Kettlebells?


Gnuen
 Share

Recommended Posts

Går og overvejer, om jeg skulle smide nogle af mine surt tjente dollars efter én eller flere Kettlebells!

Men hvor køber jeg dem? På nettet? (Er fragten ikke vanvittig?)

Hvor tung en én skal man gå efter?

Kan man i øvrigt ligeså godt bruge noget andet, til at udføre træningen med? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Går og overvejer, om jeg skulle smide nogle af mine surt tjente dollars efter én eller flere Kettlebells!

Men hvor køber jeg dem? På nettet? (Er fragten ikke vanvittig?)

Hvor tung en én skal man gå efter?

Kan man i øvrigt ligeså godt bruge noget andet, til at udføre træningen med? :blink:

At dømme ud fra dine stats ville jeg smide mine mønter efter en 24 kg. KB, MEN:

Der er en del faktorer der spiller ind, især omkring teknik.

Da jeg startede med KB i sommer/foråret, kørte jeg nogle af teknikkerne med helt ned til 12 kg., indtil de var på plads. Der er nogle komplicerede øvelser undervejs og det er skidt at starte for tungt, da du så aldrig får ordentligt styr på øvelserne, eller risikerer at flå dine skuldre fra hinanden.

Efter at have trænet med dem i et par måneder gik jeg op til at lave alle øvelser med 24 kg. og nu laver jeg alle med 32'eren.

Mit bud ville være at gå efter en 16'er og en 24'er.

16'eren til teknik og 24'eren til nogle af de mere simple øvelser.

Har du trænet med dem før? Hvilke øvelser kan du? Har du nogle der kan lære dig teknikkerne? osv. osv.

Ellers kan du finde dem hos via scanfit eller hos kettlebellsdk

Jo, transporten er pebret, hvis du ikke selv kan hente dem.

Link to comment
Share on other sites

Har du trænet med dem før? Hvilke øvelser kan du? Har du nogle der kan lære dig teknikkerne? osv. osv.

Nej, ingen, nej! :blush:

Havde tænkt mig, at investere i en instruktions-dvd også! Er de pengene værd?

Og hvorfor er Kettlebells i det hele taget så dyre? Nogen der kender nogen, som vil sælge dem brugt?

Link to comment
Share on other sites

hvor bor du henne?

jeg ved at nippon sport på vesterbro har nogle, ikke 100% rigtige kettlebells, men en vist nok lige så god efterligning og samtidig skulle de være billigere, især hvis man selv kan hente dem

bare et forslag

Langt fra Vesterbro - meget langt! :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

hvor bor du henne?

jeg ved at nippon sport på vesterbro har nogle, ikke 100% rigtige kettlebells, men en vist nok lige så god efterligning og samtidig skulle de være billigere, især hvis man selv kan hente dem

bare et forslag

Jeg har aldrig selv haft en nipponsport KB i hånden, men har hørt fra andet steds, at grebet skulle være ret hårdt for hænderne. Men igen - det er fra andre jeg har hørt det, så det er 2.nd. hand information.

Nej, ingen, nej! :blush:

Havde tænkt mig, at investere i en instruktions-dvd også! Er de pengene værd?

Og hvorfor er Kettlebells i det hele taget så dyre? Nogen der kender nogen, som vil sælge dem brugt?

Instruktionsvideoen "Encyclopedia of Kettlebell Lifting" er helt fin. Der bliver det virkelig gennemgået, så selv den dummeste, ladeste mest inaktive amerikaner kan være med - bare pas på at du ikke falder i søvn undervejs :nissetunge:

Ellers er det altid godt at have en til at hjælpe en til nogle af de lidt mere komplicerede, som f.eks. 2 hands anyhow o.lign.

Jeg har oplevet med folk, som er vant til at træne med frie vægte, at selv nogle af de mest komplicerede øvelser kan falde nemt, som svært for dem, alt efter personen.

Hvorfor de er dyre? - Udbud og efterspørgsel, that's all :wink: Hvis alle sportsforretninger, Føtex og Bilka solgte KB's, ville prisen nok falde en del, men indtil da holder de nok de høje priser.

Edit: Har du ingen til at hjælpe dig med øvelserne er 12 kg. også udemærket i starten, men lige pludselig bliver det dyrt at have dem stående og samle støv.

