Pludselig failure


D.K
 Share

Recommended Posts

Når jeg træner med vægte, så går jeg pludselig i failure. - som et lyn ud af en blå himmel. Sådan har det været i sammenlagt 2 - 3 år. Jeg kan f.eks. føle, at jeg har min. 4-5 gentagelser endnu i sættet og så går musklerne kolde. Jeg føler ikke rigtig noget, hverken tilsyren eller "den rigtige smerte", jeg kan bare intet løfte. Det virker helt latterligt, når man er på 3. gentagelse i bænkpress og føler at man sagtens, uden problemer, kan nå de 8, men så fuldfører man ikke engang den 4. gentagelse.

Andre der har det lige sådan?

Link to comment
Share on other sites

Det er vist mere mangel på selverkendelse end noget andet :smile:

Hehe. nej desværre ikke. Folk jeg har trænet med igennem årene, har alle sagt det samme. Jeg kører mine gentagelser fint og tilsyneladende fuldstændig uproblematisk, men så knækker jeg bare over. Jeg er typen som gentagende gange har fået håndvægten i hovedet under bænkpres m. håndvægte, da failure kommer lige pludselig og folk ikke når at reagere. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er typen som gentagende gange har fået håndvægten i hovedet under bænkpres m. håndvægte, da failure kommer lige pludselig og folk ikke når at reagere. :crazy:

Mon ikke svaret ligger i den sætning? De gentagne slag af de tunge DBs har skadet dit centralnervesystem så du ikke længere formår at aktivere din muskulatur optimalt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er typen som gentagende gange har fået håndvægten i hovedet under bænkpres m. håndvægte, da failure kommer lige pludselig og folk ikke når at reagere. :crazy:

Mon ikke svaret ligger i den sætning? De gentagne slag af de tunge DBs har skadet dit centralnervesystem så du ikke længere formår at aktivere din muskulatur optimalt...

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke svaret ligger i den sætning? De gentagne slag af de tunge DBs har skadet dit centralnervesystem så du ikke længere formår at aktivere din muskulatur optimalt...

:4thumbup:

hvor meget kan du løfte?

Nogle failer hurtigt af biologiske årsager, andre af psykologiske. Hvis du ikke er særligt stærk vil jeg gætte på at det er psykologiske og hvis du er stærk vil jeg gætte på at det er noget biologisk.

Jeg har haft en pause på godt 2 år, men før det trænede jeg i 3 år, hvor jeg kunne bænke med 2 x 40 kg. vægte. Der var problemet det samme som det er nu, hvor jeg løfter væsentlig mindre. Ligger lige nu på 2 x 25 kg. vægte. Det kan vel godt være psykologiske årsager, men jeg kan bare ikke se hvordan... Det er typisk i bryst øvelser, at jeg pludselig går kold. Bicep og Tricep kører langt bedre, men den pludselige failure forkommer stadigvæk.

Edited by D.K
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg trænet med D.K nogle gange, og jeg bekræfter hans udsagn.

Men at det skulle være centralnervesystemet der lider en overbelastning, synes jeg virker usandsynligt eftersom der har været en pause på flere år.

Jeg ved dog ikke hvad det ellers skulle være - måske er det bare fysiologisk, at D.K "brænder hurtigere sammen", men mon ikke det bliver bedre i takt med træning og kost? :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg trænet med D.K nogle gange, og jeg bekræfter hans udsagn.

Men at det skulle være centralnervesystemet der lider en overbelastning, synes jeg virker usandsynligt eftersom der har været en pause på flere år.

Jeg ved dog ikke hvad det ellers skulle være - måske er det bare fysiologisk, at D.K "brænder hurtigere sammen", men mon ikke det bliver bedre i takt med træning og kost? :)

Styrkemæssigt bliver det med garanti bedre, men jeg havde også "premature" failure den gang jeg trænede og spiste ordentlig. Men nu får vi at se! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er min personlige erfaring at det svinger meget fra person til person, hvor meget der er tilbage i én, så at sige. Selv kan jeg godt føle mig presset fra 1. rep, men stadig i stand til at tage 5, jeg har tidligere haft en træningsmakker der som D.K bare gik kold selvom han lignede én der var flere reps i.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være, at de stabiliserende muskler i dine skuldre er for svage, og så lukker resten af kroppen ned, når man bliver presset?

