Stavgang?


GirlieOdense
 Share

Recommended Posts

Heysa! :bigsmile:

Jeg vil nu i gang med min motion igen, men har et knæ der er rigtig rigtig dumt.. så.. har faktisk problemer med alt der kan få mig op at svede og forbrænde lidt kalorier..

(patella problemer - har haft det i 3,5 år, skal til flere undersøgelser i januar på sygehuset igen igen)

Overvejer at give stavgang et forsøg (også selvom jeg syntes det ser noget så komisk ud :laugh: Sorry til jer der allerede er i gang med den motionsform :blush: )

Er der nogen der kender lidt til det - kan jeg bare købe et par stave og gå i gang - er der en masse speciell teknikker - klubber eller?

(Bor i Odense C)

Det er noget med at det skulle være meget skånsomt for knæene pga stavene skulle tage ca 30-40% af vægten fra knæene? :smile:

Håber at høre fra nogen af jer kære MOL-brugere :tongue:

Link to comment
Share on other sites

MOL-folk er alvidende (næsten) så det skulle ikke undre mig om der er nogen med forstand på emnet herinde. Dog må jeg indrømme at jeg aldrig har set nogen fortælle at de dyrker stavgang, så måske her alligevel er en svaghed. Jeg har nu set en på TV fortlle at der ER noget teknik i at gå rigtigt.

Jeg prøvede lige at google emnet (stavgang) og der er masser af muligheder (stavgang+teknik) giver også masser af læsestof - jeg tør ikke vurdere hvad der er bedst men umiddelbart virkede denne her ret grundig:

om stavgang - også med videoklip om teknik

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

MOL-folk er alvidende (næsten) så det skulle ikke undre mig om der er nogen med forstand på emnet herinde. Dog må jeg indrømme at jeg aldrig har set nogen fortælle at de dyrker stavgang, så måske her alligevel er en svaghed. Jeg har nu set en på TV fortlle at der ER noget teknik i at gå rigtigt.

Jeg prøvede lige at google emnet (stavgang) og der er masser af muligheder (stavgang+teknik) giver også masser af læsestof - jeg tør ikke vurdere hvad der er bedst men umiddelbart virkede denne her ret grundig:

om stavgang - også med videoklip om teknik

Tusind tak :smile: Det vil jeg lige tage en kigger på og se om jeg kan blive lidt klogere på det område :cool:

Link to comment
Share on other sites

Der er Meget teknik i stavgang - men det er ikke spor svært.

Gigtforeningen, som der linkes til er et godt bud. Derudover har POlitikens forlag udgivet en bog, der ud over at undervise i grundteknikken, giver forslag ti landre gangformer og øvelser.

90% (eller i hvert fald mange) af dem jeg ser på gaden går forkert med stavene - og så mister stavene fuldstændigt deres funktion. Brugt korrekt er det en særdeles effektiv motionsform.

Som ser tåbelig ud :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Kan dine knæ holde til powerwalk?

Som jeg ser det er det i bedste fald en relativt lavintens motionsform (hvilket kan være glimrende for nogen, f.eks. ældre), hvor man får overkroppen mere med en normal gang/powerwalk, og som ganske rigtigt får dig til at se en lille smule sjov ud.

Det er noget med at det skulle være meget skånsomt for knæene pga stavene skulle tage ca 30-40% af vægten fra knæene? :smile:

Det kan umuligt passe. tænk på hvor meget du skulle presse ned med armene for at løfte den del af din kropsvægt.

Hvor har du læst det?

Link to comment
Share on other sites

Der er Meget teknik i stavgang - men det er ikke spor svært.

Gigtforeningen, som der linkes til er et godt bud. Derudover har POlitikens forlag udgivet en bog, der ud over at undervise i grundteknikken, giver forslag ti landre gangformer og øvelser.

90% (eller i hvert fald mange) af dem jeg ser på gaden går forkert med stavene - og så mister stavene fuldstændigt deres funktion. Brugt korrekt er det en særdeles effektiv motionsform.

Som ser tåbelig ud :w00t:

:laugh: Giver dig fuldstændig ret!!! Og det er os kun fordi jeg ikke rigtig længere ved jeg skal give mig i kast med som jeg evt kunne have en positiv oplevelse ud af :wink:

Vil se om jeg kan finde den bog der :smile:

Hehe.. Spurgte kæreste om han stadig ville kæreste med mig hvis jeg begyndte på stavgang - det ville han selvfølgelig, MEN.. han ville sq ikke gå ved siden af mig! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Kan dine knæ holde til powerwalk?

