Styrketræningens historie


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Sad lidt og funderede over, hvordan styrketræningshistorie har været. :)

Grund:

1) Almen interesse

2) Undren over den generelle forestilling over tidligere tiders "muskelmænd"

Ad 1) Giver sig selv.

Ad 2) Jeg er den opfattelse at "pøblen" :D har en opfattelse af tidligere tiders "muskelmænd", som værende helt ude af proportioner med virkeligheden. Mon ikke de fleste forstiller sig fortidens muskelmænd aaaaalt for store (formentligt grundet filmindustriens casting af personer som skal spille muskelmænd (tænk f.eks. bare på Gladiator))

Jeg mener:

For det første, så var fortidens mennesker meget mindre end os. Dette skyldes (formentligt) ikke genetiske forskelle mellem nu og da, men blot at føden dengang, langt fra var så "god" som vores. Såvel i opvæksten som i voksenlivet, har dette medført, at højden og drøjden blev langt mindre end hos os.

For det andet træningen: Godt nok må man på et eller andet tidspunkt (ret tidligt i civilisationens historie) have fundet ud af, at der var en sammenhæng mellem fysisk arbejde og muskeltilvækst. Men helt ærligt, det med at forstå, at man skal træne efter ret nøje afstemte træningsprogrammer, er vel af nyere dato. Hvordan skulle datidens mennesker vide, at træningsdagene skal afholdes hver anden dag, at man skal tage f.eks. 8 rep og 3 sæt for at få maksimal muskelvækst osv.???

For det tredje, selv hvis de rent faktisk trænede fornuftigt (tvivler altså stærkt på dette), så kunne de vel ikke kende den præcise sammenhæng mellem træning og ernæring?

Så kort og godt:

A ) Er der nogen der kan fortælle mig om, hvorvidt det er mit eller andres billede af datidens muskelmænd som sandsynligvis er rigtigt?

B ) Nogen der kan give et kort referat af historien bag det vi idag kalder BB/SL.

:) :wave:

Link to comment
Share on other sites

Interessante artikler.

Jeg vil lige indskyde at jeg så et program, om Romerske badestuer.

I det fortalte de at de rige romere lavede en form for vægttræning. De gik åbenbart meget op i at have en flot krop og solbadede, hvilket de fattige ikke havde tid til.

De vidste allerede dengang at protein var godt for muskeltilvækts, så de spiste meget kød.

Supplements var tyretestikler yummie :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Arne> hehe...jeg har læst et utal af artikler og bøger om de gamle bodybuildere og stærkmænd. Men det vil jeg ikke kede jer med. Der er dog en masse inspirerende historie fra dengang. Kan lige fyre en hurtig af.

John Grimek, som er en af historiens mest kendte bodybuildere og vægtløftere, trænte efter sigende en periode af hans liv i hans forældres kælder. Dengang trænte bodybuildere som bekendt meget tungt, og mange af dem stilte også op i vægtløftningskonkurrencer og dets lige. Det var derfor også meget normalt dengang at man trænte tunge partials, lockouts og supports. I gamle dage var grundøvelsen for styrke ikke bænkpres som den er idag. Dengang spurgte man ikke "hvor meget kan du bænke", men "hvor meget kan du presse op over hovedet". John Grimek kørte på daværende tidspunkt en masse tunge overhead lockouts og supports. Han havde hængt kæder op i loftet i forældrenes kælder, henover nogen store træ-tværliggere. Han kunne så placere stangen i kæderne og så bare gå ind under og løfte stangen de få cm der skulle til for at supporte vægten. Han havde over en periode arbejdet sig op til at kunne supporte 500 kg over hovedet (ved ikke om der er blevet pyntet på det tal med tiden, men pointen er også bare at vægten var super tung). En dag da han gav slip på stangen gav det så kraftigt et ryk i kæderne og træ-tværliggerne, at husets fundament blev rykket :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share