Træning af børn


olesen82
 Share

Recommended Posts

hej

Jeg er i øjeblikket ansat til at træne en flok unge ( 10-16 år ). Det skal primært være styrketræning, men kan også være cardio osv.

Indtil videre ( 2 gange ), har jeg mest fokuseret på styrketræningen, men det lader til, at det for nogle af børnene kan være svært at koncentrere sig om noget "seriøst".

Nogen der har erfaringer med børn, sådan rent pædagogisk osv. Hvordan man holder dem motiveret osv.

Ift. faciliteter er det et ca. 50 kvm rum, med squat stativ :), kabel tårn og ca 10 andre maskiner. Derudover løbebånd, crosstrainer, cykel og romaskine.

JEg havde overvejet noget cirkeltræning, men er blevet lidt i tvivl, da nogen af børnene er lidt for vilde.....

Nogle gode ideer?

P.S: jeg har 1 time til at træne dem inkl opvarmning osv....

venlig hilsen

Olesen

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner en flok drenge i alderen 11-14 i fridykning, og har tit samme problem.

En løsning som jeg bruger er at give armbøjninger hvis børnene ikke gør som der bliver sagt, eller kommer forsent. Det virker hvis man er kontant med at de skal udføres før træningen forsætter, desvære er der en mængde spil tid pga. dette.

En anden mulighed er at sørger for at børnene laver det som de gerne vil (self. inden for trænings området), dette motivere dem fordi det synes det er sjovt.

Det skal lige nævnes at jeg ikke har en klap forstand på pædagogik, men de unge drenge som jeg træner har godt af at blive lært noget kæft, trit og retning. (self. uden at de mister lysten til at dykke).

Edited by msk
Link to comment
Share on other sites

hej

tak for inputtet... Jeg har spurgt dem om der var noget de kunne tænke sig ar træne/ prøve, hvorpå støstedelen svarede cardiotræning!! hehe.. Kune være jeg skulle lytte lidt til dem, men jeg er jo på den anden side også "personligt" interesseret i, at de skal styrketræne, da det jo også er det de har meldt sig til.....

Indtil videre har jeg ladet dem finde sammen 2 og 2, men nogle af grupperne er lidt for uopmærksomme når de er sammen med andre, så det kunne være jeg skulle droppe det....!?

Olesen

Edited by olesen82
Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart mener jeg at man skal væer meget påpasselig med styrketræning af børn, før de er blevet 16-18 år gamle. Det mener jeg fordi børns muskler og knogler ikke er færdigvokset før de når denne alder. meget tung styrketræning er specielt ikke godt for knoglerne. Jeg er badmintontræner for børn i samme alder som du har, det har jeg været i 6 år nu, og min erfaring siger at det handler om at de finder ud af at der er en tid til lej og en tid til konsentration. Ingen børn kan have 100% konsentration i 50 minutter i træk, så sørg for at det er afvækslende det de laver. Min erfaring siger at en god hård opvarmning, tager den værste vildskab, og så er de meget nemmere at arbejde med. De er spændte på at komme ned og bruge kræfter, så hvis opvarmningen ikke lige tager toppen af addrenalinen, så er de ikke til at styre på ti tønder land... Håber du kan bruge mine erfaringer til noget

Mvh. Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart mener jeg at man skal væer meget påpasselig med styrketræning af børn, før de er blevet 16-18 år gamle. Det mener jeg fordi børns muskler og knogler ikke er færdigvokset før de når denne alder. meget tung styrketræning er specielt ikke godt for knoglerne. Jeg er badmintontræner for børn i samme alder som du har, det har jeg været i 6 år nu, og min erfaring siger at det handler om at de finder ud af at der er en tid til lej og en tid til konsentration. Ingen børn kan have 100% konsentration i 50 minutter i træk, så sørg for at det er afvækslende det de laver. Min erfaring siger at en god hård opvarmning, tager den værste vildskab, og så er de meget nemmere at arbejde med. De er spændte på at komme ned og bruge kræfter, så hvis opvarmningen ikke lige tager toppen af addrenalinen, så er de ikke til at styre på ti tønder land... Håber du kan bruge mine erfaringer til noget

Mvh. Træningshjernen

Sludder, tung styrketræning giver beviseligt en større knogledensitet.

