Mig og Fru Bænkpres


Beleriand_K
 Share

Recommended Posts

Onsdag, den 11. juli 2012

Det er kun en måned siden, jeg her i logbogen skrev om, hvordan den dags bænkpressingle på 110 kg ikke var mit max. I dag bænkpressede jeg så to tre'ere med 110 kg, så enten er min styrke eksploderet den seneste måned, eller også var den der allerede for en måned siden, men blev bare ikke udnyttet. Det sidste er naturligvis det mest sandsynlige, og det harmonerer også udmærket med, at jeg i meget lang tid aldrig satte mere end 100 kg på stangen. Men efter at have bænkpresset 10 x 5 x 100 kg for et par uger siden, var der ikke rigtig nogen vej uden om. Jeg måtte have mere vægt på stangen for at det hele fortsat skulle give mening. Så det kom der.

Det pudsige er, at jeg i de forløbne par uger faktisk har fokuseret på at smide nogle af mine overflødige kilo, og den slags gør sjældent noget godt for styrken. Med en vægt i dag på 97,4 kg (mod 100,1 kg for en uge eller to siden) går det faktisk udmærket med vægttabet, men indtil videre altså uden nogen negative virkninger for styrken. Men mon ikke det kommer på et tidspunkt...

Grunden til, at jeg overvejer at smide nogle kilo (faktisk op imod 15 kg, så jeg kommer ned omkring 85 kg for første gang i et halvt liv!) er, at jeg sandsynligvis er nødt til det, hvis jeg skal få løbetræningen til at fungere. Mine knæ har ikke haft det ret godt efter de første ugers MEGET forsigtige start på løbetræning, og jeg har været nødt til at holde endnu længere pauser mellem træningerne end det i forvejen reducerede begynderprogram lægger op til. Og erkender risikoen for, at jeg må give helt op, hvis ikke mine knæ kan holde til belastningen.

Men jeg ønsker virkelig at give løbetræning en chance, og hvis det betyder, at jeg skal ofre styrke, mens flabberfedtet arbejdes af, så må det være sådan.

Eneste minus er, at xjyden så får en chance for at hale lidt ind på mig styrkemæssigt... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Fredag, den 13. juli 2012

Cykling

18,31 km på 50:07 min

21,9 km/t (2,44 min/km)

Det føles altså HELT forkert at komme herind og se et træningspas som indeholder cardio og IKKE bænkpres ... vil du snakke om det :laugh:

Jeg tror det er en god ide at få gang i kondien. Jeg snakkede med en læge for nogle år siden i forbindelse med et lægecheck af personalegrupper, og hun ville bestemt ikke råde mig til at stoppe med at vægttræne, men hun ville meget gerne opfordrer mig til at dyrke noget konditræning da det har en direkte indflydelse på helbredet.

Link to comment
Share on other sites

Det føles altså HELT forkert at komme herind og se et træningspas som indeholder cardio og IKKE bænkpres ... vil du snakke om det :laugh:

Jeg tror det er en god ide at få gang i kondien. Jeg snakkede med en læge for nogle år siden i forbindelse med et lægecheck af personalegrupper, og hun ville bestemt ikke råde mig til at stoppe med at vægttræne, men hun ville meget gerne opfordrer mig til at dyrke noget konditræning da det har en direkte indflydelse på helbredet.

Ja, det føles faktisk også lidt underligt :laugh: . Der er mange årsager til, at jeg har taget cardio op, men som den succesfulde erhvervsmand Christian Stadil siger, så har man et valg: Udvikling eller afvikling! Og selvom jeg ganske vist er blevet 47 år :4disguise: , så synes jeg trods alt, det er for tidligt at påbegynde afviklingen. Og så må jeg jo udvikle mig i stedet for.