Som jeg ser det er det i bedste fald en relativt lavintens motionsform (hvilket kan være glimrende for nogen, f.eks. ældre), hvor man får overkroppen mere med en normal gang/powerwalk, og som ganske rigtigt får dig til at se en lille smule sjov ud.

Det kan umuligt passe. tænk på hvor meget du skulle presse ned med armene for at løfte den del af din kropsvægt.

Hvor har du læst det?

Mmm.. kan normalt ikke holde til at gå hverken powerwalk eller lange ture, men tænkte, at hvis det passede at det kunne fjerne så meget vægt, så kunne muligheden for at jeg kunne gøre det jo evt være.. et optimistisk håb :blush:

Kan faktisk ikke huske helt konkret hvor jeg har læst det.. hoppede en dag rundt på lidt hjemmesider om det og læste det i den forbindelse et eller andet sted, husker desværre ikke hvor - men giver dig ret i at det virker lidt ulogisk :smile:

Link to comment
Share on other sites

Var lige et hurtigt smut inde på stavgang.dk og det virker altså som om de tager munden lige lidt for fuld med løfter om guld og grønne skove (og slanke kroppe)

Under selve aktiviteten stiger kroppens energibehov og dermed forbrændingen af kulhydrater og fedt, hvilket selvfølgelig er en god ting. Men det virkelig interessante her er hvileforbrændingen, dvs. den forbrænding der finder sted i det næste døgn eller mere, efter at man har motioneret. I denne periode genopbygges de brugte muskler, og da stavgang som nævnt involverer næsten alle kroppens muskler, betyder det, at hvileforbrændingen stiger med op til 15-20% - afhængig af træningsmængde, alder, køn og fysisk form. Man forbrænder altså fedt i mange timer uden at røre en finger!

med en lavintens træningsform som stavgang - NO WAY

Det skal dog siges, at denne proces ikke umiddelbart og automatisk medfører et stort vægttab. Men man kommer til at se betydeligt slankere ud!
:blink:
Eksempel: Gennem en periode har man forbrændt 4 liter fedtvæv, og i samme periode har kroppen genopbygget ("overkompenseret") 2 liter muskelvæv: Kroppens vægt er stort set uændret, men fylder betydeligt mindre!

A' what? Muskelmassens densitet er 1,1g/cm^3 og fedt ca 0,9g/cm^3. I eksemplet her er der altså tabt 3,6kg fedt og gainet 2,2kg muskelmasse. Skulle eksemplet være lavet "rigtigt" skulle det hedde ca 2,4 liter fedtvæv og 2 liter muskelmasse, men det lyder naturligvis meget bedre når det er dobbelt op på fedt...

Fordele og virkninger ved stavgang:

• giver 20% højere konditionseffekt (i forhold til alm. gang) • giver op til 40% højere fedtforbrænding • styrker knogler i både arme og ben • styrker armmuskler (især triceps) • styrker bryst-, skulder- og rygmuskulatur • opløser muskelspændinger i skulder og nakke • forbedrer evne til iltoptagelse = bedre kondition

Vi må kunne finde på flere måder at skrive bedre kondition end det der :laugh:

Det er jo i øvrigt nemt at få høje procenttal, når man bare sammenligner med noget der ligger lavt nok.

Hvis stavgang er det der skal til for at få folk op af sofaen, så fint nok, men det bliver solgt liiiige aggressivt nok.

undskyld :blush:

Link to comment
Share on other sites

Var lige et hurtigt smut inde på stavgang.dk og det virker altså som om de tager munden lige lidt for fuld med løfter om guld og grønne skove (og slanke kroppe)

med en lavintens træningsform som stavgang - NO WAY

:blink:

A' what? Muskelmassens densitet er 1,1g/cm^3 og fedt ca 0,9g/cm^3. I eksemplet her er der altså tabt 3,6kg fedt og gainet 2,2kg muskelmasse. Skulle eksemplet være lavet "rigtigt" skulle det hedde ca 2,4 liter fedtvæv og 2 liter muskelmasse, men det lyder naturligvis meget bedre når det er dobbelt op på fedt...

Vi må kunne finde på flere måder at skrive bedre kondition end det der :laugh:

Det er jo i øvrigt nemt at få høje procenttal, når man bare sammenligner med noget der ligger lavt nok.

