Markante resultater efter detox og faste


Waits
 Share

Recommended Posts

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg var lige inde og kikke på den sauna, de har nogle varmefoto som skulle bevise at den virker, første foto er ved normal temperatur, andet er efter at have siddet i saunaen i noget tid, det er kroppen blevet varmer og varmere efter længer tid, meget mystisk at kroppen bliver varmer ved at sidde i et varmt rum :laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

Hvor er det synd for dig, du åbenbart ikke har fattet en høstblomst af, hvad det får ud på. Kroppen vil normalt aldrig blive så varm, hvis du bare sidder i et alm. 45 grader varm rum - og en infrarød sauna er altså ikke varmere end de 45 grader. Hvordan katten kan man svede næsten en liter på en halv time, når der kun er 45 grader og man IKKE dyrker motion...?

Du har åbenbart slet ikke forstået, hvad der sker... Synd at folk udtaler sig om noget, de slet ikke har sat sig ind i.

Det er helt OK at man udtaler sig negativt - men ikke når man ikke engang gider at gøre sig den ulejlighed at sætte sig ind i tingene først.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det synd for dig, du åbenbart ikke har fattet en høstblomst af, hvad det får ud på. Kroppen vil normalt aldrig blive så varm, hvis du bare sidder i et alm. 45 grader varm rum - og en infrarød sauna er altså ikke varmere end de 45 grader. Hvordan katten kan man svede næsten en liter på en halv time, når der kun er 45 grader og man IKKE dyrker motion...?

Du har åbenbart slet ikke forstået, hvad der sker... Synd at folk udtaler sig om noget, de slet ikke har sat sig ind i.

Det er helt OK at man udtaler sig negativt - men ikke når man ikke engang gider at gøre sig den ulejlighed at sætte sig ind i tingene først.

Det er set samme som at side i solen, der er meget der afgir infrarød stråling, solen, lamper, osv, hvis det hjalp mod sygdomme var der ikke nogle der var syge, kan du ikke finde en videnskablig artikel der beviser det virker?

Her kan du læse mere om infrarød http://en.wikipedia.org/wiki/Infrared#Heating

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det synd for dig, du åbenbart ikke har fattet en høstblomst af, hvad det får ud på. Kroppen vil normalt aldrig blive så varm, hvis du bare sidder i et alm. 45 grader varm rum - og en infrarød sauna er altså ikke varmere end de 45 grader. Hvordan katten kan man svede næsten en liter på en halv time, når der kun er 45 grader og man IKKE dyrker motion...?

Du har åbenbart slet ikke forstået, hvad der sker... Synd at folk udtaler sig om noget, de slet ikke har sat sig ind i.

Det er helt OK at man udtaler sig negativt - men ikke når man ikke engang gider at gøre sig den ulejlighed at sætte sig ind i tingene først.

WOW Mille14 år..

9 indlæg og du prøver allerede at få venner med sådan en venlig tone.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at der er alt for mange alternative behandlinger uden effekt og at der bruges alt for mange penge på disse behandlinger. Det alternative, eller rettere, komplementære bør også prøve at evidensbasere deres behandlinger. Det vil nok desværre ikke komme op i evidenshierakiet da de RCT's der findes er små og har ofte også andre mangler. Der findes en del komplementær behandling der virker til især kroniske lidelser som gigt, tarmproblemer, smerter i bevægeapparatet m.m. ofte uden bivirkninger modsat den medicin folk tager. Jeg møder alt for mange kronikere der ikke er blevet hjulpet gennem kostændringer, vægttab, samt evt. kosttilskud, men istedet blevet tilbudt medicin.

Ift. detox er jeg ikke specielt inde i emnet, men måske nogen af de skeptiske herinde vil læse denne artikel og give deres mening: detox

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at der er alt for mange alternative behandlinger uden effekt og at der bruges alt for mange penge på disse behandlinger. Det alternative, eller rettere, komplementære bør også prøve at evidensbasere deres behandlinger. Det vil nok desværre ikke komme op i evidenshierakiet da de RCT's der findes er små og har ofte også andre mangler. Der findes en del komplementær behandling der virker til især kroniske lidelser som gigt, tarmproblemer, smerter i bevægeapparatet m.m. ofte uden bivirkninger modsat den medicin folk tager. Jeg møder alt for mange kronikere der ikke er blevet hjulpet gennem kostændringer, vægttab, samt evt. kosttilskud, men istedet blevet tilbudt medicin.

Ift. detox er jeg ikke specielt inde i emnet, men måske nogen af de skeptiske herinde vil læse denne artikel og give deres mening: detox

interessant artikel... Jeg kigger på den i løbet af ugen...

