brug af bælte


Emil
 Share

Recommended Posts

hej...

har altid trænet raw, men har gået og tænkt lidt over, om det ville smart med et bælte...

jeg er ikke så klog på udstyr, så søger lidt råd om hvad der er bedst....

mine max løft er ikke synderligt imponerende: 170 DL, 100 fronsquat.... ville det være smart med bælte, eller er det overflødigt når der ikke løftes tungere?

men altså, hva siger i?

på forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg løfter mindre vægt en dig og bruger alligevel bælte for at redde min ryg. Har haft rygproblemer, så prøver at undgå at ryge ind i det igen. Personligt synes jeg at ekstra støtte er en smadder god idé, også selvom man ikke før har haft problemer.

Et bælte vil ikke afhjælpe rygproblemer... tværtimod!

Det eneste tidspunkt jeg kan se det skulle være fornuftigt at bruge bælte er ved max 1RM løft. Bruger det aldrig selv...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvem man er. Hvis man er stabil uden hvorfor så bruge det?

For mig er det godt i Goodmornings og Rumænske dødløft. Ellers er det ikke synderlig nødvendigt.

Det er en rigtigt god idé at være stabil uden bælte. Jeg er sikker på det kan overføres til tungere maxløft uden bælte for mange.

Men hvis man ikke vil køre meget tunge løft, hvorfor så bruge bæltet?

Link to comment
Share on other sites

ok så... kom bare til at tænke på om det mon var en go ide... hvad gør bælte egentlig godt for?

tak for svarene :smile:

For mit vedkommende hjælper bæltet på mit opspænd på de tunge løft, men jeg bruger det kun i de tungeste sæt på ME dagen i squat og dødløft varianter. Bruger man det altid bliver opspændet jo aldrig bedre

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

tværtimod? hvordan kan det være?

Det er en diskussion der har været på forummet tidligere.

Nogen mener at man risikerer at bæltet gør en svagere, fordi det virker som en krykke.

Andre (mig selv inklusive) er uenige.

Bæltet kan ikke støtte synderligt meget mekanisk, men kan gøre at man lettere kan oparbejde et tryk inde i maven. Omvendt kan det måske påvirke kontrollen og aktiveringen af mavemuskulaturen.

Dem der mener bælter er det onde, mener at aktiveringen af mavemuskulaturen fuckes helt op.

Der er ikke bevis for nogen af delene, så man må drage sine egne konklusioner.

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende hjælper bæltet på mit opspænd på de tunge løft, men jeg bruger det kun i de tungeste sæt på ME dagen i squat og dødløft varianter. Bruger man det altid bliver opspændet jo aldrig bedre

-Camilla

Bruger man det ikke nok, bliver man aldrig god til at få det meste ud af bæltet :wink:

And that is the nature of the beast :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er en diskussion der har været på forummet tidligere.

Nogen mener at man risikerer at bæltet gør en svagere, fordi det virker som en krykke.

Andre (mig selv inklusive) er uenige.

Bæltet kan ikke støtte synderligt meget mekanisk, men kan gøre at man lettere kan oparbejde et tryk inde i maven. Omvendt kan det måske påvirke kontrollen og aktiveringen af mavemuskulaturen.

Dem der mener bælter er det onde, mener at aktiveringen af mavemuskulaturen fuckes helt op.

Der er ikke bevis for nogen af delene, så man må drage sine egne konklusioner.

ja ok... sådan er der jo altid delte meninger om alt hvad der har med træning at gøre...

en anden ting... er der nogen særlig teknik forbundet med brug af bælte?

Link to comment
Share on other sites

Min mening er ikke at bæltebrug = satan. Jeg bruger det bare ikke selv, fordi jeg ikke synes jeg har brug for det og fordi jeg simpelthen får ondt i ryggen af skidtet :cry:

Dermed ikke sagt at man ikke skal træne i at bruge bælte hvis man skal bruge det i forbindelse med konkurrence i SL. At lade være ville være dumt. Men jeg kan stadig ikke se hvad nytte det skulle give ifht. løft der ligger lavere på intensitetsskalaen...? Jeg ser ingen grund til at bruge det i alle løft og alle øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Min mening er ikke at bæltebrug = satan. Jeg bruger det bare ikke selv, fordi jeg ikke synes jeg har brug for det og fordi jeg simpelthen får ondt i ryggen af skidtet :cry:

Dermed ikke sagt at man ikke skal træne i at bruge bælte hvis man skal bruge det i forbindelse med konkurrence i SL. At lade være ville være dumt. Men jeg kan stadig ikke se hvad nytte det skulle give ifht. løft der ligger lavere på intensitetsskalaen...? Jeg ser ingen grund til at bruge det i alle løft og alle øvelser.

klart... tanken var at det skulle bruges til de tungere løft... satser på at blive lidt stærkere nemlig :tongue: men mener selv jeg har en fin teknik, og har aldrig haft problemer med mine løft... så det er ikke derfor jeg overvejer det.... hører bare tit snak om bælter og tunge løft og blev lidt nysgerrig...

