Min daglige dosis kosttilskud?


Aagaard82
 Share

Recommended Posts

For en masse fine citater af den gode flytlie kan jeg anbefale vitamindoktor.com. Her kan man bla læse om hvordan blod er en usteril væske, der indeholder forstadier til bakterier, som i en svækket krop kan udvikles til svampe. Disse kan give anledning til kræft. Grunden til man ikke høre noget om dette på medicinstudiet er, at Pasteur fik overbevist sin samtid om, blod er steril...

Link to comment
Share on other sites

Der er stor tiltro til den gode flytlie, hva =)

Jeg har ellers hørt at flyttelyttelise har en fast tid i TVmidtvest, den store jyllandske TV station og derfor er han troværdig, nåh og det har jeg læst i en bog, så det passer bare og iøvrigt siger min far det os ;)

Nej, jeg tager squ det hele med et gran salt og tager den konsultation hos ham, ser om jeg tager det for gode varer eller ej, helt dum er jeg ikke :crazy:

Men i mener det er helt i vejret alt det der med blodtypediæt?

Måske jeg skulle prøve og gå af alle mine kosttilskud og se om jeg kan mærke forskel :)

Link to comment
Share on other sites

Men i mener det er helt i vejret alt det der med blodtypediæt?

Ja, det er noget fis. Selv på sine egne præmisser, bryder ideen helt sammen. Og så er der selvfølgelig heller ingen dokumentation.

Læs mere her

Måske jeg skulle prøve og gå af alle mine kosttilskud og se om jeg kan mærke forskel :)

God idé! Og gør det inden du spilder penge på en 'konsultation'.

Link to comment
Share on other sites

...forstadier til bakterier, som i en svækket krop kan udvikles til svampe.

Nu er jeg ikke biolog eller doktor, men er der ikke et eller andet galt i den sætning? Svampe og bakterier hører ikke til samme art, engang til samme familie, så vidt jeg ved, hvorfor det lyder heeeeelt hen i skoven.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke biolog eller doktor, men er der ikke et eller andet galt i den sætning? Svampe og bakterier hører ikke til samme art, engang til samme familie, så vidt jeg ved, hvorfor det lyder heeeeelt hen i skoven.

/Schroinx

Hehe jo...tror også det var derfor nskou kom med citatet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Aagaard82:

Der er jo en grund til at der findes noget der hedder de Nordiske NæringsAnbefalinger (som faktisk ligger online). Det er det tætteste man kan komme på en koncensus udarbejdet af et repræsentativt udsnit af det sundhedsfaglige miljø.

Dr. Flytlie eller og diverse ortomolekylære kvaksalvere tager omkring lige så meget hensyn til evidens som krystalhealere, jordstråleekspertere og astrologer. Jeg siger ikke nødvendigvis at det ikke virker, bare at der ikke foreligger nogen evidens der understøtter hele denne kosttilskudskultur som flytlie, sundhedspartiet og diverse øko-doktorer er en del af.

Eksperternes svar vil HELT sikkert være at du kan få det du har brug for via en multivitaminpille og en sund varieret kost, men hvis det er et svar du ikke kan tage eller ikke vil høre, må du jo lade være med at spørge.....

Nej der findes muligvis ingen evidens, men det kan da umuligt være skadeligt og tage C-vitamin, som er noget helt elementært og nødvendigt for kroppens imunforsvar. B-12 som stimulerer signalstofferne, i mit tilfælde, med henblik på 8 års depression. Den grønne pille, som jo så har utrolig meget EVIDENS i rygsækken, da den er undersøgt og bevist i utallige studier. Fiskeolie, som jo også er godt og undersøgt som værende positiv for kroppen. Så i bund og grund er der jo ikke noget skadeligt i det jeg tager, tværtimod.

Det jeg gerne vil vide er, hvor meget jeg burde taget i forhold til lige præcis min krop og de gener jeg har. Om der er andet jeg burde tage eller er i mangel af og deraf min konsultation hos meistro flytlie der vitamin king =) Han skriver under konsultation (850 kr eller ej) :

Konsultationen

En konsultation varer typisk 1 time, medmindre andet tidsforbrug er aftalt. Her vil du allerede have svar på flere blodanalyser fx vitamintest, syre/base test og blodtype, inden du forlader konsultstionen. Det vil sige at du ved første og oftest eneste konsultation får en journal med hjem, med opskrift på hvad du bør tage af vitaminer og minerlaer, og en kostvejledning. Blodanalyser der er sendt ud af huset får du først svar på, når vi modtager resultatet og oversætter det til et for dig forståeligt sprog

