Resultater med HIT !!


Bellini
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu styrketrænet i 2 år (siden sidste store pause), men indtil for 3 mdr. siden stod jeg bom-stille i  ca. 8 mdr. Der skete absolut intet  - hverken styrken eller vægten skete der noget med. Så jeg tænkte der måtte ske noget nyt, jeg gider ikke spilde min tid. Efter at have søgt info på nettet, støtte jeg på begrebet HIT !! På de danske motionsites, var det bl.a. en hvis hr. Nielsen - Lars Nielsen - der talte stort ord om fordelene ved HIT: Tiden vs Udbudet. Vi udvekslede en stribe mails, og med den information han kunne give, blandet med Mike Menzters (sitet) og i-a-r-t's , samt min egen erfaring, fik jeg sammensat et godt program.

I de 3 mdr. jeg nu har kørt med det program har jeg løbende justeret det, bl.a. fordi jeg har skiftet træningscenter og der er ikke det samme udstyr som i det første, og jeg har omlagt min kost.

Resultaterne taler vist for sig selv (mål i cm):

                   før        nu

bryst:           108      114

Lår:              60        66

Overarm        36        37

Vægten er gået fra 96 kg til 99 kg ( jeg er 193 cm høj), med desværre er der osse kommet lidt mere fedt på kroppen - det er det svære ved kostplanen: Hvor meget er for meget ??

Programmet er et dobbelt split, og jeg køre en øvelse for hver muskelgruppe, med 3 set. De 3 set består af 4, 6 og 8 reps - så vidt det er muligt, da jeg kører til failure.

Det var mine erfaringer med HIT - jeg mente de var værd at dele med andre.

Link to comment
Share on other sites

Mit dobbel split prog. ser således ud:

Uge 1:

        Mandag:    Legpress

                        Dumbell Incline Benchpress

        Torsdag:    Standing Calf Raise

                        Cable Rear Pulldown (T-bar)

                        Barbell Behind Neck press

Uge 2:

        Mandag:    Squat (fri og så lår er parallelt med gulvet)

                        Benchpress (i smith-stativ)

        Torsdag:    Standing Calf Raise

                        Cable Seated Row                            

                        Dumbelle Shoulderpress

Uge 3:      Starter forfra

Jeg har, som du kan se, valgt kun at køre basis-øvelser. Og på trods af at jeg ikke har direkte træning af biceps og triceps (evt. isolations-øvelser), er mine arme vokset 1 cm i omkreds (se forrige tekst).

Link to comment
Share on other sites

Ok så forstår jeg.

Det er godt nok nogle hidsige resultater du har opnået, især med så få øvelser.

Hvordan ser dine muskler så ud?,

altså er det store, eller er det også markerede?

Hvor meget vægt løfter du?

I feks en øvelse som dødløft, squat og benchpres?

Tak for svaret.

Link to comment
Share on other sites

Du har ret - jeg er også selv målløs over det.

Hvordan de ser ud ?? tjaa........jeg vejer 99 kg fordelt på 193 cm, så jeg hører jo ikke til de mindste, men det lyser jo heller ikke langt væk af at jeg er bb'er. Min fedtprocent har nok lige sneget sig fordi de 15-16 %, så jeg er ikke super markeret. Men det regner jeg med at rode bod på, når jeg mener min muskelmasse er stor nok.

Jeg kan godt fortælle hvor meget jeg løfter, men du må for guds skyld ikke sammenligne det med hverken dig selv eller andre, da alle løfter og udfører en øvelse forskelligt. Bare da jeg skiftede center, kunne jeg pludselig ikke løfte hvad jeg gjorde det "gamle" sted - gik fra 28,5 til 26 kg i Dumbell Shoulderpress (kedeligt for motivationen :))

Da jeg stortset stiger i styrke for hver gang jeg træner, er det en øjeblikssituation du ser her, og som du kan se, skal jeg faktisk allerede næste gang stige i vægt da jeg ikke holder mine 4-6-8 reps

Spuat (kører fri, til failure  og HELT til vandret med gulv):  

         set 1:  100 kg * 5 reps

         set 2:   80 kg * 7 reps

         set 3:   75 kg * 9 reps

Benchpres (i smith-stativ, så jeg er nok "slappere" i alm. benchpress):

         set 1:   95 kg * 5 reps

         set 2:   90 kg * 6 reps

         set 3:   85 kg * 8 reps

Det var vist det hele......

