Veteran gonnabe


heffehurtig
 Share

Recommended Posts

Søren W: Dobrev? Hvordan fanden har han fået de patkasser af at køre træk og stød? Kan være han smutter ned i det lokale center og kører lidt pat, når coach ikke kigger :superman: Forresten cool, du lugter til vægtløftningen. Med det squat, burde der være til en del, hvis du kan få teknik osv. til at spille!

Nogen mener jo det er en ulempe at være stærk når man skal lære VL, men jeg håber jeg kan styre min groteske styrke og få lært teknikken. Når det er sket kan jeg endelig komme til at se sådan her ud, lee':

post-2113-1178194816_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Leeeeee' DoBred. Han er ikke den største tekniker sporten har set, men det kan han jo så også være strintende ligeglad med. Lortet bliver rykket rundt uanset...

Torsdag træning med Flemming i hopla og martin i lidt mindre hopla.

Varmede grundigt op med de nye kedelklokker. forskellige hiv og sving og sager til jeg svedte.

Træk

60x3

60x3

65x2

65x2

70x2

70x2

70x2

70x2

70x2 arbejder en masse med at holde armene afslappede fra starten af for tiden. Det er noget, der giver noget!

stød

60x2

70x2

70x2

80x2

80x2

90x2

90x2

90x2 ikke let, men i hvert fald heller ikke tung. Elevator rejsninger...

90x1

90x1

90x1

Stødhiv

90x3

100x4

105x4

110x4

110x4

vend-død (eller hvad vi nu skal kalde det)

120x1

130x1

140x1

150x1 I dag fredag har jeg de fedeste doms hele vejen henover posterior chain. Har vist forsømt den lidt! Det må der rådes bod på.

ben foran¨

85x1

90x1

100x1

100x1 bare liiiige. Ingen ben - ingen træning.

Så er der fire dages vl-fri. Men jeg kommer til at rende rundt på et stadion og så kan jeg jo passende hoppe og og springe lidt rundt...

Hey Søren W, hvis du læser det her: Det sprint der. Er det noget du har rodet med førhen og i så fald, har det hjulpet dit styrkeløft?

Edited by heffehurtig
Link to comment
Share on other sites

Så er der fire dages vl-fri. Men jeg kommer til at rende rundt på et stadion og så kan jeg jo passende hoppe og og springe lidt rundt...

Hey Søren W, hvis du læser det her: Det sprint der. Er det noget du har rodet med førhen og i så fald, har det hjulpet dit styrkeløft?

Det har jeg ikke, det er helt nyt og var lige ude for første gang i går eftermiddags, men hold da kæft hvor det river i understellet. Jeg kan næsten ikke forestille mig andet end at det er god træning, det er i hvert fald ikke sidste gang jeg prøver det.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg ikke, det er helt nyt og var lige ude for første gang i går eftermiddags, men hold da kæft hvor det river i understellet. Jeg kan næsten ikke forestille mig andet end at det er god træning, det er i hvert fald ikke sidste gang jeg prøver det.

Ok så. Jeg har også gjort mig den konklusion at sprint kun kan være godt for elastikken. Jeg har også en lille fantasi om at sætte en eller anden 65 kg's fodboldspiller på plads over en 100 meter en dag. Og selv veje 90 selvfølgelig :4thumbup:

Til gengæld skulle man have et ganske betragteligt skadespotentiale som sprinter. Men det siger vel næsten sig selv.

Træning

Ingen træning. Var på stadion med de handicappede men har stort set ikke sovet i nat, så ideen med at køre en masse sprinttræning døde sammen med min energi.

Må se at få gjort noget ved det i løbet af ugen.

Edited by heffehurtig
Link to comment
Share on other sites

Jeg er sur på mig selv. Gik for hårdt og hovedløst til den og har nu fået genåbnet den dåse med rygfnidder oppe til højre for rygradden, jeg ellers har brugt to-tre uger på at få på plads. Øv... :nonono:

træning

opvarmning med kedelklokkerne.

træk

60x3

60x3

70x2

75x2

80x0 fremover. savner attitude

80x0 samme og derfor endnu ringere løft

80x1 sad ok

80x1

85x0 fremover

85x0 fremover

85x0 fremover

85x0 fremover

80x1

80x1

80x1

80x1 gode løft de sidste fire.

