Favoritøvelser


Nielsen
 Share

Recommended Posts

Nielsen> Jeg synes dette forum har tendens til at blive et "rygklappende og selvbekræftende" forum, hvor det handler om at nedgøre andres måde at træne på. OK - jeg mener også det er en lidt mærkelig måde at træne på, bryst og biceps 3 gange om ugen lyder af meget, men hvis personerne kan klare workloaden, så er det vel i orden? Arnold S trænede også alle sine muskelgrupper 3 gange om ugen, og det gik jo meget godt for ham!

I bogen "Encyclopedia of modern bodybuilding" anbefaler han følgende brystprogram:

Bænkpres 5 sæt 10-4 reps

Dumbell incline press 5 sæt 10-6 reps

Dumbell flys 5 sæt 10-6 reps

Dips 5 sæt 15-8 reps

Pullovers 5 sæt 15 reps

Hvis man regner pullovers med som brystøvelse, så er det 25 sæt. Programmet trænes 3 gange om ugen, og forøvrigt i supersæt med ryggen!!!

Ikke et program jeg anbefaler, for jeg ville ikke kunne klare det, men pointen er, at der ikke finde "one best way to workout" - det er heldigvis individuelt :)

Link to comment
Share on other sites

>>Thomas

Det har du selvfølgelig ret i, men de personer jeg snakkede med, trænede udelukkende programmet pga. af uvidenhed. De anede ikke en skid om træning, og jeg sagde da også til dem, om det ikke var for meget, men de sagde bare "ork nej, vi skal have nogle store bryster og biceps!" Alt andet kommer i anden række. Ben og ryg har for dem ingen prioritet. Ben træner de f.eks. ved at løbe træne. Træning af den samme muskelgruppe 3 gange om ugen, kan man jo nok vende sig til, men at køre til failure og med forced reps hver gang, det mener jeg kun de færreste kan klare. Jeg ville i hvert fald gå død efter meget kort tid.

Helt klart enig med dig i, at det er forskellig, hvilket program der virker for hvem, men som du siger, så ville du ikke kunne klare så meget og det kan jeg heller ikke.

De har trænet i en måned, så derfor mener jeg ikke de kan klare så stor en workload pr uge.

Jeg snakkede også med dem, om de ikke kørte nogle dage med mindre workload, f.eks. hvor de tager lettere vægte og flere reps, men det var bare fuld knald på hele tiden. Jeg spurgte dem om de ikke også skulle droppe nogle øvelser, og så måske køre lidt flere sæt i BP, men det kommenterede de ikke rigtigt.

Jeg vil da mene, at på et eller andet tidspunkt, så kører de fast i programmet.

Jeg plejer sjældent at nedgøre andres program, med mindre det er helt hen i vejret. Så mener jeg man bliver nød til at "hjælpe" dem :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nielsen> vi er vel i bund og grund enige. Mit udbrud skyldes nok også, at jeg efterhånden synes, at langt de fleste indlæg i hele dette forum handler om at lade sig forarge over andres træning. Jeg synes egentlig det er lidt plat. Hvorfor andre ikke træner squat, laver cheat curls (som for øvrigt er en god øvelse) eller træner til failure kan vi da være fuldstændig ligeglade med! Jeg havde hellere set at forummet i højere grad blev brugt til at udveksle erfaringer omkring træning. Heldigvis har vi da fået Online Log´gen :)

Og nu skal jeg nok lade være med at lade mig yderligere forarge over andres indlæg :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

God pointe Thomas. Nu var Arnold jo ikke ligefrem "the average man" hvad angår genetiske anlæg for træning. Manden var en galning, når det kom til træning. Han brændte den ene træningsmakker ud efter den anden. Tilsyneladende var det kun lille Franco som kunne følge med :)

Det er jo i bund og grund ikke noget træningsprogram som er forkert. Et træningsprogram for den enkelte er først "forkert", hvis det ikke giver resultater overhovedet. Men du må indrømme at det er problematisk at træne bryst og biceps 3 gange i ugen, uden at have nogen fokus på ryggen what so ever. Det giver i bedste fald nogen alvorlige styrkeubalancer. Jeg tror måske mere det var det Nielsen bed mærke i. Jeg har sagt flere gange, du kan sgu i teorien træne bænkpres 5 gange i ugen, hvis du har en gigantisk work capacity og du er istand til at periodisere som hed du Tudor Bompa. Man kan ikke generelisere træningsråd, som nogen træningssytemer som f.eks HIT så gerne vil.