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ret flot. Altså når du vejer 100kg, på 193cm, så behøver du ikke at være meget stor nej.Det kunne for nogen være normalt vægt uden træning. Men samtidig afhænger det jo meget af din krops bygning.

men ja mht markering er det vel kun et spørgsmål om at få forbrændt lidt af det unædvendige fedt.

Selvfølgelig kan man ikke sammenligne vægt med andre. Men alligevel lidt. For ja det afhænger jo af motivationen, og det afhænger af hvordan og hvilken øvelse man udfører.  26kg i skulder pres, så går jeg ud fra at det er pr arm.

der kan jeg vidst kun tage omkring 18kg. Men ok jeg har så kun trænet i alt tre år, og kun et år med tung vægt. indtil da var det kun med små 7kg håndvægte. Men det er alligevel VILDT så langt man kan nå med sådan et par hvis man virkelig vil.

Squat kan jeg ikke udføre rigtigt, fordi jeg træner hjemme, og ikke med et stativ til at holde vægten i. Så tør jeg ikke barbel squat. Menjeg tror jeg kan tage en 50-70kg.

Bænkpres der hjemme, uden et ordentligt stativ, dvs jeg leger lidt med mit liv, kan jeg uden probs tage 55kg 15 reps. Men jeg elsker også benchpres.

Så jeg tror jeg kan løfte ret tungt i smith stativ, med ordentlige forhold, og med mindre reps.

Jeg går også igang med at træne HIT. Har du set MJ program, hvad siger du til det?

Link to comment
Share on other sites

Hmm overbrystet, dvs hen over. Og ja det kunne være ved dine brystvorter. Hmmmm.

Ja, men hvis du målte over, eller under, ville du jo ikke finde ud af hvor meget dine muskler havde vokset vel.

Med arme, så er det jo over armen, dvs midt på, det hvor musklen er størst, og det samme gælder låret. Hvis du skal bruge det til PR, så skal du bare gøre det , det samme sted hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Hej BlackIce,

Istedet for at kopiere andres træningsprogram, som med alt sansynlig forhåbentligvis virker for dem, så ville jeg hvis jeg var dig læse alt hvad der er at læse om træning. Ikke kun HIT, men alt træningslitteratur som er hver at læse. Herefter kan du prøve dig frem til du finder det som virker for dig. Man kommer som regel aldrig nogen steder hvis man bare gør som de andre (hvilket du kan se på alle de hoveder rundt omkring i træningscentre, som træner på livet løs, men som aldrig stiger i hverken styrke eller muskelmasse. De kopiere bare hinandens træningsmetoder uden at sætte sig ind i hvordan træning virker på kroppen).

Den bedste personlige træner man kan få i hele verden, er dig selv. Du kender din krop, du ved hvordan den reagere på træning, så prøv dig frem, læs videnskabeligt trænings litteratur, og hermed mener jeg ikke BB blade.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu ikke kalde det en kopi.

For det første har jeg selv trænet 3 år, for det andet, HAR jeg læst alt hvad der er at læse. Både om normalt BB, og HIT. God fornuftig træning har mange ligheder med HIT. Jeg har allerede byttet mange af øvelserne ud, og jeg har besluttet at køre to set i stedet for et, da jeg ellers ikke får intensitet nok.

Og tro mig jeg har PRØVET en hel del. Så nu er det tid til at prøve nogen af de anbefalinger som jeg har fået her inde. Så derfor bliver det rigtig HIT nu.

men du kan læse alt det du vil om muskler, og lægevidenskabeligt trænings litteratur, men hvis du ikke har den viden som det kræver, kan du jo ikke bruge det til en ost. Det som er vigtigt at hvad der får dine muskler til at vokse. Det ved de fleste af os. Men hvad er mest optimalt. jeg har lang tid trænet med to håndvægte på 7kg stk, og der kan man faktisk komme overraskende langt, med lidt god vilje. Men det fortsætter man jo ikke med. for de fleste handler det jo om at opnå så gode resultater på så kort tid som overhovedet muligt. For det er jo de færreste af os som har ret meget tid efter vores arbejder, venner osv.

Så mon ikke det handler om at eksperimentere lidt.

Det sjove er, at der er lige så mange teorier som der er mennesker.

men man kan efterhånden stillie nogle ting om som er gældende for alle.