Lyder det virkelig så slemt? Jeg syntes det lyder som en helt rimelig okay deal... Jeg kan nok åbne mine ører og forholde mig til de ting han siger, tror næppe han kan "hjernevaske" mig til ting, der lyder helt i vejret. Jeg er bare nysgerrig og vil gerne vide mere, men ikke for hvad som helst... Hvad angår hele blodtypediæt tingen, så har jeg simpelthen ikke rigtig sat mig ind i sagerne, endnu, men vil læse mere op på det senere, så han ikke skider mig sådan et leksikon på skulderen, mens vi er igang.. Håber så ikke han baserer hele sin konsultation på blodtypediæten og at det er hans udgangspunkt, but what the fuck, min MUAR betaler, så det ka være det samme =)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare gerne vil have en vitamintest, kan du da få en gratis i en matas eller en helsekost butik - de afholder hele tiden sådan noget... hvis ikke i den ene butik, så i den anden... Ingen grund til at betale 850 kr for det :crazy: og blodtype kan du vel få undersøgt hos din læge???

Link to comment
Share on other sites

Konsultationen

En konsultation varer typisk 1 time, medmindre andet tidsforbrug er aftalt. Her vil du allerede have svar på flere blodanalyser fx vitamintest, syre/base test og blodtype, inden du forlader konsultstionen.

Så ringer alarmklokker for alvor igen!

Syre/base - jeg går udfra at der her er tale om, at måle pH-værdien på dit blod. Herefter vil du nok få at vide, at du kan bringe dit blod i 'balance' med kost og kosttilskud.

Det er noget fis. Det er det samme som Lene Hanson prædiker. Det er noget hun har fra Fit for Life-kuren, som igen har det fra Natural Hygiene, tanken om at al sygdom er et resultat er forkert kost. Udover det ubehagelige i at påstå, at syge mennesker selv er skyld i deres sygdom, er det også forkert.

Hvis du meget gerne vil bruge din mors penge, så synes jeg du skulle bruge dem på noget andet. Et konstruktivt forslag kunne være en diætist, så du kunne få nogle forslag til en kost, der dækker dine vitamin- og mineralbehov. Eller så køb nogle bøger om human ernæring.

Det er fint, at du er dedikeret til at leve et sundt liv og gøre noget godt for din krop. Der er bare langt bedre måder, at gøre det på.

Edited by Zorn
Link to comment
Share on other sites

Aagaard:

Jeg tror at det du er på jagt efter er begrebet "nutrigenomics" som er sammenhængen mellem gener og ernæringsbehov. http://en.wikipedia.org/wiki/Nutrigenomics ... Problemet er bare at feltet endnu ikke er udviklet nok, til at du kan få en analyse af dine gener og dermed en anbefaling på hvordan din kost skal se ud.

Indtil forskningen i nutrigenomics er nået længere, er du desværre nød til at gå til kvaksalvere, for at få nogle "svar"...

Link to comment
Share on other sites

Aagaard:

Jeg tror at det du er på jagt efter er begrebet "nutrigenomics" som er sammenhængen mellem gener og ernæringsbehov. http://en.wikipedia.org/wiki/Nutrigenomics ... Problemet er bare at feltet endnu ikke er udviklet nok, til at du kan få en analyse af dine gener og dermed en anbefaling på hvordan din kost skal se ud.

Indtil forskningen i nutrigenomics er nået længere, er du desværre nød til at gå til kvaksalvere, for at få nogle "svar"...

Jeg tror sørme du har ret, men oh hvilket mirakelmiddel, når det bliver færdigudviklet og så alligevel, det er jo folks vilje til og gennemføre "det" der i sidste ende tæller =)

Jeg overvejer seriøst om det er spild af penge og til grin og bruge min mors 850 kr på besøget, hehe nu dør i nok, men min mor skal også ind og have en tur, så det blir små 1700 kr i alt og det er squ mange penge, så hvis det virkelig er så latterligt, så er det jo rimelig øhh latterligt i sig selv =) Men jeg er stadig nydgerrig, det kan jo ikke udelukkes at han måske kan hjælpe med nogle ting eller oplyse mig omkring noget med min krop osv. Måske vil jeg bare gerne tro og er naiv, hvad det angår =S

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror sørme du har ret, men oh hvilket mirakelmiddel, når det bliver færdigudviklet og så alligevel, det er jo folks vilje til og gennemføre "det" der i sidste ende tæller =)

