Le Mans 2008


jarvig13
 Share

Recommended Posts

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Resumé of a wet night at Le Mans Sunday 15 June 2008 - 07h05

Over the years the night time at Le Mans has not always brought us much drama. But this year it did! It was the Peugeot.v.Audi battle that has been raging all the way from the green flag that really got interesting. It has been a fascinating battle of wits between the very rapid but thirsty Peugeots and the slower Audis who need to pit less often. 2008-06-15_CR_3454_gb_1.jpg

Photo : Arnaud Cornilleau - ACO/Nikon

Not only was it dark but it began to rain heavily and these are the sort of conditions that Tom Kristensen revels in. As soon as it began to rain, at around 04:30 hrs the Audis immediately began to make their move. Afterwards Jacques Villeneuve also mentioned that the Peugeots are a handful in the wet. The rain meant that the Audis apparent lack of overall speed was no longer relevant and their attack began. On the 234th lap he took the lead from Villeneuve's #7 Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDI FAP while it was in the pits refueling. The #2 Audi, thanks to a faster pitstop (because only the tyres were changed) came out first. But The Peugeot then spent longer in the pits carrying out a tyre and driver change. It was wonderful stuff. But when Kristensen took the lead he began to put in some spectacularly fast laps and extended his lead. It wasn't until Gené got behind the wheel of the #7 Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDI FAP that the gap began to close. Allan McNish was not quite as quick as Kristensen initially and the Audi lead shrank rapidly. But by 07:00 hrs it had settled down to around 46 secs.

There were still Peugeots running 2nd and 3rd but Audi had now shown what they could do.

In LM P2 the Porsche Spyders initially carried on in their unruffled way with the #34 Van Merksteijn Motorsport, car running 8th overall. But then the #31 Team Essex car developed a misfire and slipped back down the leader board to be replaced by #35 Saulnier Racing, Pescarolo Judd.

In LM GT1 the Aston Martin #009 still leads by a lap and a half from the #63 Corvette Racing, Corvette C6.R. The #64 Corvette Racing, Corvette C6.R is third. The second works Aston Martin is now running 5th after a long stop for an alternator change. So the Aston.v.Corvette battle is still going strong.

In LM GT2 the Porsche challenge evaporated earlier in the day when the two leading cars, #76 Imsa Performance Matmut, Porsche 911 GT3 RSR and the similar #80 Flying Lizard Motorsports, Porsche 911 GT3 RSR came together while leading the class. The #76car retired but the #80 Flying Lizard Motorsports, Porsche 911 GT3 RSR was still in the race but running 36 laps behind the leader. So LMGT2 suddenly became a Ferrari 1/2/3/4/5. Not quite what anybody expected but very impressive none the less. The 82 Ferrari lead by two laps from #96 Ferrari in 2nd and #97 Ferrari in 3rd. 41 cars remained at 07:00.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jeg krydser fingre for Peugeot'en, go Villeneuve! :4thumbup:

For en time siden så det farligt ud med Peugeot.

Men det var vist bare Capello som havde intermidiate dæk på, da det var bedre med slicks.

Nu tror jeg ikke på Peugeot kan hente Audien med mindre de enten laver en kørefejl eller der sker noget uforudset med vognen.

Link to comment
Share on other sites

Uha, det var svært.

Fik ikke set, hvilke dæk Tom fik sat på her når det regner.

Men det er uhyggeligt svært.

Hvis man sætter regnvejrsdæk på og halvdelen af banen ikke bliver våd, så brænder ens regnvejrsdæk sammen lynhurtigt.

Hvis man sætter intermidiate på og det regner på hele banen så bliver man lynhurtigt overhalet nemt.

Uha.

Link to comment
Share on other sites

SÅ stort SÅ smukt! FOR TOM!!!! :wub:

qft

og nu må tv2 sgu snart få vendt det underskud til overskud igen. var der overhovedet nogen interviews fra pitten af? de havde vel heller ikke selv kamera med?

- jeg synes dækningen var dårlig, men sejren for tom var sgu for fed!

Link to comment
Share on other sites

qft

og nu må tv2 sgu snart få vendt det underskud til overskud igen. var der overhovedet nogen interviews fra pitten af? de havde vel heller ikke selv kamera med?

- jeg synes dækningen var dårlig, men sejren for tom var sgu for fed!

Ja det undrede jeg mig faktisk også over, jeg så IKKE et eneste interview, og havde da i det mindste regnet med at få nogle ord fra Tom! PLAT!

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

Mon ikke det er fordi TV2 har mange andre ting at se til i år, EM, Tour og OL, og derfor har måtte nedprioritere Le Mans.