Jeg kender ikke til teorien bag det du siger, men hvis du mener at skuldre, som er lidt svagere end det resterende, kan være skyld i mine problemer, så kan du muligvis have fat i noget. - hvis altså der er noget bag dit argument. For jeg har ALTID sprunget træning af mine skuldre over, da der ikke er noget jeg hader mere. Jeg har aldrig følt at jeg havde svage skuldre, men jeg har nok kun trænet muskelgruppen 20-30% af det jeg burde. - dumt, det ved jeg godt.

Har skuldrenes styrke virkelig en så stor indflydelse på udførelsen af øvelser for andre muskelgrupper?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke til teorien bag det du siger, men hvis du mener at skuldre, som er lidt svagere end det resterende, kan være skyld i mine problemer, så kan du muligvis have fat i noget. - hvis altså der er noget bag dit argument. For jeg har ALTID sprunget træning af mine skuldre over, da der ikke er noget jeg hader mere. Jeg har aldrig følt at jeg havde svage skuldre, men jeg har nok kun trænet muskelgruppen 20-30% af det jeg burde. - dumt, det ved jeg godt.

Har skuldrenes styrke virkelig en så stor indflydelse på udførelsen af øvelser for andre muskelgrupper?

Teorien bag er vel bare almindelig fysiologisk viden..? (Det kan være ptpoul lige kan hoppe ind i diskussionen - kan kan forklare det en del bedre, end jeg :smile:)

Men her er fx. et afsnit fra "7 reasons you're a weakling"

2. You have poor structural balance.

I've harped on this before, so I won't get on your case too much about it here. Let's leave it at this: if a joint is completely imbalanced, it'll shut down in one way or another. You'll either plateau or get injured (or both). Your body has a great system of regulatory feedback that prevents you from getting too out of proportion.

Want to build a big bench? Get the muscles of your upper back and rotator cuff stronger. Need to bring up your Olympic squat? Make sure that your posterior chain is up to the task.cc

Så ja, skuldrene har virkelig en stor indflydelse på udførelsen af øvelser for andre muskelgrupper - især i bænk! (Med dette mener jeg dog ikke, at du skal træne dine skuldre mere med øvelser som fx military osv., men lave fx. rotator cuff, ext. rotations og andre stabiliserende øvelser)

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Faktorer jeg vil mene kan være udslagsgivende:

Ubalance muskulært/strukturelt: kroppen vil så ofte lukke ned for at beskytte sig selv. Jeg tænker det er lige som de gange hvor man løber og er tæt på at vride om på anklen og benet knækker sammen under en. Benets muskulatur "lukker ned" for at beskytte sig selv.

Den en agonist er svag: Jeg har også svage skuldre. Hvis jeg har kørt hård skuldertræning inden for 2-3dage og prøver at bænkpresse, især incline går jeg langt mere pludseligt til failure.

Fysiologisk: Folk med høj procentdel af eksplosive mukelfibre vil gå hurtigere fra fuld speed til komplet failure. Dette kan sagtens være lokalt i enkelte muskelgrupper.

Mentalt: Du koncentrerer dig ikke om opgaven/er en tudekælling/har fået håndvægten i hovedet for mange gange.

Måske det er en kombination?

Jeg ville gå igang med noget rotatorcuff træning, stabiliserende arbejde for skulderbladene, og moderat høje reps fos skuldre. Evt drop sets, 2-3øvelser i træk for skuldre og lignende.

