Chinups


ThomasNA
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg kan knap tage 2-3 gode, og tænke på, om jeg ikke kunne køre 3x10 med hjælp (der er en god maskine i obbc), og så fjerne mere og mere hjælp med en fast progression?

:smile:

Sys måske 3 x 10 lyder lidt voldsomt, hvis du nu har problemer med de første 3...hvis jeg var dig, ville jeg i stedet tage så mange jeg kunne, og så få lidt hjælp på de 2-3 sidste så de køres nogenlunde rent.

Grunden til at jeg tror 3 x 10 vil være for meget, er hvis du, som du siger har svært bar ved 2, så vil det blive utroligt svært a køre de sidste 7-8 stykker rent, selv med en smule hjælp...

Link to comment
Share on other sites

Sys måske 3 x 10 lyder lidt voldsomt, hvis du nu har problemer med de første 3...hvis jeg var dig, ville jeg i stedet tage så mange jeg kunne, og så få lidt hjælp på de 2-3 sidste så de køres nogenlunde rent.

Grunden til at jeg tror 3 x 10 vil være for meget, er hvis du, som du siger har svært bar ved 2, så vil det blive utroligt svært a køre de sidste 7-8 stykker rent, selv med en smule hjælp...

Hvis maskinen han taler om er en assisted chinups, så kan han få lige så meget kontravægt som han behøver for at kunne lave 10 reps.

I øvrigt udmærket måde at gøre det på, når dit styrkeniveau er hvor det er, og du har den slags maskine til rådighed.

Alternativet er den gode gamle pulldown.

Link to comment
Share on other sites

En anden løsning kunne også være at køre høj volumen hver gang du kører chinups... Eventuelt bare tage en masse sæt af 1 - 3 reps hvor du kører uden at være super presset på den sidste. Høj volumen skal nok give dig gode gains på ganske kort tid.

Link to comment
Share on other sites

En anden løsning kunne også være at køre høj volumen hver gang du kører chinups... Eventuelt bare tage en masse sæt af 1 - 3 reps hvor du kører uden at være super presset på den sidste. Høj volumen skal nok give dig gode gains på ganske kort tid.

Det synes jeg bare ikke, når jeg allerede er presset med de første.

Og ja, du har ret MaxP. :smile:

Jeg tænke måske på noget ala:

uge 1: 5x5 med +50pund

uge 2: 5x5 med +45pund

Så har jeg vidst svaret på mit eget spørgsmål. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du laver dem i en ribbe, så kunne du måske også prøve med "negatives", hvor du bruger ribben til at komme op og sænker dig langsomt ned? Det skulle også være en god måde at træne sig op til rigtige chinups.. er i hvert fald selv i gang med den metode, da jeg også kun kan tage et par stykker.

Link to comment
Share on other sites

En anden løsning kunne også være at køre høj volumen hver gang du kører chinups... Eventuelt bare tage en masse sæt af 1 - 3 reps hvor du kører uden at være super presset på den sidste. Høj volumen skal nok give dig gode gains på ganske kort tid.

Jeg har også rigtig god fremgang med at øge volumen i mine træk øvelser og sænke den i presseøvelsene..

Fx starter jeg ud med at tage 3-4 sæt tunge bent over rows (dumbell eller barbell) med 5 reps. Dernæst går jeg til chinups/pullups og laver lidt flere repsi 2-3 sæt. Det ser ud til at virke rigtig godt for mig, så prøv at forøge volumen og evt. ikke kun i chins med også en anden træk variant. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv med succes brugt Pavels stige. Kort fortalt går det ud på at du tager 1, 2, 3...osv. indtil du ikke kan lave flere (du må ikke nå failure). Når du fornemmer, at du ikke kan komme op på næste trin, så begynder du forfra, altså 1, 2, 3... indtil du igen når til lige før failure. Og sådan bliver du ved indtil du kun kan tage 1.

Et sæt kunne f.eks. se sådan her ud:

1, 2, 3, 4, 5,

1, 2, 3, 4,

1, 2, 3, 4

1, 2,

1

Det er en god måde at opbygge evnen til at tage mange reps. God fornøjelse!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv med succes brugt Pavels stige. Kort fortalt går det ud på at du tager 1, 2, 3...osv. indtil du ikke kan lave flere (du må ikke nå failure). Når du fornemmer, at du ikke kan komme op på næste trin, så begynder du forfra, altså 1, 2, 3... indtil du igen når til lige før failure. Og sådan bliver du ved indtil du kun kan tage 1.

Et sæt kunne f.eks. se sådan her ud:

1, 2, 3, 4, 5,

1, 2, 3, 4,

1, 2, 3, 4

1, 2,

1

Det er en god måde at opbygge evnen til at tage mange reps. God fornøjelse!

