Turn back time


Ethan Hunt
 Share

Recommended Posts

Når jeg tænker tilbage på dengang jeg startede, tror jeg at jeg bekymrede mig om for mange uvæsentlige ting! Jeg spekulerede hele tiden over hvordan jeg kunne ramme biceps på alle leder og kanter, hvordan jeg kunne få trænet over-, under-, inder-, yder, bag- og forside af mit bryst. Der gik sjældent en træning, hvor jeg ikke eksperimenterede med en ny øvelse i kablerne.

Nu har jeg nærmest fået fobi for alle former for maskiner og kører alle mine øvelser med vægtstænger, håndvægte og kropsvægt. (det bliver dog stadig til en omgang cable crunch i ny og næ...)

AN

Link to comment
Share on other sites

Hvis man til enhver tid foretager det valgt man tror er det bedste, så kan det ikke betale sig at spekulere sig rundtosset over, hvad man måske skulle have gjort eller ikke gjort.

Jeg fortryder intet, for jeg vidste ikke bedre.

Skulle jeg anbefale andre, hvordan de skulle starte, så kan det ikke siges ofte nok - basisøvelser, basisøvelser og basisøvelser - og i et center hvor de har faciliteterne til det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man til enhver tid foretager det valgt man tror er det bedste, så kan det ikke betale sig at spekulere sig rundtosset over, hvad man måske skulle have gjort eller ikke gjort.

Jeg fortryder intet, for jeg vidste ikke bedre.

Kanon sætning... Kender godt typen der ærger og ærger sig over ting han skulle have gjort anderledes.. Nej, det er bedre at tænke frem ad, da fortiden jo som bekendt ikke kan ændres..

Ved godt det til tider er nemmere sagt end gjort - mon ikke alle kender dette.... :)

;)

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

Jeg var så heldig at finde MOL få måneder efter jeg startede som 17 årige, så var igang med basisøvelser forholdsvis hurtigt. Hvis jeg skulle ændre noget ville det nok være min træningsintensitet.. trænede 5-7 dage om ugen i en lang periode hvilket slet ikke var optimalt.

Når jeg læser den her tråd om 2 år vil jeg sikkert bande over at jeg ikke dengang (nu) fattede noget om træning og kørte sådan eller sådan... :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Nu drejer jorden om solen og ikke the iron game. Der er for mange andre ting i livet til at jeg vil begræde mine gener, mine fejltagelser, at jeg ikke startede tidligere, at jeg ikke vidste nok om kost osv.

Hvis jeg kunne skrue tiden tilbage, vil det kun være givtigt pga. af alle de erfaringer jeg har fået af især mine fejltagelser. Jeg ville gøre det hele på nøjagtig samme måde igen.

Jeg ville alligevel sætte mig ned og læse alt hvad jeg fik fingrene i - også Arnolds bog - og prøve det hele af, uanset om der sad nogle og fortalte at det kun var det ene eller det andet der duede. Hvem siger at de har ret??? Stiller I heller ikke kritiske spørgsmål i dag???

Det er vel ikke resultatet - men vejen dertil, som får os til dag efter dag at betræde vægtlokalet. Hvis det kun er resultatet der tæller, kan man vel lige så godt starte med at finde nålen frem. Naturligvis er det en konstant søgen efter grænserne for sin fysiske ydeevne, og så overskride den. Men hvis målet er det eneste der tæller, er det jo tomt. At løfte vægte er en livsstil, at give sig selv den nødvendige diciplin og ikke mindst viden.

Hvordan véd du hvad en god træning er, hvis du aldrig har haft en dårlig???

Link to comment
Share on other sites

Hvis man til enhver tid foretager det valgt man tror er det bedste, så kan det ikke betale sig at spekulere sig rundtosset over, hvad man måske skulle have gjort eller ikke gjort.

Jeg fortryder intet, for jeg vidste ikke bedre.

Kanon sætning... Kender godt typen der ærger og ærger sig over ting han skulle have gjort anderledes.. Nej, det er bedre at tænke frem ad, da fortiden jo som bekendt ikke kan ændres..

Ved godt det til tider er nemmere sagt end gjort - mon ikke alle kender dette.... :)

;)

Fortiden er fortiden.... hvis du spekulerer over den så bliver nutiden til fortiden og den er så også tabt....

