Bælte rundt om maven.


mvp.
 Share

  

184 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Thomas: Hvad går en muskelspændingsmåling ud på?
Aner det ikke :) Jeg citerer bare hvad Mel Siff siger i hans bog "Facts & Fallacies of Fitness". Men det er vel ikke voldsomt svært at måle hvor meget kraft en muskel kan udvikle.
Ja, mavemusklerne arbejder også men altså ikke så kraftigt som de ville være nødt til hvis man ikke bar bælte=mindre aktivitet/træning.

Ja, det er jo så det som Mel Siff siger IKKE passer :)

Iøvrigt så er der mange svar at hente i Dave Tate´s artikel squat 900 pounds. Check det her segment. Det giver svar på mange af de spørgsmål du har.

Secret #7: Learn to use your belly!

I've caught more shit over this than any other aspect of training. But the truth is that every big squatter I know has learned how to use his abdominals while squatting. You must learn how to breathe into your belly. You want to pull as much air as you can into your belly, then flex and force your abdominals out.

Walk over to a mirror. Take a look at your shoulders and take a deep breath. Did they rise? If they did, then you're pulling all the air into your chest, not your belly. You need to learn how to breath into your belly. This is how we teach everyone to squat. For the squat, we advise the use of a weight belt worn one notch loose. This is to teach you to pull air into your belly then push out into the belt. The belt acts as a great training aid to push against.

As a side note, we use the same technique for all of our max-effort work, but don't use the belt in that situation. This is one aspect of our training that has been misunderstood for too long. We use the belt to teach how to use the abdominals for the squat, bench, and deadlift, and do not advocate its use for anything else unless the lifter feels it's needed. Many in the gym have worked up to 600 and 700 pound good mornings without any adverse effects and have been doing them this way for over ten years.

This brings me to the next point. We've been told breathing and using the abdominals this way will lead to back injuries. Louie Simmons has been coaching this for the past twenty years at Westside and hasn't had any lifters with these problems. Learning to use the belly has made a profound difference in all of our squats, especially for those who've never tried it. I've seen squats increase by 25 to 50 pounds on this aspect alone. Now that's what squatting big is all about.

Filling your belly with air will also create a larger torso and give you a bigger base of support from which to drive. Ever wonder why those with bigger waists squat so much? Think about it. We want as much tightness and support as we can get from the gross muscles of the spinal errectors, abdominals, and obliques.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi kommer nok ikke nærmere en afklaring :unsure: Når Tate siger i sin artikel at man skal "breathe into your belly" mener han jo at man kontraherer diaphragma..

Han fortæller at man kan øge sit spuat løft ved at tage bælte på, men det siger jo netop at man ikke har mavemusklerne til arbejdet. B)

Og hans argument "Ever wonder why those with bigger waists squat so much? " er lidt : Hvad kom først? hønen eller ægget..

;)

Link to comment
Share on other sites

Han fortæller at man kan øge sit spuat løft ved at tage bælte på, men det siger jo netop at man ikke har mavemusklerne til arbejdet.
Nej, det synes jeg da ikke nødvendigvis det gør. Det er bare et hjælpemiddel til at mindske risikoen for skader (fordi man kan opretholde et større intraabdominalt tryk), og til at løfte mere (fordi maven har noget at presse imod). Det betyder jo heller ikke nødvendigvis at man ikke har knæene til at squatte uden knæbind fordi man anvender den slags. Det gør man fordi det støtter ved tunge vægte, og fordi det assisterer en i at løfte lidt tungere.
Og hans argument "Ever wonder why those with bigger waists squat so much? " er lidt : Hvad kom først? hønen eller ægget..

Ja, det kan jeg for så vidt give dig ret i. Men det er nu altså bare et faktum at ens squat stiger hvis man kan øge omfanget af sin maveregion.

