Vil øge 1RM i dødløft, men har ingen styrke i bunden.


R0mme1
 Share

Recommended Posts

Jeg lider vel af et luksus problem nu.

Jeg kan lave Stivbenet dødløft 4x145 kg, men kan ikke lave stivbenet dødløft 150 en gang.

Dog er mit konventionelle(med leg drive) max i dødløft er på 150 kg.

Og jeg vil tænker på at øge styrken i dødløft, ved brug Abadjiev´s cyklus, fordi der kommer man nemlig til at lave mange reps tæt på sit 1 RM, som netop er min styrke.

Ville det så bedre for min 1RM, ved at lave Abadjiev´s cyklusen. Eller finde/få et program, som rigtig giver bundstyrke i mit dødløft, og derved øge 1RM ved øgning af bundstyrken.

Abadjiev.doc

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på du kan restituere fra den cyklus. den bliver jo mest brugt til eliteatleter

tjaah, hvis man ser på min træningserfaring(1.5år), så ser det umuligt ud.

Dog kan jeg godt løfte de vægte som beskrevet, fordi mit Mit 4RM, er 5kg væk fra mit 1 RM

Der skal også lige noteres at jeg har deloadet i cirka 4 uger nu pga juleferien :innocent: og hvergang jeg kører dødløft, så ligger løftene meget tæt på failure

Link to comment
Share on other sites

En god måde at øge sin bundstyrke på: Lad stangen hvile i 1 sekund inden man tager rep 2. og 3 osv. Dvs ikke noget med blot ned og tangere gulvet, men læg den helt død. Derved får man ikke noget foræret i bounce effekt osv. Mange dødløftere kan faktisk reppe med deres max pga denne forspænding.

Link to comment
Share on other sites

En god måde at øge sin bundstyrke på: Lad stangen hvile i 1 sekund inden man tager rep 2. og 3 osv. Dvs ikke noget med blot ned og tangere gulvet, men læg den helt død. Derved får man ikke noget foræret i bounce effekt osv. Mange dødløftere kan faktisk reppe med deres max pga denne forspænding.

Hovedet på sømmet!

Link to comment
Share on other sites

Og jeg vil tænker på at øge styrken i dødløft, ved brug Abadjiev´s cyklus, fordi der kommer man nemlig til at lave mange reps tæt på sit 1 RM, som netop er min styrke.

I Abadjiev repper man nu ikke med vægte tæt på 1RM, man kører derimod reps på 80% af den tungeste single samme dag.

tjaah, hvis man ser på min træningserfaring(1.5år), så ser det umuligt ud.

Med halvandet års træning på bagen og et max på 150kg er du næppe klar til en Abedjiev cyklus. Såfremt du ønsker, at træne en cyklus der minder om den vil jeg anbefale baby-Hepburn. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke tage begge dage stående på palle/skiver?

Fordi jeg mener, at han vil få masser af bundstyrke ud af at køre en masse fra gulvet og med teknik i fokus, frem for alt, og fordi dødløft fra palle er hårdere for lænden, så jeg ikke ser nogen grund til udelukkende at køre denne variation :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg mener, at han vil få masser af bundstyrke ud af at køre en masse fra gulvet og med teknik i fokus, frem for alt, og fordi dødløft fra palle er hårdere for lænden, så jeg ikke ser nogen grund til udelukkende at køre denne variation :smile:

Der er masser af gode dødløftere som stort set træner alt deres dødløft stående på palle. Det øger bundstyrken, samt resten af løftet igennem en længere træklængde. Desuden giver det et godt legdrive.

Hvorvidt den er hårdere for lænden afhænger af om man er i stand til at kører den med en fornuftig teknik. Såfremt man er det vil jeg ikke mene, at den stresser lænden mere idet vægten man bruger vil være lavere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er masser af gode dødløftere som stort set træner alt deres dødløft stående på palle. Det øger bundstyrken, samt resten af løftet igennem en længere træklængde. Desuden giver det et godt legdrive.

