Letigen!


PumpBreezer
 Share

Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det er stadig ikke en undskyldning for at tage dem.

det er heller ikke "nær så farligt" - faktisk SLET ikke farligt IKKE at tage dem, når man alligevel kan opnå samme resultat uden at æde piller!

Man kan sagtens opnå et ønsket vægttab uden ECA, det giver jeg dig fuldstændigt ret i. Men træningsboostet man opnår ved at tage disse produkter, kan ikke opnås igennem en alm. sund og varieret kost.

Link to comment
Share on other sites

Tror og tror.........det lyder i mine øre som en gang rusisk rulette  <_<

De fleste videnskabelige forsøg starter med at en eller anden, tror et eller andet.

Det ligger frit for alle, om de syntes, at min konklusion er rigtig eller ej, den må den enkelte selv vurdere. Hovedsagen for mig er, at det lyder rigtigt i mine ører.

Der er så vidt jeg ved, ikke lavet forsøg på personer der er træningsmæssigt i god form. Så det ene gæt må være lige så godt som det andet.

Link to comment
Share on other sites

det er stadig ikke en undskyldning for at tage dem.

det er heller ikke "nær så farligt" - faktisk SLET ikke farligt IKKE at tage dem, når man alligevel kan opnå samme resultat uden at æde piller!

Se det lige fra en anden side:

Lad os sige at en dame på 27 år og vejer omkring 160 kg og har igennem hele sit liv prøvet at tabe!

Hun kan ikke dyke motion, det eneste hun kan er at gå tur og spise sundt!

Og selv om hun spiser sundt kan hun bare ikke tabe sig!

Derfor vil ECA stack er et genialt tilskud til at sætte din forbrænding igang med der ved forbrænde flere energier!

Link to comment
Share on other sites

simpelt sat op, må der gælde at hvis:

(risiko ved x kg mindre overvægt) + (risikoen ved en letigenkur) <

(risikoen ved ens nuværende overvægt)

er det smart med en letigenkur :)

men ak, så let er det desværre ikke :(

og selv om det var, er der jo ingen af os, der kender nogle af tallene i ligningen, hvorfor alt bare bliver ved holdninger og gisninger

Link to comment
Share on other sites

men det kan man da(med lidt god vilje) :)

fx. hvis:

(tidsbesparelsen ved hurtig hastighed)*(timeløn) >

(risikoen for at få en fartbøde)*(bødens størrelse)

-er det smart at køre hurtigt :)

eller hvis:

(tiden brugt i solarie)*(solarieprisen) <

(nydelsen ved, at det er lettere at score)

-kan det betale sig at tage sol :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft enkelte bekendte der har fået letigen af lægen ...den ene var en absolut svært overvægtig fyr og den anden en pige med normal vægt ..... pigen tager det stadig på trods af at hun til tider bliver fuldstændig "tosset" af det og hun indrømmer at det til tider føles som var hun på amfetamin ...den overvægtige fyr er stoppet med det af samme grund ! Sjovt at hun alligevel bliver ved , ikk´....hendes argument er at det virker på trods af den mentale bivirkning...blot mine 2 cents :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så på teksttv at der er tale om 13 anmeldte tilfælde af forhøjet blodtryk ved brug af Letigen.

Det synes ikke af meget, når man tager i betragtning hvor mange der bruger/har brugt det.

Når man så medtager at mange svært overvægtige i forvejen døjer med forhøjet blodtryk, er det så smart at give dem det?

Link to comment
Share on other sites

Jamen det viser jo netop kernen i problematikke Mayol! Nemlig at lægerne ikke overholder de retningslinjer de burde, og dicideret fejludskriver letigen til normal/svagt overvægtige personer! Og jeg vil da vædde med, at skulle din veninde få skader af brugen (gud forbyde det), så vil hun (og i særdeleshed medierne) straks himle op om hvor farligt letigen er! Og den lille detalje at de har været total fejludskrevet, og at læge/bruger meget skødesløst overskrider nycomeds (producent) andbefalinger, bliver hurtigt glemt...........

Link to comment
Share on other sites

Craw: Ikke helt enig - fatisk burde produktet være "sundere" for normalvægtige, der må antages at have et sundere helbred og blodtryk generelt end svært overvægtige - og derved nemmere skulle kunne klare det øgede blodtryk og andre bivirkninger.

Jeg siger ikke det er sundt - jeg siger blot at dem med godt helbred bedre tåler Letigen end dem med dårligt.

Link to comment
Share on other sites

Craw & Law> Grunden til at letigen faktisk er "sundere" for svært overvægtige end alm. overvægtige/folk med alm. vægt er egntelig ikke så kompliceret.