Jeg overvejer seriøst om det er spild af penge og til grin og bruge min mors 850 kr på besøget, hehe nu dør i nok, men min mor skal også ind og have en tur, så det blir små 1700 kr i alt og det er squ mange penge, så hvis det virkelig er så latterligt, så er det jo rimelig øhh latterligt i sig selv =) Men jeg er stadig nydgerrig, det kan jo ikke udelukkes at han måske kan hjælpe med nogle ting eller oplyse mig omkring noget med min krop osv. Måske vil jeg bare gerne tro og er naiv, hvad det angår =S

Du er naiv :-) pengene kan helt sikkert bruges mer fornuftigt.
Link to comment
Share on other sites

Nej der findes muligvis ingen evidens, men det kan da umuligt være skadeligt og tage C-vitamin, som er noget helt elementært og nødvendigt for kroppens imunforsvar. B-12 som stimulerer signalstofferne, i mit tilfælde, med henblik på 8 års depression. Den grønne pille, som jo så har utrolig meget EVIDENS i rygsækken, da den er undersøgt og bevist i utallige studier. Fiskeolie, som jo også er godt og undersøgt som værende positiv for kroppen. Så i bund og grund er der jo ikke noget skadeligt i det jeg tager, tværtimod.

Det jeg gerne vil vide er, hvor meget jeg burde taget i forhold til lige præcis min krop og de gener jeg har. Om der er andet jeg burde tage eller er i mangel af og deraf min konsultation hos meistro flytlie der vitamin king =) Han skriver under konsultation (850 kr eller ej) :

Lyder det virkelig så slemt? Jeg syntes det lyder som en helt rimelig okay deal... Jeg kan nok åbne mine ører og forholde mig til de ting han siger, tror næppe han kan "hjernevaske" mig til ting, der lyder helt i vejret. Jeg er bare nysgerrig og vil gerne vide mere, men ikke for hvad som helst... Hvad angår hele blodtypediæt tingen, så har jeg simpelthen ikke rigtig sat mig ind i sagerne, endnu, men vil læse mere op på det senere, så han ikke skider mig sådan et leksikon på skulderen, mens vi er igang.. Håber så ikke han baserer hele sin konsultation på blodtypediæten og at det er hans udgangspunkt, but what the fuck, min MUAR betaler, så det ka være det samme =)

Alt kan være skadeligt i de forkerte mængder - selv vand og C-vitamin.

Det er pengene ud af vinduet - eller rettere ned i Flytlie's lomme.

Han benytter så alternative metoder at det ikke ligger langt fra at sammenligne med en astrolog eller spådame.

Jeg har læst en hel del af "Blodtypediæten", som er en stor gang fup designet til at få penge til at strømme i forfatterens lomme uden noget der bare ligner dokumentation - til gengæld benyttes en masse case-historier og den utrænede læser vil ryge lige i hans net for han lyder meget overbevisende i hans forklaringer (man skal dog have en naturvidenskabelig baggrund eller god kritisk sans for at gennemskue dette).

Nå, men god tur til Flytlie, hvis du ikke har andet at bruge dine penge til.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg altid undrer mig over med "de der folk" som Flytie eller hende fra TV3 er hvorvidt de selv tror på det eller om det er rent og skær bondefangeri?

Arne skrev på et tidspunkt om hans indtryk efter at været til et foredrag med Lene Hanson. Det kan læses her. Hans vurdering var at hun troede på det hun selv sagde - men også at der var tale om en forretning. Hvad man altid skal huske, når man taler om Lene Hanson, så er det hendes uddannelsemæssige baggrund:

Oprindelige uddannet på Sheraton hotel som receptionist 1980 - 1983

Stewardesse i Sterling Airways 1986 - 1991

Fitness instruktør 1985

Aerobic instruktør 1989

Ernæringsvejleder 1990

Reiki healer 2000

Bach terapeut 2001

Hun har med andre ord ikke de faglige kvalifikationer til at vurdere om det hun siger er rigtigt. Det havde så selvføgelig været et forsonligt træk, om hun havde prøvet at gå kritisk de oplysninger hun fik i USA om Fit for Life-kuren, som hun prædiker. Men at hun har kastet sig ud i ting som Reiki og Bach blomster terapi siger nok en hel del om at hun har kastet al kritisk tænkning overbords.

Så på sin vis kan jeg forstå, hvorfor en stewardesse kan falde for denne omgang psedo-videnskabelig snak. Langt værre ser det ud, når vi taler om uddannede medicinere, der har lært om evidens og dobbelt blind tests, osv. Deres forbrydelse er på sin vis større, da de for det første bør vide bedre og for det andet kan bruge deres medicinske grader til at give deres snak et skær af videnskabelighed.

