Le Mans 2008


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Så er alle ting i orden, med en usædvanlig hjælpsomhed fra organisationen AOC og en venlig dame i LeMans.

Så nu kan jeg roligt sætte mig i flyet fredag middag, sætte teltet op midt for løbsområdet om eftermiddagen, have billetter til tribunen med Dunlop-svinget klar til lørdag ved løbsstart, og så ellers bare nyde 48 timer i LeMans med masser af dejlige biler. hold da op jeg glæder mig!!

Desværre ser det ud til massiv regn søndag, men mon ikke det blæser væk inden da. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Desværre ser det ud til massiv regn søndag, men mon ikke det blæser væk inden da. :tongue:

Surt for tilskuerne. Men genialt for løbet. Regnvejsløb er næsten altid geniale.

Forresten er Tom formentlig den bedste ikke-formel 1 kører til at køre i regnvejr. Er ikke helt sikker på året, men mener det var i 2001. Da styrtregnede det næsten hele løbet. Tiderne bankede ned af. Men Tom bare piskede fra alle andre på banen, både medkører, søsterbiler og alle konkurrenter. I snit tog han 4-5 sekunder på alle andre i løbet pr. omgang i al den tid han sad i vognen.

Så et halvt løb i tørvejr og et halvt løb i styrtregn det ville være genialt.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Der lovet tørvejr til dagens 1. kvalifikation, mens der er spået regnvejr til morgendagens 2. kvalifikation.

Så noget tyder på, at vi får de hurtigste tider i dag og hele dagen i morgen vil gå med sætte vognene op til regnvejr, hvis dette skulle ske under løbet.

Link to comment
Share on other sites

Surt for tilskuerne. Men genialt for løbet. Regnvejsløb er næsten altid geniale.

Forresten er Tom formentlig den bedste ikke-formel 1 kører til at køre i regnvejr. Er ikke helt sikker på året, men mener det var i 2001. Da styrtregnede det næsten hele løbet. Tiderne bankede ned af. Men Tom bare piskede fra alle andre på banen, både medkører, søsterbiler og alle konkurrenter. I snit tog han 4-5 sekunder på alle andre i løbet pr. omgang i al den tid han sad i vognen.

Så et halvt løb i tørvejr og et halvt løb i styrtregn det ville være genialt.

jeg kan heller ikke huske året, men jeg tror nu ikke det er så langt tilbage. Uanset hvad så ja, så er han en helt eminent kører i regnvejr så set med danske øjne plus for konkurrencens skyld så kunne der være lækkert med nogle timers regn.

Jeg er desværre på arbejde når starten går :mad: , men min bror holder fødselsdag om søndagen og det er selvfølgelig tilrettelagt så hele familien ser slutningen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Sidste år styrtede det ned de sidste tre timer, så meget at pacecar blev sat ind, undtagen de sidste 10 minutter, hvorefter en del biler så spandt af banen. Så megen regn behøver der ikke komme, men hvis det bare siler ligeså langsomt, kan det godt blive et superløb - og gerne med Tom som nr 1 .

Link to comment
Share on other sites

Peugeot går amok her hvor halvdelen af kvalifikationen er kørt.

Bedste tid pt. er Peugeot nr. 8 med 3.18.513 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De to andre Peugeoter ligger på 3.20 og 3.21 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De tre Audier ligger tæt samme på ca. 3.26.

Det er jo vilde tider af Peugeot. :w00t::blink: Det var godt nok hvad man havde regnet sig frem til de kunne (se tidligere indlæg).......men for hulen da det er stærkt.

Link to comment
Share on other sites

under 3.20? de er jo ikke raske!

det ender jo med at det skal regne før audierne kan følge med!

man må jo forvente audi har sat deres biler op til race og ikke forsøger at underspille deres rolle.

- Der kan vist ikke være tvivl om pugs favoritrolle lige nu.

Link to comment
Share on other sites

Nu er der to Peugoeter på 3.18 !!

Det er helt, helt sikkert at Peugeot kører max kvlifikations setup (ligegyldigt hvad de så end siger) og at ligeså sikkert Audi kører med race setup. Men hullet er større end sidste år. Det ser pænt vildt ud.

Mit bud er, at Peugeot med en motorprogrammering som de ikke tør bruge under løbet. Det er den eneste forklaring på, at forskellen er så stor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser dem på Le Mans officielle side.

