brug af bælte


Emil
 Share

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har skam læst det flere gange. Og det virker stadig for mig som om, at du har en snæver tilgang til det hvor folk enten er styrkeløftere eller motionister. Vi kan da hurtigt blive enige om, at hr. Jensen som træner for velvære sikkert ikke har behov for et bælte , da han ikke kommer op og kører med virkligt tunge vægte i sin daglige træning. Men der er jo masser af folk som træner lige så tungt som styrkeløftere blot med andre formål end styrkeløft. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skam læst det flere gange. Og det virker stadig for mig som om, at du har en snæver tilgang til det hvor folk enten er styrkeløftere eller motionister.

Der er der en væsentlig forskel på visse punkter. Udstyret gør at man løfter vægte som er markant højere end dem man normalt træner med uden udstyr. Her ser jeg klart et behov for bæltet.

Ja, man kan have da sagtens have gavn af udstyr hvis man kører meget tunge singles i f.eks. military press, men hvor tit har man som ikke-styrkeløfter behov for at træne så tungt så tit? Sikkert ikke særligt ofte. :smile:

Hvis jeg forstår dig ret så mener du ved tung træning 3'ere og måske endda 5'ere?

Link to comment
Share on other sites

Der er der en væsentlig forskel på visse punkter. Udstyret gør at man løfter vægte som er markant højere end dem man normalt træner med uden udstyr. Her ser jeg klart et behov for bæltet.

Ja, man kan have da sagtens have gavn af udstyr hvis man kører meget tunge singles i f.eks. military press, men hvor tit har man som ikke-styrkeløfter behov for at træne så tungt så tit? Sikkert ikke særligt ofte. :smile:

Hvis jeg forstår dig ret så mener du ved tung træning 3'ere og måske endda 5'ere?

Du forstår ikke min pointe. Du giver udtryk for, at styrkeløftere er de eneste der har behov for at træne tungt særligt ofte. Det er det jeg pointere imod. Jeg kender masser af folk som træner meget tung vægttræning med andre mål end styrkeløft. Stærkmænd, atleter som skal bruge styrke i anden sport, eller ganske simpelt "gym-warriors" som træner efter maksimal styrke og har valgt at satse på andre øvelser end lige netop de 3 styrkeløft. :smile:

Alle disse atlet kan i mine øjne have gavn af et bælte. Om det så er til træning af tunge singles, max tripler eller et tungt +20 reps squat finder jeg underordnet.

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Du forstår ikke min pointe. Du giver udtryk for, at styrkeløftere er de eneste der har behov for at træne tungt særligt ofte. Det er det jeg pointere imod. Jeg kender masser af folk som træner meget tung vægttræning med andre mål end styrkeløft. Stærkmænd, atleter som skal bruge styrke i anden sport, eller ganske simpelt "gym-warriors" som træner efter maksimal styrke og har valgt at satse på andre øvelser end lige netop de 3 styrkeløft. :smile:

Alle disse atlet kan i mine øjne have gavn af et bælte. Om det så er til træning af tunge singles, max tripler eller et tungt +20 reps squat finder jeg underordnet.

Langt langt de fleste der ikke er styrkeløftere bør ikke og kommer sjældent over 90%.

Styrkeløftere løfter derimod ofte fra 90-120% (og mere).

At man træner i en styrkeløftklub og ser en masse andre end de sædvanlige atleter der træner for udseendets skyld, ændrer ikke på at langt de flest ikke træner synderligt tungt og eller ikke bør træne så tungt.

Cost/benefit, skadesrisiko vs udbytte gør at det ikke er fornuftigt.

Husk disse mennesker ikke har coaches der kan vejlede spotte og give kritik.

Link to comment
Share on other sites

Langt langt de fleste der ikke er styrkeløftere bør ikke og kommer sjældent over 90%.

Styrkeløftere løfter derimod ofte fra 90-120% (og mere).

At man træner i en styrkeløftklub og ser en masse andre end de sædvanlige atleter der træner for udseendets skyld, ændrer ikke på at langt de flest ikke træner synderligt tungt og eller ikke bør træne så tungt.

Cost/benefit, skadesrisiko vs udbytte gør at det ikke er fornuftigt.

Husk disse mennesker ikke har coaches der kan vejlede spotte og give kritik.