Hvis stavgang er det der skal til for at få folk op af sofaen, så fint nok, men det bliver solgt liiiige aggressivt nok.

undskyld :blush:

Hehe, ikke sig undskyld :tongue:

Som du sætter det op der kan jeg os sagtens se at det ser lidt lummert ud :wink:

Ih.. vil bare så gerne dyrke noget motion... man bliver så glad af det! :bigsmile:

Bliver altid lidt deprimeret når det efter jeg har trænet gør ondt, samt i dagene efter.. ikke så motiverende må jeg indrømme.. :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ikke sig undskyld :tongue:

Som du sætter det op der kan jeg os sagtens se at det ser lidt lummert ud :wink:

Ih.. vil bare så gerne dyrke noget motion... man bliver så glad af det! :bigsmile:

Bliver altid lidt deprimeret når det efter jeg har trænet gør ondt, samt i dagene efter.. ikke så motiverende må jeg indrømme.. :sneaky2:

Der blev bare sådan lidt hater over mit indlæg, og det var naturligvis ikke for at tage modet fra dig. :devil:

Det er bare så utrolig vigtigt at have realistiske forventninger uanset hvilken motionsform man vælger, fordi ellers bliver man med sikkerhed skuffet.

Hvis stavgang er den motionsform, der virker for dig og ikke giver problemer med knæern, så giv endelig gas.

Forresten: Har du overvejet astanga yoga? godt nok flytter man sig dårligt ud af stedet, men det er forbandet godt og jeg er ret overbevist om at forbrændingen også er højere end ved stavgang.

Link to comment
Share on other sites

Der blev bare sådan lidt hater over mit indlæg, og det var naturligvis ikke for at tage modet fra dig. :devil:

Det er bare så utrolig vigtigt at have realistiske forventninger uanset hvilken motionsform man vælger, fordi ellers bliver man med sikkerhed skuffet.

Hvis stavgang er den motionsform, der virker for dig og ikke giver problemer med knæern, så giv endelig gas.

Forresten: Har du overvejet astanga yoga? godt nok flytter man sig dårligt ud af stedet, men det er forbandet godt og jeg er ret overbevist om at forbrændingen også er højere end ved stavgang.

Astanga yoga? Nej har jeg ikk - fortæl fortæl? :smile: Sidder man ikke ofte med helt bøjede ben osv i sådan noget yoga?

Link to comment
Share on other sites

Astanga yoga? Nej har jeg ikk - fortæl fortæl? :smile: Sidder man ikke ofte med helt bøjede ben osv i sådan noget yoga?

Man bøjer og strækker kroppen på stort set alle leder og kanter - naturligvis under konstant hensyntagen til den enkelte og deres eventuelle skavanker :wink:

Jeg skriver jo lidt i min log, men ellers kan du læse lidt om det på disse links.

http://www.yogamudra.dk/yoga/ashtanga.htm

http://www.astanga-yoga.dk/omastanga.htm

http://www.astanga.dk/dansk/om_astanga.asp

Stillingerne -> http://ashtangayoga.info/asana-vinyasa/index.html

Noget af det ser meget avanceret ud, og det er det også. Det er dog først noget man går i gang med når man er nået et vist niveau med det foregående, hvilket kan tage mange år. Sådan en række stilbilleder yder på ingen måde retfærdighed overfor systemet. Det skal opleves. :smile:

Link to comment
Share on other sites

maxp> du kan ikke rekruttere alle til din religion :tongue:

Forresten: Har du overvejet astanga yoga? godt nok flytter man sig dårligt ud af stedet, men det er forbandet godt og jeg er ret overbevist om at forbrændingen også er højere end ved stavgang.

Hvor overbevist - 27% :innocent:

OT: har du prøvet stavgang? Jeg er enig med dig i dine formelle betragtninger om forbrænding osv - men det er stadig ret hårdt i praksis, ikke mindst fordi det er "lettere" at gå hurtigt end ved alm. powerwalk.

Edited by Dochylle
Link to comment
Share on other sites

Et forholdsvist nyt forskningsforsøg fra Københavns Universitet, skyder alle de postulerede postive effekter i forbindelse med stavgang i sænk.

Forsøgspersonerne var stavgangsundervisere, dvs. de var trænet til at gå "rigtigt" med stavene (samt undervise andre i det).

Der blev i forsøget sammenlignet stavgang med almindelig gang ved samme ganghastighed.

De væsentligste data fra forsøget:

- Iltoptagelsen ved stavgang var 8-10% højere end ved almindelig gang ved samme hastighed

- Ledbelastningsforskel mellem de 2 situationer - INGEN

- Øget aktivitet i overkrop, primært triceps

Den øgede iltoptagelse ved samme ganghastighed, tilskrives let øget aktivitet i overkropsmuskulatur (overvejende triceps).