Link to comment
Share on other sites

Artikel på Fpn http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1327884.ece

Detox din krop og dit liv

2. "Detox" kure er udtryk for en ekstrem levevis i mange variationer, der også omfatter tarmskylning, hormontilskud og bizarre spisevaner.

"Alle de skylle- og renseprocedurer er ren nonsens og unødvendige. Der er ingen videnskabelig dokumentation, der underbygger at anbefale sådanne, siger Pamela Peeke, forsker og ekspert i fitness, samt redaktør for Discoverys Helbreds-programmer.

"Din krop har organer, som eksempelvis lever og nyrer samt immunsystem, der selv skiller kroppen af med giftstoffer. Kroppen renser sig selv. Den behøver ingen tarmskylninger og lignende," siger hun.

Link to comment
Share on other sites

Artikel på Fpn http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1327884.ece

"Din krop har organer, som eksempelvis lever og nyrer samt immunsystem, der selv skiller kroppen af med giftstoffer. Kroppen renser sig selv. Den behøver ingen tarmskylninger og lignende," siger hun.

Dette kommer altid op som argument imod "detox" - kroppen har selv organer der udskiller giftstoffer. Vores liv idag er fyldt med underlige kemikaler og derfor er snakken om toksisitet yderst relevant. Tænk bare på Spiegelhauers program om de danske vandhaner der lækker tungmetaller, greenpeaces' underssøgelse af nogen kendtes menneskers blod der indeholdt adskillige sundhedsskadelige kemikalier m.m.

Vores lever er et vigtigt "detox" organ der uskadeliggør giftstoffer via forskellige bl.a. enzymer. Disse enzymer kræver co-faktorer som vitaminer & mineraler og kan det tænkes at nogen individer idag ikke har en optimal indtagelse af de cofaktorer der fører til optimal uskadeliggørelse eller at de har en genetisk variation der gør dem ringere til at uskadeliggøre de toksiske stoffer ?

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Vores lever er et vigtigt "detox" organ der uskadeliggør giftstoffer via forskellige bl.a. enzymer. Disse enzymer kræver co-faktorer som vitaminer & mineraler og kan det tænkes at nogen individer idag ikke har en optimal indtagelse af de cofaktorer der fører til optimal uskadeliggørelse eller at de har en genetisk variation der gør dem ringere til at uskadeliggøre de toksiske stoffer ?

problemet er jo lige præcis at man nemlig kan tænke sig mange ting. Så mange ting at nogen af dem helt sikkert er rigtige... Det som der er grund til at opponere mod er den ukritiske svælgen i hele "alternativ" pakken som man ofte ser....

Link to comment
Share on other sites

problemet er jo lige præcis at man nemlig kan tænke sig mange ting. Så mange ting at nogen af dem helt sikkert er rigtige... Det som der er grund til at opponere mod er den ukritiske svælgen i hele "alternativ" pakken som man ofte ser....

Helt enig, men der findes både "ND's" og "MD's" i DK som arbejder seriøst med komplementær behandling. Desværre alt for få, men de findes. Jeg responderede da denne diskussion endte med nedskydning af det "alternative". Som sagt er der meget skidt, men komplementær behandling har en plads og vil få en større plads i fremtiden da vi får flere og flere kronikere der ikke får tilfredsstillende behandling med medicin.

Uden at have andet end teoretisk erfaring på "detox" området, lyder det også plausibelt at nogen kan have brug for afgiftning. Men som næsten altid, mangler vi (så vidt jeg ved) gode testmetoder til f.eks. tungmetaller o.a., kliniske studier med kontrolgrupper der sammenligner "detox" med placebo. Vi har kun teorien, små studier, case-studier og det kommer vi ikke langt med i et evidens-baseret sundhedsvæsen. Til gengæld er den komplementære behandling oftest med langt færre bivirkninger end den medicinske.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg synes der mangler faglig respons fra de personer som er yderst kritiske overfor "detox". Jeg linkede til en artikel, kom med en teoretisk baggrund for hvorfor detox måske virker, men dette gav ingen respons. Udfra det må man jo konkludere at detox ikke bare kan smides ud til højre, men kan være et redskab hos relevante patienter. Måske man skulle købe sig en infrarød sauna ? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer altid op som argument imod "detox" - kroppen har selv organer der udskiller giftstoffer. Vores liv idag er fyldt med underlige kemikaler og derfor er snakken om toksisitet yderst relevant. Tænk bare på Spiegelhauers program om de danske vandhaner der lækker tungmetaller, greenpeaces' underssøgelse af nogen kendtes menneskers blod der indeholdt adskillige sundhedsskadelige kemikalier m.m.

