Fedtforbrænding


bikealot
 Share

Recommended Posts

Jeg mener jeg engang har hørt noget om, at man skal motionere i et vist stykke tid af gangen (45 min) før kroppen slår fra kulhydratforbrænding over på fedtforbrænding. Er det noget der er videnskabeligt bevist, er det bare en formodning man har, - eller er det noget jeg har drømt!

Det kunne være lidt interessant at vide, da jeg af og til løber nogle ture (som supplement til cykling), men de er som regel kun af ca. 30 min varighed, så begynder mine knæ gerne at brokke sig.

Jeg kunne evt., når jeg ellers har tid til det, - kombinere løbeturen med en rask travetur, så jeg totalt set kommer op på f.eks. 60 min. motion

Mvh

Susanne

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke eksperten, men du kan da godt få et hurtigt og sikkert overfladisk svar af mig.

Så vidt jeg ved forbrænder kroppen både fedt og kulh. lige så snart du går i gang med at lave noget som helst. Men så længe der er kulh. i kroppen vil kroppen foretrække dem som energikilde og derfor forbrænde forholdsvis mindre fedt. Når du så har løbet noget tid og dine kulh. reserver er ved at slippe op må kroppen ty til en anden energikilde: fedt (og prot. vistnok).

Men efter nogens mening (herunder min egen) er det bedøvende ligegyldigt om det er fedt eller kulh. du forbrænder, (hvis vi snakker vægttab altså... og nu har du jo postet i vægttabsforummet så det går jeg ud fra) fordi det, det handler om er at have et samlet energiunderskud.

Nu håber jeg der er nogen der kan fylde på med lidt videnskabelige fakta, for der står jeg lige af :wave:

Link to comment
Share on other sites

Motion er godt for vægttab

Moption med høj intensitet er endnu bedre

Mere motion med høj intensitet er endnu bedre for vægttab

Dette for at sige at det eneste der betyder noget er hvor mange Kcal du for brændt af - om det i forbindelse med motionen er fedt eller ej er bdøvende ligegyldigt, samt selvfølgelig om du samlet set over tid, lad os være pratiske og sige over døgnet, frobruger mere energi end du indtager, hvis du gør det taber du dig. Glem alt om at træne "fedforbrænding".

Læs: dette og dette, samt dette

30 min løb eller cykel for fuld damp er bedre end 60 min ved lavere intensitet - som f.eks rask gang - både for konditionen og det eventuelle vægttab

Link to comment
Share on other sites

Kroppen forbrænder hele tiden fedt.

Når man siger, man går over til fedtforbrænding, så menes der inplicit, at ens kulhydratdepoter er ved at være tomme. Kroppens primære kulhyratdepot er glucogendepoterne (der selvindlysende indeholder glucogen). Glucogendepoterne er primært leveren og sekundært musklerne generelt.

Man har henved 400 g glucogen ("optanket") i disse depoter. Således har man energi nok til langt de fleste aktiviteter i rimeligt lang tid.

Hvor meget fedt man forbrænder afhænger alene af: Energiforbrug overfor energiindtag - og intet andet. :)

Link to comment
Share on other sites

Glucogendepoterne er primært leveren og sekundært musklerne generelt.

Glygogen i kroppen:

En 70-75 kilo atlet har typisk:

500 gram glygogen i musklerne

100 gram glygogen i leveren

20 gram glygogen blodet

Der er derfor mest glygogen i musklerne!

Den samme atlet ville have tømt sine glygogendepoter efter ca. 90 min. træning.

Link to comment
Share on other sites

MultiCoach ->>

Om du forbrænder fedt afhænger først og fremmest af arbejdsintensiteten.

Kan du ikke uddybe det lidt? Ikke fordi jeg tror det er forkert, men blot fordi jeg har undret mig over det fysiologiske (og logiske) ved at kroppen forbrænder mere fedt ved en lavere intensitet. Det er vel også derfor at det kontroversielle ord "fedtforbrændingszonen" er opstået.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en brochure liggende jeg har taget der hvor jeg træner. Den er skrevet af en ved navn Alun Biggart og hedder "farvel fedt". Her kommer de også ind på det der bliver diskuteret i denne tråd med hvornår fedtforbrændingen er højest. Der står:

"Der er usikkerhed om hvorvidt høj eller lav intensitet aerobic giver de bedste resultater. Nogle eksperter påstår, at lavintensitet er bedst fordi du bruger en høj procentdel fedt. Men procentdel er ikke vigtig fordi der er antal gram fedt totalt, som er brugt til forbrændingen der er vigtigt. Se eksempel:

Ved 60% maxpuls stammer 50% af de forbrændte kalorier fra fedt

Ved 85% maxpuls stammer 40% at de forbrændte kalorier fra fedt

På en dag hvor du beslutter dig for at løbe 30 min. med en lav intensitet 60% forbrænder du 300 kalorier. Den næste dag løber du strærkere i de 30 min. og øger intensiteten til 85% og du forbrænder 480 kalorier. 40% af 480 kalorier (192 kalorier, 21.3 g fedt) er stadig mere end 50% af 300 kalorier (150 kalorier, 16.7 g fedt)"

Ved ikke om nogen kunne bruge dette til noget, men det stemmer jo meget godt overens med anbefalingerne om at træne med så høj intensitet som muligt ;)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har forstået det, er en vigtig pointe også, at selvom en stor del af den forbrændte energi under selve motionen består af glucogen, så vil glucogenforbrænding ikke modvirke, at fedtforbrændingen øges. Årsagen er, at kroppen efter overstået træning bruger de kolhydrater den får serveret til at genopbygge glucogenlagrene, mens den henter energi til den almindelige forbrænding fra kroppens fedtlagre. Mere forbrændt glucogen vil derfor ikke være ensbetydende med mindre fedtforbrænding på langt sigt....så hvorfor interessere for den relative fedtforbrænding :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Mere forbrændt glucogen vil derfor ikke være ensbetydende med mindre fedtforbrænding på langt sigt....så hvorfor interessere for den relative fedtforbrænding