For ganske rigtigt, så var det en tynd kop te. Ingen mand i pitlane, ingen interviews, ingen optaktsprogram, kun to hold kommentatoter, ingen besøg i kommentatorboksen.

Mon ikke det bliver bedre næste år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sige, det bare var fedt at sidde på Panorama tribunen i Dunlop-kurven (svingene), og se dramaet fra 1. række. Det gør jeg gerne igen næste år.

Og så en ekstra fjer i hatten ved at Tom vandt, det havde jeg ikke regnet med!

Lyden for fanden da, den var bare i orden. Benzin motorene larmede vildt , især Corvetterne, mens Turbo-diesel bilerne kunne man næsten ikke høre, de spandt som symaskiner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sige, det bare var fedt at sidde på Panorama tribunen i Dunlop-kurven (svingene), og se dramaet fra 1. række. Det gør jeg gerne igen næste år.

Og så en ekstra fjer i hatten ved at Tom vandt, det havde jeg ikke regnet med!

Lyden for fanden da, den var bare i orden. Benzin motorene larmede vildt , især Corvetterne, mens Turbo-diesel bilerne kunne man næsten ikke høre, de spandt som symaskiner.

Lyder som en fed tur. Vi sad ved hovedtribunen sidste år og jeg er enig med dig i at lyden fra motorne fuldstændig slår benene væk under en. Det er den vildeste oplevelse af se og høre bilerne så tæt på som man kan på Le Mans - uovertruffent. Og adgangen til pitlanen dagen før race er også helt unik og en fantastisk oplevelse.

Dunlop er et super sted at sidde og i øvrigt den smukkeste del af banen, set fra publikumssiden efter min mening. Nåede I til Arnage eller Mulsanne ?

Link to comment
Share on other sites

Dunlop er et super sted at sidde og i øvrigt den smukkeste del af banen, set fra publikumssiden efter min mening. Nåede I til Arnage eller Mulsanne ?

Nej desværre så vi ikke Arnage eller Mulsanne, vi var for optaget af selve løbet, og det liv der var lige omkring Dunlop og Village. Der var også en ret fed rockkoncert lige bag ved vores tribune, så der var lyd fra både den ene og den anden side. Motorene vandt over rocken :laugh:

Men næste år skal jeg hele vejen rundt langs banen, hvis det kan lade sig gøre!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Marc Genes uheld i Peugeot 908 #7 er dog nærmest umulig at vurdere ud fra billedmaterialet. Der hvor han kommer til syne i billedet er han allerede ude af kontrol. Om han rammer kantstenen, muren, får et hjul ud på græsset eller der er noget helt fjerde der udløser det, er ikke til at se. Men skræmmende er det, og heldigt at han slap så billigt. :blush:

Edit: Det er også oppe på YouTube:

Jeg vil vurdere, at Genes ulykke er det alvorligste (= størst mulighed for dødelig udgang) ulykke på Le Mans i 11 år. Le Mans er blevet pænt sikkert, og der har de seneste 20 år ikke været mange virkeligt voldelig uheld. Men for 11 år siden døde Sebastian Enjolras i Le Mans. Der findes meget lidt billedmateriale fra ulykken, og det forlyder, at det skyldes, at hans familie brugte ret mange penge på at opkøbe alt billedmateriale fra ulykken, da det var utroligt voldeligt. Jeg vil vurdere, at Enjolras ulykke er blandt de 2 voldeligste ulykker i motorsport de seneste 50 år. Kun Gordon Smileys ulykke på Indianapolis 500 i 1982 er ligeså voldelig.

Genes ulykke er slet ikke samme kaliber som de to, men dog stadig det farligste i 11 år.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vurdere, at Genes ulykke er det alvorligste (= størst mulighed for dødelig udgang) ulykke på Le Mans i 11 år. Le Mans er blevet pænt sikkert, og der har de seneste 20 år ikke været mange virkeligt voldelig uheld. Men for 11 år siden døde Sebastian Enjolras i Le Mans. Der findes meget lidt billedmateriale fra ulykken, og det forlyder, at det skyldes, at hans familie brugte ret mange penge på at opkøbe alt billedmateriale fra ulykken, da det var utroligt voldeligt. Jeg vil vurdere, at Enjolras ulykke er blandt de 2 voldeligste ulykker i motorsport de seneste 50 år. Kun Gordon Smileys ulykke på Indianapolis 500 i 1982 er ligeså voldelig.

Genes ulykke er slet ikke samme kaliber som de to, men dog stadig det farligste i 11 år.

