Verdens hurtigste bliver hurtigere og hurtigere


pjevs
 Share

Recommended Posts

GENIAL artikkel i Jyllandsposten:

http://jp.dk/sport/andensport/atletik/article1358125.ece

Jeg er særlig vild med denne del:

"som sådan er det lige meget, hvor høj man er i sprint og spring for den sags skyld. En lav person kan hoppe ligeså højt som en person, der er højere, og den tese gælder også for sprinternes løb. Det er helt tilfældigt, at det nu er en mand på næsten to meter, der er den hurtigste, forklarer sportsfysiologen."

Det er ellers længe siden at højdespringere på under 150 cm. har gjort sig gældende på topplan.... men det er måske fordi de heller vil spille basket?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Men han er endnu mere geni:

Men det bliver værre endnu for de gamle sprintere. For der er som sådan ingen begrænsning på, hvor hurtigt menneskekroppen kan presse tiden yderligere ned. Det fortæller Kurt Jensen, sportsfysiolog hos Team Danmark.

Jeg glæder mig til at rekorden kommer ned på 0,01 sekund = en gennemsnitshastighed på 36.000 km/t, og tophastigheden må være pænt meget højere, da der jo skal acceleres op fra hastighed 0.

Genial mand.

Mon han har trukket sin kandidattitel i en enarmet tyveknægt?

Link to comment
Share on other sites

Gu ved forresten om Kurt Jensen har taget hensyn til relativitetsteoretiske problemer der kommer på banen, når hans fremtidige løber kommer ned på omkring tider der er tæt på lysets hastighed. Det lyder ikke sådan, for han mener ikke der er nogen begrænsninger for det, så mon ikke vi snart ser løbere der løber hurtigere end lysets hastighed.

Link to comment
Share on other sites

Tror det bliver rigtig spændende til OL.

Tror helt sikkert vi får en ny verdensrekord i både 100m og 200m.

Det bliver ikke nødvendigvis Bolt, som får den da jeg tror han har løbet sit bedste løb pt. Men det er alligevel vanvittigt at en så høj mand kan løbe den så stærkt. Jeg læste et sted at han havde løbet rekordtiden på under 45 skridt! Så er der altså knald på. :crazy:

Derimod tror jeg at Tyson Gay har chancen for at slå den nyværende verdensrekord, da han er godt undervejs i sine forberedelser til OL og samtidig løb 9.85 og kom ind lige efter Bolts. Han er altså ikke toppet endnu rent formmæssigt, hvorimod man kunne frygte det var tilfældet for Bolts. Ellers kommer han til at løbe en fantomtid til OL. 9,69 ville være sindssygt!

Så er spørgsmålet bare hvor mange af dem, der ryger i dopingtesten...

Link to comment
Share on other sites

Højdespringeren Stefan Holm er det eneste eksempel jeg lige kan komme i tanke om, men han er trods alt 180cm..

Men det er da set før at en person på 175 cm kan dunke i en Basketball-kurv, eller er det mig, der tager helt fejl?

Der er masser på 175, der kan dunke. Og også folk, der er lavere. Se bla. den genetiske freak Spud Webb (5,7) - omkring 170 cm. Her vinder han NBA's slam dunk contest.

http://www.youtube.com/watch?v=CitnrHyoONU

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

En lav person kan hoppe ligeså højt som en person, der er højere

Det holder ikke! Tyngdepunktet ligger højere jo højere du er, så forskellen på hvor meget der skal arbejdes bliver for markant til sidst. I højdespring er det helt klart en fordel at være høj, tynd og selvf. eksplosiv. Afvigelser vil kræve ekceptionelle evner på et andet område og det bliver svært på eliteplan!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Sjældent jeg skriver her på MOL, men here goes:

Det undrer mig at ellers begavede personer på MOL læser artiklens ordlyd SÅ bogstaveligt, som I her gør. Self. ved Kurt Jensen godt at der en begrænsning for menneskets kapacitet, således at man self ikke kan løbe 36.000 km/t (her skal jeg måske selv passe på med at læse for bogstaveligt...) - han mener jo bare at man ikke kan opstille en formel for hvor hurtigt et mennesker i teorien kan løbe. Dertil er der alt, alt for mange faktorer - både målbare (fx. vind, temperatur, muskelstyrke (som der vel ikke er nogen øvre grænse for heller...?)) og ikke målbare (fx. psyke i konkurrence situationen, optimal træning er ekstrem individuelt mv).

