Mig og Fru Bænkpres


Beleriand_K
 Share

Recommended Posts

Mandag, den 16. april 2012

Bænkpres

8 x 8 x 85

3 x 3 x 105

Dødløft

10 x 1 x 105

Det virker lidt underligt at dødløfte med samme vægt, som jeg lige har bænkpresset med. Men det understreger, at jeg virkelig har meget at indhente i dødløftet, hvor jeg burde kunne træne med omkring 100 kg mere, end jeg gør idag. Til trods for, at jeg efterhånden har trænet dødløft til og fra gennem mange år ligger mit ret beskedne 1RM i dødløft på 160 kg helt tilbage i 2003, så her kan man vist tale om en øvelse, som aldrig rigtig kom nogen vegne. Men nu prøver jeg altså for 117. gang.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag, den 19. april 2012

Bænkpres

5 x (5 x 1) x 100

5 x 5 x 92½

Dødløft

5 x 1 x 120

Jeg øgede 5 x 5 med 2½ kg idag, og det er forbløffende, så lette 92½ kg føles, når man lige har lavet 25 singler med 100 kg. Næste uge er det planen at hæve singlevægten med 2½ kg til 102½ kg. Som det føles lige nu, er der ikke ret langt til, at de to øvelser kan laves med 105 og 95 kg, men min skulder er ikke helt i orden endnu, så jeg tør ikke satse for hårdt på det.

Jeg er nu ved at nå det styrkeniveau, som jeg har været på flere gange tidligere. Men som det af en eller anden grund aldrig rigtig er lykkedes at komme markant forbi. Tilbage i 2008 var jeg i gang med en rigtig god udvikling, men dengang stoppede en skulderskade det hele. Og nu er jeg så på vej igen, men igen melder skulderen sig på banen som en lurende trussel. Samtidig med, at jeg rent fysisk kan mærke, at det er meget vanskeligt at komme videre herfra. Det undrer mig lidt, og jeg spekulerer på, om begrænsningen mere er psykisk end fysisk? Om det faktum, at jeg brugte adskillige år på endelig at komme op på 120 kg (fra 115 kg) som 1 RM i bænkpres har sat en mental barriere op, som får mig til at betragte det niveau som uoverstigeligt?

Nå, den slags pseudopsykologi har jeg alligevel ikke forstand på, så jeg knokler bare videre, så godt som jeg nu kan. Næste mål er at kunne lave de 25 singler (clustertræning) med 110 kg og så slutte træningen af med 5 x 5 x 100. Det vil stadig ligge indenfor rammerne af mit styrkeniveau fra 4-5 år siden, og dermed ikke blive forhindret af en eventuel mental blokering.

Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 23. april 2012

Bænkpres

8 x 8 x 85

3 x 3 x 105

Romaskine

5 x 5 x 100

1 x 3 x 125 (hele stakken)

Dagsvægt: 100,2 kg

Og så et par citater. Først et, som jeg synes er morsomt, selvom jeg egentlig ikke ved hvorfor:

"Da Alexander Graham Bell opfandt telefonen, havde han tre ubesvarede opkald fra B.S. Christiansen..."

(Hugget fra Facebook)

Og så et, som fik mig til at tænke en hel masse. Det har åbenbart ramt en eller anden spændt streng hos mig, som nu bliver ved med at vibrere. Selvom jeg ikke er løber, og faktisk ikke har løbet en eneste meter af egen fri vilje de sidste 25 år:

"I løb oplever jeg noget nyt. Nemlig, at det ikke er vigtigt for mig at vinde. Hvad der er vigtigt for mig er at træne og blive god til at mødes med andre i grimt tøj og dyre sko og være os selv."

(Lars Mikkelsen, tidligere landsholdsløfter i styrkeløft og nuværende ekstremløber)

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Torsdag, den 24. maj 2012

Bænkpres

5 x (5 x 1) x 105

Dødløft

5 x 1 x 130

Forrygende træning idag, hvor jeg egentlig følte mig lidt mat og øm i skuldermusklerne fra starten. Det gik dog hurtigt over, og så vidt jeg husker, er 105 kg en ny PR i 5 x 5 trænet som clustertræning. Altså i praksis 25 singler med fem minutter mellem sættene og ca. 10 sekunder mellem gentagelserne i hvert sæt. Jeg mistede koncentrationen et øjeblik i slutningen af femte sæt, og kunne ikke lige huske om det var fjerde eller femte gentagelse, jeg lige havde lavet. Men for at være helt sikker på ikke at have snydt mig selv, lavede jeg endnu en gentagelse, som ikke føltes grænseoverskridende. Så der var tilmed lidt overskud tilbage efter denne nye PR. Fint nok :smile:

I dødløft lavede jeg de fem singler med 130 kg på fem minutter, og det var tilfredsstillende set i sammenhæng med, at 130 kg var mit skønnede max, da jeg for tre måneder besluttede endnu engang at genoplive mit skrantende dødløft.