80x0 træt

træk fra højt hæng

60x2

70x2

70x2

70x2

70x2 de sad til gengæld virkelig fedt. Keeper for en god stund fremover.

Jeg følte mig stærk nok til 90 idag, så defor ind med fuld gas, men der var noget galt med attitude, teknik og fart. Dumt. Man skal have et køligt hovede i det her spil, ellers er det pronto røvtur:

trækhiv

90x4

95x2 og så sagde det riv i ryggen. vistnok med nogle sjove ansigtsudtryk til følge. Har sandsynligvis udtrættet det sted i erectoren, der ellers var så tilpas helet op, at jeg næsten ikke kunne mærke det mere...

dermed udgår Smolov senior for nu...

kan være, jeg kan gå på den med frontsquat, når det her er blevet bedre.

pissesur og misfornøjet resten af træningen - har været temmelig dårligt selskab tror jeg...beklager.

smal bænk

70x8

70x8

70x8

70x8

70x8 easy light weight

hypers

10x12

10x12

10x12

10x12

face pulls

et eller andet x 3 sæt - skulderen har det super for tiden. Jeg tror skisme det, samt incognitos knibeøvelser, har hjulpet. dagens lyspunkt vel egentlig.

nå men jeg kapitulerer og har nu skrevet til en kiropraktor her fra boardet. håber han har tid til mig.

udover det, havde min ryg det rigtig godt efter torsdags dødløft. Efter i dag stopper jeg med at køre hiv til træk og stød og vil så i stedet for køre nogle tungere dødløft til træk/stød. Og så også benytte mig af nogle variationer fra højt hæng. Savner dels fart under stangen og vil gerne undgå at lave for tungt dynamisk arbejde til ryggen.

Link to comment
Share on other sites

God bedring med ryggen, måske skulle du få den skiftet på et reservedelslager.

Det lyder i Anders log til, at i var en del til træning. Jeg gjorde selv comeback fra min skravlethed i søndags med Krebsen, så jeg ikke var der i går.

Link to comment
Share on other sites

Hej Heffe! Nu har jeg brugt lidt tid på at læse i din log, og et par ting slog mig :tongue:

Aså, hvis du har ambitioner om at komme bare tæt på dit "erklærede" mål(140-160) bør du lægge træningen fuldstændig om!!

Så hvor meget træner du egentlig ugentligt i snit, og hvor meget vil du gøre uda det?

PS: Er blot en nysgerrig betragter :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Hej Heffe! Nu har jeg brugt lidt tid på at læse i din log, og et par ting slog mig :tongue:

Aså, hvis du har ambitioner om at komme bare tæt på dit "erklærede" mål(140-160) bør du lægge træningen fuldstændig om!!

Så hvor meget træner du egentlig ugentligt i snit, og hvor meget vil du gøre uda det?

PS: Er blot en nysgerrig betragter :innocent:

Vise ord Erik :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hej Heffe! Nu har jeg brugt lidt tid på at læse i din log, og et par ting slog mig :tongue:

Aså, hvis du har ambitioner om at komme bare tæt på dit "erklærede" mål(140-160) bør du lægge træningen fuldstændig om!!

Så hvor meget træner du egentlig ugentligt i snit, og hvor meget vil du gøre uda det?

PS: Er blot en nysgerrig betragter :innocent:

nu er der jo som bekendt flere veje til rom, erik. Og hvis man også har lidt skabsbodybuilder i sig (hvilket iøvrigt ikke nødvendigvis er uforeneligt med vl) så er Anders Bendix-vejen nok ikke den letteste hvis man kun har ca 4 ugentlige træning at gøre godt med.

Link to comment
Share on other sites

Hej Heffe! Nu har jeg brugt lidt tid på at læse i din log, og et par ting slog mig :tongue:

Aså, hvis du har ambitioner om at komme bare tæt på dit "erklærede" mål(140-160) bør du lægge træningen fuldstændig om!!

