Morgen mad+ mad før/efter træning?


Maretti
 Share

Recommended Posts

Hey. Jeg ville gerne have nogle råd ang. morgen mad + noget mad før man går til træning.

Pt. så spiser jeg ny presset juice og 2 æg på panden, og så over på noget rubrød. Til sidst tager jeg normalt et glas mælk.

Før træning tager jeg en bannan, æble, pære eller lign.

(træner lige efter skole - for det meste)

ville gerne have nogle råd om morgen maden, og også meget gerne med mad før og efter træning?

- Til morgenmaden, så ville jeg endtelig gerne vide om jeg ikke bare kan spise æggene rå? altså, giver det, det samme eller? Fordi nogen gange gider jeg næsten ikke til at stå og stege dem på panden om morgenen :P

Mvh

Christian M.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg vil sige at det er det rigtige du spiser, både morgenmad og før træning.

Nu ved jeg ikke hvad du spiser til frokost og mellemmåltider, men hvis du vil ha' mulighed for en god muskelvækst, skal der jo masser af kalorier/proteiner til.

Dette gælder især lige efter træningen, hvor kroppen kan optage mere protein en ellers(helst inden for en time). Her er det selvfølgelig godt at spise noget meget proteinholdigt mad. Eller man kan jo også tage sig en proteinshake :bigsmile:

Før træningen er det vigtigt at få nogle hurtige kulhydrater, da det er musklernes brændstof, og det de bruger "nu og her" i træningsfasen (dette vil også forlænge den udholdenhed).

Her er banan, æbler, osv. rigtigt godt, fordi der er hurtige kulhydrater i, i form af frugtsukker. Så jeg synes bestemt ikke det er forkert det du gør :bigsmile:

Jeg vil ikke råde dig til at spise rå æg! Selvfølgelig pga. den forfærdelige salmonella. Jeg har selv haft salmonella, ikke fordi jeg har spist rå æg, men pga. noget ikke færdigstegt kyllingekød. Det er det værste jeg nogen sinde har prøvet!

Konstant opkast, diarre og feber... Ja man har det af helvedes til, så kan ikke anbefale at spise rå æg, selvom det er meget proteinholdigt.

Din morgenmad synes jeg faktisk lyder ok. Der er både kulhydrater, proteiner og fibre at starte op på.

Keep up the good work!

Venlig hilsen

SBT

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens køre æggene rå.

Køb æggehvide på dunk. Kan hældes direkte i sækken før og efter træning. Undgå alle blommerne. Hvis du vil have tre æg så brug tre hvider og en blomme.

Det kræver vel adgang til Metro? - har nemlig aldrig set andet end de små, og dyre, bakker i den normale detailhandel.

Link to comment
Share on other sites

Det kræver vel adgang til Metro? - har nemlig aldrig set andet end de små, og dyre, bakker i den normale detailhandel.

Det har jeg :) Men kan man ikke bare slå normale æg istykker, og så spise dem?

Også, kan jeg bruge det her som morgenmad? eller er det kun til sådan et boost ting, før træning, for at få noget energy at træne på?

Mvh

Christian M.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg :) Men kan man ikke bare slå normale æg istykker, og så spise dem?

Også, kan jeg bruge det her som morgenmad? eller er det kun til sådan et boost ting, før træning, for at få noget energy at træne på?

Mvh

Christian M.

Ku du ikke istedet bare koge 15-20 æg af gangen og lade dem stå i køleskabet? Ved godt det ikke er ligesom spejlæg men det er sgu da bedre end at spise dem rå!

Udover at det nok vil være som at sluge en stor klat snot er der også risikoen for salmonella...

Ellers er der jo alternativer til æg så du ikke behøver at stege æg hver morgen.

Link to comment
Share on other sites

Ku du ikke istedet bare koge 15-20 æg af gangen og lade dem stå i køleskabet? Ved godt det ikke er ligesom spejlæg men det er sgu da bedre end at spise dem rå!

Udover at det nok vil være som at sluge en stor klat snot er der også risikoen for salmonella...

Ellers er der jo alternativer til æg så du ikke behøver at stege æg hver morgen.

Det er faktis en meget god ide. Er der ellers noget man kan spise lige før træning? Noget specialt godt, evt. en blanding man kan tage i drikke dunken?

Mvh

Christian M.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens køre æggene rå.

Køb æggehvide på dunk. Kan hældes direkte i sækken før og efter træning. Undgå alle blommerne. Hvis du vil have tre æg så brug tre hvider og en blomme.

Det er dumt at spise rå æg, også selvom de skulle være salmonellafri. Man kan ikke optage proteinerne ordentligt. Det er noget der har været oppe flere gange her på mol, så gider ikke jagte referencer.

Link to comment
Share on other sites

Det kræver vel adgang til Metro? - har nemlig aldrig set andet end de små, og dyre, bakker i den normale detailhandel.