Link to comment
Share on other sites

Arne skrev på et tidspunkt om hans indtryk efter at været til et foredrag med Lene Hanson. Det kan læses her. Hans vurdering var at hun troede på det hun selv sagde - men også at der var tale om en forretning. Hvad man altid skal huske, når man taler om Lene Hanson, så er det hendes uddannelsemæssige baggrund:

Hun har med andre ord ikke de faglige kvalifikationer til at vurdere om det hun siger er rigtigt. Det havde så selvføgelig været et forsonligt træk, om hun havde prøvet at gå kritisk de oplysninger hun fik i USA om Fit for Life-kuren, som hun prædiker. Men at hun har kastet sig ud i ting som Reiki og Bach blomster terapi siger nok en hel del om at hun har kastet al kritisk tænkning overbords.

Så på sin vis kan jeg forstå, hvorfor en stewardesse kan falde for denne omgang psedo-videnskabelig snak. Langt værre ser det ud, når vi taler om uddannede medicinere, der har lært om evidens og dobbelt blind tests, osv. Deres forbrydelse er på sin vis større, da de for det første bør vide bedre og for det andet kan bruge deres medicinske grader til at give deres snak et skær af videnskabelighed.

Nu vil jeg lige maile tråden her til min mor og lade hende læse lidt op på alle jeres svar...

Men det er svært når så mange går imod og siger som I gør, især når man kigger på dokumentationen for folk som flytlie, altså hvad bakker de deres teorier op med og det er jo lidt tyndt, tamt og trist, for der er ikke meget hold i noget som ikke kan bevises eller er der. Er det kun rigtigt fordi det kan bevises og hvem har ret, ændrer vi ikke hele tiden standpunkt, fordi forskningen finder ud af noget nyt? Hvem siger så, at de ikke om 10 år har fundet ud af at flytlie har ret =D hehe det lyder nok ekstremt, men jeg prøver bare og opveje tingene, men lige nu hælder jeg til og lade min mor beholde hendes 1700 kr, som jo også er en slags penge og måske læse op omkring hele vitamin emnet her på nettet og få en større viden den vej om og prøve at få det hele ind i en varieret kost.

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg lige maile tråden her til min mor og lade hende læse lidt op på alle jeres svar...

Men det er svært når så mange går imod og siger som I gør, især når man kigger på dokumentationen for folk som flytlie, altså hvad bakker de deres teorier op med og det er jo lidt tyndt, tamt og trist, for der er ikke meget hold i noget som ikke kan bevises eller er der. Er det kun rigtigt fordi det kan bevises og hvem har ret, ændrer vi ikke hele tiden standpunkt, fordi forskningen finder ud af noget nyt? Hvem siger så, at de ikke om 10 år har fundet ud af at flytlie har ret =D hehe det lyder nok ekstremt, men jeg prøver bare og opveje tingene, men lige nu hælder jeg til og lade min mor beholde hendes 1700 kr, som jo også er en slags penge og måske læse op omkring hele vitamin emnet her på nettet og få en større viden den vej om og prøve at få det hele ind i en varieret kost.

De generelle kostanbefalinger er altså ikke ændret særligt meget de sidste mange år. Problemerne kommer når uvidende journalister kommer ind over og overfortolker/mistolker ny forskning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst en hel del af "Blodtypediæten", som er en stor gang fup designet til at få penge til at strømme i forfatterens lomme uden noget der bare ligner dokumentation - til gengæld benyttes en masse case-historier og den utrænede læser vil ryge lige i hans net for han lyder meget overbevisende i hans forklaringer (man skal dog have en naturvidenskabelig baggrund eller god kritisk sans for at gennemskue dette).

Hehe - burde sende dette til min kiropraktor-far (som gik 4 år på medecin in han drog til England for at blive kiropraktor) :tongue::innocent:

Han er heldigvis kommet på bedre tanker, men nåede at give mig bogen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har striber, hvad gør jeg så? Jeg er så forvirret..

Hvad nu hvis man har meget kropsbehåring? Hvad gør man så?

Nej nej. har du striber, skal du jo i matas efter den stribede eller i zoologisk have og spise en zebras afføring eller var det giraffen?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Aagaard82. :smile:

Først vil jeg lige sige, at jeg ikke længere bruger ordet "ekspert". For mig at se bliver dette ord nemlig misbrugt. Så jeg vil nøjes med at tale om fagfolk og ufaglærte ildsjæle/nørder.