Tak Poul. Det var omtrent noget af det som jeg ville frem til. Du gjorde det bare noget mere elegant og kortere. :smile:

Men det med de 90-120% som styrkeløfter har jeg ironisk nok lidt svært ved at forholde mig personligt til. :innocent::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tak Poul. Det var omtrent noget af det som jeg ville frem til. Du gjorde det bare noget mere elegant og kortere. :smile:

Men det med de 90-120% som styrkeløfter har jeg ironisk nok lidt svært ved at forholde mig personligt til. :innocent::laugh:

Selv du får lidt ud af udstyret :wink:

Selv om du ikke leger med partielle løft, kæder, og bands som os andre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Langt langt de fleste der ikke er styrkeløftere bør ikke og kommer sjældent over 90%.

Styrkeløftere løfter derimod ofte fra 90-120% (og mere).

At man træner i en styrkeløftklub og ser en masse andre end de sædvanlige atleter der træner for udseendets skyld, ændrer ikke på at langt de flest ikke træner synderligt tungt og eller ikke bør træne så tungt.

Cost/benefit, skadesrisiko vs udbytte gør at det ikke er fornuftigt.

Husk disse mennesker ikke har coaches der kan vejlede spotte og give kritik.

Dem jeg tænker på er nu ofte folk der har fint fyr på deres teknik, og det er skam ikke kun folk jeg ser i SL-klubben. En af mine venner som træner et andet sted har i årevis valgt dødløft, push press og barbell curls som sine primære øvelser. Han mestrer en fin teknik i disse øvelser. En anden bekendt træner hjemme og har primært diverse overhead presses og læsseøvelser med sten og sandsække som sit mål. Min pointe er at folk sagtens kan have styr på hvad de laver og træne møgtungt selvom det ikke er squat, bænk og dødløft de satser på.

Link to comment
Share on other sites

Dem jeg tænker på er nu ofte folk der har fint fyr på deres teknik, og det er skam ikke kun folk jeg ser i SL-klubben. En af mine venner som træner et andet sted har i årevis valgt dødløft, push press og barbell curls som sine primære øvelser. Han mestrer en fin teknik i disse øvelser. En anden bekendt træner hjemme og har primært diverse overhead presses og læsseøvelser med sten og sandsække som sit mål. Min pointe er at folk sagtens kan have styr på hvad de laver og træne møgtungt selvom det ikke er squat, bænk og dødløft de satser på.

ja men hvor mange gør det?

Hvor mange bør gøre det?

Vil de flest eikke gøre klogt i at holde sig under 90%?

Link to comment
Share on other sites

Kommer jo også an på ens kropsbygning. En lang ål med smal talje vil typisk få mere ud af bæltet end en lille prop med dunk ala Henning :wink::tongue:

Det er jeg helt enig i troels, for jeg får rigtig meget ud af bæltet, Så sætter mig lige i kategori med lange tynde ål :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er en diskussion der har været på forummet tidligere.

Nogen mener at man risikerer at bæltet gør en svagere, fordi det virker som en krykke.

Andre (mig selv inklusive) er uenige.

Bæltet kan ikke støtte synderligt meget mekanisk, men kan gøre at man lettere kan oparbejde et tryk inde i maven. Omvendt kan det måske påvirke kontrollen og aktiveringen af mavemuskulaturen.

Dem der mener bælter er det onde, mener at aktiveringen af mavemuskulaturen fuckes helt op.

Der er ikke bevis for nogen af delene, så man må drage sine egne konklusioner.

Når man squatter har man en tendens til at lade dunken flyde ud og det skulle vidst ikke være hensigts messigt!?

Ifølge paval omkring mave muskulatur og træning af bla. squat henviser han til en 2001 undersøgelse ( læs på t-nation ) at mave muskulaturen skal holdes inde; med bug musklen går jeg ud fra, da det stabilisere rygsøjlen.

er det det som du mener at bæltet kan hjælpe med eller er jeg afsporet her?

Link to comment
Share on other sites

Der er nok væsenligt flere herhjemme end der er styrkeløftere med licens...

Stadigvæk udgør antallet af mennesker der bør og genrelt udfører meget tung træning minimalt ifht. antallet af mennesker der dyrker styrketræning i en eller anden form.

Hvis man lavede en Poll over alle der trænede i de tre store fitness kæder i Danmark, vil det være et fåtal der nogensinde kommer under bare deres 5RM.

Det afhænger jo af formålet med træningen. :smile:

Ja... Din pointe?

Min pointe er at der stadigvæk er et fåtal der træner efter styrke og er på et niveau hvor den type træning er anbefalesesværdig.

Link to comment
Share on other sites

Stadigvæk udgør antallet af mennesker der bør og genrelt udfører meget tung træning minimalt ifht. antallet af mennesker der dyrker styrketræning i en eller anden form.

Hvilket jeg på ingen måde har benægtet.