Du kan købe æggehvider hos en bager - de får det hjem i 5 liters dunke...køber det selv hos en bager, mener det koster en 85 kr, for 5 liter, hvert fald der hvor jeg køber det :o))

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestemt mig for at enten koge, eller stege en masse æggene, bruger så rådet om at gøre det med mange af gangen, og så stille det i køleskabet så jeg ikke spilder tid på det om morgenen. :P

Men ville endtelig gerne vide lidt om mad før træning og efter træning nu.

Burde jeg spise noget før træning? Altså hvis jeg er lidt sulten før træning, hvad burde jeg så spise?

Mvh

Christian Maretti.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nap en lille banan og en lille proteinshake!

Mht. til æggepjankeriet, så er der dels risikoen for en potentielt livstruende salmonellaforgiftning og dels det forhold, at avidin i det rå æg blokerer for optagelsen af biotin.

Begge "problemer" kan du løse ved at koge ægget!

Link to comment
Share on other sites

En smothie, med lidt protein pulver og frostne bær kan også anbefales - tager 30sec at tilberede i blenderen.

Er du på diæt hvor energiindtaget skal holdes lav, - så kan der bruges vand alene - ellers kan skummet mælk anbefales.

Dertil er der et hav af kombinations muligheder, der nemt kan blendes i.

Alt frugt

Spinat, og lign frostne grøntsager - brug små mængder, og prøv dig frem.

havregryn

rugbrød

Friskpresset grøntsags/frugt juice

Olie af god kvalitet

yoghurt

Peanutbutter

Eller hvis du vil gå virkelig nuts - en blanding af det hele :beerchug:

Efter indtagelse, - kan man passende hoppe i kassen og sprutte en times tid mere, imens man nyder lyden og lugten fra eftervirkningerne.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Selv træner jeg oftest på tom mave. Jeg synes at det er meget naturligt at skulle jage før at man kan spise. Forleden dag lavede jeg 2x PR efter ikke at have spist i 22 timer :superman:

Link to comment
Share on other sites

Selv træner jeg oftest på tom mave. Jeg synes at det er meget naturligt at skulle jage før at man kan spise. Forleden dag lavede jeg 2x PR efter ikke at have spist i 22 timer :superman:

Ja - den slags skal nok føre til uhæmmet hypertrofi :wink: Jeg læste i øvrigt i din log du selv skal smide noget muskelmasse på - men hvorfor så faste i 22 timer?

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ja - den slags skal nok føre til uhæmmet hypertrofi :wink: Jeg læste i øvrigt i din log du selv skal smide noget muskelmasse på - men hvorfor så faste i 22 timer?

Fordi at jeg ikke havde adgang til noget ordentlig mad, helt ligesom at det ofte vil være tilfældet når civilisationen går under :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Okay, den slags kan jo ske, dog har jeg aldrig oplevet det 22 timer i træk. 'Civilisationsargumentet' er forhåbentlig en joke?

Det er ikke noget argument, det er bare et faktum at det har været sådan i størstedelen af menneskets levetid, og det bliver formegentlig sådan igen i fremtiden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Selv træner jeg oftest på tom mave. Jeg synes at det er meget naturligt at skulle jage før at man kan spise. Forleden dag lavede jeg 2x PR efter ikke at have spist i 22 timer :superman:

Der er meget der er "naturligt". Det betyder ikke at det er en god idé. For de der ønsker guns der måler mere end 32 centimeter og ønsker at bænke mere end 25 kg kan det betale sig at gå lidt op i kosten. Faste er jo fuldkommen idiotisk når vi snakker optimal kost for at gaine muskel.

Jeg laver forøvrigt også masser af PRs, og jeg spiser FØR - OG efter!!!111!

This thread ROFLS my WAFFLES!11!

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Der er meget der er "naturligt". Det betyder ikke at det er en god idé. For de der ønsker guns der måler mere end 32 centimeter og ønsker at bænke mere end 25 kg kan det betale sig at gå lidt op i kosten. Faste er jo fuldkommen idiotisk når vi snakker optimal kost for at gaine muskel.

Jeg laver forøvrigt også masser af PRs, og jeg spiser FØR - OG efter!!!111!

This thread ROFLS my WAFFLES!11!

Jeg går sandsynligvis mere op i min kost end 99% af brugerne herinde. At jeg tilrettelægger min kost ukonventionelt betyder ikke at jeg IKKE går op i den. Både jeg og andre oplever god både komposition og performance med denne fremgangsmåde, og overarme på væsentligt mere end 32 cm :laugh:

Jeg selv:

1114517952_8015057e3c.jpg

... jeg er som du kan se selvfølgelig IKKE bodybuilder, men mit mål in mente følger kompositionen fint med.

Og her Mike på så vidt jeg husker et sted mellem 50 og 60 år:

AfterSM.jpg

Udtalelser fra Mike:

"For my eating, I like to visualize myself in a wild environment. What would I eat if I were trying to survive outdoors? [Pure evolutionary fitness, not body builder thinking.]

After waking up, I picture myself foraging for nuts, berries and eggs.