Jeg læser, at du har lidt af depression. Denne sygdom kan minde lidt om angst-sygdommene. Derfor vil jeg anbefale dig at besøge Medicin-afsnittet på Angstforeningens debatforum, hvor vi diskuterer fiskeolie, B-vitaminer, bachs blomstermedicin , de såkaldte "lykkepiller" m.m.

Jeg har læst en af Flytlies bøger. Jeg synes, at den var meget rodet bygget op. Og jeg synes, at han selv tager utrolig store mængder af vitaminer/mineraler, som jeg selv aldrig vil tage.

Flytlie er en af de såkaldte "orthomolekylære" læger. En anden af disse læger er med i Vitalrådet. Jeg tror ikke på Flytlie. Og jeg tror heller ikke nødvendigvis på Vitalrådet.

Men jeg har i årevis savnet et slags alternativt ernæringsråd, som kan give det etablerede Motions- og Ernæringsråd kvalificeret og faglig modvægt/modspil. Hvor har jeg tit krummet tæer over myndighedernes etablerede fagfolks udtalelser, som af og til har været udokumenterede.

Vitalrådet er måske påvirket af industrien. Men Vitalrådet kommer med de nuancer, som Motions- og Ernæringsrådet og andre etablerede fagfolk glemmer.

Derfor vil jeg foreslå dig at læse Motions- og Ernæringsrådets rapport om antioxidanter. Denne rapport er vist fra sidste eller forrige år. Og så kan du suplplere denne rapport med Vitalrådets reaktion, da Vitalrådet læste denne rapport. På den måde får du flest mulige nuancer med.

Hvis man læser materiale fra både Motions- og Ernæringsrådet samt Vitalrådet vil man hurtigt opdage, hvor stor uenigheden er. Så vidt som jeg kan fornemme, er uenigheden ikke blevet mindre indenfor de sidste 20 år, hvor jeg har været interesseret i emnet. De forskellige grupper af fagfolk står stadig stejlt overfor hinanden.

Personligt kan jeg ikke længere vente på, at de bliver enige. Jeg er 42 år nu. Jeg vil højst sandsynlig være over 60 år, førend at der opnås bare nogenlunde enighed. Min tålmodighed er brugt op.

Så jeg har valgt at lægge mig cirka midt imellem de forskellige grupper af fagfolk. Det er sådan en slags gylden middelvej.

Jeg har fået at vide af en af webmasterne, at vi godt må nævne mærker/navne af multi-vitamin/mineral-produkter og fedtstoffer/olier. Så det vil jeg gøre.

Det her tager jeg som privat-person:

A. "Livol-Multi-Total-50+". Dagsdosis er 2 tabletter dagligt. Det er er multi-vitamin/mineral-pille, som indeholder lidt mere af antioxidanterne end myndighedernes etablerede ADT-værdier (Anbefalet Daglig Tilførsel).

B. "Berthelsen-Betabrun-Solbruner". Dagsdosis er 1, men jeg nøjes med ½ tablet dagligt. Giver mig lidt betacaroten og C-vitamin. (Som "kostvejleder" har jeg ikke længere nogen mening om betacaroten. Men som privatperson vil jeg ikke undvære en lille smule betacaroten dagligt). Man bør vide, at man regner mængden af betacaroten ud på en anden måde end tidligere, så det kan skabe lidt forvirring, hvis man ligesom mig vælger at tage betacaroten.

C. "Kal - Ultra Omega 3-6-9". Tager 2 kapsler dagligt. Indeholder fiske- og hørfrøolie samt en GLA-rig olie. (GLA bør ikke forveksles med CLA).

D. "EPA, GLA + lecithin" hedder de vist. Fra producenten bag Omnimin. Tager 2 kapsler dagligt. Indeholder fiskeolie, lecithin samt en GLA-rig olie.

E. Symbioplex-mælkesyrebakterie-kapsler. 6 stykker dagligt. (Med hensyn til disse kapsler med mælkesyrebakterier er der ikke tale om den gyldne middelvej, men derimod om et stort forbrug).

Som "kostvejleder" anbefaler jeg aldrig bestemte produkter. Jeg vil ikke påtage mig ansvaret, hvis folk vil tage dette. Men det er, hvad jeg har valgt som privatperson, hvor jeg jo kun har ansvaret for mig selv.

Med andre ord ligger mit antioxidant-niveau i kosttilskuddene lidt højere en myndighedernes etablerede ADT-værdier (Anbefalet Daglig Tilførsel). Men det er stadig væsentligt under Omnimin-tilhængernes værdier. Så med hensyn til vitaminer, mineraler og antioxidanter har jeg valgt en slags gylden middelvej.

venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share