Reps, sæt, antal træningspass mv.


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Har hygget mig med TJs fundament træning. Som jeg læser hans program, skal man efter 1. fase splitte programmet op, så man kun laver hver øvelse en gang om ugen. Det syntes jeg virker som alt for lidt.

Kører øvelserne i 5x5 og 3x10 som anbefalet Er det fordi jeg ikke smider nok vægt på, eller kan jeg køre hele programmet igennem et par gange om ugen eller tre?

Hvis jeg er ude efter at hæve styrken, bør jeg så overgå til singlewave? Og i så fald med hvilke repititioner?

Indput er velkomne, for det her kan jeg roligt sige at jeg er n00b til,

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Har hygget mig med TJs fundament træning. Som jeg læser hans program, skal man efter 1. fase splitte programmet op, så man kun laver hver øvelse en gang om ugen. Det syntes jeg virker som alt for lidt.

/Schroinx

Der er jo flere af øvelserne der bare er variationer over samme muskelgruppe...

Fx back og front squat, bænk og incline. dvs du rent faktisk rammer dem oftere

kan jeg køre hele programmet igennem et par gange om ugen eller tre?

/Schroinx

så du slår tre dages træning sammen til en? og så kører dem tre gange/uge... :nonono: det jo ni gange så høj belastning, som programmet foreskriver...

Hvis jeg er ude efter at hæve styrken, bør jeg så overgå til singlewave? Og i så fald med hvilke repititioner?

/Schroinx

singlewave... er du sikker på du er uvidende på feltet? jeg vil tro at programmet er fint i opstartsfasen uanset om du kører efter masse eller eksplosiv styrke - på sigt skal der selvf. planlægges nøjere efter dette!

Link to comment
Share on other sites

Tak :-)

Jeg har læst programmet forkert kan jeg se. Det er vist meget godt at jeg opdagede det inden jeg begyndte at sætte vægt på. :crazy:

Mine spørgsmål om waveloading får lige lov tl at vente, til jeg har brugt søgefunktionen ;-)

/Schroinx

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Min søgning gav ikke det store resultat, så hvis der er nogen som har kendksab til tråde om wave loading, hører jeg gerne om det.

Waveloading kom sig egentligt af at jeg faldt over denne artikel.

Her advokerer han for 1x6,1x8,1x10 til begyndere og 1x4,1x6,1x8 til øvede med faldene vægt.

Og de lyder lidt mere tiltalende end det 5x5 jeg fusker med i de fleste af basisøvelserne i fundamentprogrammet.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Hej Schroinx.

Emnet har for nyligt været diskuteret i et par tråde i forumet "maximal muskelvækst" - bl.a. med henvisning til "the Waveloading Manifesto"

Min helt personlige konklusion efter at have deltaget i diskussionen et par dage og læst lidt på stoffet (WSB, HST, Waveloading, Pyramidetræning, linear periodisation, undulating osv. osv.) er at variation er nøgleordet i forbindelse med stadig fremgang.

Variation både med hensyn til øvelser og set/reps. og intensitet/workload.

Søg og du vil finde.

Go' træning.

BRUUN

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Blev også selv lidt forvirret og måtte læse op på flere ting flere gange. Og så er der den manglende idrætsfysiologiske viden .... hmm.

Jeg tror dog at flere af skribenterne og dem de henviser til mener det samme. (Single wave = halv pyramide)

Derfor er min konklusion også som ovenfor skrevet. Ingen hokus pokus, ingen specifikke programmer, blot husk variationen.

Jeg tror 3x8 giver for lidt volume.

Jeg kører selv variationer over 5x5, 3x10, 3x12, 4x10/8/6/4, 4X8/6/4/2, 4X6/4/2/25.

Og så lidt svømning og intervaller på løbebånd ind i mellem.

Og det virker for mig.

BRUUN

Edited by GentleGigant
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share