Desuden er der ikke så meget at diskuttere i hønen og ægget spørgsmålet ;) For det er jo øjensyneligt at hønen kom først. Ingen æg uden en høne. Hønen kan være opstået på baggrund af genetiske mutationer i andre racer. Ægget kan ikke opstå ud af det blå, da det bærer på genetisk information fra en eksisterende race. Har altid syntes det var en underlig frase :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Sil-> Har du prøvet at lave hyperextensions omvendt, så du har benene ud over stativet og løfter dem op mens overkroppen ligger vandret?

Det er som om at den "rammer" lidt længere nede i lænden, lige på overkanten af hofteskålen. Den har jeg selv haft meget glæde af, specielt når jeg har haft bøvl med ryggen. Nu er øvelsen fast inventar i min opvarmning hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Du modsiger lidt dig selv her:"Det gør man fordi det støtter ved tunge vægte, og fordi det assisterer en i at løfte lidt tungere. " Du skriver selv at man kan løfte mere hvis man har bæltet på, ergo kan man løfte mindre hvis man ikke har det på!

:tongue:

"Men det er nu altså bare et faktum at ens squat stiger hvis man kan øge omfanget af sin maveregion." Nix.. Ens squat stiger hvis man tager bæltet på.. Og de store løftere har en større mave..

"For det er jo øjensyneligt at hønen kom først. Ingen æg uden en høne" Hmmm Hvor kom hønen så fra?

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Jøgge> du læser som vinden den blæser.

Du skriver selv at man kan løfte mere hvis man har bæltet på, ergo kan man løfte mindre hvis man ikke har det på!
Yep, det kan jeg hverken benægte at have sagt, eller ment.
"Men det er nu altså bare et faktum at ens squat stiger hvis man kan øge omfanget af sin maveregion."

Du læser det åbenbart som om at det har noget med bælte at gøre. Det er sådan set ikke der ligger i det. Det der ligger i det, er at ifølge mange styrkeløftseksperter, så skaber man den mest optimale spænding i midtsektionen ved at presse maven ud af (og i tilfælde af bæltebrug vil denne effekt forstærkes, da maven så har noget at presse imod). Meningen er at man ikke skaber det optimale intraabdominale tryk ved bare at spænde i maven, men ved at trække luften ned i maven og presse den så langt ud som muligt. Ved ikke hvordan du kunne vende den til at det nødvendigvis har noget med bælte at gøre ??

For det er jo øjensyneligt at hønen kom først. Ingen æg uden en høne" Hmmm Hvor kom hønen så fra?
Ja, det ville du vide hvis du havde læst mit indlæg ordentligt, for jeg skrev jo lige netop det her:
Hønen kan være opstået på baggrund af genetiske mutationer i andre racer. Ægget kan ikke opstå ud af det blå

Nu skal jeg selvfølgelig ikke gøre mig ekspert i arters oprindelse, og darwinistiske anskuelser, men jeg anser det da som ganske naturligt at alle levende organismer på jorden stammer fra små encellede organismer fra helt tilbage i ursuppen. Arterne har så udviklet sig i forskellige retninger på baggrund af genetiske mutationer i DNA materialet og i nogen tilfælde naturlig selektion. Så på et eller andet tidspunkt er der udfra en eller anden mystisk art, opstået en race som ligner det vi idag kalder høns. Et hønseæg kan jo ikke bare komme fra den blå luft. Den bærer på genetisk information fra en høne, ergo må hønen have eksisteret først. Det er da så logisk som det kan være, som jeg ser det.

Thomas "som sidder ved sin fars computer" !!!

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Du skrev: "Det gør man fordi det støtter ved tunge vægte, og fordi det assisterer en i at løfte lidt tungere. " Ikke? Og diskussionen gik på om man kunne udnytte sin maksimale styrke i andre sportsgene hvis man ikke havde bælte på... Hvorfor ialverden skulle man tage bæltet på hvis ikke det optimerede ens løft= man løfter mindre uden= i andre sammenhænge kan man ikke løfte så meget. Man tager da vel ikke bæltet på for at se smart ud

:D

"i tilfælde af bæltebrug vil denne effekt forstærkes," og "Ved ikke hvordan du kunne vende den til at det nødvendigvis har noget med bælte at gøre ", det er da en modsigelse er det ikke?