Alternativt kunne du bare tage en motorcykel hjelm på når du træner. Den vil helt sikkert også give dig respekt hos de andre der træner! :crazy_pilot:

2006-03-01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Teorien bag er vel bare almindelig fysiologisk viden..? (Det kan være ptpoul lige kan hoppe ind i diskussionen - kan kan forklare det en del bedre, end jeg :smile:)

Men her er fx. et afsnit fra "7 reasons you're a weakling"

Så ja, skuldrene har virkelig en stor indflydelse på udførelsen af øvelser for andre muskelgrupper - især i bænk! (Med dette mener jeg dog ikke, at du skal træne dine skuldre mere med øvelser som fx military osv., men lave fx. rotator cuff, ext. rotations og andre stabiliserende øvelser)

Faktorer jeg vil mene kan være udslagsgivende:

Ubalance muskulært/strukturelt: kroppen vil så ofte lukke ned for at beskytte sig selv. Jeg tænker det er lige som de gange hvor man løber og er tæt på at vride om på anklen og benet knækker sammen under en. Benets muskulatur "lukker ned" for at beskytte sig selv.

Den en agonist er svag: Jeg har også svage skuldre. Hvis jeg har kørt hård skuldertræning inden for 2-3dage og prøver at bænkpresse, især incline går jeg langt mere pludseligt til failure.

Fysiologisk: Folk med høj procentdel af eksplosive mukelfibre vil gå hurtigere fra fuld speed til komplet failure. Dette kan sagtens være lokalt i enkelte muskelgrupper.

Mentalt: Du koncentrerer dig ikke om opgaven/er en tudekælling/har fået håndvægten i hovedet for mange gange.

Måske det er en kombination?

Jeg ville gå igang med noget rotatorcuff træning, stabiliserende arbejde for skulderbladene, og moderat høje reps fos skuldre. Evt drop sets, 2-3øvelser i træk for skuldre og lignende.

Alternativt kunne du bare tage en motorcykel hjelm på når du træner. Den vil helt sikkert også give dig respekt hos de andre der træner! :crazy_pilot:

2006-03-01.jpg

Haha.

Mange tak for idéerne og beskrivelserne bagved. Nu har jeg da helt klart noget at arbejde med og så må vi se, om det ender med et godt resultat. Men det lyder som om, at I har godt styr på det og det lyder meget sandsynligt - ud fra jeres beskrivelser - at det er mine skuldre, som jeg skal arbejde lidt mere med.

I skal begge have mange tak for hjælpen og jeg vil selvfølgelig forsøge at vende tilbage til tråden om et par måneder, for lige at fortælle eventuelle "medkiggere", om det har hjulpet.

Man kan satme heller aldrig hoppe over hvor gæret er lavest, når det gælder træning.

Link to comment
Share on other sites

Haha.

Mange tak for idéerne og beskrivelserne bagved. Nu har jeg da helt klart noget at arbejde med og så må vi se, om det ender med et godt resultat. Men det lyder som om, at I har godt styr på det og det lyder meget sandsynligt - ud fra jeres beskrivelser - at det er mine skuldre, som jeg skal arbejde lidt mere med.

I skal begge have mange tak for hjælpen og jeg vil selvfølgelig forsøge at vende tilbage til tråden om et par måneder, for lige at fortælle eventuelle "medkiggere", om det har hjulpet.

Man kan satme heller aldrig hoppe over hvor gæret er lavest, når det gælder træning.

Det var så lidt :smile: Jep, Polle ved en del om det, da han har en faglig baggrund, hvor jeg blot har oplevet på min krop, hvordan problemerne med skuldrene hæmmede min fremgang... (og så fik en god forklaring og et par gode forslag af Poul :wink:)

Held og lykke med træningen! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Blot til info, så oplever jeg selv, og mange andre jeg har trænet med, eller stadig træner med, at det ofte er sådan i Triceps øvelser. At failure kommer ret pludseligt. Følelsen af træthed, og muligheden for at grinde et løft op, ofte ikke er tilstede i triceps øvelser. Pludselig ligger den der bare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share