Mht. til mere eller mindre latterliggørende kommentarer vedr Kurt Jensen, stiller jeg mig uforstående - han svarer jo blot, som alle ville have gjort, med eller uden samme uddannelsesmæssige baggrund som ham selv.

Jacob.

Link to comment
Share on other sites

Det er utroligt så kloge folk er herinde. :laugh:

Usain Bolt er et enestående talent. Vinden i verdensrekord løbet var ikke maksimal, men 1,7, hvilket er 0,3 sekundmeter under det tilladte. Banen i New York er hurtig, men den var samtidig drivvåd efter et større skybrud under stævnet, hvilket igen ikke er optimale betingelser. Derudover led reaktionstiderne i løbet under at løberne havde været igennem en tyvstart.

Usain Bolt har kapacitet til at løbe et pænt stykke under 9,70 sekunder (dermed ikke sagt at han gør det lige foreløbig)

Han har også potentiale til at løbe under 19,30 på 200 meter, og i morgen skal han løbe 200 meter i Ostrava. Det kan blive et utroligt løb, hvor han VIRKELIGT kan løbe stærkt.

kahlua-kalv: Høje og lave mennesker kan i princippet hoppe lige højt. Det er SÅDAN det skal forståes. Men en person på 2,15, som hopper 75 centimeter over jorden rækker højere end en person, som er 1,75 og hopper 75 centimeter over jorden, det har du ret i! Det han skriver er, at der ikke er noget entydigt svar på hvordan man skal se ud som sprinter/springer eller andet. Men jump and reach (hop over egen rækkehøjde) kan en person på 1,66 springe lige så højt som en person på 2,00, for man måler højden ud fra udøveren højde og altså bliver det relativ højde, men vi er enige om at det er "lettere" at springe 2,30 i højdespring hvis man er 2,00, end hvis man er 1,66.

I Danmark har vi Janick Klausen, som i søndags sprang 2,11. Han er 15 år gammel og 1,68 høj!

Eks:

Da Jessie Owens satte verdensrekord på 100 meter (1936) fik man øjnene op for at det godt kunne betale sig at være en lille smule muskuløs som sprinter. Det blev der senere forsket i, og det viste sig at være sandt.

Ben Johnson var vel ekstremet, og sådan ser sprintere sjældent ud i dag.

Maurice Greene blev den næste type: Lav, stærk, ikke overdrevent muskuløs og ikke særligt høj (176 cm og 73 kg)

Så lignede sprinterne mere eller mindre Maurice Greene i de næste ti år, og gør det til dels stadig

Asafa Powell og Usain Bolt er hhv. 190 og 196 cm høje og dermed en helt ny type sprinter. Tidligere var man af den opfattelse af 100 meter løbere ikke kunne nå at komme op i fart hurtigt nok, når de var så høje. Men den opfattelse må man nu lave om på, eftersom verdensrekorden er blevet forbedret med tilsammen 7/100 sekund af disse løbere.

Som jeg læser artiklen, står der blot at der ikke er noget entydigt svar på, hvordan man skal se ud, og ej heller på HVOR hurtigt man kan løbe. Prøv at spørge folk omkring år 1900 om de troede på at man en dag ville løbe 9,72 på 100 meter.

