5 x 5 reps


Eduardo
 Share

Recommended Posts

Hey!

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan man bedst køre 5 x 5, for mest optamalt udbytte. Målet er både styrke og masse. Hvordan kører i det, kører i eks. to opvarmnings sæt, derefter 2 tungere sæt og slutter så af med et rigtigt tungt sæt??

Eller kører i opvarmning og derefter 5 x 5 med samme vægt i alle sæt?

Eller måske helt andre forslag??

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hey!

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan man bedst køre 5 x 5, for mest optamalt udbytte. Målet er både styrke og masse. Hvordan kører i det, kører i eks. to opvarmnings sæt, derefter 2 tungere sæt og slutter så af med et rigtigt tungt sæt??

Eller kører i opvarmning og derefter 5 x 5 med samme vægt i alle sæt?

Eller måske helt andre forslag??

På forhånd tak

jeg kører kun 5x5 i de 3 store

f.eks. bænkpress:

opvarmning :

8x20 kg(kun stangen)

8x50 kg

8x80 kg

workset :

5x120 kg

Link to comment
Share on other sites

Den cyklus ser spændende ud. Men for de mere erfarne er det nok et krav at max sættes moderat. Er det en cyklus du selv har erfaring med? Og eventuelt i hvilke løft?

er det kun mig der synes at 5x5 5 gange om ugen i 16 uger virker som det glade vandvid?

Link to comment
Share on other sites

Den cyklus ser spændende ud. Men for de mere erfarne er det nok et krav at max sættes moderat. Er det en cyklus du selv har erfaring med? Og eventuelt i hvilke løft?

Jeg synes godt nok at man starter meget meget lavt... men der er dog andre spændende programmer derinde såsom de russiske ser ikke helt tossede ud synes jeg... selvom det selvfølgelig var et 5x5-program manden efterspurgte

Link to comment
Share on other sites

Den cyklus ser spændende ud. Men for de mere erfarne er det nok et krav at max sættes moderat. Er det en cyklus du selv har erfaring med? Og eventuelt i hvilke løft?

Ja, det er nok de færreste, der har trænet mere end 1 år, der kan komme op på 5 reps med PR på 16 uger :blink:

Link to comment
Share on other sites

Den cyklus ser spændende ud. Men for de mere erfarne er det nok et krav at max sættes moderat. Er det en cyklus du selv har erfaring med? Og eventuelt i hvilke løft?

Hmm tænkte man kunne bruge den som idé forlæg.

Progressionen i vægt pr træningspas er jo fin.

Så kan man finde den træningsdag hvor top vægten er god, og bruge det som udgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm tænkte man kunne bruge den som idé forlæg.

Progressionen i vægt pr træningspas er jo fin.

Så kan man finde den træningsdag hvor top vægten er god, og bruge det som udgangspunkt.

Denne cyklus skal kun trænes een gang om ugen.

Har du et godt forslag til hvordan den tilpasses den totale ugentlige træning?

mvh

Edited by Nosferatu
Link to comment
Share on other sites

Men for lige at svare på det oprindelige spørgsmål: jeg har altid kørt 5*5 på den måde, at jeg ikke tæller opvarmningssættene med og kører de fem sæt med samme vægt :smile:

Ellers er det vel også mere nærliggende at betegne måden som pyramidesæt eller progressionssæt eller noget helt tredje.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare en skemalagt version af Bill Starrs 5x5 metode? Jeg synes det ligner noget en ingeniør har lavet, altså der er noget logik over progressionen, men mere synes jeg heller ikke. Fem reps med mit max på 16 uger er urealistisk, og det er det for alle der ikke er rookies. Og hvad skal jeg med 5x85kg? Én gang squat i ugen med én tung 5'er er vist ikke noget man får store wheelz af.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene, selvom de mere eller mindre diskuterede det 16 ugers program. Det virker ret urealistisk for mig, på 16 uger, 5 reps med sit max...arhh...

Men sys egentligt ik jeg blev meget klogere på hvordan folk derude kører deres 5 x 5, og hvad erfaringerne siger rundt om??

Link to comment
Share on other sites

Denne cyklus skal kun trænes een gang om ugen.

Har du et godt forslag til hvordan den tilpasses den totale ugentlige træning?

mvh

Du kan jo eventuelt kører den som din tunge dag, og så have en anden dag hvor du kører med 75-80% af topvægten på den tunge dag.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo eventuelt kører den som din tunge dag, og så have en anden dag hvor du kører med 75-80% af topvægten på den tunge dag.

Ville det ikke resultere i for lav intensitet?

Iflg. 5x5 programmet kører man 5x 80 % af 1RM i den 6. uge.

Hvis man kører dette som den tunge dag og følger dit råd ovenfor vil man da køre godt 60 % af 1RM på lette dage og 80 % på tunge dage...og dette er det tungeste man kører i de første 6 uger.

Link to comment
Share on other sites

Ville det ikke resultere i for lav intensitet?

Iflg. 5x5 programmet kører man 5x 80 % af 1RM i den 6. uge.

Hvis man kører dette som den tunge dag og følger dit råd ovenfor vil man da køre godt 60 % af 1RM på lette dage og 80 % på tunge dage...og dette er det tungeste man kører i de første 6 uger.

Du rammer da 85% i uge 5 hvilket resultere i 64-68% på den lette dag, såfremt man kører efter mit forslag med en tung og en let dag. Om det er høj nok intensitet? Såfremt du kører ud fra dit 1RM er det helt sikkert. Der er mange løftere som stort set aldrig kommer over 85%.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share