Så hvor meget træner du egentlig ugentligt i snit, og hvor meget vil du gøre uda det?

PS: Er blot en nysgerrig betragter :innocent:

Ok, spændende. Hvad har du specielt lagt mærke til? Det er nok ikke så meget et konkret mål som en drøm med de 140/160. Mine mål står i signaturen og det snerper da til med første delmål.

P.t træner jeg ca 4-5 dage pr. uge á 1.5 time og forsøger at holde en af dagene fri for vægtløftning.

Tuna: Hehe -lad os se, hvad manden har at sige. Måske kan jeg blive lee'!

Incognito: Jeg har egentlig droslet en del ned for hypertrofiambitionerne for en stund, men jeg er sgu ikke sikker på, det er det rigtige...Du kører i hvert fald godt for tiden. Selvom det ikke lige er blevet til nogle pb'er i træk og stød for dig, skal de nok komme, når du får nogle flere 'klassiske' løft.

Edited by heffehurtig
Link to comment
Share on other sites

nu er der jo som bekendt flere veje til rom, erik. Og hvis man også har lidt skabsbodybuilder i sig (hvilket iøvrigt ikke nødvendigvis er uforeneligt med vl) så er Anders Bendix-vejen nok ikke den letteste hvis man kun har ca 4 ugentlige træning at gøre godt med.

1. Skabsbodybuilding er sjældent foreneligt med vægtløftning!

2. Hvem har sagt, at jeg repræsenterer "Anders Bendix-vejen"?

Link to comment
Share on other sites

Ok, spændende. Hvad har du specielt lagt mærke til? Det er nok ikke så meget et konkret mål som en drøm med de 140/160. Mine mål står i signaturen og det snerper da til med første delmål.

P.t træner jeg ca 4-5 dage pr. uge á 1.5 time og forsøger at holde en af dagene fri for vægtløftning.

Tuna: Hehe -lad os se, hvad manden har at sige. Måske kan jeg blive lee'!

Incognito: Jeg har egentlig droslet en del ned for hypertrofiambitionerne for en stund, men jeg er sgu ikke sikker på, det er det rigtige...Du kører i hvert fald godt for tiden. Selvom det ikke lige er blevet til nogle pb'er i træk og stød for dig, skal de nok komme, når du får nogle flere 'klassiske' løft.

Du træner for lidt vægtløftning, og med et forkert øvelsesvalg. Det er to ekstremt centrale aspekter af træningen. Kort sagt, så er din vægtløftningstræning for triviel og uskematisk, og lader til at du undervurderer den styrke og spændtstræning som er obligatorisk, hvis du virkelig vil rykke. For at slå det fast med syvtommer-søm ville jeg bestemt ikke anbefale Anders Bendix-vejen (bulgar-metodik) til dig, for det er du slet ikke i form til. Det var en kort "reprimande" eller lad os kalde det en ydmyg observation :smile:

Spørgerunde:

Får du den tekniske vejledning, det sted du træner?

Hvor høj er du? En forudsætning for gode resultater er at man "relativt hurtigt" rammer sin "idealvægt" og arbejder derfra. Eksempelvis har Dimas' kropsvægt ligget på 80-85 kilo i 20 år!

Link to comment
Share on other sites

Spændende, spændende.

Jeg er 183cm, men jeg gider ikke være fed. Rammer gerne 95-96, når jeg kommer så vidt, men hvem vil bære rundt på 15-20 kilo ikke-aktivt væv?

Jeg troede, jeg stort set kun trænede vl. Har selvfølgelig lidt presseøvelser og prehab/balanceorienteret træning.

Min træningserfaring taget i betragtning er jeg ikke alt for dårlig teknisk.

Hvad er spændtstræning?

Jeg er gået 15 kilo frem i træk/stød i år. Inklusive en måneds træningsfri. Jeg tror det ender med 30 kilo i år med den udvikling jeg er inde i. Det er ok.

Jeg er meget åben for at høre om programmer, eksplosiv træning, periodisering og volumen vs intensitet, for det er helt sikkert nogle svage punkter. For det er klart, at jeg gerne vil rykke.