(Alt med måde forståes)

Link to comment
Share on other sites

hej

er også enig med at man da bestemt kan træne børn også i styrketræning faktisk fra de er 6 år, men det var nu heller ikke det jeg var i tvivl om, da jeg selv har lavet en større opgave omkring børn og vægtløftnings træning.

Men den med hård opvarmning lyder som en god ide :) det tror jeg jeg vil prøve næste gang... takker

olesen

Edited by olesen82
Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart mener jeg at man skal væer meget påpasselig med styrketræning af børn, før de er blevet 16-18 år gamle. Det mener jeg fordi børns muskler og knogler ikke er færdigvokset før de når denne alder. meget tung styrketræning er specielt ikke godt for knoglerne. Jeg er badmintontræner for børn i samme alder som du har, det har jeg været i 6 år nu, og min erfaring siger at det handler om at de finder ud af at der er en tid til lej og en tid til konsentration. Ingen børn kan have 100% konsentration i 50 minutter i træk, så sørg for at det er afvækslende det de laver. Min erfaring siger at en god hård opvarmning, tager den værste vildskab, og så er de meget nemmere at arbejde med. De er spændte på at komme ned og bruge kræfter, så hvis opvarmningen ikke lige tager toppen af addrenalinen, så er de ikke til at styre på ti tønder land... Håber du kan bruge mine erfaringer til noget

Mvh. Træningshjernen

Jeg mener ikke at styrke træning er skadeligt for børn.

Prøv at læs denne artikel http://www.motion-online.dk/styrketraening...styrketraening/

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart mener jeg at man skal væer meget påpasselig med styrketræning af børn, før de er blevet 16-18 år gamle. Det mener jeg fordi børns muskler og knogler ikke er færdigvokset før de når denne alder. meget tung styrketræning er specielt ikke godt for knoglerne. Jeg er badmintontræner for børn i samme alder som du har, det har jeg været i 6 år nu, og min erfaring siger at det handler om at de finder ud af at der er en tid til lej og en tid til konsentration. Ingen børn kan have 100% konsentration i 50 minutter i træk, så sørg for at det er afvækslende det de laver. Min erfaring siger at en god hård opvarmning, tager den værste vildskab, og så er de meget nemmere at arbejde med. De er spændte på at komme ned og bruge kræfter, så hvis opvarmningen ikke lige tager toppen af addrenalinen, så er de ikke til at styre på ti tønder land... Håber du kan bruge mine erfaringer til noget

Mvh. Træningshjernen

Jeg vil mene det er mere "uforsvarligt", at sætte børn til, at løbe 5 km., hoppe og løbe gentagne gange med ekstrem spidsbelastning, som der f.eks. gøres i badminton, håndbold etc. uden nogen forudsætninger for, at kunne løbe eller hoppe, end at lære dem korrekt squat. I starten evt. kun kropsvægt.

Børn skal have noget der udfordrer deres motorik og deres hjerne samtidigt. Det er en fin balancegang mellem at presse dem hårdt nok, så de både får noget ud af træningen og samtidig lærer det mentale i en god arbejdsmoral. Og så give dem pusterum og tid til leg, som der bliver sagt. Så de samtidig beholder motivationen.

Da jeg var i den alder kunne jeg godt lide, at presse mig selv til det yderste, så det kan også være de kan lide det - eller kan lære, at kunne lide det.

Giv dem nogle complexes, at lege med f.eks. Noget tabata lignende sprint på cykel kunne også være en idé!

Link to comment
Share on other sites

Som du selv er inde på er cirkel træning en god ide.