Har desværre ikke mere data på studiet, og ved faktisk ikke om det er blevet publiceret. Men studiets formål var blandt andet at gøre op med en række postulater omkring stavgang.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Et forholdsvist nyt forskningsforsøg fra Københavns Universitet, skyder alle de postulerede postive effekter i forbindelse med stavgang i sænk.

Forsøgspersonerne var stavgangsundervisere, dvs. de var trænet til at gå "rigtigt" med stavene (samt undervise andre i det).

Der blev i forsøget sammenlignet stavgang med almindelig gang ved samme ganghastighed.

De væsentligste data fra forsøget:

- Iltoptagelsen ved stavgang var 8-10% højere end ved almindelig gang ved samme hastighed

- Ledbelastningsforskel mellem de 2 situationer - INGEN

- Øget aktivitet i overkrop, primært triceps

Den øgede iltoptagelse ved samme ganghastighed, tilskrives let øget aktivitet i overkropsmuskulatur (overvejende triceps).

Har desværre ikke mere data på studiet, og ved faktisk ikke om det er blevet publiceret. Men studiets formål var blandt andet at gøre op med en række postulater omkring stavgang.

Hmm.. :dry: Tror bare jeg vælger at gå uden stænger, i normalt tempo de dage hvor knæet gider - og ikke se dum ud samtidig :laugh:

Link to comment
Share on other sites

maxp> du kan ikke rekruttere alle til din religion :tongue:

Hvor overbevist - 27% :innocent:

OT: har du prøvet stavgang? Jeg er enig med dig i dine formelle betragtninger om forbrænding osv - men det er stadig ret hårdt i praksis, ikke mindst fordi det er "lettere" at gå hurtigt end ved alm. powerwalk.

:laugh:

Det er meget sjældent jeg forsøger at "sælge" astanga ud over hvad jeg skriver i loggen, men nu kom jeg til det her.

Jeg er mindst 71% overbevist, og det er uden at have prøvet stavgang, men sammenlignet med powerwalk. :innocent:

Astanga er væsentlig hårdere end man lige tror, hvis man regner med det bare er lidt strækøvelser.

Kunne være skæg at prøve, bare for at kunne svine det lidt mere konstruktivt :laugh: , men den tid det ville kræve står ikke rigtig mål med gevinsten. Tror jeg må leve i lykkelig uvidenhed på min yogamåtte og med mine små kugler... overlever nok :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kunne være skæg at prøve, bare for at kunne svine det lidt mere konstruktivt :laugh: , men den tid det ville kræve står ikke rigtig mål med gevinsten. Tror jeg må leve i lykkelig uvidenhed på min yogamåtte og med mine små kugler... overlever nok :wink:

Det er derfor jeg holdt op med at dyrke astanga regelmæssigt, og istedet tog op Kettlebells.

:innocent:

Edited by Dochylle
Link to comment
Share on other sites

Det er derfor jeg holdt op med at dyrke astanga regelmæssigt, og istedet tog op Kettlebells.

:innocent:

Er der kun et forsøg på morsomhed gemt i den sætning?

Det var vist slet ikke gået op for mig at du havde prøvet astanga.

Uanset hvad så er "problemet" med astanga at det kræver stor indsats uden at man sådan egentlig ved præcist hvad der er gevinsten. Jeg har dog fået fornemmelsen af at den mindst er indsatsen værd. Og så er der jo iøvrigt ingen der tvinger dig til den mere "hippie-agtige" del af astanga.

Sorry igen - Off topic :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Er der kun et forsøg på morsomhed gemt i den sætning?

Det var vist slet ikke gået op for mig at du havde prøvet astanga.

Uanset hvad så er "problemet" med astanga at det kræver stor indsats uden at man sådan egentlig ved præcist hvad der er gevinsten. Jeg har dog fået fornemmelsen af at den mindst er indsatsen værd. Og så er der jo iøvrigt ingen der tvinger dig til den mere "hippie-agtige" del af astanga.

Sorry igen - Off topic :tongue:

Kun morsomhed. :smile:

P.S. Når man tænker på den nidkærhed du udviste i at diskutere gennemspringninger osv i min log, overrasker det mig du ikke lan huske jeg har dyrket astanga.

:smile:

Off topic, off topic. Sorry. Jeg holder inde her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share