Forklar lige DETTE


Jenslyn17
 Share

Recommended Posts

Ok, overskriften var lidt sensationalistisk, men man skal jo tale med store ord for at fange jeres opmærksomhed ;)

Fænomenet lyder som følger: Jens er lidt træt af træningen og vælger, som han har gjort det et par gange før, at ty til pseudo-supplementer for at give motivationen et skub. Han har ikke øget på bænken i mange måneder, der heller ikke er hans stærkeste øvelse. Bedste sæt overhovedet for Jens har været 5x101kg, naturligvis selv og uden hjælp.

Nu beriget med No Explode, der er et fancy amerikansk blandingsprodukt, der angiveligt får dig til at ligne coleman på en uge, ta'r jeg så den absolutte minimumsdosering, da folk har haft lidt mavekuller og lign. Det er ca. halvdelen af det anbefalede. Jeg følte mig rimelig hurtigt lidt mere entusiastisk og energisk omkring træningen. Mine sæt så således ud:

1x20 med stangen (11 kg)

1x12 med 51kg

1x8-10 med 81kg

1x6 med 91kg

1x5 med 96kg

Så tænkte jeg, der skulle give gas:

1x8 med 101kg. om noget med bedre teknik end de 5 reps, jeg fik med samme vægt for et godt stykke tid siden

Whattefuck? Det er hands down det langt mest radikale fremskridt jeg har prøvet i LANG tid. Kan det hele krediteres en placebo-effekt? Det føler jeg ikke selv. Jeg forventede mig intet specielt overhovedet; højst lidt ekstra energi. Igennem hele træningen følte jeg mig motiveret, forholdsvis stærk og fik et bedre pump end normalt.

Hvad siger mol'erne? Så kan jeg naturligvis anbefale at prøve produktet. Jeg er mildest talt chokeret.

Edited by Jenslyn17
Link to comment
Share on other sites

Det kan med garanti ikke tilskrives no-xplode. No xplode er et kreatin produkt, tilsat lidt koffein. Hvis det er første gang du tog det vil du ikke mærke effekten af kreatinen, og du vil højest få lidt boost grundet koffeinen. No-xplode giver samtidig lidt pump. Du skal nok mest af alt se det som at den barriere du har haft længe har været mental, og placebo effekten af produktet har fået dig til at komme videre

Link to comment
Share on other sites

Det kan med garanti ikke tilskrives no-xplode. No xplode er et kreatin produkt, tilsat lidt koffein. Hvis det er første gang du tog det vil du ikke mærke effekten af kreatinen, og du vil højest få lidt boost grundet koffeinen. No-xplode giver samtidig lidt pump. Du skal nok mest af alt se det som at den barriere du har haft længe har været mental, og placebo effekten af produktet har fået dig til at komme videre

Tak skal du have, Black. Jeg syntes også, det var helt tosset. Også netop fordi jeg har stået stille så lang tid. Holder lige øjnene åbne og ser, hvordan det kommer til at køre de næste par gange.

Jeg vil dog stadig sige, det overrasker mig. JEg har trods alt haft fat i flere af den slags produkter, og det har aldrig haft en dyt effekt, trods mit håb. Jeg havde bestemt ikke meget tillid til det her - specielt ikke på halv dosering og første gang. Det er vist noget Arganine (helt sikkert forkert stavet) og noget nitrous oxide i, der skulle hjælpe en med at reppe helt ud. Men det kan være, det er en blanding af lidt ekstra energi og kraftigt øget mentalt fokus fra min side.

Tak :)

Link to comment
Share on other sites

Er det kun mig der syntes, det er på grænsen af vandvid at fylde sig med et produkt indeholdende stoffer du ikke engang ved hvad er? - For noget så ligegyldigt som at få 3 rep mere med din 5rm max vægt? noget der sagtens kunne havde været opnået helt uden, hvis du nu havde analyseret den begrænsende faktor for din fremgang lidt i stedet.