Du kan ikke trække vejret ned i maven! Hvis man gør det risikerer man opkastning. Det som den engelske artikel refererer til er som jeg skrev brug af diaphragma. Jeg kunne forestille mig at det giver en mere "afstivet" lænderyg, og derved tillade større løft. Hvis man ikke kontraherede diaphragma, ville noget af det ønskede tryk forsvinde opad i thorax.. Måske er det bare svært at kontrahere mavemusklerne optimalt samtidigt med diaphragma.. Det kunne være interessant at se en artikel som belyste det.

"Den bærer på genetisk information fra en høne, ergo må hønen have eksisteret først" Et dyr som allerede er kommet til verden muterer ikke.Enig? Altså må det have været et dyr som meget lignede hønen, hvor der sker en mutation under tilblivelsen af ægget, så det bliver et hønseæg. Altså kom ægget først. :lol:

Jøgge, som burde læse lektier :wave:

Link to comment
Share on other sites

Den her diskussion er efterhånden kommet så langt ud at jeg ikke kan se hvad vi diskuttere mere. Du vender og drejer det til din fordel som du har lyst.

Du siger at man kan løfte mindre uden bæltet. Ja ?? Og hvad så ?? Det er da ganske naturligt, da bæltet giver mulighed for større spænding i maveregionen. Jeg kan slet ikke forstå hvad din pointe er. Om du kan løfte 100 kg med bælte og 95 kg uden, er komplet irrelevant, sålænge styrkeprogressionen i alle involverede muskler er ens. Hvis du om 2 år kan squatte 200 kg med bælte og 195 kg uden, så kan jeg ikke se hvad problemet er. Hvor vil du hen du ??

"i tilfælde af bæltebrug vil denne effekt forstærkes," og "Ved ikke hvordan du kunne vende den til at det nødvendigvis har noget med bælte at gøre ", det er da en modsigelse er det ikke?
Det er det da ikke. Jeg siger at man øger muligheden for at squatte tunge vægte, ved at anvende sine mavemuskler til at skabe det optimale intraabdominale tryk. Jeg siger så efterfølgende at det tryk kan øges ved at give mavemusklerne noget at trykke imod. Bælte eller ikke bælte, så er det vigtigt at skabe et stort intraabdominalt tryk, hvis man vil løfte mest muligt.
Du kan ikke trække vejret ned i maven! Hvis man gør det risikerer man opkastning

NÅ, kan man ikke det ?? Nu skal du heller ikke gøre mig dummere end jeg er. Det var selvfølgelig ikke bogstaveligt ment. Jeg citerer bare hvad Dave Tate siger. Sålænge du har fattet budskabet, så kan det vel være lige meget om Dave Tate´s beskrivelse er 100 % teknisk korrekt.

Måske er det bare svært at kontrahere mavemusklerne optimalt samtidigt med diaphragma.. Det kunne være interessant at se en artikel som belyste det.
Ja, helt sikkert. Men jeg er godt nok tilfreds med at vide at det virker for alle topsstyrkeløftere i verden.
Et dyr som allerede er kommet til verden muterer ikke.Enig? Altså må det have været et dyr som meget lignede hønen, hvor der sker en mutation under tilblivelsen af ægget, så det bliver et hønseæg. Altså kom ægget først

Nej, selve dyret muterer ikke. Men der kan vel uden problemer ske mutationer i arvematerialet, som går ud over kommende generationer af dyr. Desuden kan det vel også være en længerevarende udvikling som er sket via naturlig selektion. Nu er det her også lidt latterligt at diskuttere, da man aldrig kommer frem til en endegyldig sandhed. Det bliver bare noget filosofisk fnider fnader. Så lad hønen og ægget ligge :wave:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Temper, temper :) Det er nemmest at få noget brugbart ud af en diskussion hvis man ikke hidser sig op ;)

Jeg er ikke i tvivl om at man i squat øjemed kan opnå større resultater ved brug af bælte. Men om man kan bruge det funktionelt, det er nok en anden sag...