Maurice Greene har i 1999, fordelt over fem forskellige løb, løbet så hurtige 10 meter segmenter at det svarede til, at hvis ALLE disse var lavet i samme løb, havde han løbet 9,44! Læg en reaktionstid til på 0,1 sekund og du har 9,54! "Mit perfekte løb ville være 9,54" sagde han efter han hørte det. "Men jeg ville være fint tilfreds med 9,60"

Edited by ShotPut2012
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med ShotPut. Utroligt "kloge" kommentarer fra folk herinde.

hvordan står det egentlig til med Asafa Powell? Så meget lovende ud for ham sidste år, snart at komme under 9,70. Han er min personlige favorit. Dog er han mege tustabil

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Sjældent jeg skriver her på MOL, men here goes:

Det undrer mig at ellers begavede personer på MOL læser artiklens ordlyd SÅ bogstaveligt, som I her gør. Self. ved Kurt Jensen godt at der en begrænsning for menneskets kapacitet, således at man self ikke kan løbe 36.000 km/t (her skal jeg måske selv passe på med at læse for bogstaveligt...) - han mener jo bare at man ikke kan opstille en formel for hvor hurtigt et mennesker i teorien kan løbe. Dertil er der alt, alt for mange faktorer - både målbare (fx. vind, temperatur, muskelstyrke (som der vel ikke er nogen øvre grænse for heller...?)) og ikke målbare (fx. psyke i konkurrence situationen, optimal træning er ekstrem individuelt mv).

Mht. til mere eller mindre latterliggørende kommentarer vedr Kurt Jensen, stiller jeg mig uforstående - han svarer jo blot, som alle ville have gjort, med eller uden samme uddannelsesmæssige baggrund som ham selv.

Jacob.

Hvorfor siger han så ikke bare dette (som jo ikke er svært at gætte, han i virkeligheden mener), i stedet for at mumle ting af sig, som enten

- er super-hyper-giga trivielle ("Det er blot et spørgsmål om tid, før Usain Bolts verdensrekord i 100 meter løb fra weekenden bliver slået, mener dansk sportsfysiolog") eller

- decideret nonsens og usande udsagn ("For der er som sådan ingen begrænsning på, hvor hurtigt menneskekroppen kan presse tiden yderligere ned")

Det ville være noget nemmere hvis eksperten rent faktisk sagde tingene så de var korrekte og spot on.

Link to comment
Share on other sites

Skal lige siges, at jeg ikke kender manden og derfor intet har mod ham. Og egentlig er jeg heller ikke ude på at fluekneppe noget i dybden.

Men det er da underligt, at en ekspert udtaler sig dumt om noget han er ekspert på.......og at vi (i hvert fald jeg) morer os pænt meget over dette.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jarvig ---> Det han mener, når han siger at "For der er som sådan ingen begrænsning på, hvor hurtigt menneskekroppen kan presse tiden yderligere ned", er jo self at man ikke har beviser (rent fysiologisk) for hvor grænsen går. Dette burde være klart for enhver.

Kunne hans svar som er "super-hyper-giga" trivielle, tænkes at være på baggrund af de stillede spørgsmål ? Det må antages at være mest fornuftigt at svare på tingene, som de forholder sig og ikke komme med en "ekspert"-udredning for enhver pris. Du ser jo heller ikke en matematikproffesor give en længere forklaring til hvorfor 2+2 = 4...

Jacob.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig ---> Det han mener, når han siger at "For der er som sådan ingen begrænsning på, hvor hurtigt menneskekroppen kan presse tiden yderligere ned", er jo self at man ikke har beviser (rent fysiologisk) for hvor grænsen går. Dette burde være klart for enhver.

Kunne hans svar som er "super-hyper-giga" trivielle, tænkes at være på baggrund af de stillede spørgsmål ? Det må antages at være mest fornuftigt at svare på tingene, som de forholder sig og ikke komme med en "ekspert"-udredning for enhver pris. Du ser jo heller ikke en matematikproffesor give en længere forklaring til hvorfor 2+2 = 4...

Jacob.

