Tungdødløft - What to be aware of


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg kører tung (rigtig tung) dødløft hver Mandag. Skiftevis bygger jeg op til en tung 5`er og en tung 3`er.

Igår kørte jeg feks 1 x 5 x 212,5 og forig Mandag 1 x 3 x 220k

Jeg kører med pause i bunden mellem hver rep, altså ikke touch and go.

Det er relativt tæt på mit max, som er 237,5. Så i sagens natur kræver det at jeg går lidt vikinge amok (tak til Onkel Troels) for at løfte det.

Det gør at det godt kan blive i en flot skilpadde stil, og massere af grind.

jeg har aldrig haft ryg problemer, og har det som sådan ikke. jeg går til kontrol hos min Kiropraktor hver 3 måned, og han har aldrig (endnu) nævnt noget.

Men hvad kan der egentlig ske? Efter igår har jeg nederst på ryggen (hvor ryggen bliver fræk) lige på ryg søjlen et meget ømt spot på 3-5 cm. Hvis jeg sidder oprejst mærker jeg det ikke, men hvis jeg laver et kraftigt svej i ryggen (presser maven ud af) så kan jeg mærke omhed. Ligeledes hvis jeg går, kan jeg tydeligt mærke ømheden

Jeg betragter ikke dette som en skade, og jeg er sikker på at i løbet af et par dage er det væk som det plejer.

Men jeg er lidt nervøs for om jeg på sigt kan slide mig til en diskusprolaps, eller andet grimt.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis din dødløft der giver dig de problemer i lænden. Mange mennesker render rundt med lignende rygproblemer / smerter / whatever. Som oftest er det kropsholdning og / eller bevægemønster, der er årsagen. Er det dig selv på billedet?

Det er ham selv på billedet.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis din dødløft der giver dig de problemer i lænden. Mange mennesker render rundt med lignende rygproblemer / smerter / whatever. Som oftest er det kropsholdning og / eller bevægemønster, der er årsagen. Er det dig selv på billedet?

Hehe altså nu er jeg sådan rimelig sikker på hvad jeg har af ryg problemer og ikke har. Jeg har trænet gennem 6 år, og er sådan rimelig kropsbevidst og opmærksom på hvad der må være. Det er hele essensen med dette indlæg. Netop at undgå skader.

Jeg kommer til kiropraktor fast hver 3 måned til tjek. Jeg har aldrig smeter normalt, når jeg nævner dette, så er det fordi det helt tydeligt kommer efter et tungt og knapt så pænt dødløft.

Hvordan du kan vurdere at jeg skal til fys ud fra billedet ved jeg ikke lige. Men jeg skal til Fys på søndag.

Link to comment
Share on other sites

Jamen, vi er enige om at din ryg er skæv, ikke? Eller står du bare skævt på billedet?

Jeg kan godt se den ser skæv ud på billedet, men det er (ud over det enkelte billede) aldrig noget der er blevet bemærket før, ej heller af min kiropraktor, på trods af at jeg har fået taget røngten da jeg i sin tid startede osv. Hvis min ryg var skæv ville han (IMO) da være den første til at bemærke det.

Jeg tror billedet snyder

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører tung (rigtig tung) dødløft hver Mandag. Skiftevis bygger jeg op til en tung 5`er og en tung 3`er.

Igår kørte jeg feks 1 x 5 x 212,5 og forig Mandag 1 x 3 x 220k

Jeg kører med pause i bunden mellem hver rep, altså ikke touch and go.

Det er relativt tæt på mit max, som er 237,5. Så i sagens natur kræver det at jeg går lidt vikinge amok (tak til Onkel Troels) for at løfte det.

Det gør at det godt kan blive i en flot skilpadde stil, og massere af grind.

jeg har aldrig haft ryg problemer, og har det som sådan ikke. jeg går til kontrol hos min Kiropraktor hver 3 måned, og han har aldrig (endnu) nævnt noget.

Men hvad kan der egentlig ske? Efter igår har jeg nederst på ryggen (hvor ryggen bliver fræk) lige på ryg søjlen et meget ømt spot på 3-5 cm. Hvis jeg sidder oprejst mærker jeg det ikke, men hvis jeg laver et kraftigt svej i ryggen (presser maven ud af) så kan jeg mærke omhed. Ligeledes hvis jeg går, kan jeg tydeligt mærke ømheden

Jeg betragter ikke dette som en skade, og jeg er sikker på at i løbet af et par dage er det væk som det plejer.

Men jeg er lidt nervøs for om jeg på sigt kan slide mig til en diskusprolaps, eller andet grimt.

Alt kan ske, men om du vil få en prolaps eller ej er jo ikke til at sige. Jeg tænker det ikke er hensigtsmæssigt at du løfter så tungt og som en skildpadde(hvis du mener krum ryg !)

Din krop er vel begyndt at sige lidt fra, så er det vel på tide at lave lidt om på dit program. Prøv at træne dødløft hver 9 dag, eller lav en anden variant af dødløft, løft kun så tungt at du kan have en rimelig teknik og gem skildpadde teknikken til dine konkurrencer.

I det hele taget er det vigtigt at ændre sin træning løbende, skifte grebet,ændre m andre øvelser osv for at undgå at forskellige strukturer bliver stresset præcist samme sted hver gang.

Jeg er klar over at det er surt at ændre, gå ned i intensitet når formen er for opadgående. Men set på meget lang sigt handler det om at have en kontinuerlig træning og undgå skader.

Lige nu kunne det godt tyde på at du stresser din krop for hårdt, måske skulle du ligge større fokus på squat, den vil jo også hjælpe dig i dit dødløft. Nogle gange er det små ændringer der skal til for at slippe for smerter/skader.

