Sheiko som masseøger


Crawdaddy
 Share

Recommended Posts

Da jeg har kunnet konstatere at Sheikoprogrammet, som jeg efterhånden har fulgt i 3 uger, virker ganske fint med henblik på at øge massen i ben,ryg og bryst, tænkte jeg følgende:

Hvorfor ikke overføre princippet til isolationsøvelser for fx biceps eller læg.

Grunden til at Sheiko programmet skulle øge ens styrke er ifølge manden, de neurale tilpasninger, men det er tvivlsomt at det er de neurale tilpasninger der får mine muskler til at blive større?

Umiddelbart vil jeg tro at man kunne gøre det samme med fx en curl øvelse. Lave en masse sæt, subfailure med fx max 5 reps.

Nogen der har nogle ideer eller kommentarer til dette?

Det skal siges at jeg så småt er begyndt at implementere det i arm og lægtræning, men det er for tidligt til at spore en effekt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Crawdaddy. :D

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber du vil besvare. Som jeg har kunne forstå tidligere, så er du ude efter masse - altså BB-træning. Så hvorfor kører du egentlig startet på et Sheiko-program? Det er da godt, at du har opdaget at det også har givet dig masse, men det havde du måske også regnet med?

Er det fordi, at det også er en fordel for en BB at skifte træningen ud med styrketræningen en gang i mellem??? Synes at have læst at Thomas J, engang har skrevet, at hvis ens muskelmasse er opbygget med BB-træning f.eks. HST, så kan en masse formindskes hvis man begynder at træne efter styrke, altså neurale tilpasninger - så ville det ´normalt ikke være dumt at kaste sig ud i et Sheiko-program hvis ens ønske var masse?

Nogle der kan svare på dette? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er selv workloaden af de store basisøvelser, som får dig til at vokse i masse også.

Samme princip kan man vel næsten overføre til andre muskelgrupper også, dvs. tit og halvtung træning.

Jeg prøvede det lidt i en begrænset form(før min Sheiko), hvor jeg trænede 2 x biceps om ugen, og ikke på de dage hvor jeg trænede ryg, dvs i alt 2 direkte og 2 inddirekte gange bicepstræning om ugen, og jeg kunne konstatere at det gav ganske godt for at sige det mildt!

De små muskler er netop hurtigere til at restituere sig, så derfor kan man lige så godt indrette frekvensen derefter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk glad for at du har haft den oplevelse Craw. For generelt giver lave reps ikke den store masseøgning. Men jeg har gentagne gang prædiket at lave reps og mange sæt sagtens kan øge muskelmassen. Men folk har bare en opfattelse af at BB kun er reps mellem 6-12. Men som du selv har oplevet, så er det faktisk ikke tilfældet. Derfor bør man heller ikke nødvendigvis adskille BB og styrkeløft alt for meget. Folk siger altid "jeg er bodybuilder og ikke styrkeløfter". Folk tror at det lige pludselig ændre sig hvis de hopper på et power baseret program. Gør man det, så er man ikke BB mere, men styrkeløfter. Jeg tror mere det er en dårlig undskyldning for ikke at skulle træne hårdt. Så det er glædeligt at du har kunnet bevise det modsatte :)

Med hensyn til dit spørgsmål, så vil det sikkert også kunne fungere i de små øvelser. Dog bør rep rangen være lidt højere. Øvelser som side laterals, extensions osv. egner sig ikke til doubles og triples. Her kunne man lave en række submaksimale 5-6 rep sæt lige efter hinanden. Og så skal man nok også være meget sparsom i sit øvelsesvalg. Når man laver så mange sæt, så skal man ikke fylde uhæmmet på af øvelser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tiger>

Jeg prøvede egentlig Sheiko, for at opbygge mere styrke. Den styrke man opbygger gennem udelukkende at lave SL, overføres jo fint til BB, idet man vil kunne lave flere reps med mere vægt og dermed også få mere masse.

Bill Starr er fx en varm fortaler fo en sådan fremgangsmåde. Dvs at man i perioder udelukkende træner for styrke og derfor vil kunne øge ens masse, når man vender tilbage til et mere "traditionelt" BB program.

Det er muligt at andre ikke får de samme resultater med Sheiko, hvad masse angår, men for mit vedkommende har jeg ikke mistet masse, tværtimod :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Damn så gik det stærkt :)

Thomas J> Det lyder meget rigtigt, at antallet af øvelser med held kan sættes ned. Det vil jeg prøve næste gang jeg rammer biceps/læg. Det eneste der er en bugger, er det med frekvensen. Umiddelbart vil jeg få ret svært ved at presse endnu en arm/læg dag ind i Sheiko'en. Må nøjes med en dag om ugen til det.