Ang. Arginine - såfremt det er det du snakker om - så er det en ikke essentiel aminosyre, der findes i kød og stort set alle andre protein kilder

For L-arginine der ofte bruges i den slags tilskud, er følgende feks. interessant:

A clinical trial found that patients taking an L-arginine supplement following a heart attack didn't improve in their vascular tone or their hearts' ability to pump. In fact, more patients died who were taking L-arginine than placebo and the study was stopped early with the recommendation the supplement not be used by heart attack patients. The supplement still is widely marketed.[7][8][9]

http://en.wikipedia.org/wiki/Arginine

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Er det kun mig der syntes, det er på grænsen af vandvid at fylde sig med et produkt indeholdende stoffer du ikke engang ved hvad er? - For noget så ligegyldigt som at få 3 rep mere med din 5rm max vægt? noget der sagtens kunne havde været opnået helt uden, hvis du nu havde analyseret den begrænsende faktor for din fremgang lidt i stedet.

Ang. Arginine - såfremt det er det du snakker om - så er det en ikke essentiel aminosyre, der findes i kød og stort set alle andre protein kilder

For L-arginine der ofte bruges i den slags tilskud, er følgende feks. interessant:

http://en.wikipedia.org/wiki/Arginine

M.V.H

Helio

Siden det nu sælges i DK har jeg tiltro til, at produktet ikke sætter min lever ud af drift lige med det første. Jeg aner sådan set heller ikke hvad kreatin er, men det har jeg også taget.

Hvis det giver mig lidt ekstra energi og lyst til at træne + en lille placebo-effekt, så har jeg det fint med at fyre lidt kontanter af. Er det ikke fair nok?

Link to comment
Share on other sites

Siden det nu sælges i DK har jeg tiltro til, at produktet ikke sætter min lever ud af drift lige med det første. Jeg aner sådan set heller ikke hvad kreatin er, men det har jeg også taget.

Hvis det giver mig lidt ekstra energi og lyst til at træne + en lille placebo-effekt, så har jeg det fint med at fyre lidt kontanter af. Er det ikke fair nok?

Gav mig lidt af samme effekter. Ikke pengene værd IMO

Link to comment
Share on other sites

Det kan med garanti ikke tilskrives no-xplode. No xplode er et kreatin produkt, tilsat lidt koffein

Kreatin virker da. Om de andre ingredienser i produktet har nogen særlig effekt ved jeg ikke. Men kreatin virker. Jeg tror bestemt din fremgang skyldes produktet. Man skal passe på Placebo effekten ikke bare bliver den lette forklaring på næsten alt.

Link to comment
Share on other sites

Kreatin virker da. Om de andre ingredienser i produktet har nogen særlig effekt ved jeg ikke. Men kreatin virker. Jeg tror bestemt din fremgang skyldes produktet. Man skal passe på Placebo effekten ikke bare bliver den lette forklaring på næsten alt.

Ja kreatin virker, men kreatin virker altså ikke det øjeblik du drikker det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Siden det nu sælges i DK har jeg tiltro til, at produktet ikke sætter min lever ud af drift lige med det første. Jeg aner sådan set heller ikke hvad kreatin er, men det har jeg også taget.

Hvis det giver mig lidt ekstra energi og lyst til at træne + en lille placebo-effekt, så har jeg det fint med at fyre lidt kontanter af. Er det ikke fair nok?

Cigaretter sælges også i danmark lovligt, det gør det ikke fornuftigt at ryge dem.... Det der med at gå og tage ting man ikke ved hvad er, virker i mine øre bare bund-stupidt, ligegyldigt hvad det så er, no offence, det kan du slet ikke følge mig i?... det var ihvertfald bare min pointe - jeg forholdte mig ikke engang specifikt til det produkt du har valgt at benytte - såfremt det du siger om kreatin er helt rigtigt, så ville det selvfølgelig også være dumt at tage kreatin uden at finde ud af hvad det er først.

Ville byttehandlen være fair, hvis det var effedrin, kokain, speed, eller steroider, der gav dig lidt ekstra energi og lyst til at træne? Man kan ikke dele det op som du gør, om produktet er uden bivirkninger og rent faktisk virker, er også ligegyldigt, sagen er stadig den, at det ved du ikke / vidste du ikke da du startede med det. Det er derimod selvfølgelig fair, at du selv vælger hvilke dumheder du ønsker at benytte dig af, så længe det ikke går ud over andre, det bliver det dog ikke mindre dumt af..

