Antagonistisk superset


rimlig_arnold
 Share

Recommended Posts

Antagonist: Muskel der ved sin sammentrækning vil modvirke en given bevægelse

Et antagonist-par er derfor to muskler som udfører hhv. extension og fleksion over et givent led.

Biceps/triceps er en klassiker der jo virker på albueleddet og quadriceps/biceps femoris (baglår) for knæet.

Et antagonist-supersæt for arme vil derfor være en supersæt af en biceps- og triceps-øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Antagonist: Muskel der ved sin sammentrækning vil modvirke en given bevægelse

Et antagonist-par er derfor to muskler som udfører hhv. extension og fleksion over et givent led.

Biceps/triceps er en klassiker der jo virker på albueleddet og quadriceps/biceps femoris (baglår) for knæet.

Et antagonist-supersæt for arme vil derfor være en supersæt af en biceps- og triceps-øvelse.

hmm

Ved et bicepscurl vil biceps være agonist og triceps være antagonist. Når agonisten (biceps) arbejder maximalt koncentrisk vil, antagonisten (triceps) afslappes ( Reciprok inhibering af antagonisten)

Så jeg går udfra at et antagonistisk superset bare betyder at du træner musklerne på begge sider af leddet. Iforhold til alm supersæt hvor man bare kører 2 sæt øvelser på samme muskel.

Edited by romeren
Link to comment
Share on other sites

romeren -> Er du uenig i det jeg skriver? Kan ikke lige se det nemlig :smile:

Betegnelsen supersæt er vel helt generelt bare to øvelser med sættene kørt skiftevis uden pause mellem øvelse 1 og 2. Én udgave er så hvor man rammer samme muskelgruppe i begge øvelser.

Synes ik lige din forklaring med antagonistpar gav mening. Derfor den lille forklaring med agonist/antagonist ved et bicepscurl. såmænd bare det. :smile: Men ja ellers er jeg enig.

Edited by romeren
Link to comment
Share on other sites

idéen med antagonist supersættene er, at man teoretisk set, skulle kunne køre ligeså tungt som i almindelige sæt, da musklen jo for samme hvis ikke længere pause imellem sæt.

Og dermed kraftigt forøger træningens densitet (arbejde pr tid).

Det samme gælder sådan set også supersæt af to ikke-relaterede muskelgrupper, altså hverken agonist eller antagonist.

Link to comment
Share on other sites

Og dermed kraftigt forøger træningens densitet (arbejde pr tid).

Det samme gælder sådan set også supersæt af to ikke-relaterede muskelgrupper, altså hverken agonist eller antagonist.

just præcis, for mit vedkommende stemmer teori og praksis bare ikke helt over ens :laugh: synes alle dage at et klassisk sæt kan køres tungere, om det er mere effektiv vil jeg ikke udtale mig om

Link to comment
Share on other sites

idéen med antagonist supersættene er, at man teoretisk set, skulle kunne køre ligeså tungt som i almindelige sæt, da musklen jo for samme hvis ikke længere pause imellem sæt.
just præcis, for mit vedkommende stemmer teori og praksis bare ikke helt over ens :laugh: synes alle dage at et klassisk sæt kan køres tungere, om det er mere effektiv vil jeg ikke udtale mig om

Man skal huske på at man også bruger nervesystemet når man træner. Når man fx kører rigtig tungt og skal have 3+ min pause føler man sig ofte klar igen efter kortere tid pga musklen er klar til arbejdet før nervesystemet.

Så supersæt er fint til at få banket nogle flere sæt eller øvelser af inden for et givent tidsrum men det er ikke "optimalt" sammenlignet med et klassisk sæt hvis man har tiden til det klassiske.

Link to comment
Share on other sites

Det samme gælder sådan set også supersæt af to ikke-relaterede muskelgrupper, altså hverken agonist eller antagonist.

Det syntes jeg ikke giver så meget mening... så er det jo bare at kører to øvelser parvis.

Jeg vil mene det skal ramme agonist/antagonist eller evt. to øvelser til samme muskel for at det kan betegnes som supersæt. Ideen er vel at hæmme fjernelsen af 'affaldsstoffer' og dermed give det element af hypertrofi responsen ekstra fokus.

Så supersæt er fint til at få banket nogle flere sæt eller øvelser af inden for et givent tidsrum men det er ikke "optimalt" sammenlignet med et klassisk sæt hvis man har tiden til det klassiske.

Hvordan hæmmer det din squat at lave curls i pausen :blink:

justeret første quote...

Edited by kahlua-kalv
Link to comment
Share on other sites

Det syntes jeg ikke giver så meget mening... så er det jo bare at kører to øvelser parvis.

Jeg vil mene det skal ramme agonist/antagonist eller evt. to øvelser til samme muskel for at det kan betegnes som supersæt. Ideen er vel at hæmme fjernelsen af 'affaldsstoffer' og dermed give det element af hypertrofi responsen ekstra fokus.

Som det også fremgik i den anden linje af mit indlæg, så var det ment mht densiteten i træningen.

Den definition jeg bruger af supersæt er blot to øvelser kørt parvis med ingen/minimal pause mellem sæt, som oftest dog antagonister - more or less.

Betegnelsen compound set har jeg set brugt om et "supersæt" af to øvelser for samme muskelgruppe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share