Bedst skulderaktivering?


Bash
 Share

Recommended Posts

Hvordan ville jeg bedste aktiverer front/side delts? Ved at lave et military press med full rom, eller et overhead press hvor rom stopper ved hovedhøjde, men til gengæld kan der køres tungere?

Military press!

Link to comment
Share on other sites

Svjv aktiverer behind the neck presses i højere grad den laterale deltoid end military press. Men løftet kræver en god skuldersmidighed, og derfor er det ikke alle der kan køre den.

Eller vil jeg også sige military, og så Handstand pushups, og forskellige pushup varianter, fx går tiger pushups lige i mine delts.

Link to comment
Share on other sites

Edu: Kan ikke lave behind the neck press, kun pull. Men overheadpress, hvor du kun fører stangen ned til den "rammer" din hovedbund, og op igen. Det giver en kortere rom, men du kan til gengæld køre flere kg. Hvilken af disse vil give bedst skulder aktivering i følge dig?

Link to comment
Share on other sites

Svjv aktiverer behind the neck presses i højere grad den laterale deltoid end military press.

hvor kommer det fra?

Umiddelbart ville jeg tro at det var omvendt, hvis der overhovedet er en forskel...?

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Jeg kører siddende skulderpres med håndvægte lige p.t. Kombineret med lateral raises, mener jeg det må være nok. Specielt når jeg også kører flad bænkpres og dips. Så skulle DELTS være dækket ind. :smile:

Military er unægtelig en god øvelse der rammer skuldrene rigtig godt. Jeg har selv kørt den i lang tid, men har nu valgt at prøve med håndvægte i stedet for stang. Jeg har altid kørt med så lang en ROM som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Edu: Kan ikke lave behind the neck press, kun pull. Men overheadpress, hvor du kun fører stangen ned til den "rammer" din hovedbund, og op igen. Det giver en kortere rom, men du kan til gengæld køre flere kg. Hvilken af disse vil give bedst skulder aktivering i følge dig?

Du vil få den største aktivering af skulderne ved at kører military, da skulderne primært er aktive i bunden af løftet. Såfremt du kun kører ned til hovedet vil det primært være triceps du rammer. Men du kan jo eventuelt forsøge dig med nogle Bradford presses, hvis skulderne trænger til lidt tæsk.

Link to comment
Share on other sites

Bash: Squatfather rammer hovedet på sømmet. Det er primært en tricepsøvelse du laver, så hvis det er skuldrene du går efter er det måske ikke det optimale.

Incog: Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men den laterale deltoid bliver vel i højere grad brugt en ved military presses, hvor man typisk læner sig lidt bagud, og presser med både den øvre brystmuskel og den forreste deltoid, på bekostning af den laterale? Det er i hvert fald min egen erfaring, og når jeg kører behind the neck presses, føler jeg en større spænding ppå den laterale. Men under alle omstændigheder er der nok ikke megen aktiveringsforskel :smile:

Desuden. vejen til store skuldre er IMO tunge overhead presses, og det er ikke ligefrem det smarteste i behind the neck presset

Link to comment
Share on other sites

Du vil få den største aktivering af skulderne ved at kører military, da skulderne primært er aktive i bunden af løftet. Såfremt du kun kører ned til hovedet vil det primært være triceps du rammer. Men du kan jo eventuelt forsøge dig med nogle Bradford presses, hvis skulderne trænger til lidt tæsk.

Mange tak squattie :tongue:

edit: I Dumbell press / Skulder pres, hvad vej bør håndfladerne pege? Fremad, eller mod hinanden?

Edited by Bash
Link to comment
Share on other sites

Du har postet under funktionel styrke men dit spørgsmål lyder som noget der hører i maksimal muskelvækst...

skal skulder styrken bruges til noges specielt eller?

Arnold press er en klasse skulderwaster http://www.exrx.net/WeightExercises/Deltoi...rnoldPress.html

men som sagt ik specielt funktionel,andet end disco :innocent:

Hvis jeg skal være ærlig så er det 50/50 med hensyn til styrke og masse. Men øvelsen skal være funktionel så at den har så god overførsel til bænk som muligt :smile:

Link to comment
Share on other sites

I military pressede jeg med hænderne lige udenfor skuldrene, uden at presse armene sammen. Det giver en meget naturlig bane for armene. Du skal bare selv prøve med en let vægt, og se hvor det er "nemmest" for skuldrene at arbejde.

Håndfladerne vender fremad på begge hænder når jeg gør det. Akkurat som i bænk. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share