Spørgsmålet er også, om du ikke skulle bore i de virkelig problemer i stedet, for at forsøge at symptom behandle, med i bedstefald ligegyldige produkter.

Bare et par tanker som sagt....

M.V.H

Helio

PS: mit bud, er iøvrigt at det er koffein boostet + placebo alene, der har givet den nævnte effekt.

Link to comment
Share on other sites

Cigaretter sælges også i danmark lovligt, det gør det ikke fornuftigt at ryge dem.... Det der med at gå og tage ting man ikke ved hvad er, virker i mine øre bare bund-stupidt, ligegyldigt hvad det så er, no offence, det kan du slet ikke følge mig i?... det var ihvertfald bare min pointe - jeg forholdte mig ikke engang specifikt til det produkt du har valgt at benytte - såfremt det du siger om kreatin er helt rigtigt, så ville det selvfølgelig også være dumt at tage kreatin uden at finde ud af hvad det er først.

Ville byttehandlen være fair, hvis det var effedrin, kokain, speed, eller steroider, der gav dig lidt ekstra energi og lyst til at træne? Man kan ikke dele det op som du gør, om produktet er uden bivirkninger og rent faktisk virker, er også ligegyldigt, sagen er stadig den, at det ved du ikke / vidste du ikke da du startede med det. Det er derimod selvfølgelig fair, at du selv vælger hvilke dumheder du ønsker at benytte dig af, så længe det ikke går ud over andre, det bliver det dog ikke mindre dumt af..

Spørgsmålet er også, om du ikke skulle bore i de virkelig problemer i stedet, for at forsøge at symptom behandle, med i bedstefald ligegyldige produkter.

Arhhhh skal vi nu ikke lige. Hvor stort kendskab har du til de E numre der befinder sig i din slik, sodavand, ketchup m.m?

Har du undersøgt dem alle og er klar over hvad det er? Det tvivler jeg stærkt på, og selv om du skulle have gjort dette, tvivler jeg på der er ret mange der har 100% tjek på alle komponenterne i de ting de indtager. De sætter deres lid til at den danske kontrol af kosttilskud og levnedsmidler ano 2008 skåner os for det værste.

jeg forstår din argumentation, men jeg tvivler på at ret mange har mulighed for at gå så grundigt til værks

Link to comment
Share on other sites

Arhhhh skal vi nu ikke lige. Hvor stort kendskab har du til de E numre der befinder sig i din slik, sodavand, ketchup m.m?

Har du undersøgt dem alle og er klar over hvad det er? Det tvivler jeg stærkt på, og selv om du skulle have gjort dette, tvivler jeg på der er ret mange der har 100% tjek på alle komponenterne i de ting de indtager. De sætter deres lid til at den danske kontrol af kosttilskud og levnedsmidler ano 2008 skåner os for det værste.

jeg forstår din argumentation, men jeg tvivler på at ret mange har mulighed for at gå så grundigt til værks

Blackmore med al respekt, så er din sammenligning en smule bizar... Der er sku en verden til forskel på diverse kost tilskud og helt almindelig kost!

Det er utvivlsomt ikke optimalt at fylde sig med E-numre heller, men forksning i E-numrenes påvirkning af kroppen på langt sigt er næsten ikke eksisterende, mens der er ganske meget dokumentation på diverse proteiner samt kreatin.. (dog primært på kort sigt)

Med et lille billede er E-numrene en jungle, hvor i mod kost tilskud er en oase!! Hvorfor det er relativt simpelt lige at google de forskellige ingredienser i Coleman Wannabe blandingen, mens man vist skal være mere end almindeligt google-trænet, hvis man skal i gennem de forskellige E-numre en gennemsnitsdansker indtager dagligt!

Hvis man absolut skal fylde sig med kreatin eller diverse blandingsprodukter, ville det også være at foretrække, at sætte sig ind i hvordan, hvor meget og hvorfor, da producenterne jo ikke ligefrem kan betegnes som upartiske i frekvens og mængde af sådanne indtag!

Link to comment
Share on other sites

Blackmore med al respekt, så er din sammenligning en smule bizar...

Hvad har Blackmore med dette at gøre?