Den udvikling er der ikke stor sandsynlighed for vil ske indenfor vægttræning, hvor jeg nogle gange føler mig isoleret i en midtergruppe, hvor jeg på den ene side er stærkere end gennemsnittet af mænd på min alder, men på den anden side er uopnåeligt langt fra styrken hos dem, jeg træner sammen med. Hvis jeg f.eks. fortæller nogen udenfor vægttræningsmiljøet, at jeg ved dagens træning bænkpressede 10 x 5 x 100 kg (som jeg gjorde for at par uger siden), så vil de bare kigge undrende på mig uden at ane, hvad jeg talte om. Og hvis jeg fortæller det til nogle af mine træningskammerater, vil de spørge, hvad jeg så lavede, da jeg var færdig med at varme op :tongue: . Ingen af delene er befordrende for motivationen til at øge sin styrke med yderligere 5 eller 10 kg, for det vil tage mig et år eller mere at gøre det, og jeg vil stadig være solidt placeret i denne midt-imellem position, og ikke høre til nogle af stederne.

Her er det min fornemmelse at løbere og cykelryttere på motionsplan er en meget bredere gruppe styrkemæssigt, og samtidig er mere fokuserede på glæden ved det de laver, end på om de præsterer bedre end andre. Det er i hvertfald min fornemmelse ud fra min egen bekendtskabskreds af løbere og cyklister. Så søgen efter et fællesskab på mit eget niveau er helt klart en årsag til, at jeg begynder at se mig om efter alternativer til vægtene.

Men den helbredsmæssige del, som du også selv fortæller om, er helt klart også noget, som jeg vægter højt. Som jeg skrev på et tidspunkt, så overraskede det mig meget, hvor miserable mine løbeevner var, og det var lidt af en øjenåbner. Det nytter ikke meget, at jeg kan bænkpresse serier med 110 kg, hvis min kondition samtidig forfalder. Så der er flere årsager til, at cardio er begyndt at erobre en plads her i logbogen.

I øvrigt tak for dit indlæg. Det er da glædeligt, at der stadig er nogen, som kigger indenfor i min logbog :smile: . Selvom jeg styrkemæssigt altså befinder mig mellem to grupper, og derfor ikke rigtig har noget at tilbyde nogen af dem, og cardiomæssigt stadig er på Mr. Bean-stadiet :clown2: .

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk også ved at overveje at begynde at løbe igen. Men planen er dog at starte med at gå lidt mere. Nu er svampesæsonen jo også ved at begynde.

Jeg tror ikke, jeg bliver stærkere foreløbigt. (i bænkpres altså)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det føles faktisk også lidt underligt :laugh: . Der er mange årsager til, at jeg har taget cardio op, men som den succesfulde erhvervsmand Christian Stadil siger, så har man et valg: Udvikling eller afvikling! Og selvom jeg ganske vist er blevet 47 år :4disguise: , så synes jeg trods alt, det er for tidligt at påbegynde afviklingen. Og så må jeg jo udvikle mig i stedet for.

Den udvikling er der ikke stor sandsynlighed for vil ske indenfor vægttræning, hvor jeg nogle gange føler mig isoleret i en midtergruppe, hvor jeg på den ene side er stærkere end gennemsnittet af mænd på min alder, men på den anden side er uopnåeligt langt fra styrken hos dem, jeg træner sammen med. Hvis jeg f.eks. fortæller nogen udenfor vægttræningsmiljøet, at jeg ved dagens træning bænkpressede 10 x 5 x 100 kg (som jeg gjorde for at par uger siden), så vil de bare kigge undrende på mig uden at ane, hvad jeg talte om. Og hvis jeg fortæller det til nogle af mine træningskammerater, vil de spørge, hvad jeg så lavede, da jeg var færdig med at varme op :tongue: . Ingen af delene er befordrende for motivationen til at øge sin styrke med yderligere 5 eller 10 kg, for det vil tage mig et år eller mere at gøre det, og jeg vil stadig være solidt placeret i denne midt-imellem position, og ikke høre til nogle af stederne.

Her er det min fornemmelse at løbere og cykelryttere på motionsplan er en meget bredere gruppe styrkemæssigt, og samtidig er mere fokuserede på glæden ved det de laver, end på om de præsterer bedre end andre. Det er i hvertfald min fornemmelse ud fra min egen bekendtskabskreds af løbere og cyklister. Så søgen efter et fællesskab på mit eget niveau er helt klart en årsag til, at jeg begynder at se mig om efter alternativer til vægtene.