Jeg underviser selv börn i den alder du beskriver. Både elitesvömmere (som ikke nödvendigvis er vildt motiverede for styrketræning) og skoleelver i 9.-10. klasse.

Faste rammer med god afveksling i det de laver virker ofte godt. Det opnår du nemt med cirkel træning.

Jeg har også haft god succes med at sætte et konkurrence moment ind i det. Enten individuelt eller i grupper. Det kommer lidt an på sammensætningen af gruppen.

www.crossfit.com har mange sjove ideer til at sætte træningen op konkurrencepræget.

Link to comment
Share on other sites

hej

Jeg er i øjeblikket ansat til at træne en flok unge ( 10-16 år ). Det skal primært være styrketræning, men kan også være cardio osv.

Indtil videre ( 2 gange ), har jeg mest fokuseret på styrketræningen, men det lader til, at det for nogle af børnene kan være svært at koncentrere sig om noget "seriøst".

Nogen der har erfaringer med børn, sådan rent pædagogisk osv. Hvordan man holder dem motiveret osv.

Ift. faciliteter er det et ca. 50 kvm rum, med squat stativ :), kabel tårn og ca 10 andre maskiner. Derudover løbebånd, crosstrainer, cykel og romaskine.

JEg havde overvejet noget cirkeltræning, men er blevet lidt i tvivl, da nogen af børnene er lidt for vilde.....

Nogle gode ideer?

P.S: jeg har 1 time til at træne dem inkl opvarmning osv....

venlig hilsen

Olesen

Jeg syntes også, at de fokus bør variere alt efter hvilken sammenhæng, du har børnene i.... hvor mange gange om ugen? osv..

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes også, at de fokus bør variere alt efter hvilken sammenhæng, du har børnene i.... hvor mange gange om ugen? osv..

er ansat som styrketræner, dvs det primære er styrketrænignen....jeg har dem kun 1 gang om ugen i en time, sådet er jo selvfølgelig begrænset hvad muligheder der er....

olesen

Link to comment
Share on other sites

er ansat som styrketræner, dvs det primære er styrketrænignen....jeg har dem kun 1 gang om ugen i en time, sådet er jo selvfølgelig begrænset hvad muligheder der er....

olesen

Hej

Du spurgte også til det pædagogiske:

det er vigtigt ikke at være for flyvsk, dvs det du siger det er også det du gør! ikke nødvendigvis i al fremtid men for den time du har dem i der skal du være struktureret.

Ang den vildskab som børn/unge kan besidde så prøv at finde på øvelser /lege der kan tage dampen af det meste. dvs enten konkurrencer eller rekord forsøg. Ofte kan man med held tage udgangspunkt i den enkeltes forudsætninger. bland flere ting sammen vis dem hvordan du kan kombinere styrke og cardio. Lad dem finde ud af hvad netop de er gode til og dyrk det.

Og når du nu har spurgt dem hvad de helst vil lave så kan jeg da godt forstå hvis de bliver lidt forvirrede når du så vælger at gøre noget andet. :tongue:

Jeg plejer ikke at bryde mig om straf som virkemiddel, selvom det kan være sjovt en gang imellem (også for dem det går ud over). Der skal helst pustes til motivationen ved at finde ud af at man bliver bedre ved at gøre en indsats. Men der kan være fordel i at lade det have konsekvenser for den enkelte eller kollektivet hvis ikke der bliver udvist ordentlig adfærd. Du skal bare gøre dig klart at du skal stå fast når du sætter reglerne. Dvs du skal kunne stå inde for det hele vejen.

Jeg er lidt nysgerrig med hensyn til den sammenhæng du træner holdet i hvordan er det kommet i stand?

Og lige til sidst, flere andre har sagt det samme: Der er intet i vejen med at lave styrketræning til unge og børn, man skal blot bruge hovedet en ganske lille smule. Jeg mener også at have set en forside artikkel her på MOL om dette emne-ka ikke huse helt hvornår.