Summary of First Qualifying Session… Wednesday 11 June 2008 - 21h25

In brilliant sun and with well nigh perfect conditions we have just seen one of the most spectacular qualifying sessions for many years. It was always going to be a fierce Peugeot . Audi battle but so far tonight it has been a walk-over for the Peugeots! It is one thing to break the existing lap record but to break it by a staggering 7.8 seconds is a major step forward in every way. Things began to look particularly interesting when just before 20:30 hrs all three Peugeots were backed ominously into their pit garages and were fitted with fresh tyres and no doubt other 'qualifying' adjustments. Clearly something was up! It was, Sarrazin in the #8 Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDI FAP went out and put in an incredible lap stopping the clocks with a 3:18.513 secs . Then the #7 Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDI FAP driven by Minassian did a 3:20.451 secs and finally the #9 with Montagny driving did a 3:21.005 secs. This put all three cars five and half seconds inside last year's lap record.

This clearly leaves Audi with a problem and towards the end of the first session they began to chip away at the Peugeot times. Even so they still ended up 4.9 secs slower than the Peugeots despite going faster than they did last year.

It was an amazing performance from Peugeot.

In LM P2 things were less spectacular. The two Porsche Spyders spent the afternoon swapping times until about twenty minutes from the end of the session when the #32 Barazi Epsilon Zytek driven by Michael Vergers took provisional pole for this session. They were also 12th overall.

In LM GT1 much the same thing happened to the Corvettes who were both fastest all afternoon until the last moment when the #50 Saleen driven by Bouchut took over the class lead. This left the two Aston Martin DBR9 fourth and fifth with plenty of work to do this evening.

Surprisingly there was a similar pattern in LM GT2, the #96 Virgo Motorsport Ferrari 430 GT had been leading most of the evening only to be overtaken by no less than two of the Porsche GT3 RSR. #76 Matmut IMSA Porsche was quickest driven by Long. The Flying Lizard Porsche was second quickest.

But the session will be remembered for those astounding laps put in the Peugeots.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Live timing fra LeMans

+ Live stream fra Eurosport 2 på din Media Player

Så skulle den kvalifikation være til at følge med i! :devil:

Peugeot smadrer jo de stakkels Audi-racere. :crazy: Sarrazin, Lamy og Wurz bliver dem jeg sætter mine penge på. Håbet er naturligvis TomK, men fornuften siger Peugeot 8. :blush:

Genailt det der. Tak for det.

Nu begynder 2. del af 1. kvalifikation.

Temperaturen er selvfølgelig faldet og en del gummi kørt i banen. Dette plejer traditionelt at gøre at de hurtigste tider køres her i 2. del.

Det er jo lidt vildt at tænke på med de tider vi allerede har !!!!

Link to comment
Share on other sites

Forresten KK:

Vi har allerede vendt det, men lad os lige opsummerer.

Audi kører med garanti ren race setup inkl. kørestil som i race.

Peugeot kører med garanti ren kvalifikations setup inkl. kørestil som i kvalifikation.

Et par næsten helt sikre bud på forskellen.

1. Motorprogrammering: Dette er et gæt, men er sikker på den holder. Peugeoten er helt sikkert sat op til at yde maks (uden at ændre på turbo, indsugningsbegrænsning osv).......hvilket de ikke vil under løbet, da motoren belastes mere og endnu vigtigere, helt sikkert bruger mere brændstof. Begge dele ikke optimalt for løbet. Audi kører med motor som under løbet.

2. Brændsstofmængde: Peugeot vil ikke køre med mere end en smule i tanken. Audi vil svinge mellem alle typer tankindhold for at topindstille vognen til løbsforhold. Peugoet vil sætte nogen meget hurtige tider med kun lidt brændstof i tanken.

3. Setup af vinger og undervogn: Igen, Peugeot vil sætte det til maks lave omgangstider. Audi vil sætte det til løbet. Peugeots opsætning vil være meget slidende på dæk......godt for kvalifikationstider, skidt hvis dæk skal holde mere end 3-4 omgange.

4. Kørerstil: Audi vil køre som i løbet. Dvs. kun gående så meget på curbs og andet aggresiv kørsel som man forventer vognen vil holde til over 24 timer. Peugeot vil køre ale formel 1, hvor hvert hørne tages for maks speed. Peugeoterne ville ikke kunne holde til denne kørestil over 24 timer......men til kvalifikation kan sekunder skæres af tiden.

Tilsammen giver dette en betydelig forskel mellem Peugeot og Audi til kvalifikation........en forskel som formentlig er betydeligt mindre eller helt væk under selve løbet.

Link to comment
Share on other sites

Tom Kristensen: "The Pole position will be for Peugeot" Wednesday 11 June 2008 - 23h53

We cannot do a better lap time than Peugeot. That is the reason why we focus mostly on the preparation of the race. We haven't used the best tyres and haven't got yet the best settings. We are sure that we can improve our time tomorrow even if Peugeot will probably be in pole position.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Ja, pænt vildt.

Hmmmm, 2. del er allerede ovre grundet oliespild i begyndelsen af sessionen og nu dette uheld.