Sometimes having scraps from the day before. Sometimes there’s nothing. That makes you have to hunt. And not just for big game. I think it’s easy to picture our ancestors hunting mammoths and other big, dangerous game, but I bet day-to-day survival depended a lot on birds, rodents, fish, fruits and nuts, and probably bugs. [bugs, yes. We retain an enzyme to desolve the chitin in insect exoskeleton.]

I practice brief, intermittent fasting, usually from 8:00pm the night before to 2:00pm the following afternoon. I do this at least twice a week.

Some nights I do something I would have never thought of doing before, I actually go to sleep hungry.

Her lidt om IF (intermittent fasting) af Artur Devany:

1. The research has not established the benefits of IF conclusively. There are many studies by now, most of them done on rats (poor lab creatures that seem to have only a bit in common with our species or even the wild species). One on humans confirms the rat research. There are doubtless others by now.

2. Wild animals do IF. They cannot avoid it. So did wild humans, when they lived more like wild animals than they do now. So do I.

3. It is well-grounded in the evolutionary evidence as well. My study on "Why We Get Fat" at the Research link above reviews some of the papers on this subject and gives a detailed statistical model on paleolithic energy expenditure and intake. I find that the energy landscape (peaks and valleys of energy balance) is rugged like a fractal. There were deep energy excursions into stored energy and other periods of great abundance. None of this was chronic. It was all episodic, random with a seasonal component, and highly intermittent.

4. About one third of the time our ancestors were in negative energy balance. This is about what I strive for over a period of about a month. You can eat sparingly every third day, every 10 days, or every 15 days, and so on. A good model might be half of your normal intake on the "lean hunting" day and enough to make up for that on the other two days in a three day cycle. But, again, there should be no routine cycles; it should be randomized.

5. The test of effectiveness is your body composition and your insulin sensitivity or serum insulin level. If your blood insulin level does not respond and decline, then you haven't got it.

6. Your total energy intake needn't decline, it should just be made more random. Research does confirm this point on rats and humans (studies are cited in earlier posts).

7. Stay active on your "hungry" day. This signals a GH response, which conserves your protein stores and burns fat. Don't jog or run any distance, but do walk. You do not want to metabolize protein by running very far. A sprint burst - walk form of playful walk is excellent.

8. The hunger ought to hurt a little bit in order to evoke a mild stress response. It is theorized in the research on IF that by triggering an acute, but not long-lasting, stress response IF maintains this essential genetic and metabolic response for really stressful incidents.

9. It is also theorized that IF turns on genes that maintain and repair tissues and some of these genes are now being discovered. The evolutionary element is that when you are hungry you will not successfully reproduce so the genes switch to maintenance programs to keep you alive until you can reproduce later when times are better.

10. You will generally be more active when you are a bit hungry. This seems to be an evolutionary program that makes you look for food when you are hungry. When you are full, you become inactive.

11. All this will work better if you have elevated your energy expenditures into the evolutionary range. This seems to be the range to which the active genotype is adapted. Twice basal metabolic rate is about right for an average energy expenditure.

12. Similarly, if you are active your appetite will become a better guide to your nutritional requirements.

13. Many people may have damaged their hypothalmus with excess food intake and neurotoxins (some doctors think or claim that aspartame attacks the hypothalmus and contributes to obesity but I am not so sure). Giving the hypothalmus some "rest" instead of a constant assault of energy dense food may help to restore its function. Like other organs, the hypothalmus responds to pulses of inputs and puts out pulsate responses. The information in the signal is diminished through neural fatigue when it is constant. Try it yourself with a scent; after trying three colognes at the department store, you won't be able to tell one from another.

14. You will not become weak and get sick. Obesity is far more dangerous to your health and your immune system. In fact, prisoners who are underfed in prisoner of war camps get sick less often than people outside the camps. Or even their guards. Only when they lose so much muscle mass that their organs begin to shrink and decline are they likely to become ill.

15. Finally, IF will help to alter your attitude toward food. Living through a hungry day will make you look at food and how people eat in a different way. It helps you realize that you don't need all that food to feel good. You will see that being, like Cassius, "lean and hungry" is the way to live.

Mom wasn't right when she said eat to keep your strength or you'll get sick. Quite the opposite, particularly in the present environment of energy excess.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går sandsynligvis mere op i min kost end 99% af brugerne herinde. At jeg tilrettelægger min kost ukonventionelt betyder ikke at jeg IKKE går op i den. Både jeg og andre oplever god både komposition og performance med denne fremgangsmåde, og overarme på væsentligt mere end 32 cm

Kan godt nok ikke følge dig her. Synes da også det med civilisationens sammenbrud og alt det der er meget sjovt, men selvom vi forestillede os at det var et sandsynligt scenarie i vores levetid, så tror jeg ville du altså ikke være bedre stillet ved at rende rundt og sulte dig.

Kan ganske enkelt slet ikke følge dig. Hvis du var ligeglad med kosten, som jeg eksempelvis næsten er, så kunne jeg da godt følge dig. Så er det bare uden for ens interesse felt, og så er det bare ærgeligt at man ikke får de gains man ellers kunne få, men er man interesseret i området og ellers gør meget ud af det, så virker der fuldstændigt dumt at anbefale at sulte sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share