Men den helbredsmæssige del, som du også selv fortæller om, er helt klart også noget, som jeg vægter højt. Som jeg skrev på et tidspunkt, så overraskede det mig meget, hvor miserable mine løbeevner var, og det var lidt af en øjenåbner. Det nytter ikke meget, at jeg kan bænkpresse serier med 110 kg, hvis min kondition samtidig forfalder. Så der er flere årsager til, at cardio er begyndt at erobre en plads her i logbogen.

I øvrigt tak for dit indlæg. Det er da glædeligt, at der stadig er nogen, som kigger indenfor i min logbog :smile: . Selvom jeg styrkemæssigt altså befinder mig mellem to grupper, og derfor ikke rigtig har noget at tilbyde nogen af dem, og cardiomæssigt stadig er på Mr. Bean-stadiet :clown2: .

Ja Bruno du må ha købt noget gromt tøj og ud og løbe med os andre - jeg har netop lige presset vægten ned under 87 kg ;o)

Link to comment
Share on other sites

Søndag, den 22. juli 2012

Cykling

18,29 km på 50:51 min

21,6 km/t (2,47 min/km)

Puls, gennemsnit: 149

Puls, max: 166

Efter at have læst Morten Zachos artikel her på MOL om hvorfor man skal glemme alt om fedtforbrændingszoner, giver jeg den bare gas og nøjes med at styre pulsen efter følelsen i lårerne af, hvor tæt jeg er på niveauet for mælkesyre.

Det resulterede i dag i, at jeg kørte 50 minutter med en gennemsnitspuls i omegnen af 150, og det havde jeg det egentlig fint med. Selvom det teoretisk set ligger ved grænsen mellem min pulszone 3 og 4 var jeg ikke på noget tidspunkt forpustet, eller følte mig anstrengt til en grænse. Tværtimod føltes det, som om jeg kunne have holdt det niveau et godt stykke tid længere. Det vil jeg måske overveje at gøre på et tidspunkt.

Det kunne virkelig være rart, hvis jeg kunne omsætte den tilsyneladende gode cykelform til løb, men mit venstre knæ gør stadig en smule ondt, så jeg er lidt usikker på, hvor jeg står løbemæssigt. Jeg overvejer at løbe en ganske lille tur i den kommende uge for at se, om smerten i knæet bliver værre. Forhåbentlig går smerten væk, så jeg kan komme til at købe noget grimt tøj :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 23. juli 2012

Bænkpres

1 x 5 x 100

Løb

4 min gang

3 min løb

4 min gang

3 min løb

1 min gang

Vægt: 98,5 kg

Det slog mig pludselig, at en medvirkende årsag til mine knæproblemer måske er, at jeg begyndte at løbe i nye løbesko. En af de ting, som er gået op for mig ved læsning om løb på internettet er, at sko ikke bare er sko. De skal tilsyneladende også passe til foden.

Det lyser måske umiddelbart indlysende, men det er jo ikke noget man bekymrer sig om ved køb af almindelige sko, så for en ikke-løber er det faktisk slet ikke så indlysende endda.

Og måske har jeg i forsøget på at gøre det rigtige ved at købe løbesko til at løbe i udsat mine knæ for en anden påvirkning, end de er vant til. Med deraf følgende smerter og potentiel skade?

Det var min tanke, så i dag løb jeg i mine sædvanlige Ecco-sko, som jeg går i timevis hver dag, og som mine knæ i hvertfald er vant til. Det føltes sådan set udmærket, og her nogle timer efter træningen føles mine knæ ikke værre, end de gjorde i går. Så måske skal jeg holde mig fra løbesko. Eller også få lavet en test af, hvilke sko som passer til mig.

Det har jeg bare hørt meget forskellige meninger om. Nogen siger, at det er helt fantastisk og gav dem mærkbare forbedringer at få lavet sko tilpasset efter en filmet test. Men jeg har også talt med nogen, som siger, at den test var årsagen til en langvarig skade, da de fik nogle sko, som slet ikke fungerede. Så hvad skal man tro? Indtil videre fortsætter jeg i Ecco-skoene, da de i det mindste ikke har forværret problemerne.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 23. juli 2012

Bænkpres

1 x 5 x 100

Løb

4 min gang

3 min løb

4 min gang

3 min løb

1 min gang

Det slog mig pludselig, at en medvirkende årsag til mine knæproblemer måske er, at jeg begyndte at løbe i nye løbesko. En af de ting, som er gået op for mig ved læsning om løb på internettet er, at sko ikke bare er sko. De skal tilsyneladende også passe til foden.