Jeg har selv en stribe fra 8-32 kg. + en ekstra 24'er.

Heldigvis kører tøsen nu med 12'eren og 16'eren, for ellers ville de bare stå i vejen i soveværelset :nissecool:

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Da jeg begyndte at træne med KB's lavede jeg i første omgang en aftale med Kenneth Jay hvor jeg fik en times instruktion, og samtidig købte en 16 kg's. Senere tog jeg til kbh igen og hentede to 24'ere.

Set i bakspejlet ville jeg ville ikke have gjort det anderledes. Instuktionen var guld værd for mig, og jeg havde helt sikket haft mindre gavn af mine KB's uden.

Jeg synes helt sikkert du skal starte med en 16 kg's. Selvom den bliver for let til at lave øvelserne med, er den stadig god at have til opvarmning.

Mht pris, prøv at søge lidt på hvad en 25 kg's vægtskive koster :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg behøver vel ikke sige, at Pavels materiale er at anbefale, såfremt du ikke har mulighed for at få KJ ud... Jeg foretrækker dog hans gamle bog RKC, frem for den nyere 'enter the kettlebell' - og den matchende dvd.

Ang. vægten på kuglen så vil jeg mene det kommer meget an på hvad de formål med den er - jeg foretrækker selv at bruge kettlebellen til opgaver hvor voldsomme vægte ikke er krævet, i modstæning til flere reps, - feks swings ellers snatch for reps, - her vil en 16 kgs kugle nok være en god start eller en 24, - i princippet kan denne bruges evigt, også selv om det kun er en 16 kgs, da man kan progressere i antal reps og densiteten - for mange vil en 24 nok være at foretrække efter ganske kort tid - men det er en smagssag, og igen alt efter hensigten - selv da jeg var i super god form, var jeg fint tilfreds med min 16kgs kugle. Igen det handler om hvad du vil bruge kuglen til - hvad målet er regulær styrketræning, og ikke suplement, - så kræver det givetvis flere og tungere kugler, - grindmæssigt vil du i mange løft, vil det har sikkert være fint at ligge ud med de 16 kg, men mange får ekstremt hurtigt brug for en 24 - vil du lave de store øvelser i olympisk grind stil - vi snakker for andet end reps, - altså øvelser som clean, c&p, snatch osv. så vil jeg nok min starte med en 24, men der skal nok hurtigt en hel del mere til..

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

hvor bor du henne?

jeg ved at nippon sport på vesterbro har nogle, ikke 100% rigtige kettlebells, men en vist nok lige så god efterligning og samtidig skulle de være billigere, især hvis man selv kan hente dem

bare et forslag

Jeg kan bestemt ikke anbefale Nippon Sport's KBs, med mindre de skal bruges som brevvægte eller lign. Grebet er kun ca. én cm tykt, og formet således at vægten kommer til at hvile på håndledet i stedet for underarmen. Ud fra min ringe erfaring vil jeg mene at de er så godt som ubrugelige til de traditionelle kettlebell-øvelser, og på grænsen til skadelige hvis man bruger dem til snatch. Just my 2 cent...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bestemt ikke anbefale Nippon Sport's KBs, med mindre de skal bruges som brevvægte eller lign. Grebet er kun ca. én cm tykt, og formet således at vægten kommer til at hvile på håndledet i stedet for underarmen. Ud fra min ringe erfaring vil jeg mene at de er så godt som ubrugelige til de traditionelle kettlebell-øvelser, og på grænsen til skadelige hvis man bruger dem til snatch. Just my 2 cent...

HAHAHAHA

---

Uden at have prøvet dem, men blot set dem, kan jeg kun give Musahi ret. Eleiko laver også KBs - de er bedre end Nippon sport's men har alligevel beslægtede problemer (grebtykkelse og afstand fra kuglen).

Vælg de "originale", de er klart bedre.

Link to comment
Share on other sites

Kuglerne fra ELEIKO er også ganske udmærkede. De er muligvis en smule mindre i grebet, men er ikke sikker. Prisen på disse kettlebells er som udgangspunkt lavere end dem fra kettlebells.dk, men når fragt fra Sverige regnes med tør jeg ikke sige hvad der er billigst. Kan som tidligere nævnt i tråden også tale varmt for den vejledning Kenneth Jay (eller Dennis/Musashi) kan tilbyde i forbindelse med opstart

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share