De felste siger feks at mellem 45-60min er optimal trænings tid. De fleste siger også at 6-10 reps er godt.

De fleste siger at to failure er en god ting, så yder man sit yderste.

De fleste siger mellem 1 og 3 set.

De fleste siger at alle muskler i kroppen helst ikke skal trænes mere end en gang om ugen.

Det er sådan jeg prøver at danne mine programmer. Men det tager tid.

og sådan kan man fortsætte.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder lidt som om du ikke fik fat i det jeg sagde. Du siger du har læst det der er at læse. Snakker du om BB blade og internet artikler ?? Du siger lægevidenskabeligt litteratur (lægevidenskab har ikke særligt meget med træning at gøre, udover at fysiologi og anatomi viden skaber en god basis for forståelse omkring hvordan kroppen reagere på træningsstress). Jeg snakker om bøger som har en videnskabelig basis. Bøger hvor træningen er baseret på den måde som bruges af stort set 90 % af elitesportsverdenen. Prøv at læse bøger som Supertraining af Mel C. Siff & Yuri Verkoshansky eller Science & Practice og Strength training af Vladimir Zatsiorsky. Disse bøger går i dybden med hvordan kroppen reagere på træning, og beskæftigere sig med både træning for muskelmasse øgning og styrke øgning. Men jeg giver dig ret, der er ligeså mange teorier som der er mennesker. Og de har alle deres ret, for gav de overhovedet ikke resultater, så ville de ikke eksistere. Jeg har selv trænet HIT (har efterhånden trænet 8 år, først BB så styrkeløft), men oplevede ikke den store fremgang. Det jeg prøvede at sige var at folk har travlt med at diskuttere programmer, ting som frekvens, sæt, reps osv. Træning er ikke så simplificeret at man kan stille et bestemt rep antal op som værende det optimale. Man kan heller ikke sige at en given træning frekvens er optimal, eller at 45-60 min er optimalt. Folk reagere forkelligt op træning, og det er forkert at sige at folk der træner 1½ time træner forkert. Hvis deres restitutionsevne muliggøre det for dem at få gode resultater ved at træne 1½ time, så  skal man ikke nedgøre dette. 1½ time skal jo heller ikke ses som et tidsinterval. Det kommer jo også an på hvad man laver. Træner man styrkeløft, så hviler man generalt længere imellem sættene end bb gør. Dette gør at 1½ times styrkeløft kan være af lavere volumen end 45 min bb. Det er altså ikke så let at stille retningslinier op som folk umiddelbart tror. Nu siger du "de fleste". Hvem er de fleste. Jeg er overhovedet ikke enig i at "de fleste" siger at 1-3 sæt er optimalt. Og slet ikke at man skal gøre til failure. Failure træning bruges stort set kun i bodybuilding. Det er yderst sjældent at styrkeløftere og vægtløftere træner til failure. Og man kan ikke beskylde dem for ikke at have store muskelmasse, og det til trods for at de køre lave gentagelser (ok de har større fedtprocent men det er ikke debatten væsentlig). Selv sportsfolk som sprintere, kuglestødere osv. bruger ikke failure træning, så det er en fordrejet holdning at failure er nødvendigt. Jeg er 100 % enig i at HIT har været med til at få folk til at indse at mere er ikke bedre, og at kvaliteten af træningen er vigtigst. Det er bare yderst ærgeligt at folk som er blevet hjernevasket at HIT fortalere, tror at jo mindre man laver jo bedre, bare intensiteten er høj. Der er altså utroligt mange måder at gøre tingene på, og om hvor vidt noget er optimalt eller ej, det kan være svært at svare på.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hejsa Blackice!

Lige et par ting! :-)

1. Dine udtalelser "De fleste siger (...)" har sit tydelige præg af, den til tider lidt ensformige udlægning af HIT-træning, her på sitet. Som der er sagt og skrevet før, er HIT ikke nødvendigvis en dårlig træningsform, men jeg vil personligt mene at der findes bedre måde at træne på (alt afhængig af ens personlige mål). Især når man som dig har et så stort gå på mod mht træning.

2. Du skriver at du har læst alt hvad der er at læse om BB/HIT!? Så må du da være en af de mest belæste personer jeg nogensinde har hørt om! Hvad med at læse noget om reel styrketræning? Jeg har på det seneste fået en masse nye litteratur om styrketræning, og der er virkelig guldkorn at hente! :-) Også ting som sagtens kan bruges ifm. BB!