Min efterhånden lange erfaring fortæller mig, at det er på tidspunkter som dette, hvor jeg bare har lyst til at smide endnu mere vægt på stangen, jeg ofte får skader. Så min kortsigtede målsætning er, at jeg vil geare en smule ned og kun træne én gang i næste uge. Gad vide om jeg kan overholde det :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har egentlig altid haft det sådan med fysisk træning, at det er meget sjovere at lave statistik på træningen end at gennemføre den. Det kan nogle gange være det skub, som kræves for at komme i gang med at bestille noget, da man jo desværre er nødt til at træne for at få træningsdata at lege med.

Eftersom jeg på det seneste har tænkt lidt over, at jeg måske burde gøre lidt mere ved min kondition, var opdagelsen af Endomondo derfor lige noget for mig. Her er der masser af statistik, og måske kan det motivere mig til at give den lidt mere gas på cyklen end bare det sædvanlige adstadige gammelmandstempo til og fra træning. Måske. Jeg har nemlig også en tilbøjelighed til hurtigt at blive begejstret for den slags, men droppe det igen, når nyhedens interesse forsvinder.

Indtil videre er det imidlertid lidt sjovt, og selvom jeg omhyggeligt har indstillet Endomondo til ikke at offentliggøre noget som helt omkring mine resultater, må denne logbog vel være det rigtige sted til at holde styr på den slags.

Når jeg har fjernet dele-funktionen i Endomondo skyldes det, at jeg ikke kan se meningen med at sammenligne resultater baseret på helt forskellige forudsætninger. Jeg cykler på en gammel tre-gears herrecykel, og det betyder f.eks., at jeg kæmper mod en vindmodstand, som er væsentligt højere end på en racercykel. Det betyder også, at jeg ikke kan presse hastigheden højere op end 40-45 km/t ned ad bakke, da gearingen sætter en grænse. Der er trods alt en fysisk grænse for, hvor hurtigt man kan køre pedalerne rundt.

Derfor giver det ikke nogen mening at sammenligne resultater med andre, og det er lidt ærgeligt, da det måske kunne være en motivationsfaktor for at yde lidt ekstra. Der burde være en kategori for midaldrende mænd i oprejst siddestilling på gamle tre-gears herrecykler :bike: :cheer: .

Nå, men det er der altså ikke, så jeg må bare sammenligne mig med mig selv.

Mine bedste tider i går og idag var følgende:

Minutter pr. 1 km

7. juni (til træning): 2,42

7. juni (hjem fra træning): 2,52

8. juni: 1,43

Minutter pr. 5. km

7. juni (til træning): 17,23

7. juni (hjem fra træning): 18,14

8. juni: 13,13

Det fremgår vist tydeligt, at der er ret stor forskel på, om man kører inde i byen med lysreguleringer eller lidt uden for centrum. Det betyder også, at de forskellige tider ikke kan sammenlignes med hinanden, men at jeg er nødt til at sammeligne tider på den samme rute, for at det skal give nogen mening. Det havde været noget lettere, hvis man var løber, hvor den slags tvungne pauser har mindre betydning for gennemsnitsfarten, men det er og bliver jeg aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 11. juni 2012

Bænkpres med pause

5 x 5 x 80

3 x 3 x 100

2 x 2 x 105

1 x 1 x 110

Dødløft

5 x 1 x 127½

I dag var det pausedag, og det gik bedre end ventet. Singlen på 110 kg med pause føltes ikke som mit max, og på en god dag kan jeg formentlig gentage de 115 kg med pause, som er min efterhånden fire år gamle PR i denne disciplin. Dermed er jeg omtrent tilbage ved den højeste bænkpresstyrke nogensinde, og det er selvfølgelig dejligt. Spørgsmålet er så bare, hvordan jeg kommer videre herfra. Det har jeg aldrig været i stand til tidligere, så jeg er lidt skeptisk mht. udviklingen herfra.

Jeg fortsatte med at holde øje med cykeltiderne i dag for at se, hvordan forskellen er på min sædvanlige hyggekørsel og så tiderne, hvis jeg forsøger at køre så hurtigt som muligt. Forskellen er ca. 5 min for distancen på 6 km.

