeg - med mindre det er meget varmt - op på ture, der varer omkring 1.45-2.00 timer før jeg synes jeg har alvorligt brug for vand. Jeg drikker normalt heller ikke undervejs under et ½ marathon konkurrenceløb.

Jeg tror det er meget rigtigt, at det i høj grad er vanesag (selvfølgelig kan man ikke vænne sig til ikke at dehydrere) hvor meget vand man har brug for - både i hverdagen og til træning. Man skal ikke bare fylde på. Jeg drikker nok i omegnen af 3 liter om dagen (nogle gange lidt mere - nogle gange lidt mindre) og jeg løber en hel del (typisk 80-100 km/uge).

Men det må vel alt andet lige også afhænge af, hvor stor man er...? Der må være forskel på behovet for en 120 kg-person og en 60 kg-person?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener stadig at citatet ikke er skudt helt ved siden af efter forbrug.dk

Nu vil jeg ikke gå ned og diskutere om der skal drikkes 1L eller 1½ væske om dagen fordi det tildels er individuelt - det, det reelt handler om er at 10 glas vand dagligt er skudt langt over målet for de fleste. Jeg antager at de fleste mennesker også indtager anden væske end vand.

Kroppen har et ganske fortrinligt næsten fail-safe system i at regulere vandindtag/sekretion der reagerer på små forskelle i millimolær af osmolære koncentrationer (og tryk) - generelt fungerer det ved at når der er brug for vand - opstår der tørst - det er forkert at indtage 10glas vand om dagen fordi "læger og ernæringseksperter" anbefaler det (hvilket de for øvrigt ikke gør). Det sagt er der ikke noget i vejen med under træning at indtage væske før tørstbehovet opstår.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener hovedpointen i den seneste kampagne er at der i det daglige skal forholdsvis lidt væsketilførsel til for en normalperson. I forbindelse med idræt er der et ekstra væsketab som både afhænger af mængden af træning, intensiteten og i hvilke temperaturomgivelser man befinder sig i og træner i.

Eksemplet med 10 x 0,2 l ekstra væske for idrætsaktive kan efter min mening ikke bruges som standard. Væsken skal doseres individuelt og ikke hen over dagen, men direkte i forbindelse med idrætten (under eller efter). Desuden er det klart de færreste, der træner så meget at det berettiger til et 2 liters væsketab.

Eks.: På en almindelig varm sommerdag drikker jeg på en steady hård racertur ca. 0,75-0,8 liter pr. time (i gennemsnit) fordelt over 3-4 gange indtag. Dette ofte over 2-2½ time, hvilket giver 1½-2 liter, som dog suppleres med et ekstra indtag efter træning (hører måske med i billedet at jeg er en stor person). Jeg tror det svarer nogenlunde svarende til det generelle indtag for rimelig høj intensitet (i træningslitteraturen). Man kan sige dette er tæt på de angivne 2 liter ekstra, men det er så heller ikke hver dag jeg kører en sådan tur. På andre mere lette cykelture er væskebehovet mere begrænset.

Eks.2: I et marathonløb eller høj tempo over lange distancer er min erfaring tilsvarende ca. 2 bærer vand (enkelte poster 1) pr. 5 km (måske 3 dl) eller næsten 0,7-1,0 liter væske pr. time i varmt vejr. Igen nogenlunde svarende til den generelle norm for en hård træningstime.

2 liter ekstra er derfor for langt de fleste motionister klart i overkanten. I normale omgivelser er der ingen grund til at indtage væske under træning i op til en time, da dette påvirker væskebalancen minimalt. 2 timer kan man måske også lige klare, hvis intensiteten ikke er høj og det ikke er varmt, men ellers er det her man normalt bør overveje indtag under træningen. Træning over 2 timer i træk uden væske vil næsten helt sikkert medføre et præstationsfald.

En spinningtime er dog i meget varme omgivelser. Her er den bedste rettesnor for om væske er strengt nødvendigt om man sveder meget. Os der spinner (mere eller mindre) bemærker tit at gulvet hos nogle er næsten tørt (især de lette spinningtimer) uden at dette skal tages som udtryk for at man slet ikke sveder. Andre har en sø man kan soppe rundt i, så behovet er ikke det samme. Generelt er en blanding af varme fugtige omgivelser og dehydrering en dårlig blanding. Derfor anbefales det generelt at man medbringer væske i spinningtimerne. Analog med mit racereksempel kan man også i en spinningtime komme op på et væskeforbrug, der gør at en flaske vand el. sukkervand oftest er passende til 1 spinningtime. 1 liter kan man godt komme op på ved en meget hård time med efterindtag (men ikke 2 liter).

I regnestykket hører også med hvilken intensitet man er i stand til at træne med (jf. spinningeksemplet). Er man nybegyndere er der stor sandsynlighed for at væsketabet er mere begrænset, da varmeproduktionen meget afhænger af træningsintensiteten, samt sekundært af form, fysik, kropsbygning mv.

