Sveder for meget


Peace
 Share

Recommended Posts

Jeg håber at der er nogen, der kan genkende til dette problem eller kan give mig en forklaring. Der skal ikke så meget til før jeg begynder at svede, selvom jeg mener at jeg er i god form. Jeg har trænet i mange år, både styrketræning og løber 3-4 gange om ugen. Jeg kan ikke forstå at når jeg løber 10 minutter på en løbebånd, så sveder jeg lige så meget som en, der har løbet en maraton løb.

Link to comment
Share on other sites

Det er ren genetik - der er bare nogle der sveder lettere (og mere) end andre. Rent faktisk vil folk i god form svede mere end folk i dårlig form (modsat den udbredte opfattelse) - det kaldes akklimatisation.

Nogle folk med kraftigt forhøjet stofskifte (fx hyperthyroidisme) vil dog have tendens til at svede mere end andre. Forskellen på sådanne tilfælde og dit er at dit kun opstår i forbindelse med træning hvilket er almindeligt, desuden har sådan relativt sjældne tilstande også mange andre bivirkninger som rastløsthed, hurtig puls og forhøjet blodtryk.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er. Men for mit vedkommende, viste det sig at efter jeg blev en 22-24 år, så sveder jeg langt mindre i før.

Kan huske da jeg dyrkede sport som 15-18 årig, der fik jeg den største sø af sved på ryggen og ballerne, ret hurtigt. Det skal der dælme meget til at frembringe i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber at der er nogen, der kan genkende til dette problem eller kan give mig en forklaring. Der skal ikke så meget til før jeg begynder at svede, selvom jeg mener at jeg er i god form. Jeg har trænet i mange år, både styrketræning og løber 3-4 gange om ugen. Jeg kan ikke forstå at når jeg løber 10 minutter på en løbebånd, så sveder jeg lige så meget som en, der har løbet en maraton løb.

Jeg lider af selvsamme problem og har altid gjort det. I mine drengeår, var det et lige så stort problem - selv undendørs vintertræning på fodboldbanen gav mig sved over hele kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Den liste med at svede meget, kan jeg også godt skrive mig på. Der skal ikke meget til, selvom jeg mener, at min form er ganske fornuftig. Nogle siger det er tegn på høj forbrænding, ved det ikke, men nogle gange er det sateme irriterende..

Junker

Link to comment
Share on other sites

Det er ren genetik - der er bare nogle der sveder lettere (og mere) end andre. Rent faktisk vil folk i god form svede mere end folk i dårlig form (modsat den udbredte opfattelse) - det kaldes akklimatisation.

Nogle folk med kraftigt forhøjet stofskifte (fx hyperthyroidisme) vil dog have tendens til at svede mere end andre. Forskellen på sådanne tilfælde og dit er at dit kun opstår i forbindelse med træning hvilket er almindeligt, desuden har sådan relativt sjældne tilstande også mange andre bivirkninger som rastløsthed, hurtig puls og forhøjet blodtryk.

Nu siger du at folk med højt stofskifte vil have tendens til at svede mere, ... hvad siger du til det omvendte? Jeg har meget lidt ved at tage på, og sveder voldsomt meget.

Link to comment
Share on other sites

Nu siger du at folk med højt stofskifte vil have tendens til at svede mere, ... hvad siger du til det omvendte? Jeg har meget lidt ved at tage på, og sveder voldsomt meget.

Hvis man har svært ved at tage på, har man jo netop muligvis forhøjet stofskifte.

Link to comment
Share on other sites

Nu siger du at folk med højt stofskifte vil have tendens til at svede mere, ... hvad siger du til det omvendte? Jeg har meget lidt ved at tage på, og sveder voldsomt meget.

Jeg læser din post somom du har let ved at tage på og svedtendens (hvis du mener det modsatte må du lige skrive igen :smile:)

Som jeg skrev indledningsvist så er der rigtig mange faktorer der påvirker svedtendens og selv den mest hyppige sygdom der giver forhøjet stofskifte (morbus basedowii) er relativ sjælden.

Desværre kan man ikke konkludere at kraftig svedtendens er lig med øget stofskifte selvom alle med øget stofskifte har kraftig svedtendens :smile: - der er umiddelbart derfor ikke noget paradoks i at man sveder meget samtidig med man har forholdsvis lavt stofskifte (som jeg læser det med at have let ved at tage på).

Jeg mener at stubbe herindefra har skrevet en forholdsvis lang artikel omkring stofskiftet og de faktorer der påvirker det - og hvis du ellers kan grave den frem via søgefunktionen kan du der læse om hvilke andre faktorer der også påvirker stofskiftet.

For øvrigt kender jeg godt det med at svede utroligt meget (og utroligt let) fra mig selv, og det på trods af at mit stofskifte er ganske normalt (har selv været i udredning for forøget stofskifte, kaldet tyrotoksikose i forbindelse med mit høje blodtryk) - må blot se på min familie og konstatere det samme, det er som jeg skrev i tidligere post ren genetik.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min far er typen der sveder bare han tænker på fysisk aktivitet. Ikke nødvendigvis af skræk ;-) Nå jeg ser på de gutter der kommer i det center hvor jeg træner, så undrer jeg mig altid over at de ikke har et håndklæde med, men de er åbenbart ikke så meget mand at de behøver et. Og nej, det er ikke til at bruge efter bad. :laugh:

Rigtige mænd sveder, og sådan er det. Jeg er 29 og skal jeg dømme ud fra mine gener, så varer det der med at svede som en mand, resten af mit liv...

/Schroinx

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share