Det lyser måske umiddelbart indlysende, men det er jo ikke noget man bekymrer sig om ved køb af almindelige sko, så for en ikke-løber er det faktisk slet ikke så indlysende endda.

Og måske har jeg i forsøget på at gøre det rigtige ved at købe løbesko til at løbe i udsat mine knæ for en anden påvirkning, end de er vant til. Med deraf følgende smerter og potentiel skade?

Det var min tanke, så i dag løb jeg i mine sædvanlige Ecco-sko, som jeg går i timevis hver dag, og som mine knæ i hvertfald er vant til. Det føltes sådan set udmærket, og her nogle timer efter træningen føles mine knæ ikke værre, end de gjorde i går. Så måske skal jeg holde mig fra løbesko. Eller også få lavet en test af, hvilke sko som passer til mig.

Det har jeg bare hørt meget forskellige meninger om. Nogen siger, at det er helt fantastisk og gav dem mærkbare forbedringer at få lavet sko tilpasset efter en filmet test. Men jeg har også talt med nogen, som siger, at den test var årsagen til en langvarig skade, da de fik nogle sko, som slet ikke fungerede. Så hvad skal man tro? Indtil videre fortsætter jeg i Ecco-skoene, da de i det mindste ikke har forværret problemerne.

Det er bare fed stil Bruno fantastisk herligt og lige så godt som alle mulige andre sko.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag, den 31. juli 2012

Cykling

17,84 km på 46:50 min

22,9 km/t (2,37 min/km)

Puls, gennemsnit: 141

Puls, max: 157

Tilsyneladende er nøjagtigt den samme strækning, som jeg flere gange tidligere har fået målt til ca. 18,3 km, pludselig blevet en halv kilometer kortere. Endomondos gps-målinger er vist ikke helt stabile.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Hvad sker der?

Der sker det, at jeg har besluttet at tage mit forsøg på at blive løber seriøst. Derfor er jeg gået i gang med at smide nogle af de overflødige kilo, som er ligegyldige ved styrketræning, men som belaster mine led ved løb, og dermed er en potentiel trussel mod mine planer.

Af erfaring ved jeg, at det ikke er særlig vanskeligt for mig at tabe mig, men desværre også, at det koster rigtig meget i styrke. Det kunne jeg allerede mærke tydeligt i dag, hvor jeg egentlig mest kørte ud i klubben for at få 12 km cykeltur samt en vejning ud af det.

Der er ingen tvivl om, at hvis jeg holder fast i planen, så vil det være slut med at lave noget, som bare minder om de 10 x 5 x 100 i bænkpres, som jeg lavede for et stykke tid siden, og 125 kg kommer til at stå som min personlige rekord for tid og evighed. Men som midaldrende mand på vej mod 50 år med hastige skridt, er det måske også ved at være tiden at overveje om de mål og prioriteringer, som jeg har arbejdet efter de seneste 14 år, stadig holder vand. Det gør de ikke nødvendigvis.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag, den 2. august 2012

Romaskine

3 x 5 x 100

Løbetræning

3 min gang

4 min løb

3 min gang

3 min løb

1 min gang

Samlet distance: 2,06 km

Gennemsnitstempo: 6,52 min/km

Hurtigste 1 km: 6,07 min

Hurtigste 1 mile: 9,55 min

Cooper: 1,88 km

Estimeret tid på 5 km: 34,20 min

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Fredag, den 3. august 2012

Cykling

18,38 km på 45:43 min

24,1 km/t (2,29 min/km)

Puls, gennemsnit: 143

Puls, max: 164

Det føles som om min form er blevet mærkbart bedre, siden jeg startede på dette projekt. Jeg kan nu holde mig i 2. gear med en puls i intervallet 150-155 på en lang 5-6 km strækning, hvor der er kronisk modvind. Tiderne på min faste rundtur er da også gået ned fra ca. 50 minutter til ca. 45 minutter, så et eller andet rigtigt foregår der da.