Hurtigste tid for 1 km

11. juni (til træning): 2,20 min

11. juni (hjem fra træning): 1,55 min

Hurtigste tid for 5 km

11. juni (til træning): 14,28

11. juni (hjem fra træning): 13,54

Link to comment
Share on other sites

Onsdag, den 13. juni 2012

Pyha, jeg er godt nok i dårligere form, end jeg troede. I dag tog jeg tid på en gåtur på lidt over fire kilometer, og første negative overraskelse var, at jeg fik sidesting allerede efter to kilometer. Vel at mærke ikke to kilometers løb, men to kilometers gang!

Næste negative overraskelse var at jeg brugte 42 minutter på at gå 4,3 km. Det giver en gennemsnitshastighed på 6,2 km/t, og det havde jeg godt nok regnet med at kunne gøre bedre.

Sådan blev de hurtigste tider over en strækning på 4,3 km:

1 km: 9,24 min

2 km: 19,05 min

3 km: 29,05 min

4 km: 38,48 min

Det er efterhånden ved at gå op for mig at gennemsnitligt 50 km om ugen på cykel i hyggetempo ikke har nogen nævneværdig betydning for min kondition. Løb ville nok være det bedste, men pga. forkerte proportioner i ryggens buer, belaster stødene fra løb min ryg fire gange så hårdt som for de fleste andre. Dette ifølge den fysioterapeut, som i sin tid fik mig bragt på benene igen, efter at have haft så svære og langvarige rygsmerter, at jeg på et tidspunkt næsten ikke kunne gå.

Men enten må jeg gøre forsøget med løbetræning alligevel eller også cykle noget mere intensivt. Det må jeg lige tænke lidt over, for den aktuelle elendige kondition holder simpelthen ikke i længden.

Link to comment
Share on other sites

Fredag, den 15. juni 2012

Jeg droppede træningen i dag og cyklede en tur i stedet for. I et stykke tid var jeg glad for at have cyklet 5 km på under 13 minutter for første gang (12:58), men så kom jeg til at læse rekorderne for den distance for løbere. Verdensrekorden er 12:37, så selvom jeg anstrengte mig rigtig meget, ville jeg altså ikke kunnet have indhentet en lille etiopier ved navn Kenenisa Bekele, som kan løbe den distance hurtigere, end jeg kan køre den på cykel. Det sætter virkelig tingene i perspektiv. Jeg er en skildpadde...

Link to comment
Share on other sites

Fredag, den 15. juni 2012

Jeg droppede træningen i dag og cyklede en tur i stedet for. I et stykke tid var jeg glad for at have cyklet 5 km på under 13 minutter for første gang (12:58), men så kom jeg til at læse rekorderne for den distance for løbere. Verdensrekorden er 12:37, så selvom jeg anstrengte mig rigtig meget, ville jeg altså ikke kunnet have indhentet en lille etiopier ved navn Kenenisa Bekele, som kan løbe den distance hurtigere, end jeg kan køre den på cykel. Det sætter virkelig tingene i perspektiv. Jeg er en skildpadde...

Du skal nok ikke lige forsøge at slå timerekorden i så ;o)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke konkludere, at eftersom jeg ikke kan gå 4 km uden smerte, så må jeg hellere begynde at løbe.

Jeg ville konkludere, at jeg hellere måtte begynde at gå noget mere, og jeg ville nok gå kortere og uden stopur.

Måske er det muligt at gå 2 km uden at få sidestik (om ikke andet så efter lidt træning?)

Nå, måske skulle jeg selv ud og gå i skoven igen?

Link to comment
Share on other sites

Lars>På et tidspunkt må man vel indse, at man aldrig bliver den nye Ole Ritter. Måske er det tidspunkt kommet for mig nu... :cry3:

xjyden>Du har sikkert ret, men min hjerne fungerer desværre ikke altid rationelt. Men som du kan se længere ned i denne post, er jeg faktisk startet på løbetræningen på en meget moderat måde, så måske har jeg trods alt lært lidt gennem tiden :hehe:

Mandag, den 18. juni 2012

Bænkpres

5 x 5 x 100 (med pause på brystet)

1 x 12 x 70 (med smalt greb)

Dødløft

15 x 1 x 102½

Jeg har lavet 5 x 5 x 100 mange gange, men det er vist første gang, jeg har lavet det med pause på brystet ved hvert løft, så på den måde kan man vel sige, at det er en slags personlig rekord. Det var meningen at slutte bænkpresset af med lidt volumentræning med smalt greb, men det smalle greb var for hårdt ved håndleddet, så det droppede jeg igen efter et enkelt sæt.

Løb

5 min gang

1 min løb

5 min gang

1 min løb

3 min gang

Så kom jeg igang med at løbetræne! Det er faktisk ingen overdrivelse, når jeg siger, at sidste gang jeg løbetrænede var i slutningen af 1980'erne, og dengang varede forsøget kun tre dage. Så var min ryg, lænd, lår, knæ og skinneben smadrede, og jeg holdt mig fra denne morderiske disciplin de næste 25 år.

