Vi spiser mere havregryn


apprenti
 Share

Recommended Posts

Fiberberigede havregryn er for vildt. En blanding imellem all bran og havregryn i smagen. Mumma :4mewantfood:

Ja, bare lidt besværligt at man skal importere det over grænsen til det her forbudsland. Heldigvis er jeg indtil videre aldrig blevet stoppet ved grænsen - det ville koste mig med tanke på at jeg samtidig har Zon, Smultrontabletter og vitaminberiget kartoffelos med

:tongue::wink:

Link to comment
Share on other sites

Super med havregrød om morgenen!

Jeg kan kun slutte mig til mængden! Min personlige morgenmad består af havregrød med banan og tre æggehvider.

Det er for lækkert og så lige kanel og sød i, så er det bare toppen! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der kender baggrunden for den stigende pris på havregryn? For et par måneder siden kostede et kilo hos min lokale grynpusher 5,50, men er nu steget til 6,75. Hos en anden er prisen steget til 7,5kr.

Edited by osiris
Link to comment
Share on other sites

Fiberberigede havregryn er for vildt. En blanding imellem all bran og havregryn i smagen. Mumma :4mewantfood:

Nu ved jeg godt, man ikke må nævne produkter med videre, men kan en af jer ikke smide et navn i min PM!?

Ilnis også gerne dit fiberprodukt.... ;)

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg godt, man ikke må nævne produkter med videre, men kan en af jer ikke smide et navn i min PM!?

Ilnis også gerne dit fiberprodukt.... ;)

Hej Yetti!

Det jeg køber har jeg ikke fundet her i Danmark endnu - men det kan godt være at de har det og at jeg ikke fundet produktet fordi det måske hedder noget andet her. Men det ene er lavet på fibrer fra sukkerroer og den skal man definitivt koge dagen før, ellers smager det meget tørt. Det hedder "Fibrex".

Det andet er lavet af fibrer fra kartofler og det kan man godt koge og spise den samme dag og hedder PO. Det smager rigtigt godt blandet med havregryn og man holder sig mæt i lang tid på det :smile:

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der kender baggrunden for den stigende pris på havregryn? For et par måneder siden kostede et kilo hos min lokale grynpusher 5,50, men er nu steget til 6,75. Hos en anden er prisen steget til 7,5kr.

tror det er tilfeldigt... hos netto koster den stadig 5-6kr... men det kan da godt være at de fornemmer øget salg og for lige at tjene en ekstra skilling sætter de prisen op. tror ikke havregryn er noget de ellers tjener videre godt på...

Link to comment
Share on other sites

Hej Yetti!

Det jeg køber har jeg ikke fundet her i Danmark endnu - men det kan godt være at de har det og at jeg ikke fundet produktet fordi det måske hedder noget andet her. Men det ene er lavet på fibrer fra sukkerroer og den skal man definitivt koge dagen før, ellers smager det meget tørt. Det hedder "Fibrex".

Det andet er lavet af fibrer fra kartofler og det kan man godt koge og spise den samme dag og hedder PO. Det smager rigtigt godt blandet med havregryn og man holder sig mæt i lang tid på det :smile:

http://www.oskarsspisekammer.dk/?pid=1&amp...%200701&d=0

http://www.allergishoppen.dk/catalog/produ...12b419715649132

Link to comment
Share on other sites

Sweet, så kan man i hvert fald finde det her. Men du har ikke set dem i en alm butik i stil med irma f eks?

Jeg mener at have set fibrex produktet i superbest på godthåbsvej, har ikke selv smagt det -

Hvorledes tilbereder Du det skal det ligge i blød før det koges, og hvor længe skal det have ?

Blander Du det så bare med havregryn og vand/mælk og så 2 min i microen ?? og vupti :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at have set fibrex produktet i superbest på godthåbsvej, har ikke selv smagt det -

Hvorledes tilbereder Du det skal det ligge i blød før det koges, og hvor længe skal det have ?