Dog synes jeg ikke det går ud på at rakke andre folks træningsprogram ned. Hvis folk stiller et spørgsmål, så vil folk svare udfra de forudsætninger de har. Hvis folk spørger Lars Nielsen om træningsråd, og de i forvejen kører Arnold´s 25 sæt brystprogram, så kan du vist godt regne med at de får en lektur med på vejen, og et lynkursus i HIT træning. Om det er forkert eller ej, kan diskutteres, men det er vel naturligt nok, da det er hans ekspertise felt.

Folk må også lære at sortere i træningsråd selv.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg bed mest mærke i 3 tunge brysttræninger på 5 dage. Bare fuld knald på hele tiden. Og så som nybegynder. Men det var så sandelig også det med næsten ingen rygtræning.

De er vist nogle af de personer, for hvilke BB står for Bryst/Biceps :smile: Som jeg sagde, så træner de heller ikke ben. Det er kun løb. Men det er deres valg, så det må de om. Jeg kommenterede bare det i deres program, som jeg mente så værst ud ;)

Link to comment
Share on other sites

Du siger det egentlig meget godt Thomas

Vi er f***** snart ikke andet end en flok brokkehoveder. Jeg er nået til det punkt hvor jeg efterhånden ikke gider at hidse mig op over de dumme ting  jeg til tider ser i mit center eller gider at fortælle om det til andre.

Selvfølgelig kan der være en god mening i at lave noget, som ikke umiddelbart ser logisk ud for andre. Partials i de store øvelse kunne også tolkes som f.eks. træning af lockout, osv. men helt ærligt, hvor mange er på det niveau hvor sådanne ting trænes specifikt?!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ligeledes enig med Thomas og derfor er der en del af trådene som jeg slet ikke følger herinde, da grunden til at jeg hænger herinde på MO er at udveksle træningserfaringer og lære nyt om kroppen og dens muskler. Det andet er lidt ligegyldigt, vi ved jo der er mennesker derude der ikke træner helt korrekt, og det skal de da have lov til. Du ser jo heller ikke alle Badminton spillere, læse side op og side ned og supplerende træning, slag træning og hvad ved jeg. Nogen spiller det bare for sjov sammen med vennerne.

Ved godt at det ikke er en helt god analogi.

my 2 :cyclops: :cyclops:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

ENIG!! Dødløft er helt klart også min yndlingsøvelse!!

For det første fordi det ser for vildt ud når man anstrenger sig så meget for at løfte den forpulede vægt, at man er lige ved at eksplodere :angry3: !!

For det andet fordi jeg synes øvelsen er god til at skabe hypertrofi i HELE kroppen!

For det tredje fordi øvelsen har en utrolig god overførbarhed (hvis man kan sige det) til andre sportsgrene - og til hverdagen!

For det fjerde fordi man bare kan slippe vægten hvis man kommer i SERIØSE problemer med at løfte den - det er jo fx ikke så smart hvis man bænkpresser... det gør i hvert fald ondt :weeping: !!

Link to comment
Share on other sites

Favoritten er klart squat... den der fornemmelse, naar man er i bund og skal over sticking point... det minder sgu' lidt om toiletbesoeg i fri natur, hehe.

Men ogsaa at den er saa teknisk og kraever fuld koncentration hele vejen igennem. Det er kanon.

Men jeg kan fornemme paa det hele, at jeg skal proeve doedloeft en skoenne dag... Der findes vel ikke bare et godt argument for at lade vaere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share