Dødløft og Squat


Valdemar
 Share

Recommended Posts

Jeg har et par spørgsmål vedrørende squat og dødløft:

1. Når jeg squatter er det MEGET svært for mig at holde skinnebenene tæt på lodret. Jeg mener selv, at det kan skyldes at mine ben er relativt lange i forhold til min overkrop. Groft set føler jeg, at jeg kan gøre en af to ting: læne overkroppen langt fremover når jeg går ned (godkendt dybde, ikke 'ass to the grass'), eller acceptere at knæene vandrer lidt. Hvad er ’værst’?

2. Jeg er begyndt at træne (konventionel) dødløft. Hvis jeg som udgangspunkt har stangen helt tæt til skinnebenene i begyndelsen af løftet, føles det som om at jeg er nødt til at føre stangen i en bue uden om knæene, når jeg løfter. Hvis jeg i udgangsposistionen flytter stangen så den er ca. 10 cm. fra skinnebenene, føles løftet meget mere naturligt. Er det principielt forkert at starte med stangen et lille stykke fra skinnebenene, som jeg gør nu?

3. Er der nogen der kan linke til et billede eller en tegning, hvor stangengs position på skuldrene/ryggen ved squat er TYDELIGT illustreret? Alterantivt kan en detaljeret beskrivele måske hjælpe mig…

Valdemar :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Valdemar,

1. Det som bestemmer dine knæ´s vandring er ikke som sådan benets længde. Det er mere lårbenets længde. Som du selv nævner så er høje mennesker nødt til at have en mere foroverbøjet stil end små kompakte mennesker med kortelårben. Og det er der som sådan ikke noget galt i. Man kan dog minimere problemet ved at stå bredt. Jo bredere man står, jo mere vinkles lårbenene ud til siden, og jo kortere bliver kraftarmen. Dette kan ses ved at observere en squatter med lange lårbensknogler fra siden mens han squatter. Når han står smalt, så har lårbenet sin maksimale længde (og knævandringen er mest udtalt). Jo bredere han står, jo større bliver vinklen mellem benene, og det får samtidig den effekt at lårbenet fra siden ser kortere ud (afstanden mellem hofteled og knæ minimeres set fra siden). Dette giver en kortere knævandring, samtidig med at man ikke behøver at lænde sig så meget forover.

2. Den skal IKKE være helt tæt på skinnebenene ved start. Der er nogen som mener dette, men efter min mening så er det tåbeligt. Jeg hælder mere til Louie´s filosofi med at stangen skal være over fodrodsknoglerne ved stående position. Når du så går ned, så kommer du i en perfekt startposition. Hvis du trækker med stangen helt inde på skinnebenene, så sker der det som man ser mange gør. Nemlig at stangen slides op af skinnebenene hele vejen op. Det skaber en unødvendig friktion, så minimere antallet af kg som kan løftes. Læs hvad Dave Tate siger om det i hans glimrende artikel om dødløft:

Mistake #6: Keeping the shins too close to the bar

I'm not too sure where this started but I have a pretty good idea. Many times the taller, thinner lifters are the best pullers and they do start with the bar very close to their shins. But if you look at them from the sides they still have their shoulders behind the bar when they pull. This is just not possible to achieve with a thicker lifter.

If a thicker lifter with a large amount of body mass — be it muscle or fat — were to line the bar up with his shins, you'd see he would have an impossible time getting the shoulders behind the bar. Remember you need to pull the bar back toward you, not out and away from you. So what I believe happens is many lifters look to those who have great deadlifts to see how they pull, then try to do the same themselves. What they need to do is look to those who are built the same way they are and have great deadlifts and follow their lead.

3. Hmmm, prøver lige om jeg kan finde noget.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Den skal IKKE være helt tæt på skinnebenene ved start. Der er nogen som mener dette, men efter min mening så er det tåbeligt.

Tja, så er min dødløftteknik vel tåbelig. Jeg holder nemlig stangen så tæt på skinnebenene som muligt, og det har jeg det faktisk rigtig godt med. Det hjælper mig med at trække kroppen bagover og holde skuldrene lige over (eller bagved) stangen. De gange jeg har ladet stangen bevæge sig væk fra skinnebenene, har jeg hver gang oplevet en tendens til, at kroppen glider forover. Og dermed gør man løftet meget vanskeligere for sig selv p.g.a. vægtstangseffekten.

Jeg tror på fordelen ved at holde stangen så tæt til kroppen i en lige bevægelse hele vejen op. Så jeg fortsætter med min "tåbelige" teknik ;) .

Link to comment
Share on other sites

har jeg hver gang oplevet en tendens til, at kroppen glider forover
Så er det fordi du ikke trækker tilbage og "ind" i kroppen, men istedet for trækker lige op.
Jeg tror på fordelen ved at holde stangen så tæt til kroppen i en lige bevægelse hele vejen op. Så jeg fortsætter med min "tåbelige" teknik

Der er jo frit spil :) Jeg har bare erfaret at man får et bedre træk, hvis man følger Dave Tate´s retningslinier. Men igen, måske er vi alligevel enig. Det her er noget som er svært at beskrive med ord. Det skal demonstreres. For ved den teknik Tate beskriver rører skinnebenene også i startpositionen, men de rører bare ikke når man stiller sig i position stående, lige inden man skal ned og tage ved. Det kommer når man går ned i knæ.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share