Vores lever er et vigtigt "detox" organ der uskadeliggør giftstoffer via forskellige bl.a. enzymer. Disse enzymer kræver co-faktorer som vitaminer & mineraler og kan det tænkes at nogen individer idag ikke har en optimal indtagelse af de cofaktorer der fører til optimal uskadeliggørelse eller at de har en genetisk variation der gør dem ringere til at uskadeliggøre de toksiske stoffer ?

fint nok, men så længe du ikke har noget videnskabeligt bevis for, at de detox ting, du indtager, virker, kan du i bedste fald lige så godt skyde efter fluer med et haglgevær.....

Det store problem med eksempelvis alternativ medicin er, at de i nogle tilfælde har en negativ/annullerende effekt på andre medikamenter....

Så længe vi ikke kender effekten af disse produkter, så er det håbløst at kaste sig ud i et mekka af alternative behandlinger og kost indtag.

Et andet eksempel er de alternative og ikke videnskabeligt dokumenterede test for allergi... Flere gange er det vist på nationalt tv (sidst i Praxis i sidste uge), at det kan være direkte livsfarligt at blive testet i en uvidenskabelig allergi test.

Link to comment
Share on other sites

jeg har læst artiklen og tygget mig gennem nogle af referencerne

Jeg synes at selve ideen med at mobilisere fedtopløselige giftstoffer ved interventioner som mobiliserer fedtvævet i sig selv giver mening, men jeg synes det er et problem at man bruger så omfattende en intervention, da det gør det umuligt at vide hvilke ting i interventionen der virker. Skulle man følge den aktuelle argumentation for brugen af deres intervention, ville vægttab i sig selv være en mindst lige effektiv intervention.

Endnu en gang vil jeg gerne lige slå et slag for at der ikke er noget specielt magisk ved en ir sauna i forhold til en almindelig. Forskellen ligger bare i om det er strålevarme eller varme overført ved konduktans. Begge dele varmer kroppen op og begge dele fører til at man sveder for at skille sig af med varmen...

Link to comment
Share on other sites

Yetti>

Jeg har jo netop i en tidligere post linket til en artikel om detox.

Ift allergitestning/intolerance har du helt ret. De dygtige komplementære behandlere ved også at disse IgG test, Leukotrien test m.fl, ikke kan bruges i særlig mange tilfælde.

Incognito>

jeg synes artiklen er god da den kommer med en teoretisk baggrund for hvorfor deres detox virker samt at der ses gode resultater. Det vi helt klart mangler er som du også beskriver hvilke af substanserne der er virksomme samt selvfølgelig flere forsøg med kontrolgrupper etc. Dette findes så vidt jeg ved bare ikke. I denne artikel henvises til case-studier samt ikke-randomiserede undersøgelser omkring "PCB's", "PBB's", dioxiner, pesticider og behandling af disse med "detox".

Ift. sauna har jeg ingen viden på området. Jeg vil dog stadig mene at detox ikke bare er det rene vås og at der rent faktisk findes en teoretisk baggrund bag. Det er dog højst sandsynligt ikke relevant for alle der føler sig stressede, nedkørte, overvægtige osv - der er "detox" bare en pengemaskine.

Link to comment
Share on other sites

Artikel på Fpn http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1327884.ece

"Din krop har organer, som eksempelvis lever og nyrer samt immunsystem, der selv skiller kroppen af med giftstoffer. Kroppen renser sig selv. Den behøver ingen tarmskylninger og lignende," siger hun.

Dette kommer altid op som argument imod "detox" - kroppen har selv organer der udskiller giftstoffer. Vores liv idag er fyldt med underlige kemikaler og derfor er snakken om toksisitet yderst relevant. Tænk bare på Spiegelhauers program om de danske vandhaner der lækker tungmetaller, greenpeaces' underssøgelse af nogen kendtes menneskers blod der indeholdt adskillige sundhedsskadelige kemikalier m.m.

Vores lever er et vigtigt "detox" organ der uskadeliggør giftstoffer via forskellige bl.a. enzymer. Disse enzymer kræver co-faktorer som vitaminer & mineraler og kan det tænkes at nogen individer idag ikke har en optimal indtagelse af de cofaktorer der fører til optimal uskadeliggørelse eller at de har en genetisk variation der gør dem ringere til at uskadeliggøre de toksiske stoffer ?

Fair nok - Laush! Jeg troede, at det var det overstående indlæg, du mente!! Forstod det heller ikke, da linket var lidt ordinært ifht. det, du skrev i det indlæg, jeg svarede på... :bigsmile:

Jeg er på vej i seng, men det kan være, at jeg når at ligge lidt på det i morgen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share