3. Du skriver "Det som er vigtigt er hvad, som får dine muskler til at vokse. Det ved de fleste af os" Så vil jeg igen sige at du MEGET godt inde i den menneskelige biologi... i hvert fald jvf. M-O´s artikel:  http://www.motion-online.dk/hypertrofi.htm  Prøv engang at læse den og red.´s afsluttende bemærkning.. meget tankevækkende!!?

4. Til sidst vil jeg bare sige at du har helt ret mht antallet af teorier.. der er jo næsten FOR mange! Det vigtigeste er jo så bare at forholde sig objektivt til alt hvad man læser (om det så er tung træningslitteratur, kulørte blade eller her på M-O) og finde sit eget personlige, og optimale træningsprogram. Og for sådan nogle grønskollinger som os - har også selv trænet i ca 3 år ;-) -  er der vist lang vej endnu!! Jeg har stor respekt for din iver omkring træning, og håber snart du finder et passende træningsprogram. Du har jo kæmpet med det længe! Og så glæder jeg mig til at se det under "den perfekte træningsuge" - så andre også kan ha´ glæde af det!

Go træning, DBM

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg starter med at svare på  DBM`s indlæg, jeg orker ikke Thommas Lige nu. ( Kender i de der mennesker som bare snakker og snakker, uden at de egentlig lukker ret meget relevandt ud af det)

Men ja du har ret i at folk til tider er meget ensformelige.

Men nogle ting må man vælge at tage til sig, fordi at der er så mange ting der peger imod at det er noget af det rigtige. men selvfølgelig kunne man også vælge at sige at et forum som det her egentlig er dybt tåbeligt, da det ikke kan bruges til noget. For vi er jo alligevel alle forskellige, så hvad er der at diskutere, alt er jo individuelt.

Jeg har aldrig kopieret nogens trænings program. Mine tre første programmer nogen sinde er blevet lavet af en instruktør i en styrketrængs Club, kald det hvad i vil. Der efter har jeg lavet resten selv.

Når jeg ser et program som MJ´s så tager jeg det, prøver det, og så bagefter må jeg lave om på det så det passer til mig. Feks har jeg byttet 3 øvelser ud, og jeg har valgt at køre to set, og jeg har valgt at køre det hver uge, plus at jeg har tilføjet to dage om ugen med mave træning.

Jeg tror samtidig også at hit ikke er det mest optimale. Men hvad er optimalt? For hit er nok rimelig optiamlt mht udbyde kontra tidsforbrug. Hvorimod hvis du vil være pro BB´er , så kommer du nok ikke helt langt nok med et HIT program.

jeg synes det er pokkers svært. For har man først begyndt at træne, og godt kan lide det, er det pokkers svært bare at droppe det. jeg har til tider mest lyst til at blæse på det hele og stoppe, fordi jeg er så hamrende træt af ikke at vide hvad der er optimalt.

Jeg indrømmer da gerne at jeg ikke GIDDER bruge alt min tid på at studere og læse om træning. Jeg har læst samtlige indlæg her på siden, og artikler på MO. jeg har læst massere af HP`s om BB, bla også den danske Mester I BB har en side hvor han beskriver sit program. Selv han træner kun to gange pr uge.

Se bla: http://www.bodybuilder.dk/  de har nogle gode billeder af vores ven Arnold. En pænt stor gut.

Se også en god side: http://www.flemming-flex.subnet.dk/ tidligere Dansk mester.

Her er et citat fra siden:

Jeg har i flere år trænet i en 4 split, hvor jeg kom igennem kroppen en gang om ugen. Men da jeg er den type der godt kan findet andet, at lave end træning og ud fra den teori, at kroppen voksen når vi hviler, begyndte jeg efter NM i Maj 2000, at træne 3 gange om ugen. Mit resultat mener jeg taler for sin selv, hvad mener du??

Min kampvægt til NM 2000 var 103,2 kg, til Scandinavian GP i Sep. 2000 var min kampvægt 106 kg. Til SGP var jeg i bedre form end til NM.