Angående saltproblemstillingen kan man vel sige at langt de fleste mennesker indtager for meget salt i maden og via fast food og derfor som udgangspunkt ikke vil have et problem med tendens til udtynding af salte med mindre man da drikker 5 liter vand pr. dag (hvilket nogle gør). DEr kan så være andre problemer med et så stort indtag. Omvendt er der nogle som stort set slet ikke bruger salt i mad og kombineret med meget idræt kan det være fornuftigt bevidst at tilføre lidt salt i maden (men ikke ret meget).

I forbindelse med ultralange og meget varme idrætsudfoldelser er det vigtigt at der (typisk i væsken) er tilsat salte (hvilke i øvrigt fremme væskeoptaget i balancerede mængder). Dette kunne være et marathonløb i meget varmt vejr. Jeg har selv for en del år siden prøvet at cykle 4 timer i bagende sol midt på dagen, hvor jeg kun indtog væske uden salte. Følte mig meget tørstig efter turen, som gik ok og troede jeg bare skulle have mere vand, men denne skyllede bare direkte igennem kroppen uden at ret meget blev optaget. Min saltkoncentration i blodet var udtyndet og svedt ud og derfor ret lav. Jeg blev dårlig og tog på skadesstuen, hvor en læge efter en bræktur spurgte om jeg selv havde en ide om hvad der var i vejen. Med eftertanke foreslog jeg saltmangel, hvilket en blodprøve ganske rigtigt viste var den korrekte dianose (en del under de normale grænseværdier), så det kostede en del timer med drop i hospitalsseng. Siden har jeg haft stor respekt for ikke at overdrikke rent vand til dagligt og tilsætte salt ved meget lange idrætspræstationer (af skade bliver man klog - håber jeg).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hmm, jeg læste på alun.dk noget med at holde væskebalancen iorden.

"3. Hold væskebalancen i orden

For at gøre dette er du nødt til at drikke vand, ikke hverken kaffe eller te eller kommercielt fremstillede læskedrikke. De virker ofte dehydrerende eller indeholder tilstrækkeligt med fast stof til, at de virker som mad i kroppen. For at beregne hvor meget vand du har behov for at drikke, beregnet i liter, multiplicerer du din kropsvægt i kilo med 0,33. Hvert sekund er millioner af kemiske reaktioner i kroppen afhængige af vand og hvis det ikke er der, begynder kroppen at oplagre vand i kropsvævet, og du begynder at se oppustet og syg ud."

og ganger jeg 0.33 med 92 skal jeg drikke 30L vand :S

har de skrevet forkert eller er de bare en flok pader?

Link to comment
Share on other sites

hmm, jeg læste på alun.dk noget med at holde væskebalancen iorden.

"3. Hold væskebalancen i orden

For at gøre dette er du nødt til at drikke vand, ikke hverken kaffe eller te eller kommercielt fremstillede læskedrikke. De virker ofte dehydrerende eller indeholder tilstrækkeligt med fast stof til, at de virker som mad i kroppen. For at beregne hvor meget vand du har behov for at drikke, beregnet i liter, multiplicerer du din kropsvægt i kilo med 0,33. Hvert sekund er millioner af kemiske reaktioner i kroppen afhængige af vand og hvis det ikke er der, begynder kroppen at oplagre vand i kropsvævet, og du begynder at se oppustet og syg ud."

og ganger jeg 0.33 med 92 skal jeg drikke 30L vand :S

har de skrevet forkert eller er de bare en flok pader?

Begge dele.
Link to comment
Share on other sites

Mht. salt (som overdrevne mængder vand kan skylle ud af kroppen), er der så nogen effektiv metode til at konstatere, om man er i salt-underskud?

Min bedstefar, som havde sejlet på langfart til bl.a Afrika, sagde, at når sveden ikke længere smager salt (dette kan tit konstateres, blot ved at slikke sig om munden), så er man ved at mangle salt. Er denne metode godt nok, eller er der andet, man skal lægge mærke til?

Link to comment
Share on other sites

hmm, jeg læste på alun.dk noget med at holde væskebalancen iorden.

"3. Hold væskebalancen i orden

For at gøre dette er du nødt til at drikke vand, ikke hverken kaffe eller te eller kommercielt fremstillede læskedrikke. De virker ofte dehydrerende eller indeholder tilstrækkeligt med fast stof til, at de virker som mad i kroppen. For at beregne hvor meget vand du har behov for at drikke, beregnet i liter, multiplicerer du din kropsvægt i kilo med 0,33. Hvert sekund er millioner af kemiske reaktioner i kroppen afhængige af vand og hvis det ikke er der, begynder kroppen at oplagre vand i kropsvævet, og du begynder at se oppustet og syg ud."

og ganger jeg 0.33 med 92 skal jeg drikke 30L vand :S

har de skrevet forkert eller er de bare en flok pader?

Kæft, nogle båååååtnakker!

30 liter vand på en dag!?

Så kan man da lige så godt bestille en tid hos bedemanden med det samme!

En kamel kan f.eks drikke op til 200 liter i løbet af få minutter (og så gå mange dage i `ørkningen´ uden vand). Men det er så, fordi dens krop er lavet til det. Hvis mennesker tog lige så kraftigt for sig af vand, ville de dø.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share