Egntelig er "sundere" også et forkert ord at bruge, der er nemlig mere tale om "mindre skadeligt". For at være svært overvægtig er forbundet med meget store belastninger for kroppen. Og derfor har man vuderet, at risikoen ved letigen, er mildere end risikoen ved en fortsat kraftig overvægt! Og det foreskrives jo også at letigen kun er til "kortvarig behandling". Der er altså tale om direkte fejlmedicinering, når folk kan blive ved med at tage det i lange perioder!

Derfor er det egntelig ikke så relevant hvor farligt produktet er til alm. personer, da de faktisk aldrig har været målgruppen, men nærmere om de er risikoen værd hos dem de er beregnet til, nemlig svært overvægtige. Og det er da faktisk hellerikke dem, man hører om i medierne, men kun alle dem som fejlagtigt (enten ved at købe dem sort, eller "snyde" sin læge til at udskrive dem) har taget dem!

For vi kan da hurtigt blive enige om at letigen indeholder visse risici, men risikoen ved den store overvægt er altså vuderet til at være større.

Men fejl medicinering ( hvilket de tilfælde vi hører om jo netop er) er jo altid farligt. Vi kan vel fx. også hurtigt blive enige om at morfin er et godt stof når det bruges rigtigt, men hvis alle unge fik det udskrevet af deres læge, ville det jo have helt andre katastrofiske konsekvenser......

Konklussion: Der er altså ikke tale om, om letigen er "sundt", men om det er mindre skadeligt, end den kraftige overvægt, som det er skabt til at bekæmpe. Alt anden brug af medikamentet, er i bedste fald tåbeligt, og i værste fald forbundet med tragiske følger. Men det er der jo med næsten alle medikamenter.....

Link to comment
Share on other sites

lol, de folk der er døde af letigen, er garanteret dem der tænker "nu ska jeg satme tabe mig helt vildt" og napper 20 piller i træk, jeg tager selv letigen, engang imellem, bruger den mest som koffein pille, ikke for at tabe mig, men jeg ved da at hvis jeg tager 2 ud i et, banker mit hjerte som bare fanden, og jeg har en ustyrlig lyst til at træne, døm selv om det er godt eller dårligt :)

jeg har endnu ikke oplevet nogen "sideeffect", og er ret ligeglad med at folk siger det er farligt, og alle de ting man læser i den danske presse, alt er farligt, men ikke med måde!

Link to comment
Share on other sites

Claus B> Er det korrekt at de fleste overvægtige har for højt blodtryk?

Hvis ja, så ville det være forbundet med større risiko at indtage Letigen, end for en normalvægtig person. Dette skulle vel være upåagtet andre risikofaktorer ved overvægt. Jeg går ud fra at en læge ikke bare giver Letigen, uden at få recipienten til at skifte kost og motionsvaner?

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt, at mængden af læge-dokumenteret skavanker som følge af letigen er forholds vis lille - men der er flere hundrede personer, der har været på letigen-kur, som har reporteret om nøjagtig de samme ubehagelige symptomer, som dem der var under læge-observation.

Da en pige ved navn Jenni Rasmussen døde i 1995, i sin søvn af uforklarlige årsager (letigen var dog under mistanke), kontaktede en jounalist hendes læge med det øjemed, at få indblik i hendes jounal. Det kunne jounalisten ikke få lov til, ikke engang forældrene kunne få lov til at se jounalen. Alle undrede sig dog over hvorfor hun havde fået ordineret letigen når hun ikke var svært overvægtig.

For mig virker det underligt at lægen ikke vil offentliggøre hendes jounal - det for bare en til (måske fejlagtigt) at konkludere, enten har lægen fejlordineret medicinen, eller også for han provision fra Nycomed, som fremstiller letigen, hvergang han udskriver en recept - under alle omstændigheder står lægen i "pinch" - og har et troværdighedsproblem.

Men jeg kan på den anden side også godt se fra lægernes perspektiv, at det må være svært at sige "nej", når der står en person foran én, der er aldeles ulykkelig over sin egen skikkelse.

Link to comment
Share on other sites

men det kan man da(med lidt god vilje) :)

fx. hvis:

(tidsbesparelsen ved hurtig hastighed)*(timeløn) >

(risikoen for at få en fartbøde)*(bødens størrelse)

-er det smart at køre hurtigt :)

eller hvis:

(tiden brugt i solarie)*(solarieprisen) <

(nydelsen ved, at det er lettere at score)

-kan det betale sig at tage sol :D

:lol: :lol: :lol: *LOL* :lol:

Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy:

ja, overvægtige har 5-6gange så stor hyppighed af hypertension.