På min 3 dages split træner jeg kroppen igennem stadig på en uge. Jeg har 2 øvelser for hver muskelgruppe, dog med undtagelse for ben, hvor jeg har 3 øvelser for forlår,1 for baglår og 1 for læg. Jeg indrømmer, det kræver stor koncentration og øvelserne skal udføres nærmest perfect hver gang. Det gør hammerondt, men det gør godt og jeg er meget tilfreds efter hver træningssektion. Det er nu heller ikke så sværet, at finde motivationen til træning, når det kun er 3 gange om ugen.

Det at jeg ikke træner så tit, gør mig istand til, først at få meget hvile i mine muskler, men det giver mig også mere overskud til samvær med min familie og venner. Tænk over det! måske kan det, at sætte din træningsdage ned hjælpe dig med din motivation, det har det gjort for mig!

Det synes jeg er sjovt. Det må da være viden man kan bruge til noget. Det liger altså meget hit det her.

Selvfølgelig har jeg ikke læst alt. Det tror jeg ikke på at der er nogen der har. Men jeg har læst rigtig meget. Jeg tvivler på at jeg vil kunne hente så meget mere teoretisk viden som jeg vil kunne bruge til noget. Men ok. Men lærer jo hele tiden noget nyt.

Hvad der får vores muskler til at vokse, ved jeg  heller ikke alt om. Men de fleste som træner ved grundlæggende hvad der sker, og hvad der skal til. Der er ikke noget mennesker som tilfulde forstår musklerne.

Men jeg har læst mortens artikkel.

Jeg synes også at der er for mange teorier. Det ville næsten være nemmere hvis det var ens for alle. Så var det noget nemmere at træne. Men ja vi er jo begge kun begynder stade. problemet består nok også i at det er i vores alder man gerne vil se godt ud. Så vi har ikke lige tid til at vente 8 år, før vi er rigtig store. Men bare rolig, jeg fortsætter min jagt og vil fortsat skrive på siden. Så nemt slipper i ikke af med mig.

jeg svarer thommas senere.

Link to comment
Share on other sites

Blackice og cilius:

Jeg synes I fyrer urimelige salver af mod Thomas J.

Thomas' indlæg kræver ganske rigtigt grundig eftertanke og er ikke fyldt med instrukser, der er nødvendigvis er lette at følge. Det kan være til tider være frustrerende, at BB ikke bare består af at løfte jern, men det er sq en kompleks sag! Hvis man ønsker at forstå træning og ernæring til bunds, så er man nødt til at gå i detaljer.

Hvis I synes, at det er unødig komplekst, så kan I jo bare springe Thomas' indlæg over, fremfor at svine ham.

Personligt har jeg fået meget ud af Thomas' indlæg, og også de fleste andres. Derfor er jeg sq træt af, at nogen vil bestemme, hvordan andre skriver.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Årrh så luk dog.

Hvornår er det nu lige jeg har svinet Thomas til. jeg har kommet med en lille kommantar, så tag dog lige og slap af. Siden hvornår er du bleve Judge. Vi skal vel være her alle sammen.

Thommas er 100% en fin fyr, som ved overdrevet meget om det han snakker om. Men man kan også snakke så meget, og være på et så teoretisk plan, så det bliver en videnskab og ikke en sport.  VI må jo lige huske på at de fleste gør det for sportens skyld, og ikke fordi vi ønsker at blive trænere eller lign.

Man kan ikke andet end sige at det er unødigt komplekst  (for at bruge et af dine unødig komplekse ord) at gå så langt ned i detaljer, i stedet for blot at finde ud af hvad der giver resulatater, og hvorfor.

For uanset hvad i siger, så virker både HIT, og normal træning, så der må jo været noget rigtigt i begge ting.

Så nu er det jo altså DIG der dømmer hvad VI må skrive. husk det.

Man skal måske også begrænse længden af ens indlæg hvis man vil blive ved med at være spændende. Det er netop kunsten ved at være en god skribent, at kunne skrive kort og præcist, det er desværre en mangel være her inde....

Link to comment
Share on other sites

Så thommas, her er svaret på dit indlæg.

(By the way, håber ikke du tog min lille bemærkning for tungt. Bare opfat det som misundelse af at vi ikke alle har samme viden som dig)

Mener dog stadig at man kan grave for dybt i tingene, og bevæge sig på et måske lidt for teoretisk plan.Tjo jeg fik som sådan nok fat i hvad du sagde. men jeg var måske bare ikke helt enig.