Hvorvidt den er hårdere for lænden afhænger af om man er i stand til at kører den med en fornuftig teknik. Såfremt man er det vil jeg ikke mene, at den stresser lænden mere idet vægten man bruger vil være lavere. :smile:

Ja, men nu har r0mmel jo heller ikke den store træningserfaring endnu, samt en tendens til at køre sine dødløft stivbenet :smile:

Jeg er skam også helt enig i, at det er en god øvelse, men jeg ville nok anbefale ham at starte langsommere op, og stadig have en normal dødløftdag - det ér jo den øvelse, han vil være stærkere i.

Desuden er der også masser af gode dødløftere, der kun træner deres løft fra gulvhøjde, samt masser af gode dødløftere, der kører en masse rackpulls - den argumentation kan vidst ikke bruges til så meget :wink:

Edited by Moos
Link to comment
Share on other sites

Ja, men nu har r0mmel jo heller ikke den store træningserfaring endnu, samt en tendens til at køre sine dødløft stivbenet :smile:

Og ved at kører fra palle vil han netop blive tvunget til at kører med mere legdrive.

Jeg er skam også helt enig i, at det er en god øvelse, men jeg ville nok anbefale ham at starte langsommere op, og stadig have en normal dødløftdag - det ér jo den øvelse, han vil være stærkere i.

Efter 2-3 måneder hvor han udelukkende kører fra palle, vil han helt sikkert også være stærkere når der atter køres fra gulv.

Link to comment
Share on other sites

Og ved at kører fra palle vil han netop blive tvunget til at kører med mere legdrive.
Hvilket han også kan med tekniktræning, hvis han vil.
Efter 2-3 måneder hvor han udelukkende kører fra palle, vil han helt sikkert også være stærkere når der atter køres fra gulv.

Og det ville han sq da også, hvis bare han kørte fra gulvet.

:alright:

Link to comment
Share on other sites

Der er mange måder at gører det på. Ingen tvivl.

Men må sige at jeg bedst kan følge Moos tilgang til sagerne. Nemlig at man bevarer en dag hvor man trækker et normalt dødløft og en dag stående på klods.

Min erfaring siger mig at man hvis man kun trækker fra klods vil den alm. træklængde virke lidt akavet når man vender tilbage til dette. Derfor bevarer man så at sige det neurale drive ved stadig at lave speedpulls med alm. dødløft.

Det bedste råd der dog er givet i denne tråd er JesperT's. Nemlig at pause hver rep i bunden.

En singelcyklus kunne være supergod til at øge bundstyrke og eksplosivitet. Kig f.eks. efter Tj's Singelcyklus under styrkeprogrammer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nævnt: Pause i bunden og dødløft fra forhøjning.

Derudover har jeg selv haft stor succes med at forbedre min bundstyrke i dødløft igennem front squats eller andre øvelser, som fokuserer på dine quads.

:cool: Fortsæt den gode stil. En solid benstyrke giver god styrke til dødløft.

Focus på fart/eksplosion i dødløft tit, giver også højere max.

Edited by holsting
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan på ingen måde se, at det er et problem at kører teknik fra palle. Men det kan da helt sikkert også køres fra gulv.
Fordi det bliver et andet løft. Self. er der en KÆMPE crossover effekt mellem disse 2 øvelser, og bliver man stærkere i dødløft stående på klods bliver man ganske givet også stærkere fra den normale trækretning.

Det er bare ikke tekniktræning men derimod en hjælpeøvelse der ligner alm. dødløft meget.

Man kører jo heller ikke teknik træning i bænkpres ved at kører Dips selvom overførelsesværdien er ret stor. :smile:

Intet problem med teknik fra palle, Faktisk en rigtig god ide.

Hvad skal man bruge god teknik løftet fra palle til når man vil være god i alm. dødløft kan man så spørge. Men hvis der med teknik menes let træning fra palle så er jeg da meget enig. Omend det lidt er ordkløveri :smile::wink::cool:

Fortsæt den gode stil. En solid benstyrke giver god styrke til dødløft.

Focus på fart/eksplosion i dødløft tit, giver også højere max.

Meget enig. Og især i sumostilen er benstyrken vigtig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share