Link to comment
Share on other sites

Og det ville den gerne.

Smolov Senior uge 9, dag 1

Fronten

50x5

60x4

80x5

90x4

90x4

90x4

90x6 easy light weight. Mærkede intet til ryggen.

bb curls

40x10

45x8

45x8

super med

triceps pushdown

35x8

40x8

40x10 easy

dips

x20

x25 overhovedet ingen skulderproblemer. Fantaaastisk.

Edited by heffehurtig
Link to comment
Share on other sites

Hvor skal jeg starte :tongue:

Spændstighedstræning vil sige MASSER af spring. HVER gang og i forskellige varianter. Det forudsætter naturligvis at knæene kan tåle det.

Jeg ville droppe din Smolov. Den er for hård for kroppen, og passer ikke ind i vægtløftningsmetodikken.

Udfra din højde ville du passe glimrende i 94 og bør derfor komme igang med at tage på; men ja er 100% enig i at det skal sidde godt.

Det jeg hovedsageligt vil sætte en finger på er dine programmer, der som tidligere nævnt er for uskematiske.

Der findes et hav af øvelser, og mange flere end man skal bruge. Ikke desto mindre SKAL man (medmindre man er på elite-niveau) køre andet end træk, stød, ben og hiv.

Du bør derfor få et langsigtet vl-program inklusiv diverse vl-relaterede hjælpeøvelser og få bygget en "grundform" op. Du kan få rigtig meget uda 5 ganges træning ugentligt med rette indstilling og program, men du er bare ikke i god nok fysisk form til at køre et af disse.

Kan du bruge nåd af det?!

Link to comment
Share on other sites

Intet kommer mellem mig og min Smolov.

Ellers kan jeg helt sikkert bruge de ting du siger. Hvad angår spring så duly noted. Jeg er en slambert til at passe mine badutspring og sprintting. Hvad bruger Bendix egentlig af den slags, ved du det?

Jeg prioterer det højere end ham, men ca. 30-50 spring per træning. Og "forhindringen" skal ikke være urimeligt høj, men derimod til at klare 5-15 gange i træk.

Edited by Fru Erik
Link to comment
Share on other sites

1. Skabsbodybuilding er sjældent foreneligt med vægtløftning!

2. Hvem har sagt, at jeg repræsenterer "Anders Bendix-vejen"?

1. Mmmm... hvorfor mener du det, udover at al anden træning stjæler tid fra tekniktræningen, som man jo i princippet kan lave flere timer om dagen?

2. Min fejl. jeg troede bare, udfra det vi har snakket i ik99 og din tilknytning til ditto at det var dit standpunkt. Er det ikke tilfældet beklager jeg selvfølgelig

Sorry for logspan og at jeg iøvrigt blander mig heffe, men jeg har lidt indspark....

Du træner for lidt vægtløftning, og med et forkert øvelsesvalg. Det er to ekstremt centrale aspekter af træningen. Kort sagt, så er din vægtløftningstræning for triviel og uskematisk, og lader til at du undervurderer den styrke og spændtstræning som er obligatorisk, hvis du virkelig vil rykke. For at slå det fast med syvtommer-søm ville jeg bestemt ikke anbefale Anders Bendix-vejen (bulgar-metodik) til dig, for det er du slet ikke i form til. Det var en kort "reprimande" eller lad os kalde det en ydmyg observation :smile:

Spørgerunde:

Får du den tekniske vejledning, det sted du træner?

Hvor høj er du? En forudsætning for gode resultater er at man "relativt hurtigt" rammer sin "idealvægt" og arbejder derfra. Eksempelvis har Dimas' kropsvægt ligget på 80-85 kilo i 20 år!

Jeg er ikke skolet indenfor VL på samme måde som dig, så de rent tekniske ting omkring hvilke støtteøvelser der passer bedst osv. vil jeg ikke forsøge at kloge mig på overhovedet. I VL er det helt sikkert et must at have løbende extern censur på sine løft og passende kritik.