Blander Du det så bare med havregryn og vand/mælk og så 2 min i microen ?? og vupti :4mewantfood:

Så må jeg gå og undersøge det :smile:

Fibrex plejer jeg at blande med ca dobbelt til tredobbelt så meget havregryn. For mig er f eks 1/2 dl fibrex med 1,5 dl havregryn en stor nok portion. Så hælder jeg lidt mere vand i end 2x den sammenlagte mængde gryn, salt, kanel og sødemiddel. 3 min i microovnen og så får det stå i stuetemp til dagen efter. Det skal være forholdvis løst i konsistensen når det er nytilberedt - fibrex suger masser af vand til sig i løbet af natten og det skal være løst nok at kunne varmes dagen efter uden at blive til betong.

Dagen efter varmer jeg det bare hurtigt i microovnnen - 1-2 min - og så spiser med mælk.

Fibrex er dok ikke i samme klasse som PO til at gøre det dejligt cremet. Men jeg holder mig mæt i meget længere tid hvis jeg blander det i havregrynen og får alligevel i princip den samme mængde kalorier. Jeg ville anbefæle at man i starten ikka lader Fibrex udgøre alt for stor en del i grøden - den har en lidt speciel smag som jeg nu bare synes er god.

PO smager i princip ikke af noget.

Nu hvor jeg alligevel er inde på grød - et andet fif som variation er at blande 50/50 havregryn og bugkornsmel og koge som grød på almindeligt vis - supergodt sammen med tyttelbær eller blåbær!! :4mewantfood:

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der kender baggrunden for den stigende pris på havregryn? For et par måneder siden kostede et kilo hos min lokale grynpusher 5,50, men er nu steget til 6,75. Hos en anden er prisen steget til 7,5kr.

Jeg fandt lige denne nyhed på dr.dk - det kunne fint være grunden:

"Mangel på havregryn

Synes du at dine økologiske havregryn er knap så gode, som de plejer at være, så har du sikkert ret.

Dårlig havrehøst

Sidste års dårlige havrehøst slår nu igennem på supermarkedernes hylder i form at højere priser og ringere kvalitet på de økologiske havregryn.

- Det har været rigtig svært at skaffe de rigtige mængder og den rigtige kvalitet af havre, fortæller Hans Sønniksen der ejer Dalby Mølle ved Kolding, hvor 80 procent af produktionen er økologiske havregryn.

Flere end hver anden af de økologiske havregrynspakker, der findes på butikshylderne i Danmark, produceres på Dalby Mølle ved Kolding.

Link

Link to comment
Share on other sites

Absolut ikke enig med Kongen - havregryn skal være grovvalsede :4mewantfood:

Min morgenmad består altid af havregryn, 40g proteinpulver (chokoladesmag) drysset på, og så en masse skummetmælk.

NAMMENAM!!!!

Kan ikke forestille mig noget bedre, det smager usandsynligt godt.

Når du putter proteinpulver ovenpå havregrynen giver det så ikk mange klumper ? syns jeg nemlig det gør hvis jeg prøver og det er bare knap så lækkert :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Når du putter proteinpulver ovenpå havregrynen giver det så ikk mange klumper ? syns jeg nemlig det gør hvis jeg prøver og det er bare knap så lækkert :crazy:

Jo min PP klumper i hvert fald gevaldigt... måske kan du shake den først!! Det er ikke voldsomt lækkert med en stor klump pulver i munden, så godt smager skidtet altså ik

Link to comment
Share on other sites

Prisen på korn er vist generelt gået lidt op, pga. en dårlig høst sidste år og efterspørgsel fra biodieselsproducenter i tyskland. Om det sidste også er tilfældet for havregryn ved jeg ikke.

Jeg har adopteret en Jamie opskrift på musli. Det består af 1 kg gorvvalsede havregryn, 500g grovvalset spelt og 500g af en tredie slags gryn (som jeg ikke lige kan huske på stående fod) samt havre- og hvedeklid (gode kilder til fiber, da de sidder i skallen af kornet). Hertil tilsættes passende mængder af lyse og mørke rosiner, samt hakket tørret frugt, som abrikoser, dadler og svesker. Det hele fås i økoudgaver, så der er ingen tilsætningsstoffer...

I originaludgaven tilsættes mælk til en portion aftnen før den skal indtages sammen med et revet æble, og der giver en ret cremet konsistens samtidig med at sukkeret fra frugterne trænger ud i mælken. Den knapt så sunde udgave er ovenpå et eller andet syrnet mælkeprodukt, med en snas ahornsirup og en banan eller hvad man nu har af frisk frugt.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share