Selvfølgelig har jeg ikke læst alt hvad der er læse, men jeg har både læst lidt BB blade, massere af internet artikler, samtlige indlæg på denne debat, og massere af sider på internettet. Selvfølgelig giver anatomisk viden en god gro bund for en god og sund træning. men nu er jeg altså i IT branchen, og ønsker blot at være FIT, og gerne lidt stor, og ikke læge, eller træner af nogen art. Hvis man skal læse alt hvad der er at læse, inklusiv anatomisk litteratur, så er der ikke tid til arbejde og træning. Man kan dræbe sig selv ved at blive ved med at grave i noget som er udgravet nok.

Og igen, når vi alle er individuelle mennesker, er det jo alligevel meget brgrænset hvad du kan få ud af at læse om hvordan kroppen reagerer på trænings stres , for dette er jo igen individuelt ikke?

Når jeg ser på sådan en gut, som Flemming, den danske flemming, som har en masse titler inden for BB, og læser hans trænings vejledning, så er det noget jeg kan bruge. For han har altså nogle resultater som taler for sig selv. Så er det lige som om man lytter lidt mere.

Man må gå ud fra at alle som skriver et eller andet træning har opnået en eller anden forum for resultat. Ellers ville deres dokumentation være rimelig tom, og ret intetsigende. Af dette kan vi jo kun IGEN udlede at der ikke er en vej til ROM. Der er ikke EN rigtig måde at træne på. Men nogle er mere fordelagtige i TID/Resultat øjmed.

Nu er du en gut som har trænet 8år. Respekt, håber jeg selv når så langt, og en dag bliver en stor gut. Eller dvs en størrere gut, for jeg fylder da lidt, men langt fra nok.

Styrkeløft siger mig intet, jeg synes normalt ikke styrkeløfter har særlig pæne kroppe, og samtidig har jeg svært ved at se at dette kan være sundt. Men ok sport, er sport, og kan ikke diskuteres.

men ud over det kunne jeg alligevel godt tænke mig at høre lidt om hvordan du selv træner. nu har du skrevet mange indlæg imod HIT, som jeg også selv tidligere har gjort, så kunne det være sjovt at vide hvad du egentlig selv anbefaler.

Du har ret i at man ikke kan opstille feks, et antal reps som det rigtige. Det afhænger af mange ting, det afhænger af hvad du vil opnå, men man kan tilgengæld opsætte nogle vejledende tommelfinger regler. Så man har en chance for træne bare LIDT rigtigt.

Dog giver jeg dig igen ikke ret i at man ikke kan opsætte et trænings frekvens som det optimale. For selvfølgelig er vi individuelle, og selvfølgelig afhænger det af hvilken trænings form du benytter. MEN generalt ligner vi jo hinanden. Korrekt er det da at nogen skælder sig lidt ud på den ene eller anden måde, men alligevel kan man vel godt tillade sig at sige at de FLESTE opnår bedst tesultater i træning som ligger inden for 45-60min.

ikke dermed sagft at 1½time er forkert. jeg har selv i en lang periode trænet tre dage om ugen i 2½time pr gang. Se det er lang tid. det var med reps op til 30, og tre set.

Vi kan også igen omformulere og sige: MANGE siger at 1-3 sæt er optimalt. Selvfølgelig skal man være klar over hvilken form for træning vi snakker om inden man udtaler sig. For snakker vi styrkeløft, træning eller BB. Men generalt snakker folk jo BB her inde. For i bund og grund vil største delen bare gerne have en pæn krop, og er totalt lige glad med alt mulig anatomisk viden, og crap. De vil have strand kroppen, det er jo sandheden for RIGTIG mange.

Og det er så derfor vi ser så mange som tager steorider.

Men jeg kan jo kun give dig ret i at styrke, og vægt løftere har stor muskel masse. Dette ville lige ledes også være interesant at finde ud af hvordan mennesker som er med i Verdens stærkste mand, træner, for de er ihvertfald ikke nogle tøse drenge. men igen de har en RIMELIG stor fedt procent. Men man må igen have for øje hvad det er de forskellige træner for at opnå, nu nævner du selv sprintere, kuglestødere, osv som ikke træner faiulre. men de træner jo heller ikke med henblik på at blive flotte, store, og markerede, de træner for at blive stærke, og udholdne, alt efter hvad de laver.

