Alder og træningsintensitet


Zack
 Share

Recommended Posts

Hej -

Jeg er en mand på 46 år og træner motionsboksning et par gange om ugen. Min grundkondi er rimelige ok, hvilepuls 44-48 - maks puls 150-190.

Men da jeg jo ikke er 26 år længere, vil jeg gerne vide hvilke typiske symptomer der skyldes alder og ikke bare manglende styrke og form.

Rammer tit min max puls under træningen og kan da mærke at jeg lige må stoppe op et par sekunder, hvorefter jeg så hurtigt er klar igen.

Kan jeg forvente at jeg kan træne mig til at blive bedre til at holde max puls i længere tid - eller er der bare en fysisk grænse her ?

Alle input fra ligesindede eller eksperter er værdsat. tak

mvh

Zack

Link to comment
Share on other sites

Hej -

Jeg er en mand på 46 år og træner motionsboksning et par gange om ugen. Min grundkondi er rimelige ok, hvilepuls 44-48 - maks puls 150-190.

Men da jeg jo ikke er 26 år længere, vil jeg gerne vide hvilke typiske symptomer der skyldes alder og ikke bare manglende styrke og form.

Rammer tit min max puls under træningen og kan da mærke at jeg lige må stoppe op et par sekunder, hvorefter jeg så hurtigt er klar igen.

Kan jeg forvente at jeg kan træne mig til at blive bedre til at holde max puls i længere tid - eller er der bare en fysisk grænse her ?

Alle input fra ligesindede eller eksperter er værdsat. tak

mvh

Zack

Hvis du kan skrive lidt mere specifikt, hvad du mener med typiske symptomer, så er det lidt nemmere, at give et konkret svar.

Ang. maks puls, mener du så, at du rammer den tit under samme træningspas eller ofte i din træning generelt?

Man rammer sjældent maks pulsen, da man skal arbejde over den grænse, hvor man kan producerer alt den nødvendige energi fra processer, der involverer ilt, i lang tid - kort sagt er det skide hårdt at ligge deroppe!

Du kan træne dig til, at din puls kan ligge ved en relativ puls frekvens i længere tid (eksempelvis før træning - 5 min ved 80% af puls / efter træning 15 min ved 80 % af puls). Om det er hensigtmæssigt i forhold til dine mål, er en helt anden diskussion.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Du angiver din maxpuls som værende mellem 150 og 190, dette er et ret stort og upræcist interval. Hvis jeg var dig ville jeg starte med at måle maxpulsen mere præcist.

Du kan sagtens træne dig til at kunne arbejde hårdere og til at holde til at arbejde længere tid med høj intensitet.

Det største problem, som skyldes alder, er nok lungefunktion - den aftager gennem livet, og det kan man ikke gøre noget ved. Jeg ved dog ikke om det er et problem for dig, du er jo ikke så gammel.

Håber du kan bruge det.

Link to comment
Share on other sites

Tak for feedback.

Sorry skrivefejl. Max puls er mellem 180-190. (gns 187)

Typisk er det den højest målte puls efter 90 min. træning hvor jeg flere gange har givet alt hvad der var.

Jeg ligger typisk ca 30min over puls 170 ( ca 90%) i løbet af en træning på 90 min.

Mht. symptomer ved jeg netop ikke hvad jeg skal være opmærksom på. (åndenød, syre i musklerne, svimmelhed, træthed, andet?)

Link to comment
Share on other sites

Så er der jo knald på!!

Efter min bedste overbevisning er det primært lungefunktionen der nedsættes uden at man kan træne sig ud af det - men det er jo sådan set også slemt nok og kan give alle de problemer du nævner. Men de ændringer der sker, i især musklerne, kan kompensere for dette, jo bedre form du kommer i.

Har du prøvet at måle dit kondital for at finde ud af hvor god form du er i? Der kan jo være meget at hente her.

Link to comment
Share on other sites

man kan godt forbedre respirationsmusklerne, så man bedre trækker vejret. men hvis du er i super form, er der måske ikke så meget at komme efter dér.

efter min mening er det en rigtig flot hvilepuls du har, og dette kunne jo godt tyde på at du er i relativt god form. selvfølgelig afhæningt at nogle ting.

når du bliver svimmel, bør du dog lige sætte farten lidt ned og få vejret igen :bigsmile:

det er jo ikke fordi der er skide sjovt at fainte

Link to comment
Share on other sites

Har endnu ikke følt at jeg var ved at besvime, men jeg kan se at når vi skal f.eks. spurte i længere tid er jeg ikke blandt de første, selvom jeg tror at min form er bedre end de flestes på holdet.

Men lad mig spørge anderledes: Hvad får top idrætsfolk til at stoppe karrieren når de er sidst i 30erne ? Hvor er det specifikt de ikke længere kan følge med ? (styrke, udholdenhed, skadefrekvens, etc.) Og hvordan oplever de selv deres begrænsninger ??