Der er sku en verden til forskel på diverse kost tilskud og helt almindelig kost!

Jeg må indrømme at din argumentation virker som den ikke rammet målet. Jeg læser det faktisk som at du underbygger min påstand om at man burde starte med at have styr på sine fødevarer før man ser på sin kosttilskud. Du argumenterer ved at sige at E numrene er for uoverskuelige, men det er de produkter i kosttilskudet ikke, så derfor skal man se på dem.

Så man skal ikke interessere sig for indholdet i sin mad, fordi området er for uoverskueligt? Det kan jeg ikke tro du mener er en valid argumentation.

Jeg er naturligvis enig i at man bør kende virkningen. Men der er forskel på hvor dybt man går ned. Jeg har selv prøvet No-Xplode, og har solgt det vidre, da jeg bliver dårlig af den mængde koffein der er i. Men jeg startede udelukkende op på det ud fra anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Sorry.. mit lndlæg var selvfølgelig minded på Blackice!!

Jeg er enig med dig, men jeg mener ikke, du kan sammenligne et kost tilskud med almindelig kost.

Kost tilskud som navnet angiver et tilskud, hvilket gør det til et bevist valg, mens kost i almindeligvis er en nødvendighed! Nogle produkter (kost tilskud/almindelig kost) sælges som det helt store mirakel, hvilket bør starte ens kritiske sans... I overvejende grad kan vi vel godt blive enige om, at miraklerne forekommer oftere indenfor kost tilskuds branchen end den almindelige fødevare branche? Derfor mener jeg generelt, at man bør være mere kritisk her. Samtidig er det jo efterhånden dokumenteret, at sider af den danske kontrol af kost tilskud er noget mangelfuld.

Det skel skal ligges.., ellers er jeg meget enig i dine betragtninger!

Ps. Min definition på mirakel produkter er alt fra pulver der lover dig 5 cm større arme på en måned til sukkersmag uden kalorier!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er som sådan ikke uenig. Jeg mener blot at vi alle ind i mellem ikke er helt konsistente i forhold til hvad vi ellers mener er det rigtige at gøre. Jeg ville enormt gerne kende alle E numrene i mine fødevarer, og kende kødets ophav (så jeg ved at dyrene er behandlet ordentligt), og kende indholdet i alt mit kost tilskud, men det er desværre svært at praktisere.

Og ja man skal tage vidunder produkter med et gran salt. Og være klar over at man mest af alt betaler for alle deres fantastiske reklamer, og farve rige indpakning

Link to comment
Share on other sites

Altså min kost har jeg nu ikke det store problemer med; jeg har bare været inde i en lidt ringe periode, hvor jeg ikke helt har haft perioden til at holde den fornuftige, kontinuerlige træning, jeg gerne vil holde. Jeg er nu kommet godt i gang igen, og sådan et produkt som no explode føler jeg giver mig lidt mere overskud og lyst til at træne. Om det så er placebo eller ej, det ta'r jeg egentlig ikke så højtideligt... bare det virker!

Og forstå mig ret: Selvfølgelig er jeg enig i, man ikke skal proppe sig med alt, fordi der står, der er godt for musklerne. Jeg har bare set, hvad der rør sig på amerikanske boards. Der er generelt stor begejstring omkring produktet og det "energispark", det giver en. Det følte jeg virkelig, jeg trængte til. Pengene betyder ikke så meget i den sammenhæng, og så længe produktet er et lovligt kostsupplement på det danske marked, og vor amerikanske brødre heller ikke virker nervøse (vi har endda nogle fornuftige mol-bruger,e der også ta'r det, fandt jeg ud af), så er jeg ikke så bekymret for liv og lemmer :) Jeg har trods alt søgt på produktet.

Men jeg forstår godt din argumentation, Helio. Selvfølgelig skal årsagen til min manglende fremgang ikke findes i et skud koffein. Det var blot købt for at give træningen et lille spark; ikke kickstarte en tabt fremgang.

Men tak for input. Jeg er som sagt stadig godt tilfreds med produktet. Mine sidste tre træninger har alle været gode i hvert fald!