Link to comment
Share on other sites

"Fortiden er fortiden.... hvis du spekulerer over den så bliver nutiden til fortiden og den er så også tabt...."

Holy shit, en gang lommefilosofisk plidder-pladder. Noget kan da ikke være tabt, bare fordi at den historiske tid har bevæget sig videre. Livet er en akkumulation af erfaringer, og som sådan er det processen frem for et eller andet diffust mål, der udgør det udviklende element. At springe denne erfaringsrække over enten i form af at kunne springe tilbage i tiden, eller ikke at reflektere over hidengangne erfaringer er, efter min mening, at snyde sig selv. Jeg ville fx ikke træne lige så koncentreret og determineret, som jeg gør i dag, hvis ikke jeg førhen havde "spildt" så forholdsvis meget tid i træningslokalet - bare lige for at eksemplificere lidt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte Bodybuilding for mænd af Arnold Swarzenegger og Bodybuilding at Frank Zane

og så noget brugt og hjemmelavet udstyr i den blå avis.

Jeg brugte begynderprogrammet fra Arnolds bog

Og så gik det bare...

Nogle år efter gik jeg i stå, men så efter at jeg opdagede MOL, har jeg set nye måder at træne på "and so on"...

Og så gik det bare...hvad??? Hvordan gik det på Arnolds begynderprogram??? Er oprigtigt nysgerrig.

Det gik bare sådan, at i begyndelsen voksede jeg så meget, både i styrke og masse, at mine dykkerkamerater i svømmehallen spurgte om jeg var på "stoffer" .

Før jeg trænede var jeg lille og absolut ikke muskuløs, og heller ikke mager.

På et tidspunkt havde jeg meget vanskeligt ved at lave bare 1 armstrækning på gulvet.

Jeg startede med 33 kg i bænk. Det var en kamp.

Jeg kunne ikke lave chin-ups, det lærte jeg ved at have en stol og hjælpe lidt med benene, og så forsøge at lave negativt, ved at forsøge at sænke mig ned uden hjælp med benene.

Jeg var næsten i tvivl, om jeg nogensinde opnåede at kunne lave chin-ups.

Fremgår der ikke lidt af skemaet på mine data, der går tilbage i tiden.

Forleden fandt jeg nogle ca. 15 år gamle "før- billeder (dias) i "arkivet", som jeg skal se hvad er...

:-) Henning

Link to comment
Share on other sites

Hej Henning...

Har lige kigget på dine billeder og mål/stats.. Det er jo en flot fremgang... Er det mest muskler der udgør din fremgang tror du, eller kan du se, at du også har taget på i fedt?(eller er det det samme)

Mvh Tiger :)

Det er ikke kun muskler, men da jeg kæmpede med 32 kg, i bænk, i starten, og har bænket 90 kg. så... -ja meget af det er vel at lære teknikken, så måske er det mest fedt, men så er det trods alt en fordel, at fedtet har sat sig på de samme steder som musklerne skulle have siddet...

:-) Henning

Link to comment
Share on other sites

Ethan> med mindre du køber den fordi du er fan af Arnold, eller fordi du er historisk interesseret i bodybuilding, så er det penge ud af vinduet. Du lærer ikke noget brugbart om træning ved at læse lige netop den bog. Er det træningsinfo man er interesseret i, så vil jeg anbefale at man bruger pengene på noget ordentligt træningslitteratur.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ethan> med mindre du køber den fordi du er fan af Arnold, eller fordi du er historisk interesseret i bodybuilding, så er det penge ud af vinduet. Du lærer ikke noget brugbart om træning ved at læse lige netop den bog. Er det træningsinfo man er interesseret i, så vil jeg anbefale at man bruger pengene på noget ordentligt træningslitteratur.

Thomas

Enig, TH, bogen er ikke relevant i dag.

men for mere end 15 år siden, da verden så helt helt anderledes ud mht. information, var det en (god) begynderbog for en mig der ikke vidste noget som helst om bodybuilding, men den viden der står i den, står skrevet mange gange og bedre her på MOL.

Ethan, lån den evt. på biblioteket for at se den.

:-) Henning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share