Styrkeløfter grej


Crawdaddy
 Share

Recommended Posts

Når man tænker på hvor mange kommentarer der har været til at BB'ere, smurt ind i olie og bruner, hopper op på en scene iført små trusser, er det på tide med en SL kommentar ;)

Knæbind påsat med specielle knæbindspåsætningsmaskiner, dragter der skal tages på med skohorn, og bælter der strammes så meget at gluggerne popper ud.......grinagtigt? Latterligt?

Måske er det bare mig der ikke forstår :evillaughter:

Link to comment
Share on other sites

Nej, du har forstået det helt rigtigt. Det er dybest set latterligt. :D

Nogen af tingene kan man måske sige øger sikkerheden (jeg ville nødigt undvære mine knæbind), meeen...

Men sådan er reglerne, og medmindre man er overmenneske og kan blive bedst uden udstyr (det er mange kilo på totalen), så må man indordne sig. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med dig. Efter min helt personlige og højst subjektive mening er det en hån mod styrkeløftersporten, at en konkurrence skal kunne afgøres af hvilken skrædder man handler hos. Og når landstræneren skriver et langt indlæg på DSF's officielle side om hvordan man vælger og bruger en bænkprestrøje, så er vi virkelig ude i hampen. Det næste bliver vel, at fjerde disciplin i en konkurrence bliver, at man skal kunne sy korssting.

Naturligvis er det forståeligt, at dem som deltager i en konkurrence bruger alle de midler, som er tilladt efter reglerne, så jeg kritiserer ikke den enkelte deltager for at bruge så mange hjælpemidler som muligt. Men at man fra forbundets side tillader kunstige hjælpemidler, som tilmed ikke giver den samme virkning hos alle er latterligt. Det er både usportsligt og medvirkende til at give lige nøjagtigt den latterlige effekt, som du påpeger.

Så længe store voksne mænd vralter rundt på stive ben til konkurrencer p.g.a. ekstremt stramme knæbind og iført trøjer, som er 20 numre for små, og som man ikke selv kan tage på, så kan vi som styrkeløftere i hvertfald ikke kritisere bodybuilderne for at være latterlige. Så handler det ikke om at finde den stærkeste i en vægtklasse, men om at få udpeget ham, som er bedst til at vælge de rigtige hjælpemidler til at løfte den vægt, som han egentlig ikke er stærk nok til at løfte selv. Og det er efter min mening ikke i overensstemmelse med sportens ånd.

Link to comment
Share on other sites

Bel_K>>

Problemet er jo ikke bare DSF - problemet er vel IPF (det internationale styrkeløft forbund), hvis det skal smides et sted hen. Hvis man i DSF-regi valgte at gå enegang og forbød udstyr, ville vi ikke være forberedt til at konkurrere internationalt etc.

Skal reglerne ændres, skal de ændres på een gang i hele IPF - ellers skyder vi bare os selv i foden.

Alternativt er der jo også udstyrsfrie stævner - godt nok er de få, men de er der dog.

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg helst undvære alt andet end knæbind og bælte... evt. håndledsbind... knæbindene hjælper godt nok meget...men jeg tror også de har en ret stor skadebyggende effekt ved 1rm Squat.. bænkblusen er ubehagelig og gør det vanskeligt for styrkeløftere at sammenligne sig med den alm. befolkning, det samme gør dragterne... til dels også knæbind, men dem ville jeg helst ikke undvære.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde selv overvejet at oprette en tråd om emnet, efter at have læst Luciferese's seneste oplevelser med en bænkprestrøje. Han havde problemere med at få stangen ned til brystet :D

Jeg kan godt se, at man er nødt til at bruge det, hvis konkurrenterne bruger og måske kan få 50kg ekstra i en trekamp <_<

Men det er da en skændsel for sporten, at det er overhovedet er tilladt, for det er da vildt unaturligt og egentligt noget fusk. <_<

Tænk hvis højdespringere måtte bruge stylter :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke helt hvor jeg står her... Jeg mener at bælte og knæbind er uundværlige, jeg ville sgu helst ikke være foruden.

Jeg synes egentlig også at squat/dødløft dragter er fair nok, men det er lidt sørgeligt at man får en bedre total hvis man har råd til en bedre dragt, dvs. det er det økonomiske aspekt i det, der irriterer mig lidt. Dragterne er jo ikke ligefrem billige, og man får jo ikke en skid penge for at være styrkeløfter.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Meget i tråd med debatten om bæltets gavn/negative indvirkning: Hvis man vænner sig til at bruge det, kan man ikke løfte så meget uden. Så er det dig eller trøjen der løfter de sidste kilo?

Men er det ikke lige meget ?? Hvis det eneste der tæller er hvad man kan løfte i udstyret til konkurrence, så kan det jo i princippet være lige meget hvad man kan løfte uden.

Men som regel er det jo som der bliver nævnt kun noget man træner med op imod en konkurrencen. Det er som regel ikke noget man bruger hele året rundt.

Personligt synes jeg udstyrshowet er latterligt. Jeg er glad for mine knæbind og mit bælte, og ville ønske det var det eneste som er tilladt. Jeg orker næsten ikke alt det med dragter og trøjer. Og derfor har jeg heller ikke fået anskaffet mig den slags udstyr endnu.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

nu vi er ved de der knæbind....jeg har lidt overvejet at købe et par, da mine knæ ikke er så fantastiske. Hvor meget giver de?? Er der andre der har problemer med knæet som ikke har problemer hvis de bare anvender knæbind???

Link to comment
Share on other sites

Prehn - jeg vil ikke sige, at jeg desideret har haft problemer med mine knæ, men jeg har aldrig problemer med knæene efter jeg har brugt knæbind, medens jeg godt kan have lidt "knirken", når jeg ikke har brugt knæbind. Jeg mener helt klart, at knæbindene har en skadesforbyggende effekt - ligesom bæltet kan have!

Link to comment
Share on other sites

ok, tak for svarene.

et lille spørgsmål til(er lidt af en spørge jørgen). Er der nogle der har erfaringer med om håndledsbind egentlig noget i bænkpress både mht. skadesforebyggelse, men også lidt ekstra kg på stangen??

Jeg synes nogle gange man har set at løfterne har været godt forbundet omkring håndledene. Mener også jeg så et billede af /Niels med nogle pænt heftige forbindinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share