Jeg syens at failure træning er ret logisk. For hvordan skal man forbedre sig hvis man ikke giver sine muskler mere end de er vandt til. Hvorfor stoppe når du har løftet 8 gange, hvis du kan køfte 11 gange. Jeg ved godt at Lars har sagt det samme, men ikke desto mindre synes jeg det er rigtigt.

For nej i bund og grund kan HIT ikke føres helt ud. For så ville du kun skulle træne engang hver halve år, hvis du bare kunne få intensiteten op.

Men ja jeg giver dig ret. Det er absolut svært at vide om noget at optimalt eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se jeg ikke er den eneste som har problemer med at være kortfattet :-)

Nu siger du at du træner for at få en pænere krop, og det kan du helt sikkert også opnå med HIT. Du vil helt sikkert også opbygge en pæn portion styrke. Det jeg forsøgte med mit indlæg var ikke at påstå at HIT ikke virker. Jeg forsøgte at slå fast at failure træning ikke er nødvendig for fremgang, hverken i muskelmasse eller styrke. Dit eksempler med Flemming bekræfter bare at der er mange måder at træne på. Jeg kan komme med eksempler på folk som har trænet 2 gange i ugen, og folk som har trænet 6 gange i ugen. Folk reagere forskelligt på træning, og der er mange måder at sætte et program op på. Jeg er fuldstændig enig i at træner man til failure i alle sine sæt, så kan man ikke træne 4 eller 5 gange om ugen.

Hvad angår min eget program, så eksperimentere jeg for tiden med manipulering af forskellige sæt/rep kombinationer med 70-90 % af 1 RM. Jeg har i flere år kørt efter Westside Barbell Club principperne. Hvis du vil læse mere om hvordan de skruer deres programmer sammen, så læs alle de artikler Louie Simmons har skrevet på (til dem som jeg har opfordret til at læse artikler på elitefitness, det er den forkerte addy, sorry):

http://www.elitefitnesssystems.com/  (under articles).

Hvis du ikke vil tage dig tid til at læse disse artikler, så kan du se Dave Tate´s (en af de styrkeløftere som træner i WSB) træningsprogram på:

http://www.deepsquatter.com/strength/archives/dtate2.htm

Hans trænings log minder meget om den måde jeg har trænet de sidste små 2 år.

Jeg vil ikke gå ind og forklare hvordan WSB programmet hænger sammen, da det er en meget lang forklaring, men dem der er interesseret kunne læse nogen af artiklerne på elitefitness.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja du har vidst en pointe der (0:

Ja det er lige det. Man skal se på hvad vedkommende som træner har for øje med sin træning. Det gælder alle steder.

Men ja jeg håber på at kunne gaine nogle kilo ved denne her nok som omtalte HIT teori, og samtidig blive "endnu" pænere (jeg har trods alt trænet tre år, meeeen er ikke genetisk anlagt på at blive rigtig stor) og håber på at komme forbi den genetiske mur ved at køre lidt hardcore træning. Men nu må vi se, og så håber jeg blot at styrken følger med, men det skulle man jo gå ud fra.

Men nej jeg giver dig ret i at failure træning absolut ikke er nødvendigt til alt. Langt fra. Det ved jeg jo også fra tidligere for jeg har jo lang tid trænet uden at benytte to failure princippet, og har da alligevel opnået rimelige resultater.

Men ja Flemming viser godt at der er mange måder at træne på, og han er et godt eksempel på en Pro BB`er som er kommet langt, med forholdsvis lille portion træning.

Jeg har selv tidligere trænet alle dage i ugen. Så det kender jeg også. Noget meget interesant er at Sorte, ser ud til at være meget muskuløst anlagt. Mange af dem ser ud til at være pumpede uden at have rørt en vægt. og rør de først ved dem blive de bare store. SNYD.

Men det må være skønt at have det sådan. Men nej det er sandt, det er ikke optimalt at træne 4-5 gange om ugen når man træner to failure, jeg har prøvet og man bliver bare mere og mere nedkørt.

Sjovt program du forsøger dig med. jeg har kigget på Dave`s program, synes det ser ud til at man skal træne meget tit. Intrersandt.

jeg kan se at begge sider du henviser til at styrkeløft, det kan også hurtigt ses på de billeder der er  (0:

styrkeløftere er noget anderledes udseende end BB`ere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share