Jeg er da enig med dig i, at det var en meget alvorlig ulykke, og fordi du siger inden for de sidste 50 år mener du jo nok, at det alvorligste af alle har været LeMans 1955 med 86 døde

http://www.youtube.com/watch?v=fMDMJYcikt4

http://www.youtube.com/watch?v=IuKP-rNyiOQ...feature=related

Men 1999 var da lige så slemt som Genes. Mercedes som begyndte at flyve!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er da enig med dig i, at det var en meget alvorlig ulykke, og fordi du siger inden for de sidste 50 år mener du jo nok, at det alvorligste af alle har været LeMans 1955 med 86 døde

http://www.youtube.com/watch?v=fMDMJYcikt4

http://www.youtube.com/watch?v=IuKP-rNyiOQ...feature=related

Men 1999 var da lige så slemt som Genes. Mercedes som begyndte at flyve!

1955 er naturligvis vild fordi en bil pløjer sig igennem en menneskemængde. Derfor er den udenfor kategori og er den alvorligste motorsportsulykke ever. Men med "voldelig" mener jeg hvor heftigt racerkøren dør i ulykken.

F.eks. skete der følgende lige efter crashet med Enjolras. En køre (kan ikke huske hans navn) modtager en radiomeddelse fra hans race-manager som fortæller at Enjolras er kørt galt, men at han bare skal fortsætte da han er okay. Køren svarer så "Og hvilke dele af de kropsdele jeg netop kører igennem er dem som er okay?". Enjolras blev revet i stumper og stykker ved crashet. Med Smiley havde hegnet været høvl/fil på toppen af hans hoved så halvdelen af hovedet var slebet af og var spredt som mos (kranie/hjernemasse) udover kørebanen + hans ene hånd blev fundet i hegnet + hans ene arm blev fundet på kørebanen + at der et et kæmpe stykke af hans torso simpelthen manglede.

I begge ulykke blev bilerne smadret til atomer.

Mercedesen som flyver er ikke specielt farligt. En MASSE fart (/energi) forsvinder i "rullen rundt i luften" og rammer ikke jorden specielt hårdt (nærmest ligegyldigt hvoran den lander). Det er simpelthen meget usandsynligt at nogen køre ville komme alvorligt til skade i et sådent uheld. Spetakulært, ja. Semi farligt, ja. Meget farligt, nej.

Warning: Meget voldeligt.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Det er forresten to helt forskellige historier der er til de to ulykker.

Goron Smiley er ret ny i Champ car racing. Hans køreteknik var ikke designet til Champcar og han brugte bevidst overstyring i kørsel fra kørsel i andre klasser han tidligere havde kørt i. Flere erfarne Champcarkører advarede ham om, at denne kørestil var alt for farlig i Champcar. Og specielt på Indianapolis advarede de ham om, at hans kørestil var en ulykke der bare ventede på ske. Da han går ind i et sving på en kvalifiring lab overstyrer hans bil en smule. Det er han vant til og styrer kontra. Men pludselig får hans fordæk rigtig meget grib og grundet korrektionen fra overstyringen peger bilen nu (nær topfart) næsten vinkelret på barrieren. Champcar-bilerne er slet ikke designet så voldsomt et impact i 1982 og biler bliver pulveriseret ved impact.

Sebastian Enjolras er anderledes. Han er ung køre som er på vej frem. Han kører i 1997 for Welter Racing. Welter Racings racere er single piece body biler. I såvel 95 som 96 har de i Le Mans været med i alvorlige ulykker og vist at single piece body ikke yder meget beskyttelse for køren. Bedre bliver det ikke af, at bilerne er lynhurtige og typisk ligger i spidsen af løbet.....indtil de ikke kan holde mere og udgår. På testdagen er Enjolras netop på vej ud af Arnage corner og er på tophastighed da et stykke af vingen ryger af. Bilen kører af banen og har lige akkurat så meget luft under sig at den smutter over barrieren. Nær topfart støder den sammen med et træ. Bilen bliver endnu mere end ved Smileys ulykke pulveriseret (og endog eksploderer endnu mere) og bilkonstruktionen giver ikke Enjolras en kinamands chance for at overleve og spredt i mange, mange dele spredes Enjolra udover ulykkestedet.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Af andre uhyggelige dødsulykker må medtages

- Mest smertelige død: F1, Lorenzo Bandini i 1967

- Mest tragiske død: F1, Roger Williamsen i 1973

- Mest groteske absurd uheldige (med grum dødelig udgang) død: F1, Tom Pryce i 1977 (og endnu mere bizart ved denne uykke var at den faktisk skyldtes "erfaringer" og dermed foranstaltninger på baggrund af ovenstående ulykke med Williamsen 4 år før)

- Mest makabre død: F1, Helmuth Koinieg i 1974

- Mest hjerteskærende kamp for livet som ikke lykkedes: Champcar, Swede Savage i 1973

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share