Link to comment
Share on other sites

Tror at både topidrætsfolk og os andre primæørt rammes af de tre ting du nævner i parantesen. Og så restituerer man langsommere så man må sætte træningsmængden ned hvis man skal blive frisk til "samme tid" som man gjorde tidligere hvilket jo er nødvendigt hvis man træner f. eks. holdtræning.

Umiddelbart burde din maxpuls ikke svinge. Har den været oppe på 190 (for nylig) så ER den 190 såfremt det er i samme sportsgren da maxpulsen er aktivitetsafhængig.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Angående dit primære spørgsmål omkring alderens betydning har det meste vist været nævnt. Ligesom mange andre parametre er alderen en faktor i restitutionsevne, styrke, udholdenhed, kroppens evne til at opbygge muskelmasse osv osv. Uanset hvordan man er skruet sammen og hvad der sætter begrænsningen, så må man vel bare forholde sig til realiteterne og træne så hårdt, ofte og længe man kan (og har tid og lyst til naturligvis). Det er det samme om man er 18 eller 46. :smile:

Angående dine pulstal, procenter, maxpuls osv, så antyder det efter min overbevisning kraftigt at du ikke har nået din reelle maxpuls. Når de fleste når den, så er de ikke klar efter få sekunder, det er ikke noget de kan gøre flere gange på en træning og slet ikke efter 90 minutters hård træning.

Maxpuls kan vel holdes under 15-20 sekunder vil jeg tro, og træningsmæssigt har det heller ikke den store relevans. Som du kommer i bedre form vil du kunne arbejde ved højere procenter i længere tid, dog beretter de fleste om at det faktisk bliver sværere at komme helt op og ringe når man kommer i bedre form, formentlig fordi man skal yde et langt større arbejde for at nå dertil.

Link to comment
Share on other sites

Accelationer, hurtighed, spurter etc. er noget der desværre hører ungdommen til og topper allerede i midttyverne. Tilsvarende tabes kondition, restitutionsevne mv.

Muskelstyrke og udholdenhed kan bibeholdes i længere tid se bare cykelfelterne, hvor nogle først pensioneres lige før de 40 år og især kan være med fremme på de helt lange løbsdistancer. Bl.a. modvirkes konditionstabet hos eliten af bedre bevægelsesøkonomi. Noget ala ½ pct. pr. år har været nævn som tab efter de 40 år indenfor konditionsidrætter forudsat formen holdes vedlige med rimelig høj træningsmængde. Det er jo trods alt lettere at vedligeholde formen end at øge den, så selv med længere restitutionstid burde man kunne holde en rimelig grundform op i 50'erne.

Din idræt indeholder jo mange mere eksplosive bevægelser, så måske kan det give dig problemer og tilsvarende med risiko for overbelastninger. Omvendt burde din grundform ikke fejle noget efter mange års træning. Så hold ud , der er også et liv efter de 50 (håber jeg).

Link to comment
Share on other sites

Fysisk ydeevne - tør jeg skrive fitness? - kan måles på en lang række dimensioner. Mange - fra Mel Siff til Crossfit - har beskæftiget sig med at definere fitness, og man kommer uden problemer op på 10 dimensioner. En forenklet model kunne sige, at fysisk ydeevne består af følgende 3 dimensioner:

Styrke

Udholdenhed

Hurtighed

(og ja, jeg sagde jo, at den var forenklet, og dimensionerne er ikke indbyrdes uafhængige, men for eksemplets skyld....!)

Nu er det så min aldeles uunderbyggede holdning og personlige erfaring, at trænende mosefund som undertegnede, der ikke undervejs i ungdommen har realiseret sit fulde genetiske potentiale på én af de 3 dimensioner, stort set vil kunne fastholde sin ydeevne på en given af de 3 dimensioner, også i 50-års alderen. Men - og det er et stort MEN! - kun på èn (selvvalgt) dimension! Det er nok den reducerede evne til restitution og superkompensation, der spiller ind, men jeg oplever, at fokuserer jeg på styrken, styrtdykker konditionen (og omvendt) i et omfang, som man ikke oplever, når man er under de 30. Man kan altså vælge at fastholde sin ydeevne på et givet område på bekostning af de andre dimensioner eller at acceptere en mere jævnt fordelt tilbagegang over hele linien. I de fleste tilfælde, hvor de 45-50 årige klager over deres manglende fysiske formåen, er sagen ganske enkelt: De træner for lidt og ikke intensivt nok! Just my 5 cents......!

Som sagt, bed mig ikke om referencer - det er min egen oplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Tager vi CoqRouge 3 dimensioner:

Styrke

Udholdenhed

Hurtighed

og tilføjer

Koordination

Fleksibilitet

Så tror jeg faktisk at man er dækket rimelig godt ind i hvilke parametre der har en aldersrelateret betydning. I den forbindelse er det værd at bemærke at de 5 parametre fungere i et komplekst indbyrdes sammenspil.

For en sikkerheds skyld: Nej, jeg har ingen referencer. Her er alene tale om et postulat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share