Taylor og Twomey siger i artiklen "Sustained flexion loading...and the physical therapy of related injuries", som er en gennemgang af McKenzie metoden: "....a protruding abdominal wall may further reduce the mechanical efficiency af the abdominal muscles, and diminish their protective effect on the loaded lumbar spine."

Brug det hvis du vil... :unsure:

Det var sjovt med en filosofisk gang armwrestling med dig, håber ikke du fik en prop undervejs :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige et spørgsmål til TJ (eller andre). Du skriver her, og andetsteds i forbindelse med dit vægttab, at man kan løfte mere i squat, hvis man har en stor mave :rolleyes: Hvorfor det :unsure: Man har i hvert fald mere at løfte, så hvad er det, som taler for det :huh:

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke styrkeløfter eller løfter ikke specielt tungt, men hvis man skal lave vasalva eller et intraabdominalt tryk, skal man så ikke trække maven ind. som jeg har lært det på et frivægtskursus, først en dyb indånding(diaprhama presses nedad), så trækker man maven ind for at aktivere tranversus abdo. som presser alt hvad der er i maven op mod rygsøjlen og derved stabilisere mave/ryg. fyren der underviste på det kursus var udd. af den daværende landstræner i vægtløftning. jeg ved ikke om der er rigtigt, men det er hvad jeg har lært.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Temper, temper
Overhovedet ikke. Jeg er cool as ice :wave:
Men om man kan bruge det funktionelt, det er nok en anden sag...

Nåååhh, er det det vi diskutterer :D Jeg er for så vidt enig i at er man UDELUKKENDE interesseret i funktionel styrke, så skal man hverken bruge bælte, trækremme, knæbind eller andet udstyr. Det jeg forsøgte at pointere er at et bælte ikke giver de styrkeubalancer som folk har en tendens til at påstå.

Det var sjovt med en filosofisk gang armwrestling med dig, håber ikke du fik en prop undervejs

Næh, men det er da meget rart at ens pointer trænger igennem, og ikke bliver vendt og drejet som læseren har lyst til for at holde diskussionen gående. For når alt kommer til alt, så er vi nok ikke så uenige om noget som helst.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Man har i hvert fald mere at løfte, så hvad er det, som taler for det

Det er blevet nævnt før.

1. Tyngdepunkt. En squatter med en solid midtsektion har et bedre tyngdepunk i squat.

2. En stor midtsektionen giver bedre kraftoverførsel (ifølge Simmons, Tate osv.).

3. En mave giver mulighed for at banke den imod lårene i bunden af løftet ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

I bør læse Paul Chek's artikler omkring dette emne

Der har tidligere været hede diskussioner rundt omkring på nettet, bla. Mel Siff Vs. Paul Chek... Disse artikler er velunderbyggede med gode referencer, hvilke jeg selv har læst størstedelen af.

Paul Chek: Back Strong & Beltless - Part I

http://www.chekinstitute.com/articles.cfm?select=16

Paul Chek: Back Strong & Beltless - Part II

http://www.chekinstitute.com/articles.cfm?select=17

Paul Chek: Abs In, or Abs Out?

http://www.chekinstitute.com/articles.cfm?select=24

Artiklerne er på ret højt plan men jeg vil tror de fleste kan få meget ud af at læse dem. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres respons på artiklerne.

Link to comment
Share on other sites

Ja, render i rundt med sådan et på?

Jeg må indrømme at jeg ikke gider at have det på mere, uanset øvelse og belastning.

Jeg havde det på i de tunge forsøg i stød og benbøjning indtil for et halvt års tid siden, men nu er det altså lagt på hylden.

Tilgengæld er jeg blevet overbevist om at min mave er blevet stærkere af at droppe bæltet. Og det er behageligere uden.

Det er forresten sjovt at se hvordan nogen har det på hele tiden, fra de kommer til de går. Når man spørger hvorfor, så svarer de næsten allesammen at det er for at passe på ryggen og undgå skader (???).

Men sådan er der jo så meget...

Jeg træner altid med bælte og har løftet +300kg squat +330dødløft jeg har også trænet uden bælte men der fik jeg flere skader i ryggen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share