Desuden er dagsform træning nok, som du påpeger, ikke vejen frem. Men det er vist en fælde mange af os falder i, når man træner alene.

Når det så er sagt så vil jeg gætte heffe's konkurrence max til at være 90/105-110 i 85. Det er med et back squat max på 125, foran max på 115 (cirka), frivend 95 (cirka igen?) og råtræk 75-80. Udfra dette ser det ud til at heffe får realiseret sin styrke i nogle ret fornuftige løft... Så spørgsmålet er om ikke ben- og hivstyrken er en større flaskehals end teknikken.

Hvor skal jeg starte :tongue:

Spændstighedstræning vil sige MASSER af spring. HVER gang og i forskellige varianter. Det forudsætter naturligvis at knæene kan tåle det.

Jeg ville droppe din Smolov. Den er for hård for kroppen, og passer ikke ind i vægtløftningsmetodikken.

Udfra din højde ville du passe glimrende i 94 og bør derfor komme igang med at tage på; men ja er 100% enig i at det skal sidde godt.

Det jeg hovedsageligt vil sætte en finger på er dine programmer, der som tidligere nævnt er for uskematiske.

Der findes et hav af øvelser, og mange flere end man skal bruge. Ikke desto mindre SKAL man (medmindre man er på elite-niveau) køre andet end træk, stød, ben og hiv.

Du bør derfor få et langsigtet vl-program inklusiv diverse vl-relaterede hjælpeøvelser og få bygget en "grundform" op. Du kan få rigtig meget uda 5 ganges træning ugentligt med rette indstilling og program, men du er bare ikke i god nok fysisk form til at køre et af disse.

Kan du bruge nåd af det?!

For god ordens skyld skal terminologien lige på plads. Spændstighed vedrører evnen til at udnytte stretch shortening cycles, altså overgangen fra eccentrisk til concentrisk arbejde. I VL er der kun det i bundstillingen i hugvend og i bunden af dippet i opadstødet der er sådanne overgange. Da spændstigheden er ret bevægelsesspecifik har almindelige spring eller plyo træning iøvrigt meget ringe overførsel til disse stillinger. Når man tester VL'ere ser man da oftest at de har meget stor eksplosiv styrke, men ringe spændstighed f.eks. i forhold til atletik folk.

Den anden parameter man træner ved springtræning er den eksplosive styrke. OVerførslen mellem forskellige belastninger og kontraktionshastigheder virker generelt kun fra høje belastninger til lave belastninger. Så med mindre at springtræningen virker radikalt anderledes på vægtløfteres teknik og fysiologi end på andre sportsfolks, så er jeg 99% at din diagnose af at det er det heffe "mangler" for at blive bedre.

Men jeg er enig i dine betragtninger omkring træner og program osv...

Link to comment
Share on other sites

Fronter allerhøjst 110...

Jeg kan ikke udtale mig specielt vidende om givtigheden af eksplosiv træning, for jeg har aldrig selv haft en sammenhængende periode med dedikeret indsats på området. Er der nogen, der kender til elitefolk, der laver meget af det?

Men ellers kan man jo sige, at som vægtløfter springer man hver dag med en vægt i hænderne og derigennem lærer man at udvikle maksimal kraft med maksimal hastighed.

Link to comment
Share on other sites

Inspireret af diverse input vil jeg lægge et program for de næste 5 uger.

Som Incognito påpeger, får jeg temmelig meget ud af min styrke og har ikke nogen alt for påfaldende svagheder teknisk. Desuden er der nok ingen fremtid i at forsøge at blive hængende i 85, som Fru Erik er inde på. Så programmet vil sigte mod to ting:

Styrke/hypertrofi og arbejdskapacitet/gpp.

Forslag er velkomne. Nu vil jeg købe ind til frikadeller :4mewantfood:

Søren W's 4-3-2-1 lyder godt. Så måske med 4-5-6-7 sæt eller lignende.

Edited by heffehurtig
Link to comment
Share on other sites

1. Mmmm... hvorfor mener du det, udover at al anden træning stjæler tid fra tekniktræningen, som man jo i princippet kan lave flere timer om dagen?