Edited by Jenslyn17
Link to comment
Share on other sites

Jeg er som sådan ikke uenig. Jeg mener blot at vi alle ind i mellem ikke er helt konsistente i forhold til hvad vi ellers mener er det rigtige at gøre. Jeg ville enormt gerne kende alle E numrene i mine fødevarer, og kende kødets ophav (så jeg ved at dyrene er behandlet ordentligt), og kende indholdet i alt mit kost tilskud, men det er desværre svært at praktisere.

Og ja man skal tage vidunder produkter med et gran salt. Og være klar over at man mest af alt betaler for alle deres fantastiske reklamer, og farve rige indpakning

Det er vel egentligt ikke så svært at pratisere, hvis man er villig til at gå lidt på kompromis..

Hvis der i varedeklarationen er noget man ikke kan udtale, tilsætningsstoffer, eller der er et eller flere E- nr. så lad vær' med at spise det!

Hold dig til statskontrolleret økologiske fødevare, så vidt det er muligt, og find evt. et øko-gårdsalg der sælger æg og kød.

Kan anbefale www.mindeslund.dk til øko-kød, de lever til døren..

Ved dog ikke om man kan få øko-protein pulver??

Link to comment
Share on other sites

Hvis der i varedeklarationen er noget man ikke kan udtale, tilsætningsstoffer, eller der er et eller flere E- nr. så lad vær' med at spise det!

LOL nej det er da ikke svært at praktisere. Eller.................

Hold dig til statskontrolleret økologiske fødevare, så vidt det er muligt, og find evt. et øko-gårdsalg der sælger æg og kød.

Jeg tror det er meget få der pt er klar til at lade deres fødevare budget stige med 50%, og samtidig skulle til xx antal forskellige butikker for at få deres produkter.

Hvis man havde ubegrænset med tid og penge, så var det klart vejen frem

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå den store skepsis og bekymring over et simpelt kosttilskud.

NO produkter er gammel vin på nye flasker når man ser på ens stor del af indholdet.

Jeg har ikke set nogen advarsler. Omvendt er folks tilbagemeldinger meget blandede.

Om et par måneder regner jeg med at prøve at være totalt supplement whore, men der vil jeg købe ingredienserne ind i bulk og lave mit eget mix.

Alt bliver holdt op imod stabil kost og træning, så jeg kan se om det batter noget.

Det skal siges at jeg ikke har tænkt mig at køre med NO produkt lignende blandinger, da jeg personligt ikke helt syntes virkningen er noget fantastisk.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentligt ikke så svært at pratisere, hvis man er villig til at gå lidt på kompromis..

Hvis der i varedeklarationen er noget man ikke kan udtale, tilsætningsstoffer, eller der er et eller flere E- nr. så lad vær' med at spise det!

Hold dig til statskontrolleret økologiske fødevare, så vidt det er muligt, og find evt. et øko-gårdsalg der sælger æg og kød.

Kan anbefale www.mindeslund.dk til øko-kød, de lever til døren..

Ved dog ikke om man kan få øko-protein pulver??

Det er forhåbentlig en joke?

Link to comment
Share on other sites

Så fik man sku' da ellers lige jokket nogen over tæerne..

Jeg er da godt klar over at det ikke er alle E-nr. der er skadelige, men hvis man ikke har tid til at sætte sig ind i hvad der er hvad, så er det da bedre at holde sig fra det, end krydse fingre og æde det.

Jeg vil våge den påstand at du kan få stort set alle fødevare økologiske, og det ikke er så dyrt og besværligt som mange går og tror..

Jeg er på SU og min kone er på barsel, og efter vi fik vores datter besluttede vi at gå over til økologi, vi kører nu en husholdning som er 90% økologisk og det kan sagtens løbe rundt.

Man behøves heller ikke fare rundt til alle mulige butikker, man kan stort set få det hele i de fleste supermarkeder, i hvert fald Coop's.

Jeg skev ikke indlægget for at pisse nogen af, blot for at beskrive at det godt kunne lade sig gøre at gå uden om skadelige tilsætningsstoffer. se i øvrigt http://www.toft.dk/e-nummer/ for mere information om E-nr.

Alt dette har selvfølgelig ikke meget at gøre med tråden, men følte lige at jeg måtte respondere på folks kommentarer.

Edited by Tungmetal
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share