Bare lidt tanker herfra.

Gribben :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du spurgte også til det pædagogiske:

det er vigtigt ikke at være for flyvsk, dvs det du siger det er også det du gør! ikke nødvendigvis i al fremtid men for den time du har dem i der skal du være struktureret.

Ang den vildskab som børn/unge kan besidde så prøv at finde på øvelser /lege der kan tage dampen af det meste. dvs enten konkurrencer eller rekord forsøg. Ofte kan man med held tage udgangspunkt i den enkeltes forudsætninger. bland flere ting sammen vis dem hvordan du kan kombinere styrke og cardio. Lad dem finde ud af hvad netop de er gode til og dyrk det.

Og når du nu har spurgt dem hvad de helst vil lave så kan jeg da godt forstå hvis de bliver lidt forvirrede når du så vælger at gøre noget andet. :tongue:

Jeg plejer ikke at bryde mig om straf som virkemiddel, selvom det kan være sjovt en gang imellem (også for dem det går ud over). Der skal helst pustes til motivationen ved at finde ud af at man bliver bedre ved at gøre en indsats. Men der kan være fordel i at lade det have konsekvenser for den enkelte eller kollektivet hvis ikke der bliver udvist ordentlig adfærd. Du skal bare gøre dig klart at du skal stå fast når du sætter reglerne. Dvs du skal kunne stå inde for det hele vejen.

Jeg er lidt nysgerrig med hensyn til den sammenhæng du træner holdet i hvordan er det kommet i stand?

Og lige til sidst, flere andre har sagt det samme: Der er intet i vejen med at lave styrketræning til unge og børn, man skal blot bruge hovedet en ganske lille smule. Jeg mener også at have set en forside artikkel her på MOL om dette emne-ka ikke huse helt hvornår.

Bare lidt tanker herfra.

Gribben :bigsmile:

hej

tak for inputtet :) Jeg har spurgt dem om der var noget de kunne tænke sig, og efterfølgende træning ( i mandags ) prøvede jeg så at forkorte det reelle træningsprogram, så de kunne få 10 min "fri træning" hvor de stort set måtte gøre hvad de havde lyst til, og det var de sådan set godt tilfredse med tror jeg.

I forhold til hvordan aftalen er kommet i stand, er det gennem en kontakt min lære fra trænerakademiet har...De manglede en træner, og så mente han at jeg var et godt valg :)

Hele "problemet" er, at jeg ikke har arbejdet så meget med børn endnu, og jeg er nok lidt for "blød" i det... kan sgu ikke rigtig få mig til at skælde sådan nogle unger ud, men det kan da godt være jeg skal til at være lidt hårdere og mere kontant.....

P.S: ift. til det fysiologiske aspekt i træning af børn, er jeg stor fortaler for at der absolut ikke sker noget negativt ved styrketræning, tværtimod :)

Olesen

Edited by olesen82
Link to comment
Share on other sites

hej

tak for inputtet :) Jeg har spurgt dem om der var noget de kunne tænke sig, og efterfølgende træning ( i mandags ) prøvede jeg så at forkorte det reelle træningsprogram, så de kunne få 10 min "fri træning" hvor de stort set måtte gøre hvad de havde lyst til, og det var de sådan set godt tilfredse med tror jeg.

I forhold til hvordan aftalen er kommet i stand, er det gennem en kontakt min lære fra trænerakademiet har...De manglede en træner, og så mente han at jeg var et godt valg :)

Hele "problemet" er, at jeg ikke har arbejdet så meget med børn endnu, og jeg er nok lidt for "blød" i det... kan sgu ikke rigtig få mig til at skælde sådan nogle unger ud, men det kan da godt være jeg skal til at være lidt hårdere og mere kontant.....

P.S: ift. til det fysiologiske aspekt i træning af børn, er jeg stor fortaler for at der absolut ikke sker noget negativt ved styrketræning, tværtimod :)

Olesen

Ok

Det lyder sjovt.