Ja, det er skide irriterende. De måtte vist ikke kører til længere end til 24:00. Og så det, at der næsten kun var pitdækning de sidste 15-30 minutter fordi at kamerafolkene var begyndt at gå hjem :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

1. del af 2. kvalifikation gik stille og roligt. Vejret var fint. De fleste biler kørte lidt langsommere end i går.

En af de få vogne som forbedrede tiden var Toms Audi. Med McNish ved rattet kom Audien nu ned på 3.23.

Spændende at se om folk tager en slapper i 2. del, eller de med kolde temperaturer (højere effekt) og masser af gummi i asfalten tager den flat out. Såvel Peugeot, Audi som Aston Martin har rygter om, at de vil gå efter en hurtigere kvalifikation end i går. Audi og Aston Martin fordi - efter forlydender - de mener de har race setup 100 % på plads nu og nu (måske) vil se, hvor hurtig en tid de kan sætte........Peugeot selvfølgelig for at sætte endnu en vanvittig lap record.

Der er allerede forlydender om, at bilerne (stort set dem alle sammen) har været så hurtige i år, at man for sikkerhedens skyld måske vil lave nogen begræsninger næste år. I så fald vil Peugeots allerede fantomtid sikkert stå i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Der er allerede forlydender om, at bilerne (stort set dem alle sammen) har været så hurtige i år, at man for sikkerhedens skyld måske vil lave nogen begræsninger næste år. I så fald vil Peugeots allerede fantomtid sikkert stå i mange år.

Der er også mange kører som har proklameret til le mans lederne at det ikke må gå stærkere end nu. Audi kommer jo/sandsynligvis med en ny bil til næste år som er hurtigere og mere økonomisk og så er det klart at der skal ske forbedringer.

Hvis jeg ikke husker helt forkert er de 5 steder på banen over 300km/t og så skal der ikke mange ujævnheder i vejene til før det bliver virkelig ubehageligt at kører der. De kører jo en stor del på "normal" offentlig vej som ikke er super asfalt og når der køres over 24t bliver kørerne naturligvis trække samt alle de stumper der kan ligge på vejene. Når man blander det med de ufattelig høje hastigheder samt andre langsomkørende biler så bliver det en farlig cocktail!

Link to comment
Share on other sites

Der skete ikke så meget med tiderne i den sidste kvalifikation.

,

Mest interessant var det, at Lola-Aston Martin nr. 10 som før Le Mans var spået til at være meget hurtig, men som hidtil har skuffet en del, blev klart hurtigste bezindrevne vogn på banen. Den kom helt ned på 3.25. Dermed slog den Audi nr. 3 (Biela osv).

Som "sædvanlig" var Toms Audi den hurtigste Audi......sådan som det altid har været med Toms Audier.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Warm-up

Nu skal man ikke ligge for meget i en warm-up, da alskens ting kan gøre at man kører det tempo man gør.

Men omvendt fortæller warm-up da sin historie.

Hvad siger den?

At det ser ud til at Peugeot i år måske er hurtigere end Audi. Men også at alle havde ret, når de sagde at Peugeot under kvalifikationen havde kvalifikations setup mens Audi kun kørte i race setup. For Audi matchede sine kvalifikationstider i warm-uppen mens Peugeot faldt 2-4 sek.

Hurtigste vogn Peugeot nr. 9 med 3.20. Herefter de to andre Peugeoter på 3.22. Herefter Toms Audi på 3.23 efterfulgt at de to andre Audier på 3.25.

Vi skal hele 8 sek yderligere ned for at finde de næste og dermed også benzindrevne vogne. Lola Aston Martin (som jeg glæder mig til at følge) var dog kun næsthurtigst, da en Dome Judd lige var lidt hurtigere.

I LMP2 var Team Essex hurtigst (3.38) og over all 12. hurtigste, hvilket må siges at være imponerende flot i et LMP1-felt der i mange, mange år ikke er set med en sådan speed og antal. Den anden Porsche Spyder var lige efter med 0,5 sek og tredje LMP2 var Brazil Epsilon (Zytek vogn) som har kørt stærkt under kvalifikationen men nu er 2 sek efter Essex.

I GT1 får vi det årlige vilde battle mellem Aston Martin og Corvette da de ligger side om side og Jan i den hurtigste Corvette. Saleen er hele 7 sek efter og det tyder på et problem, da de i løbet (med mindre problemet er så stort at det påvirker løbet) næppe vil være så langt fra Aston og Corvette.

Og venner, så er det nu. Om få timer starter Le Mans 2008. I alle klasser har vi potentielle vindere og i alle klasser tyder alt på sindsygt tætte herredyste mellem topbilerne (LMP1 Audi-Peugeot, LMP2 Essex-den anden Porsche, GT1 Corvette-Aston-Saleen, GT2 Porsche-Ferrari).

Hvis vi bare er lidt heldige, så bliver det det mest spændende Le Mans i mange, mange år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share