Ja, det er jeg såmænd godt klar over. Nu er tror jeg jo heller ikke på Claus Stykers fedtforbrændingszoner. :devil: Det der er interresant er: Hvad er det logiske og fysiologiske ved at kroppen forbrænder mere fedt ved en lavere intensitet? Hvad er den fysiologiske begrundelse? Og er der egentlig en myte at man forbrænder mere fedt (under træningen) ved en lavere intensitet?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Fedtforbrændingen under arbejde afhænger af intensiteten, højere intesitet lavere fedtforbrænding (Luc J.C. van Loon et al. 2001, Romijn JA et al. 1996). Som MultiCoach også er inde på.

Når kulhydratdepoter er tomme, vil jeg nok mere sige, så begynder muskelforbrændingen, da man skal bruge kulhydrater eller amino syrer(muskler), for at forbrænde fedt.

Forsøg har faktisk vist, at muskelfedt ikke bruges under moderat hårdt arbejde, men i de efterfølgende timer, hvor genopfyldnig af glykogendepoterne prioriteres højest (kiens et al. 1998).

Som Mieses rigtigt siger.

Hessel->

Og er der egentlig en myte at man forbrænder mere fedt (under træningen) ved en lavere intensitet?

Læs dit første link igen, og du får svaret.

Læser du ikke det du linker til ?

jarvig13-> Hvad er det præcist du ikke er enig med Mieses i ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke der er nogen der ved, hvorfor kroppen vælger at forbrænde fedt ved lav intensitet.

Måske noget evolutionært! Kroppens energilager er primært lagret i fedtdepoterne og ikke i glykogendepoterne.

Derfor er det måske meget naturligt at kroppen vælger at forbrænde fedt når det er muligt (ved lav intensitet) og så gemme kulhydraterne til tilfælde hvor det er nødvendigt at fyre meget energi af på kort tid (høj intensitet) - en situation hvor fedtoxidationen ikke kan følge med.

Når glykogendepoterne er tømte øges fedtoxidationen. Det er igen intensitetsspecifikt idet at man er nødt til at nedsætte intensiteten når glykogendepoterne tømmes.

Link to comment
Share on other sites

Hessel->

QUOTE  

Og er der egentlig en myte at man forbrænder mere fedt (under træningen) ved en lavere intensitet?  

Læs dit første link igen, og du får svaret.

Læser du ikke det du linker til ?

Øh...jo, men det link siger absolut ikke noget om hvorfor kroppen forbrænder mere fedt ved lav intensitet under træningen. Jeg er som jeg har nævnt før ikke tilhænger af fedtforbrændingszone "teorien" og er godt klar over at den relative forbrænding er støre ved høj intensitet end ved lav intensitet.

Spørgsmålet gik på det rent logiske ved at kroppen brænder mere fedt ved en lav intensitet end ved en høj intensitet. Det er da egentlig højest mærkværdigt når glygogen er et bedre brændstof end fedt!

Link to comment
Share on other sites

Fedtforbrændingen under arbejde afhænger af intensiteten, højere intesitet lavere fedtforbrænding (Luc J.C. van Loon et al. 2001, Romijn JA et al. 1996). Som MultiCoach også er inde på.
Jeg tror ikke der er nogen der ved, hvorfor kroppen vælger at forbrænde fedt ved lav intensitet.

Jeg synes det ligner noget at en misforståelse.

Ja set i forhold til den samlede mængde energi der forbrændes ved en given intensitet, er fedtforbrændingen størst ved lavintensive aktivteter (altså relativt)

Men i forhold til den absolutte mængde fedt der forbrændes pr. tidsenhed er fedtforbrænding størst ved 60-70 % af maksintensiteten.

Derimod er jeg ganske enig i MultiCoach ide med hvorfor kroppen generelt har en "bundforbrænding af fedt". :)

:devil:

Link to comment
Share on other sites

Jarvig har ganske ret i det han siger med, at kroppen forbrænder mest fedt ved en intensitet på 60-70% af max. Det er bare et spørgsmål om matematik (det kan beregnes relativt nemt)

Med hensyn til hvorfor kroppen forbrænder mest fedt ved lav intensitet, er fordi at triclycerid kun kan forbrændes ved en anarobe-process (uden ilt), men sukker både kan forbrændes og spaltes, altså både ved anarobe og aerobe (med ilt). Det er jo også mest hensigtsmæssigt, da sukker jo er den "smarteste" energikilde, da den ikke kræver så meget ilt for at blive forbrændt som triclycerid. Det ville jo ikke være så smart at hvis man kom i en farlig situation at kroppen slog over på et næringsastof som er svært for den at forbrænde.

Link to comment
Share on other sites

Nicolai => Jeg går ud fra at du mener at triglycerid kun kan forbrændes ved aerob proces og ikke en anaerob proces.

Det kan godt være, at kulhydrat er den "smarteste" energikilde mht. omsætning da kulhydrat bl.a. ikke kræver så meget ilt ved forbrænding som fedt ligesom kulhydrat kan omsættes anaerobt. Men kulhydrat er ikke så "smart" når det kommer til lagring, da det fylder meget mere pr. energienhed i forhold til fedt.

Derfor er det vel hensigtsmæssigt at forbrænde fedt når det er muligt og så "gemme" kulhydraterne til specielle tilfælde!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share