Nu prøver jeg så igen, men denne gang på en lidt mere forsigtig og forberedt måde end sidst, hvor jeg bare købte et par løbesko og gik i gang med at løbe 3 km så hurtigt som muligt hver dag. Det viste sig i hvert fald ikke at være vejen frem.

Min største frygt er skader. Dels fordi jeg ikke har nogen nævneværdig forstand på det jeg laver, og dels fordi jeg altid har haft en tendens til at tilsidesætte kroppens signaler og bare knokle derudaf med skyklapper på. Den meget uheldige karakterbrist kostede mig f.eks. en pause på mellem et halvt og et helt år efter JM i bænkpres 2008, som jeg fortsatte træningen op til, selvom jeg var skadet de sidste uger op til stævnet.

Men jeg er i det mindste bevidst om problematikken, så jeg har fundet et opstartsprogram for begyndere, som forhåbentlig kan give mig den nødvendige grundstyrke i led og sener. Programmets mål er efter tre træninger om ugen at kunne løbe i 30 minutter efter 12 uger. Af forsigtighedshensyn og med tanke på min alder og vægt har jeg kun tænkt mig at løbetræne to gange om ugen, så det indledende grundtræningsprogram kommer altså til at strække sig over 18 uger. Først derefter kan jeg begynde at tænke i tider.

Jeg er selv ret spændt på, om jeg formår at holde gejsten oppe og komme ordentligt i gang med løbetræning. Eller om jeg dropper det hele igen efter et par uger. Risikoen er bestemt til stede. Men indtil videre vil jeg være positiv og glæde mig over den første dag i mit nye løberliv :smile:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag, den 21. juni 2012

Bænkpres

8 x 8 x 85

Kiksede dog den sidste rep, hvilket var meget mystisk, da jeg har lavet denne øvelse mange gange før. Men af en eller anden grund gik det bare galt i dag.

Dødløft

10 x 1 x 117,5

Løb

5 min gang

1 min løb

5 min gang

1 min løb

3 min gang

Jeg har anskaffet et pulsur og forsøgt at læse mig lidt til, hvordan man får nytte af sådan et. Men indtil nu har det bare gjort mig smækforvirret.

Tilsyneladende kan man løbe indenfor fem pulszoner, som kan beregnes ud fra hvile- og maxpuls. Så langt så godt. Min hvilepuls er 56 og efter en formel med udgangspunkt i alder, er min maxpuls 173. Eller der omkring.

På den baggrund kan jeg opstille følgende fem pulszoner

1: 115-125

2: 125-140

3: 140-150

4: 150-160

5: 160-175

Det lyder jo forholdsvis enkelt, men det fungerer bare overhovedet ikke i virkeligheden for mig. Ved rask gang er min puls 100, men lige så snart jeg ændrer til løb stiger pulsen til over 150! Uanset om det er langsom jogging eller hurtigere løb. Pulszone 1-2-3 findes altså tilsyneladende ikke for mig. Kan det virkelig være rigtigt? Jeg fatter ikke en bjælde af det her.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 25. juni 2012

Dødløft

5 x 1 x 132,5

Løb

5 min gang

2 min løb

4 min gang

1 min løb

2 min gang

Jeg var ikke rigtig motiveret for bænkpresset i dag, så det blev kun til dødløft, som jeg så til gengæld er udmærket tilfreds med udviklingen i.

Den indledende løbetræning tog i dag det første step opad, da løbetiden blev fordoblet fra 1 minut til 2 minutter. Selvom det sikkert er vanskeligt at forstå for løbere, så var det for mig en succesoplevelse at kunne løbe i to minutter.

Ganske vist sendte det pulsen op på 164, hvilket er nøjagtig det samme, som den var oppe på, da jeg i sidste uge kørte en sprint op af bakke på cykel for at teste min maxpuls, men efter at Rumlepot og MaxPower i en anden tråd har været så venlige at lære mig lidt om pulszoner mv. for begyndere, går jeg ikke så meget op i dette tal. Det er tydeligt, at der er forskel på, hvordan løb og cykling belaster mit system, og med noget løbeerfaring forventer jeg, at pulsen på et tidspunkt begynder at opføre sig lidt mere normalt. Først da vil jeg begynde at bruge den i planlægningen af løbetræningen.

Indtil da vil jeg bare glæde mig over de små succesoplevelser, som følger med starten på noget nyt, hvor fremgang er noget lettere at opnå, end når man har trænet en sport i årevis.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share