Bænkpres


mvp.
 Share

Recommended Posts

BÆNKPRES

På nettet har jeg læst følgende påstande:

1. At man kan øge sit bænkpres ved at styrke lat-musklerne (BO-row).

2. At en bænkpres-trøje gør at man kan håndtere tungere vægte, hvilket igen gør at man kan træne de involverede muskler bedre og derved bygge mere styrke op end man ellers kunne uden trøjen på.

Det var vistnok Dave Tate (en der selv træner) der havde skrevet det.

Jeg ved ikke om det passer, men hvad siger i om de to påstande? Det er første gang jeg støder på dem.

Men hvad gør man ikke for at løfte bare en lille smule mere...

Link to comment
Share on other sites

jeg synes lidt begge dele giver mening til en lille-grad.

1) man bliver stærkere af BO-over-rows...jeg ved ikke om jeg falder for den med at det er et godt pressefundament, men kroppen er nok glad for symetri, ellers ville vi nok ikke være så besat af det..så jeg er sikker på en stærk ryg giver et stærkere bryst.. og omvendt.. ( man kan jo heller ikke træne bryst hele tiden )...

2) det gælder vel for lidt det samme som Squat, og dødløft, hvis du løfter en tungere vægt ud end du er vant til...f.eks. som i bænk, hvor du har bluse på..eller i squat, hvor du har knæbind på... så styrker knæbindene og blusen jo kun hvisse steder, ved squat er ryggen jo ikke styrket af knæbindene..så den bliver belastet mere end før... i bænkpres, holder dine hænder og underarme tungere vægte end du kan presse op uden blusen...det i sig selv må da give en smule..

Link to comment
Share on other sites

Nr. 1 skulle være go' nok, så vidt jeg husker var det konklusionen i en ældre tråd her på MOL hvor det blev diskuteret! Prøv at søg efter den.

Nr. 2 ved jeg ikke rigtigt..... jeg mindes at snakke med xax engang, hvor jeg havde en teori om at hvis man som BB'er gennemførte et styrkeprogram, så kunne man reppe med flere kg og derved skabe mere hypertrofi.... ja jeg ved det..... er heldigvis blevet meget klogere! :D

Kan det forsvares hvis jeg siger at det er meget længe siden!? :)

Det er næsten samme princip som du selv skriver..... TJ ved det sikkert! :bblush:

Link to comment
Share on other sites

1. Hvis du har en decideret svag lat muskel i forhold til de andre muskler som er involveret som stabilisatorer og antagonister, så JA.

2. Hvis du bænker med trøje bliver du bedre til at bænke med trøje, men ikke nødvendigvis uden.

Mærkeligt. Selvom jeg ikke har så meget forstand på dette (hvilket jo heller ikke plejer at genere mig i andre indlæg :lol: ) og bare lyder "gammelklog", så var TJ's svar faktisk min første (og eneste) indskydelse til svar :blink: :)

Link to comment
Share on other sites

hey MVP, men det har jo også vist sig at være rigtigt...jeg mener det er 15% mere overkropsvægst man kan få ud af at lave de store øvelser der involverer understellet...men ok, det er bare et tal jeg mener at have læst et sted...ikke noget jeg kan opbakke på nogen måde... :(... udover at det har virket på mig selv self..men det kan jo være så meget andet .)

Link to comment
Share on other sites

Angående lat-musklerne og bænkpres, så er her et interessant synspunkt på den problematik:

USE OF THE LATS IN BENCH PRESSING

An often-overlooked component of the bench press is the use and development of the muscles of the back and in particular the lats. Very few lifters utilize the strength of the lats in their bench press and when they are able to incorporate lat contraction into their exercises, immediate increase is always achieved. Here is how you incorporate the lats into your bench press: Take an empty bar or even a wooden rod and assume the bench press position. Lower the bar to the chest and pause. Instead of driving the weight up with the arms, contract or “flare” the lats in an outward direction. If you have decent lat development, you should see the bar move several inches off the chest.  This takes practice to utilize the lats in this manner, but be persistent and practice over and over with an empty bar, gradually adding weight as you get used to the movement. The eventual goal is to use the lats as sort of a cushion or coiled spring when lowering the bar and then contracting them strongly on the initial drive at the same time you are pressing with the arms. DO NOT walk into the gym tomorrow and attempt this with your max poundage—if you do you will fail. I have worked with athletes who have increased their maximum bench press anywhere from 20-50lbs within 2 weeks as a result of using this technique. This also requires strong well-developed lats, which are developed by chins and rowing. (Check out Cyberpump’s Training Hard Section for articles on chins and rowing-incredible info)

Citatet er hentet fra denne artikel:

Artikel

Link to comment
Share on other sites

Beleriand K-> Den bænkpres teknik med at bruge lat-musklerne som en fjeder, den prøvede jeg idag med en 20-kg stang under opvarmning. Jeg kunne ikke finde ud af det, selv med mine gigantiske rygmuskler. Men så må jeg jo øve mig lidt mere. Og artiklen skal nærlæses en gang til. Tænk om man kunne hente 2½ eller 5 kg her...!

Det er faktisk lidt svært at forestille sig vigtigere ting her i livet.

Link to comment
Share on other sites

MVP>Tillykke med det. Nu bliver det spændende at følge, hvor meget du kommer til at tjene på dette lille fif. Altså i kilo :) .

Nu er det så bare mig, der ikke kan få det til at virke :( . Jeg ville ønske, at jeg vidste, om det skyldes mine svage lat-muskler, eller om jeg gør noget forkert. Det er altid en fornøjelse at se andre få glæde af det man skriver, men det ville nu også være rart selv at kunne bruge det.

Nå, jeg må vel fortsætte med at øve, og så samtidig træne lats. Før eller siden må der komme et eller andet brugbart ud af det. Forhåbentlig får jeg også pludselig sådan en aha-oplevelse :w00t: .

Link to comment
Share on other sites

Beleriand K-> Gør du det med stangen? Den er for tung til at jeg kan lave øvelsen med den, men med kosteskaftet virker det som sagt allerede.

Forestil dig at din ryg er en luftpude der bliver trykket sammen når du kører armene ned og derved opbygger tryk til afsættet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share