Captain of Crush


a_andersen
 Share

Recommended Posts

Jeg har overvejet at købe en Captain Of Crush gripper, men jeg har ingen anelse om den er så effektiv, som dem der har lavet den siger. Er der nogle der har invisteret i sådan en, og har fået erfaring?

Ville gerne hører, hvor meget i evt. har brugt den om ugen, og den tid det har taget at gå fra et level til et andet.. ?

Jeg har ledt en del på nettet, men har ikke umiddelbart kunne finde noget om ovenstående.

Håber der er nogle der kan besvare dette emne - På forhånd tak .

(undskyld hvis den er postet et forkert sted)

Edited by a_andersen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en række grippers, dog af et konkurerende fabrikat, men det spiller ikke den store rolle hvis bare man får dem tunge nok til eget niveau.

Om grippers er effektive er et spørgsmål om hvad du skal bruge dem til, så enkelt er det. Grippers kan grundlæggende kun én ting, og det er at træne din klemmefunktion. Det er først og fremmest m. flexor digitorum longus som tager sig af det, og det er én ud af 20 muskler i underarmen. Så hvis det er volumen du er ude efter er der en masse andre øvelser som du skal supplere med.

Er du derimod bryder er det måske lige netop det du har brug for, for at holde godt fast i modstanderen.

Jeg selv har haft god succes med at forbedre min klemmestyrke, bl.a. ved hjælp af grippers. Men der er mange andre gode øvelser som kan være lige så gode eller bedre. F.eks. er fingerrolls med vægtstang en god øvelse. Til pinching strenght (noget som klatrere tit har brug for) kan det være lige så god træning at samle en flise op mellem fingerspidserne.

Jeg begyndte at træne grebsstyrke i forbindelse med sejlsport, og det er helt sikkert at min træning med grippers har gjort mig bedre til at holde i tovværk, men til mange sportsgrene er der kun begrænset overførbarhed fra grebstræning med grippers. Det er basalt set en meget specifik øvelse, og hvís man vil være god til at klemme CoCs, så skal man bruge dem, ellers kan de erstattes af en masse andre fine øvelser som man kan lave i ethvert fitnesscenter.

Og så til sidst:

Emnet underarmstræning ofte været oppe. Tjek forummet, for et par dage siden var der et link til en artikel på getbig.dk som giver en masse gode pointers.

Hilsen Christian

Link to comment
Share on other sites

COC er nogle stramme sataner og af god kvalitet. Det er ikke den nemme slags, man kender fra år tilbage, hvor man kunne tage 500-1000.

T (trainer) er til at have med at gøre. Den kan de fleste folk med lukke - med større eller mindre besvær.

1. (level 1) Nu begynder det at kræve lidt. Det er langt fra alle, der kan lukke den. Flere veltrænede kan ikke klemme den helt sammen.

2. (level 2) Så er der ikke mange med mere. Nu er fårene virkelig sorteret fra. Ret få kan lukke den.

3. (level 3) En massiv jernklumb. Her skal man virkelig have et godt grib for at kunne lukke den. Kender ingen der har lukket den. (det sidste tal jeg har hørt er 150 i verden, der officielt har lukket den)

4. Psykopatagtig....

Jeg kender ikke dit greb, men hvis du skal bestille dem fra udlandet, vil jeg foreslå at købe T+1, så er det noget at gå i gang med. Køb evt. 2´er - om ikke andet bare for at tage pis på folk...

God fornøjelse...

Link to comment
Share on other sites

Er det her en COC #4?

http://youtube.com/watch?v=lH4ViEAE3_c&feature=related

Rimelig vildt så..! :D

Ikke at jeg har den store forstand på CoC-træning, men jeg kunne forestille mig det gør ret markant forskel om den er "choked" eller ej. Der er trods alt kun 5 i verden der har certifikat på at de har lukket nr 4.

Uanset hvad regner jeg dog ikke med jeg kunne gøre ham kunsten efter :innocent: og jeg så lige han havde postet en anden video hvor han let lukker #3 helt uden hjælp til setup fra den anden hånd. Nasty!