Link to comment
Share on other sites

Craw> du kunne jo lave en Sheiko BB hybrid. Det kan ikke være så svært at bikse et godt 4 dages program sammen hvor det hele kan dækkes. Man kan jo godt droppe nogen af dobbeltrunderne, og øge øvelsesantallet istedet for. Jeg kunne da godt smide et udkast i den her tråd hvis du vil have det :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

:D :D :D Det ville jeg ihvertfald sætte pris på, da jeg efter mit HST-program gerne ville køre noget mere styrke....(man bliver jo lidt påvirket af alle jer SLére..

Lige et - nok lidt dumt - spørgsmål så: TJ, Ville man med fordel kunne udskifte bænkpres med Dumbbell-pres i et BB-Sheiko-program? Dumbbell-pres skulle jo iflg. målinger give lidt mere masse en bænkpres!?! Eller kan man ikke bare udskifte denne øvelse med en anden i Sheiko? Ville det kunne overbelaste noget, således at det var bedre at holde sig til normal bænkpres?

Håber du/I kender svaret..... :bblush:

Link to comment
Share on other sites

Xax> nej jeg har kun 1 biceps/læg dag, som for øjeblikket er lørdag.

Thomas J> Det lyder som en fed ide. Mht til dobbeltrunderne, forringer det ikke programmet en del hvis man fjerner dem? Ellers så kunne jeg da meget godt tænke mig at se hvad du kunne finde på at bikse sammen :)

Link to comment
Share on other sites

Nej det er ikke helt sandt! EMG-målingerne var bedre for decline DB press, men det er ikke ensbetydende med at det er en bedre massebygger!

Hej Lagoon. Og mange tak for svaret. Dog mener jeg ikke rigtigt det du skrev var rigtigt, da det ikke kun var decline som var bedre! EMG-målingerne viser også at flad dumbbell et bedre en flad bænkpress. Jeg går da udfra at EMG-målingerne går efter masseopbyggelse. Vil det så ikke sige, at hvis man er BBér så burde man ihvertfald nedprioritere Barbell og køre mere med Dumbbell når man træner bryst??? Eller opvejer den ekstra tunge belastning man kan køre med ved Barbell, de par procenter som EMG-målingerne ellers viser at f.eks. flad-dumbbell er bedre en fladbænk? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Nu begiver jeg mig nok ud hvor jeg ikke kan bunde, men jeg prøver alligevel!

EMG-målinger bliver ikke lavet ud fra hvor meget masse folk får af de enkelte øvelser, men hvor meget musklen bliver aktiveret eller sådan noget... Det er sikkert helt ude i hampen, men jeg er rimelig sikker på at EMG-målinger ikke fortæller hvor gode massebyggere de er...

Link to comment
Share on other sites

Det er 98% rigtigt det du siger Lagoon.

EMG-målinger viser kun hvor godt en specifik muskel aktiveres, ikke hvor mange, hvilket er hele ideen med basisøvelser. Desuden så er en afvigelse par et par % egentlig også lige gyldigt, f.eks. mellem alm. bænkpres og bænkpres håndvægte, hvor forskellen er sølle 2 %.

Hvis forskellen var 20% så var der straks grund til bekymring! :o

Link to comment
Share on other sites

Craw> du kunne jo lave en Sheiko BB hybrid. Det kan ikke være så svært at bikse et godt 4 dages program sammen hvor det hele kan dækkes. Man kan jo godt droppe nogen af dobbeltrunderne, og øge øvelsesantallet istedet for. Jeg kunne da godt smide et udkast i den her tråd hvis du vil have det

Har selv fået blod på tanden med hensyn til en (evt modificeret) sheiko, så et udkast ville være super nice... :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Det er 98% rigtigt det du siger Lagoon.

EMG-målinger viser kun hvor godt en specifik muskel aktiveres, ikke hvor mange, hvilket er hele ideen med basisøvelser. Desuden så er en afvigelse par et par % egentlig også lige gyldigt, f.eks. mellem alm. bænkpres og bænkpres håndvægte, hvor forskellen er sølle 2 %.

Hvis forskellen var 20% så var der straks grund til bekymring! :o

Xax nu ved jeg godt du snakker EMG-aktiverings-forskel, men hvad med rotator-cuff overvejelser ?

Bænkpres med stang belaster rotator-cuff betydeligt mere end ved samme øvelse med håndvægte !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share