Om det decideret øger risikoen for kombinationen, letigen og overvægt, skal jeg ikke kunne afgøre, men det lyder da ret sandsynligt :)

Vedr. indikationen for ordination af letigen citeres lægemiddelkataloget:

"Hos patienter med adipositas, hvor diætvejledning og motion har haft utilstrækkelig effekt, og hvor overvægtsgraden under hensyn til fedtfordelingen må antages at give anledning til komplikationer(diabetes, morbus cordis, hypertension, dyslipidæmi, knæartrose) eller væsentligt øget risiko herfor, kan der være indikation for at supplere den oven for nævnte behandling med et anoreksikum(læs: letigen).

En forudsætning bør dog være motivation for vægttab, og man må være opmærksom på, at der ikke foreligger dokumentation for, at brug af anoreksika mindsker overvægten på længere sigt."

Nexus:

hvis ellers årstallet er rigtigt, lyder det meget usandsynligt, at de pårørende ikke kunne få aktindsigt(det er dog meget let forståeligt, hvad angår journalisten.)

Efter 1994 kan alle få aktindsigt i alle notater om dem selv indenfor sundhedsektoren inklusiv privatpraktiserende. Før 1994 gælder det (tilbage til 1987) kun for det offentlige sundhedsvæsen.

Pårørende kan i hvert fald tilbage til 1994 få aktindsigt, når det gælder dødsårsag og lign., altså er det ikke specifikt bestemt, at info om den udskrevne medicin kan videregives.

Hvis der skal nægtes pårørende aktindsigt, skal det være en dommer, der afgør sagen.

Aktindsigt kan desuden gives for data 10 år tilbage i tiden, så det er stadig muligt :)

Link to comment
Share on other sites

Hele debatten udspringer af at vi stadig lever i et samfund hvor vi bare nægter at tage konsekvenserne af vores usunde levevis. Vi vil så gerne springe over hvor gærdet lavest, uanset hvilken mødding vi så lander i på den anden side. Altid vil vi vælge den lette løsning. Uanset om man er kraftigt overvægtig, svagt overvægtig eller slet ikke overvægtig men føler sig sådan. Man kan finde så utroligt mange undskyldninger for ikke at tabe sig på den gode måde at medicin til sidst virker som den eneste mulige løsning. Et fremragende eksempel er Pumpbreezer, som skriver:

Lad os sige at en dame på 27 år og vejer omkring 160 kg og har igennem hele sit liv prøvet at tabe!

Hun kan ikke dyke motion, det eneste hun kan er at gå tur og spise sundt!

Og selv om hun spiser sundt kan hun bare ikke tabe sig!

Jeg er godt nok ikke læge og har ikke set statistikker over dette, men jeg vil vove at påstå at der er meeeeeget langt mellem disse eksempler.

1. Hun kan jo dyrke motion: hun kan gå

2. een ting er at spise sundt, en anden er at spise for meget og hvis hun vejer 160 kg så spiser hun for meget og så må hun lave om på det.

Folk tror at at løsningen på alle deres problemer kan findes i en pille og det er det der er den grundlæggende fejl! I stedet for at diskutere om Eca eller Letigen eller Nupo eller kålkuren, ananaskuren U name it er sunde eller ej var det måske en ide at finde ud af hvorfor f***** i h****** vi ikke vil betale prisen for vores livsstil. I bund og grund handler det faktisk om de "formler" som Claus B sætter op: er fordelene større eller mindre end ulemperne ved en given situation. Og det er ikke en opvejning vi kan foretage for hinanden. Den må hvert enkelte menneske foretage selv:

1. er glæden ved at æde usund mad i store mængder større eller mindre end det "sure" (for nogle) i at dyrke tilsvarende motion? og hvis man kommer frem til at den er større og dermed ikke dyrker motion kommer det næste valg:

2. er glæden ved ovenstående livsstil større eller mindre end glæden ved at være slank/sund?

Og det folk glemmer er at det ER et valg! man kan IKKE få begge dele. Hvis man vælger det ene fravælger man det andet og det er der ingen piller der kan lave om på.

Valgene kan jo så modereres i det uendelige: eks. "jeg vil godt æde lidt usundt => enten skal jeg dyrke lidt motion eller acceptere let overvægt"

Jeg tror det i bund og grund handler om manglende fysisk/psykisk overskud til at sætte sig ind i sagerne og gøre noget ved det. Men det er jo en prioriteringssag. Alle har (objektivt set) muligheden for at lave sine levevaner om. Men det er ikke alle der har overskuddet til at prioritere det. Og det er bare skideærgeligt..... mon ikke vi allesammen, tykke som tynde, kunne gøre en ekstra indsats for at gøre det lettere at prioritere den sunde livsstil?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share