Måske er det Wes Peart, der er blevet certificeret til #3 i 2007 (http://ironmind.com/ironmind/opencms/ironmind/Main/captainsofcrush3.html)

Jeg må hjem og træne noget CoC :devil:

Link to comment
Share on other sites

MaxPower: Hvor langt er du nået, siden du købte dine tilbage i 2003? :w00t:

Jeg har i hvert fald fået trænet med dem et par gange. :laugh:

Lad os bare sige at som med det meste af min træning, så har fokus skiftet af og til. :innocent:

Status er at jeg kan (stadig) lukke 1'eren, men næppe så mange gange som jeg har kunnet, og 2'eren er et stykke fra.

Det burde (farligt ord!) ikke være svært at have dem liggende ved siden af PC'en og få taget en tur dagligt...

Link to comment
Share on other sites

nu når vi snakker om CoC.

Hvor tit "må" man træne med dem? er det uhensigtsmæssigt at træne med dem hver dag, hvis man ikke er begyndt at styrketræne endnu, pga en skulder? pt. træner jeg 3 gange om ugen med dem, men som sagt, er det klogt at træne med dem hver dag?

Link to comment
Share on other sites

træn 2 gange om ugen med dem, ellers når du ikke at restutiere dime muskler ordenligt selv om det er meget små muskelgrupper

Skulle vi ikke kalde det et konservativt udgangspunkt, og så tage den derfra? :smile:

Restitutionskravet plejer trods alt at være ret afhængig af intensitet, mængde og træningstilstand.

Jeg stejler bare lidt når jeg ser den slags "absolutte" udtalelser.

Link to comment
Share on other sites

Tak for det mange svar, er blevet noget klogere på COC :tongue:

Hvordan ser et trænings program ud for jer ved brug af sådan en gripper ? Hvor lang tid er rigeligt de gange om ugen man gør det, er der evt. forskellige måder man kan bruge den på, til de forskellige muskler man har ?

Link to comment
Share on other sites

Tillader mig at bumpe den her tråd op, da CoC og kvalitet diskuteres. Min CoC er netop begyndt at knirke når jeg lukker den, hvilket den ikke gjorde til at starte med. Er dette normalt? Den er ca. en måned gammel.

Og er det nogen 'tommelfingerregel' (no pun intended) om hvor mange gange man skal kunne lukke sin gripper inden man går op til næste niveau?

edit: tilføjede alder på min CoC.

Edited by osiris
Link to comment
Share on other sites

Tak for det mange svar, er blevet noget klogere på COC :tongue:

Hvordan ser et trænings program ud for jer ved brug af sådan en gripper ? Hvor lang tid er rigeligt de gange om ugen man gør det, er der evt. forskellige måder man kan bruge den på, til de forskellige muskler man har ?

Et program kan struktureres på meget forskellige måder. Det kan fint illustreres med J.B. Kinney og Nathan Holle. De har begge lukket 4'eren, men har trænet på vidt forskellige måder med gripperne. Kinney er fortaler for høj volume, og en typisk træning for ham er noget i retningen af 60 reps med 4'eren (Med hjemmelavet hjælpe håndtag) med hver hånd!

Holle derimod tager ikke mere end 4-6 (partials) reps med den gripper han ønsker at lukke. Han mener det er unødvendigt at prøve flere gange.

To meget forskellige tilgange. Begge har giver succes..

Personligt ved jeg da godt hvilken en jeg ville foretrække :smile:

Tillader mig at bumpe den her tråd op, da CoC og kvalitet diskuteres. Min CoC er netop begyndt at knirke når jeg lukker den, hvilket den ikke gjorde til at starte med. Er dette normalt? Den er ca. en måned gammel.

Og er det nogen 'tommelfingerregel' (no pun intended) om hvor mange gange man skal kunne lukke sin gripper inden man går op til næste niveau?

edit: tilføjede alder på min CoC.

Mine CoC's knirker også. Jeg tror det er svært at undgå.

Link to comment
Share on other sites

I den nyeste udgave af "Ironmind" er der en artikel med et forslag til træningsprogram med CoC:

Opvarmning:

Gummibold eller andet 10-12 rep til du føler dig varm.

To forslag:

1:

2x10@Trainer

1x10@No. 1

3x3@No. 2

2:

1x10@Sport

1x10@Trainer

1x10@No. 1

3x5@No. 1,5

15 Minutter 3 gange om ugen er deres forslag. :wink: Giv den gas. Har selv en 1'er og en Trainer. Skal i gang med at bruge dem igen

Edited by ShotPut2012
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share