Hvis man lavede en Poll over alle der trænede i de tre store fitness kæder i Danmark, vil det være et fåtal der nogensinde kommer under bare deres 5RM.
Ingen der træner seriøs styrketræning og er ved deres fulde fem vil sætte deres ben i de kæders centre, så en sådan poll er ubrugelig. Kæderne lever af at sælge et velværekoncept, ikke at tilbyde faciliteter til styrkeatleter.
Ja... Din pointe?

Min pointe er at der stadigvæk er et fåtal der træner efter styrke og er på et niveau hvor den type træning er anbefalesesværdig.

Hvilken type træning? At komme over 90%? De fleste af de styrkeløftere og andre styrkealeter jeg kender ville miste gejsten, hvis de aldrig kom op og pressede sig med vægte nær max. Det er helt sikkert muligt, at blive stærk uden at træne så tungt. Men det er jo uintressant, hvis man mister interressen for sin sport når man aldrig får lov at træne rigtigt tungt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

som værende en af de såkaldet "gym-warriors" som træner med bælte, vil jeg selv smide mit input. bare for at få lov at sige noget :superman:

jeg bruger bæltet í squatten, dødløft, og bænkpress. men kun på tunge løft. altså godt og vel ved 80% af 1 Rm.

- hvis det faktisk er sandt at bæltet ikke er noget værd til bænkpres.. såeh bruger jeg det nok mest af psykologiske årsager :innocent:

men jeg vil da mene at hvis man føler for bæltet, så brug bæltet. men brug det ordenligt :)

og brug det ej til curls og den slags.. brug det til de store basisøvelser :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Dvs det er udstyrs-rytteri af værste skuffe hvis man har anskaffet sig et bænkpres-bælte? :w00t:

Brug af bælte giver ingen mening overhovedet! Forklaringen her vil være lang så tag istedet for at læse disse artikler på www.checkinstitute.com

"Back strong and beltless part 1 og 2"

Link to comment
Share on other sites

Brug af bælte giver ingen mening overhovedet! Forklaringen her vil være lang så tag istedet for at læse disse artikler på www.checkinstitute.com

"Back strong and beltless part 1 og 2"

Hvis Paul Chek kunne dokumentere sine påstande, ville det sikkert være en fin post du kom med :wink:

Din post er unuanceret og hviler på et MEGET tyndt grundlag.

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt samtalen meget her, da jeg selv overvejer at bruge bælte..

Må indrømme at jeg tror ikke det hjælper folk med at vælge.

Men for at konkludere det, er det som jeg forstår det, man bruger det hvis man syntes det hjælper en selv.

Ja der er mange som træner og vil blive ved med at træne uden, selv ved max løft!

Men der er også mange som har brug for at støtte ryggen lidt når de nærmer sig deres max.

Jeg selv overvejer at købe et bælte for at give ryggen lidt støtte når jeg nærmer mig max i squat, dødløft og evt. skulderpres da jeg nogle gange føler ryggen begynder at bevæge sig for meget...

Hvis det en dag sker og min ryg bevæger sig, vil dette meget sandsynligt resultere i at der kommer en grim skade!

Så for mig er det for at sikre min selv, kan godt ske jeg kan forsætte uden at få en skade. Men da jeg selv er nervøs for det sker en dag vil jeg hellere end gerne bruge bælte når jeg selv syntes ryggen bliver træt.

vh

Peter

Har forresten haft en skade i lænden, måske lidt derfor jeg er nervøs for en skade.

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt samtalen meget her, da jeg selv overvejer at bruge bælte..

Må indrømme at jeg tror ikke det hjælper folk med at vælge.

Men for at konkludere det, er det som jeg forstår det, man bruger det hvis man syntes det hjælper en selv.

Ja der er mange som træner og vil blive ved med at træne uden, selv ved max løft!

Men der er også mange som har brug for at støtte ryggen lidt når de nærmer sig deres max.

Jeg selv overvejer at købe et bælte for at give ryggen lidt støtte når jeg nærmer mig max i squat, dødløft og evt. skulderpres da jeg nogle gange føler ryggen begynder at bevæge sig for meget...

Hvis det en dag sker og min ryg bevæger sig, vil dette meget sandsynligt resultere i at der kommer en grim skade!

Så for mig er det for at sikre min selv, kan godt ske jeg kan forsætte uden at få en skade. Men da jeg selv er nervøs for det sker en dag vil jeg hellere end gerne bruge bælte når jeg selv syntes ryggen bliver træt.

vh

Peter

Har forresten haft en skade i lænden, måske lidt derfor jeg er nervøs for en skade.

Hvorfor ikke bare lade være med at køre dig så tæt ud på grænsen? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share