Link to comment
Share on other sites

Min mening er ikke at bæltebrug = satan. Jeg bruger det bare ikke selv, fordi jeg ikke synes jeg har brug for det og fordi jeg simpelthen får ondt i ryggen af skidtet :cry:

Nu skal man jo passe på med at generalisere ud fra egne (usædvanlige) oplevelser.

Dermed ikke sagt at man ikke skal træne i at bruge bælte hvis man skal bruge det i forbindelse med konkurrence i SL. At lade være ville være dumt. Men jeg kan stadig ikke se hvad nytte det skulle give ifht. løft der ligger lavere på intensitetsskalaen...? Jeg ser ingen grund til at bruge det i alle løft og alle øvelser.

Yeah, du har absolut en pointe. Man skal ikke være en spasser der vader rundt med sine straps, handsker, omvendt kasket, bælte på under curls og alt andet i centeret :nonono:

Bøltet er til TUNGE løft i særlige basisløft. Ikke noget med bælte ved lateral raises og andet gejl.

Squat, dødløft og lignende måske.

Tidligest fra 80% og op.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man jo passe på med at generalisere ud fra egne (usædvanlige) oplevelser.

Det var ikke et forsøg på at konkludere noget som helst på baggrund af mine egne oplevelser.

Yeah, du har absolut en pointe. Man skal ikke være en spasser der vader rundt med sine straps, handsker, omvendt kasket, bælte på under curls og alt andet i centeret :nonono:

Bøltet er til TUNGE løft i særlige basisløft. Ikke noget med bælte ved lateral raises og andet gejl.

Squat, dødløft og lignende måske.

Tidligest fra 80% og op.

Meget enig :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Yeah, du har absolut en pointe. Man skal ikke være en spasser der vader rundt med sine straps, handsker, omvendt kasket, bælte på under curls og alt andet i centeret :nonono:

Bøltet er til TUNGE løft i særlige basisløft. Ikke noget med bælte ved lateral raises og andet gejl.

Squat, dødløft og lignende måske.

Tidligest fra 80% og op.

Dvs det er udstyrs-rytteri af værste skuffe hvis man har anskaffet sig et bænkpres-bælte? :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke man er styrkeløfter så ser jeg ingen grund til at bruge bælte.

Nu er der jo engang andre end styrkeløftere der træner med tunge vægte. Jeg syntes, at Poul er kommet med nogle gode retningslinier for brug af bælte i denne tråd. Mange kan have gavn af at bruge bælte, når de kører med tunge vægte i squat, dødløftvariationer, good mornings, rows og overhead presses. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu er der jo engang andre end styrkeløftere der træner med tunge vægte. Jeg syntes, at Poul er kommet med nogle gode retningslinier for brug af bælte i denne tråd. Mange kan have gavn af at bruge bælte, når de kører med tunge vægte i squat, dødløftvariationer, good mornings, rows og overhead presses. :smile:

Tja, det kan du nok have ret i. Personligt har jeg ikke fundet behov for bælte andet ved en vægt som ligger væsentlig over det man er man vant til at løfte uden bælte, typisk squat med fuldt udstyr og så til at holde trøje på plads med i bænkpres.

Jeg kan sagtens se fordelen, men da kun hvis man skal rigtigt tungt op som muligt, og de skal de fleste ikke-styrkeløftere vel ikke særligt tit(skal eller har behov for, om man vil).

Link to comment
Share on other sites

Tja, det kan du nok have ret i. Personligt har jeg ikke fundet behov for bælte andet ved en vægt som ligger væsentlig over det man er man vant til at løfte uden bælte, typisk squat med fuldt udstyr og så til at holde trøje på plads med i bænkpres.

Jeg kan sagtens se fordelen, men da kun hvis man skal rigtigt tungt op som muligt, og de skal de fleste ikke-styrkeløftere vel ikke særligt tit(skal eller har behov for, om man vil).

Kommer jo også an på ens kropsbygning. En lang ål med smal talje vil typisk få mere ud af bæltet end en lille prop med dunk ala Henning :wink::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share