Så snak evt med din træner/fys og se hvad i kan lave af ændringer i din træning så du kan slippe af med dine smerter. Det er jo meget individuelt hvad og hvor meget den enkelte løfter kan tåle. Prøv noget nyt/anderledes i din træning for en periode, det er jo kun sådan du finder udaf hvad der virker for dig.

god træning :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke 100% enig i dine betragtninger. Jeg forstår godt essensen. Men så alligevel. At køre dødløft en gang om ugen er i sig selv ikke ret meget. Ligeledes er jeg kun på 10`ende uge i det program jeg kører. Jeg skifter program ofte, tit hver 2-5 måned, så det er bestemt ikke fordi jeg har kørt det samme meget længe.

Ligeledes har jeg naturligvis stor fokus på squat. En gang dødløft om ugen kan man vidst ikke med rette kalde stor fokus. Naturligvis er et grindet dødløft ikke optimalt, det står jo egentlig også i mit første indlæg, men jeg er interesseret i at høre hvilken type skader man reelt set er i fare zonen for at få.

Men jeg skal besøge en fys på Søndag, men jeg tvivler på at det rent trænings mæssigt besvarer mine spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se den ser skæv ud på billedet, men det er (ud over det enkelte billede) aldrig noget der er blevet bemærket før, ej heller af min kiropraktor, på trods af at jeg har fået taget røngten da jeg i sin tid startede osv. Hvis min ryg var skæv ville han (IMO) da være den første til at bemærke det.

Jeg tror billedet snyder

Hehe.. ja, ellers får du det jo at vide søndag hos fyssen. I så fald - skift kiropraktor!

Link to comment
Share on other sites

Hvis han har ondt i ryggen, og det ikke mærker som om det er musklerne, så skal han da til kiropraktor, ikke fysioterapeut. Det er i hvert fald min erfaring, hvor fyssen var et dyrt spild af tid (det blev endda sandsynligvis værre pga forkert diagnose), hvor kiropraktoren kunne ordne det med et snuptag.

Jeg kan ha været uheldig med fys og heldig med kiro, 1 mand er naturligvis for lille samplesize til at sige noget sikkert.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Hvis han har ondt i ryggen, og det ikke mærker som om det er musklerne, så skal han da til kiropraktor, ikke fysioterapeut. Det er i hvert fald min erfaring, hvor fyssen var et dyrt spild af tid (det blev endda sandsynligvis værre pga forkert diagnose), hvor kiropraktoren kunne ordne det med et snuptag.

Det skal lige siges at jeg ikke normalt har ondt i ryggen. Og jeg vurderer den smerte jeg har i dag til at være ovre om 1-2 dage. Jeg går til kontrol hos min Kiropraktor hver tredje måned dog der er aldrig noget.

Fyssen jeg skal til på Søndag er Laush her inde fra, og han skal se på min skulder. Derfor var det naturligt at han lige kunne tjekke ryggen samtidig.

Grunden til topic er egentlig en risiko vurdering af dødløft med grim stil. Det er kun peak løft der er grimme. Jeg kan godt lave 5 rep med 180kg feks i pæn stil.

Jeg kender flere der er mere eller mindre handicappede pga diskos , og jeg vil sådan set bare sikre mig at jeg ikke smadrer min ryg på sigt. Lige nu og her skal den nok holde. Men jeg gider ikke være handicappet som 40årig pga nogle skøre ideer nu

Link to comment
Share on other sites

Hvis han har ondt i ryggen, og det ikke mærker som om det er musklerne, så skal han da til kiropraktor, ikke fysioterapeut. Det er i hvert fald min erfaring, hvor fyssen var et dyrt spild af tid (det blev endda sandsynligvis værre pga forkert diagnose), hvor kiropraktoren kunne ordne det med et snuptag.

Jeg kan ha været uheldig med fys og heldig med kiro, 1 mand er naturligvis for lille samplesize til at sige noget sikkert.

Ja, det lyder som en dårlig fys, ham der.

Fysioterapeuter er eksperter i bevægeapparatet, så en god fys burde kunne klare det hele.

Edited by KKGaucho
Link to comment
Share on other sites

Hmmm der findes gode/dårlige fysser/kiropraktorer sådan er det vel med alle fag. Nogen har gavn af at blive manipuleret og andre har ikke !. Nogen har dårlige erfaringer med en fys og nogen med en kiropraktor.

Jeg er selv fys og har stor glæde af min kiropraktor gennem 20 år, men hvem der er bedst vise versa, synes jeg er en dum diskussion at starte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det lyder som en dårlig fys, ham der.

Fysioterapeuter er eksperter i bevægeapparatet, så en god fys burde kunne klare det hele.

Kiropraktorer er også eksperter i bevægeapparatet, så de kan vel også klare det hele?

Lige præcis på manipulations området ville jeg altid gå til Kiro'en da det er det centrale i deres uddannelse, når det kom til træningen ville jeg ofte hælde til fysiotarapeuten, da det ofte er der deres fokus i det daglige arbejde ligger.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til topic er egentlig en risiko vurdering af dødløft med grim stil. Det er kun peak løft der er grimme. Jeg kan godt lave 5 rep med 180kg feks i pæn stil.

Efter min bedste overbevisning, teoretisk viden samt kliniske og egen erfaring, er den primære skadesrisiko ved dødløft discusrelaterede problemer, som discogene lændesmerter, discus protusion og discus prolaps.

/ Rasmus, kiropraktor :superman:

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share