Det kunne egentlig være interessant at prøve i en deload uge. Hvad siger Pavel omkring hviletiden mellem sættene? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kunne egentlig være interessant at prøve i en deload uge. Hvad siger Pavel omkring hviletiden mellem sættene? :smile:

Så vidt jeg husker, så skal hviletiden svare til udførelsestiden. Det virker jo rigtig godt, hvis man er to til at lave øvelsen, ellers må man bare prøve at ramme cirka hvor lang tid f.eks. 2 reps tager. Så det er som udgangspunkt ikke meget. Men det kan man jo variere, hvis man synes det virker bedre. . . :4whistling:

Link to comment
Share on other sites

jeg træner hjemme så har ikke assisted chinup. men for lidt over et år siden jeg brugte en stol hvor mine fødder hvilede på så funktionen er nogenlunde den samme.

jeg kørte 3 set at 10-15 alt afhængig hvor mange jeg kunne tage - dog uden at nå failure.

det virkede rigtig god og da jeg kunne tage 5 uden hjælp begyndte jeg at tage dem som normalt. det endte med jeg kunne tage 15 som max. og jeg kørte 3 set ad 10reps.

af uransagelige årsager stoppede jeg med øvelsen, nok fordi jeg havde nået mit mål, og i dag kan jeg tage 3x5-6 :unhappy:

men det er dog øvelser der rammer mange muskler

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har adgang til bands kan man også bruge dem, som hjælp hvis man er for tung i røven.

Det kunne måske også tænkes at man kunne lave nogle chinups på sine off-days - og undgå failure - og få en del ud af det?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har adgang til bands kan man også bruge dem, som hjælp hvis man er for tung i røven.

Det kunne måske også tænkes at man kunne lave nogle chinups på sine off-days - og undgå failure - og få en del ud af det?

Prøv eventuelt, at kører chin ups mellem alle dine pres øvelser og benøvelser...

eksempelvis

5 x 5 i bænkpres

1x5 bænk

1-2 chins i pausen

1x5 bænk

1-2 chins

OSV.

Har selv haft dine resultater med det..., men det kræver et fuldbody program... Og en strategisk placering af andre trækøvelser!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du laver dem i en ribbe, så kunne du måske også prøve med "negatives", hvor du bruger ribben til at komme op og sænker dig langsomt ned? Det skulle også være en god måde at træne sig op til rigtige chinups.. er i hvert fald selv i gang med den metode, da jeg også kun kan tage et par stykker.

Hej Rune, lang tid siden jeg har set liv fra dig :tongue:

Det lyder faktisk som en okay ide, vil jeg prøve et par måneder!

Jeg har selv med succes brugt Pavels stige. Kort fortalt går det ud på at du tager 1, 2, 3...osv. indtil du ikke kan lave flere (du må ikke nå failure). Når du fornemmer, at du ikke kan komme op på næste trin, så begynder du forfra, altså 1, 2, 3... indtil du igen når til lige før failure. Og sådan bliver du ved indtil du kun kan tage 1.

Et sæt kunne f.eks. se sådan her ud:

1, 2, 3, 4, 5,

1, 2, 3, 4,

1, 2, 3, 4

1, 2,

1

Det er en god måde at opbygge evnen til at tage mange reps. God fornøjelse!

Jeg har faktisk prøve ovenstående, og noget lignende. Men jeg synes bare mine chins fik dårligere og dårligere stil.

Jeg lavede

1

1, 2

1, 2, 3

1, 2

1

Det gav ikke meget. :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Kan du kun tage et par eller tre korrekt, kan du måske i stedet tage f.eks. 3x5 uden at gå i bund, og så tage den derfra.

Det giver ingen mening, hvis man vil være god til chinups må man også træne chinups.

Negativer og grease the groove må være vejen frem.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ville man egentlig kunne bruge Pavels ladder på pushups?

Jeg har f.eks. et max i pushups på en 60 stykker, men det ville da være galskab at skulle tælle så langt op? :crazy:

mon ikke du har svært nok blot ved at nå til det ½?... gætter på du nok også bliver lidt træt, når du først har taget 1, 2 osv. op til 30? det giver et stykke over 200 stykker med relativ kort pause.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må sige, at negativer i chin ups virker giver noget tror jeg. Kørte 5x3, og det gik lige i rygstykkerne/biceps.

Det tror jeg helt klart også de gør. Jeg var faktisk omkring min instruktør i centeret i mandags og fik indarbejdet chinups i mit program.. og jeg er stadig vildt øm efter træningen :smile:

Chinup-delen af programmet er to set af 10 negative chinups, hvor man sænker sig ned så langsomt som overhovedet muligt - kombineret med et set pulldowns af 8-10 reps.

Link to comment
Share on other sites

Det giver ingen mening, hvis man vil være god til chinups må man også træne chinups.

Negativer og grease the groove må være vejen frem.

Den forstår jeg ikke. Hvis du ikke i starten kan tage en fra bunden, men kan tage f.eks. tre, hvor du fra top kører ned til du mangler ti cm i at hænge helt ned, hvorfor vil det ikke give lige så meget som negativer. I øvrigt vil jeg vædde min gamle cykelhjelm på, at mange herinde ikke laver chinups, hvor de går helt ned, men træningsfremgangen kan vel være lige god for det. De kan selvfølgelig ikke tage så mange chinups, hvis det var det de ville, men træningen og fremgangen kan vel være lige god for det..

Edited by persh
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share