Jeg vil bare lige pointere at jeg ikke var fortaler for at skælde ud, det har sjældent nogen gavnlig effekt. Derimod vil jeg gerne opfordre til at stå fast! Det bevirker at børnene ved hvor de har dig! At de så vælger at trykke på dine knapper alligevel det bunder nok i noget helt andet, men frem for alt de skal kunne regne med hvad du er for en størrelse. Der findes nemlig mange som ikke kan aflæse forskellige signaler fra gang til gang, de henter deres viden om hvordan de skal opføre sig fra erfaringer med dig. Det er så din opgave at vælge en "personlighed" og metode som du kan stå inde for hele vejen.

Link to comment
Share on other sites

hmmmm.. ja du har sgu nok ret.... det må jeg lige arbejde lidt på....

Men hvad er "bedst" hvis det egentlig skal være: Hvis en af ungerne laver lidt for meget ballade, er det så bedst at kun "straffe" det barn ved fx at sige han/hun fx IKKE får de 10 min fri træning, ELLER skal det gælder for hele holdet.... Hvis man straffer hele holder, kan der så ikke skabes "splid" internt, eller er de stadig for unge til den slags ( de fleste er omking 13 år )....

olesen

Link to comment
Share on other sites

hmmmm.. ja du har sgu nok ret.... det må jeg lige arbejde lidt på....

Men hvad er "bedst" hvis det egentlig skal være: Hvis en af ungerne laver lidt for meget ballade, er det så bedst at kun "straffe" det barn ved fx at sige han/hun fx IKKE får de 10 min fri træning, ELLER skal det gælder for hele holdet.... Hvis man straffer hele holder, kan der så ikke skabes "splid" internt, eller er de stadig for unge til den slags ( de fleste er omking 13 år )....

olesen

jeg ville være meget varsom med at bruge kollektiv afstrafning! Det er vel ok hvis 1/3-1/2 el. lign laver lidt ballade at straffe alle, især hvis de skiftes lidt, men det kunne meget hurtig udvikle sig negativt for Dennis DAMP hvis hans forstyrrelser resulterer i 180 stærke til holdet...

Link to comment
Share on other sites

hmmmm.. ja du har sgu nok ret.... det må jeg lige arbejde lidt på....

Men hvad er "bedst" hvis det egentlig skal være: Hvis en af ungerne laver lidt for meget ballade, er det så bedst at kun "straffe" det barn ved fx at sige han/hun fx IKKE får de 10 min fri træning, ELLER skal det gælder for hele holdet.... Hvis man straffer hele holder, kan der så ikke skabes "splid" internt, eller er de stadig for unge til den slags ( de fleste er omking 13 år )....

olesen

Hmm mjaahhh

Det er meget svært på forhånd at sige hvad der er bedst! Det er heller ikke sikkert det er det rigtige sted at starte.

Jeg tror det er vigtigere for dig at tænke: Hvilken type er jeg? hvilken type vil jeg gerne være? Kan de to forenes?

Derudover kan du gøre dig overvejelser omkring hvordan rammerne for den træning du tilbyder skal designes. Det hænger jo sammen med hvilken type du så bestemmer dig for at være.

Det er her, efter disse ovevejelser, at du kan begynde at få svarene på om du skal benytte kollektiv afstraffelse og andet....

Jeg er enig med Kahlua det har nogle konsekvenser og dem må du gøre dig klart før du tager dit valg.

Ang. den splid der skabes ved kollektiv afstrafning så er det jo netop virkemidlet for at den enkelte bliver udstødt af gruppen pga den irritation han forvolder de andre, dette ønsker han ikke og derfor afholder han sig fra uro.... = kollektiv afstraffelse har virket. Problemet er bare i de tilfælde hvor subjektet er ligeglad med gruppen eller ikke har noget at tabe osv. osv. Der vil kollektiv afstraffelse ofte komme til kort. så det må nok også indgå i din vurdering.

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share