At forbedre min kondition var det ene af de to delmål, som cykelturerne skulle opnå, og det ser ud til at lykkes. Det andet mål er at smide 10 kg overflødig vægt, så jeg kan reducere risikoen for skader ved løbetræning. Med et foreløbigt vægttab på 3 kg ser det også ud til at fungere. Selvom 3 kg ikke er ret meget, så begynder man alligevel at kunne ane forskellen omkring livet, hvor mine overflødige kilo sætter sig, og selvom det kun er en kosmetisk effekt, kan man jo lige så godt glæde sig over det hele :wink:

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag, den 7. august 2012

Løbetræning

3 min gang

5 min løb

3 min gang

4 min løb

1 min gang

Samlet distance: 2,29 km

Gennemsnitstempo: 6,58 min/km

Hurtigste 1 km: 6,12 min

Hurtigste 1 mile: 10,30 min

Cooper: 1,85 km

Estimeret tid på 5 km: 34,50 min

Cykling

18,17 km på 47:05 min

23,2 km/t (2,35 min/km)

Puls, gennemsnit: 146

Puls, max: 158

Vægt: 96,6 kg.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 12. august 2012

Dødløft

3 x 10 x 60

Løbetræning

2 min gang

8 min løb

5 min gang

Vægt: 95,4 kg

Der var ingen tider eller distancer på dagens træning, da Endomondo hårdnakket påstod, at jeg havde brugt 14 minutter og 21 sekunder på at bevæge mig 0 meter. Jeg er ved at være træt af det program og vil nu prøve med noget andet. Runkeeper kunne ikke logge ind på mobiltelefonen, efter at jeg havde installeret applikationen, så den røg ud igen. Så nu prøver jeg med micoach, og håber, at det virker bedre.

Men bortset fra det elektroniske svigt var det faktisk en god dag. Det var første gang, jeg løb i otte minutter, og det var der ingen problemer med. Dermed har jeg gennemført den første tredjedel af det begynderprogram, som jeg følger. Det har taget to måneder, hvilket er dobbelt så meget, som det originale program lagde op til, men jeg har været meget omhyggelig med at passe på mine ben og undgå skader. Så hellere bruge lidt længere tid på at komme rigtigt i gang.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag, den 14. august 2012

Cykling

Distance: 18,22 km

Tid: 46:07 min

Hastighed: 23,7 km/t

Tempo: 2:32 min/km

Puls, gennemsnit: 145

Puls, max: 157

I dag skiftede jeg til micoach som tracking program, og det fungerede udmærket. Det giver ganske vist ikke mulighed for detaljerede målinger på hurtigste kilometer osv., men det har jeg strengt taget heller ikke brug for. Den eneste grund til, at jeg gennemfører disse cykelturer, er for at høvle noget fedt af kroppen, og det går ganske udmærket uden detaljerede oplysninger om selve turen. Så det er kun mit "statistikergen", som savner alle tallene fra Endomondo :hehe:

Det er i øvrigt tilfredsstillende at have sænket vægten med 5 kg siden jeg besluttede at gå ned i vægt. Dermed er jeg nået halvvejs i min målsætning om at komme under 90 kg for første gang siden engang i 1990'erne. Selvom 5 kg ikke er ret meget i sig selv, så kan man faktisk allerede se en forskel, da stort set hele min overflødige vægt sætter sig omkring livet.

Men den primære årsag til vægttabet er at skåne mine ben i løbetræningen, og det har jeg absolut brug for. Mine knæ har stadig en vis grad af "dårlig" smerte, og det rigtige ville naturligvis være at holde en pause med både løb og cykling, indtil den er gået væk. Men det vil være det samme som at opgive det jeg har opnået indtil nu med både form og vægttab, og det gør jeg ikke. I stedet forsøger jeg at planlægge træningen efter signalerne fra knæene, og håber så, at det går over af sig selv på et tidspunkt.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share