Overskuelige stats!?!


MichaelEbeltoft
 Share

Recommended Posts

HELT klart en god ide med kropstyper i ens profil. Efter at have læst det dokument Los anbefalde, så har jeg lært meget om kropstyper. Helt klart værd at læse igennem. Jeg synes også man skal have mulighed for at angive ens resultat fra den test der er i dokumentet.

Jeg endte med et resultat på 1,92 hvilket vil sige, at jeg ligger mellem Endomorph og Mesomorph, men mest mod Mesomorph ;) En "ren" Endomorph ligger på 1, og en "ren" Mesomorph ligger på 2.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu har jeg så selv læst det dokument, jeg var så uforsigtig at linke til. Dokumentet giver en udmærket forståelse for essensen af de 3 kropstyper. Jeg synes dog det skyder forbi, når det kommer til træningsrådene. F.eks. mener jeg ikke, at en endomorph skal træne med mange gentagelser, for at forbrænde mere fedt. Det er noget sludder, da dokumentet jo er skrevet med henblik på BB, og dermed maksimal muskel-hypertrofi. Endomorphe skal, lige som alle andre, finde det rep.-antal, der hos lige netop dem stimulerer maksimal hypertrofi, og det er ikke ensbetydende med konsekvent at køre en masse reps.

De skal dog lave noget ekstra cardio ved siden af, for at smide den ekstra fedtmasse.

Morten

Link to comment
Share on other sites

>Blackice

Du må være hardgainer. Du er relativ høj og spinkel bygget med en lav fedtprocent. En typisk ectomorph. Man kan dog godt være en blanding af somatotyper og jeg ville nok sige at du er en ecto- /mesomorph type hvis du er en blanding, men aldrig en endomorph som tyoisk er små fede kraftigt  bygget folk, som er bjørnestærke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er totalt irrelevant, hvilken somatotype man er. Man træner efter det mål man har med træningen. Træner man eksempelvis for øget styrke og eksplosivitet, så gælder de samme regler for alle typer. Det samme gælder ens diæt. Synes man ens fedtprocent er for høj, så spiser man derefter. Synes man at man vejer for lidt, så spiser man derefter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg kan jo kun tilskrive mig at jeg synes det lydder fornuftigt. Jeg har læst den artikkel om somatotyper, og lavet testen men kan ikke helt se hvad jeg får ud af det. Ok jeg har en god grund til at give op og sige jeg bliver alligevel aldrig stor, men det gidder jeg ikke. Så det handler vel bare om at klø på.

Link to comment
Share on other sites

For en begynder mener jeg, at det er en stor fordel at kende forskellene på kropstyper. På den måde kan man hurtigere spore sig ind på, hvordan ens egen krop reagerer på træningsvolumen og diæt-ændringer. Nogen vil kalde det akademisk navlepilleri, jeg vil kalde det en praktisk og tidsbesparende indsigt. :wink3:

Når vi så taler om at vurdere andres programmer og kostvaner, så giver det os et bedre indblik i, hvorfor de responderer på træning og kost som de gør, hvis vi kender deres kropstyper.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hmm umildbart vil jeg igen hævde at det er lige gyldigt. For typisk ved man jo godt selv hvordan ens krop er. Er du kraftigt bygget, spinkelt, eller måske lidt overvægtig. Ud fra det ved du hvad du har behov for.

For det er nok de færeste som er 100% en type.

Men det er da rigtigt at det kan give et bedre indblik i hvorfor folk opnår de resultater de gør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes stadig, at de er en god ide at lave en mere nuanceret profil, men det gav mig en anden ide. Lad høre hvad I synes!

- Jeg opretter et nyt forum der hedder: "My public log" (eller sådan noget).

- Hvert medlem kan oprette een tråd, hvor titlen er ens brugernavn.

- Tråden skal være en træningslog, hvor man kan følge en eller flere detaljer i personens træning. Man bestemmer selv om man bare vil poste en detalje (f.eks. 1 RM squat) eller hele ens træningsrutine.

- Man opdaterer så ofte som man selv synes. Det kan være efter hver træning eller hver anden måned.

- Kun medlemmet selv må poste i tråden.

Formål: inspiration til andre, motivation til en selv, vise hvad der (ikke) virker, se hvor forskellige folk er.

Har det interesse :frage:

Captain's log, stardate 8397822682.

Vægt 83 kg, bænkpres 120 kg, kondital 60. Der er langt hjem .....

Link to comment
Share on other sites

>> Morten Z

Kan du ikke lave det sådan, at man under ens logbog kan redigere i det ene indlæg som man har postet??? Med tiden vil der da blive en hel del "svar" på sit eget indlæg i takt med, at man ønsker at tilføje noget mere?

F.eks. så man skal logge ind for at redigere ens eget indlæg?

Kan det lade sig gøre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share