2. Min fejl. jeg troede bare, udfra det vi har snakket i ik99 og din tilknytning til ditto at det var dit standpunkt. Er det ikke tilfældet beklager jeg selvfølgelig

Sorry for logspan og at jeg iøvrigt blander mig heffe, men jeg har lidt indspark....

Jeg er ikke skolet indenfor VL på samme måde som dig, så de rent tekniske ting omkring hvilke støtteøvelser der passer bedst osv. vil jeg ikke forsøge at kloge mig på overhovedet. I VL er det helt sikkert et must at have løbende extern censur på sine løft og passende kritik.

Desuden er dagsform træning nok, som du påpeger, ikke vejen frem. Men det er vist en fælde mange af os falder i, når man træner alene.

Når det så er sagt så vil jeg gætte heffe's konkurrence max til at være 90/105-110 i 85. Det er med et back squat max på 125, foran max på 115 (cirka), frivend 95 (cirka igen?) og råtræk 75-80. Udfra dette ser det ud til at heffe får realiseret sin styrke i nogle ret fornuftige løft... Så spørgsmålet er om ikke ben- og hivstyrken er en større flaskehals end teknikken.

For god ordens skyld skal terminologien lige på plads. Spændstighed vedrører evnen til at udnytte stretch shortening cycles, altså overgangen fra eccentrisk til concentrisk arbejde. I VL er der kun det i bundstillingen i hugvend og i bunden af dippet i opadstødet der er sådanne overgange. Da spændstigheden er ret bevægelsesspecifik har almindelige spring eller plyo træning iøvrigt meget ringe overførsel til disse stillinger. Når man tester VL'ere ser man da oftest at de har meget stor eksplosiv styrke, men ringe spændstighed f.eks. i forhold til atletik folk.

Den anden parameter man træner ved springtræning er den eksplosive styrke. OVerførslen mellem forskellige belastninger og kontraktionshastigheder virker generelt kun fra høje belastninger til lave belastninger. Så med mindre at springtræningen virker radikalt anderledes på vægtløfteres teknik og fysiologi end på andre sportsfolks, så er jeg 99% at din diagnose af at det er det heffe "mangler" for at blive bedre.

Men jeg er enig i dine betragtninger omkring træner og program osv...

Lad mig allerførst slå fast, at jeg tager hatten af for folk som træner alene eller under mangelfulde forhold.

Formålet ved denne debat er, at få facts på bordet så ALLE kan blive klogere, og ikke mindst give inspiration og input til både Heffes og din træning Anders.

Jeres forhold taget i betragtning synes jeg, at i begge har en acceptabel teknik, og jeg er enig i at Heffe udnytter sin styrke godt, hvilket er essentielt i en god teknik. Sagen er, at Heffes fysik er for dårlig, grundet et uholdbart program. Og den styrkebetonede del er totalt undermineret. Han vil kunne opleve solide resultatforbedringer ved et programskifte.

I det følgende taler jeg om træningsmetodik for seniorløftere og her er der bred uenighed om de fleste aspekter. Dog, er der mere eller mindre universelle aspekter af træningen, som anslås for obligatoriske for at udvikle den påkrævede fysik. Det som groft sagt kendetegner de fleste træningsmetodikker, er den manglende øvelsesvariation i de styrkebetonede øvelser. Hjælpeøvelser spiller en stor rolle, men igen kan alle relateres direkte til vægtløftningen eller styrke specifikke områder, som er sårbare og kan udgøre et skadespotentiale. Albueleddet eksempelvis.

En vægtløfters styrke skal komme fra ben (squat, front squat og ben/blok) samt hiv/dødløft. Disse øvelser er kernen, alt andet er supplement, om end ikke vigtigt.

En lettere måde ville være at fremlægge mit forslag til en ugentlig træning.

Mht. til plyometrisk træning står jeg ved en crossroad. På den ene side er der videnskabelige kilder som ikke understøtter dets effekt. På den anden side har man trænere som spytter verdensmestre ud på samlebånd og anbefaler spring hver dag. Med det sagt, vil jeg ikke fornægte videnskaben.

Edited by Fru Erik
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share