Men artiklen er jo nærmest indholdsløs. Som sagt enten trivielt (det ved alle) eller nonsens (underlig forkert måde at beskrive noget på).

Det synes jeg er ringe.

Link to comment
Share on other sites

kahlua-kalv: Høje og lave mennesker kan i princippet hoppe lige højt. Det er SÅDAN det skal forståes. Men en person på 2,15, som hopper 75 centimeter over jorden rækker højere end en person, som er 1,75 og hopper 75 centimeter over jorden, det har du ret i! Det han skriver er, at der ikke er noget entydigt svar på hvordan man skal se ud som sprinter/springer eller andet. Men jump and reach (hop over egen rækkehøjde) kan en person på 1,66 springe lige så højt som en person på 2,00, for man måler højden ud fra udøveren højde og altså bliver det relativ højde, men vi er enige om at det er "lettere" at springe 2,30 i højdespring hvis man er 2,00, end hvis man er 1,66.

I Danmark har vi Janick Klausen, som i søndags sprang 2,11. Han er 15 år gammel og 1,68 høj!

Imponerende :devil: Jeg kan ikke huske hvad VR er når højdeforskellen indregnes. Mener at huske der er en under 1.70 som har sprunget 2.33, men er ikke sikker. Jeg formulerede mig nok lidt uklart tidligere, så tror vi er enige!

Potentialet for løft af tyngdepunktet (TP) er nok det samme, med en lille fordel til personer med lav kropsvægt, men da TP udgangspunktet er meget forskelligt, bliver resultatet i højdespring forskelligt! Hvis vi tager en 2m+ mand skal jannick vel løfte TP 20cm højere for at passere overlæggeren i samme højde. Det bliver nok for stor en mundfuld, men spændene at følge en potentiel ny 'Tørring'

Link to comment
Share on other sites

I Danmark har vi Janick Klausen, som i søndags sprang 2,11. Han er 15 år gammel og 1,68 høj!

Inden jeg sidder og bliver vildt imponeret af denne dreng (sevlom det nok er for sent :w00t: ).. Jeg går ud fra at dette er en enestående præsation i dansk sammenhæng. Hvordan ligger han internationalt?

I øvrigt en interessant analyse af 100-meteren. En teoretisk hurtigste tid på omkring 9,54 sekunder, ja lad os bare runde ned til 9,50. Fuck, det er altså hurtigt! Og så har vi ikke taget højde for kommende nano- og genteknologi. Det kan jo godt være, at rekorden i 2108 hedder 9,00 rent?

Mht. Kurt Jensen, så har jeg set ham på tv et par gange. Han er en ganske tør og saglig mand. Kan bl.a. huske, at han udtalte, at der var ved at gå for meget "strand" i den med de meget muskuløse overkroppe, som 100-meter løberne typisk render rundt med, da han blev spurgt om hvilke muskelgrupper man bruger under sprint :laugh: Jeg tror nu mest på, at der er tale om citater benyttet uden for sammenhæng. Morten Z har jo været udsat for noget lignende.

Link to comment
Share on other sites

Inden jeg sidder og bliver vildt imponeret af denne dreng (sevlom det nok er for sent :w00t: ).. Jeg går ud fra at dette er en enestående præsation i dansk sammenhæng. Hvordan ligger han internationalt?

I øvrigt en interessant analyse af 100-meteren. En teoretisk hurtigste tid på omkring 9,54 sekunder, ja lad os bare runde ned til 9,50. Fuck, det er altså hurtigt! Og så har vi ikke taget højde for kommende nano- og genteknologi. Det kan jo godt være, at rekorden i 2108 hedder 9,00 rent?

Mht. Kurt Jensen, så har jeg set ham på tv et par gange. Han er en ganske tør og saglig mand. Kan bl.a. huske, at han udtalte, at der var ved at gå for meget "strand" i den med de meget muskuløse overkroppe, som 100-meter løberne typisk render rundt med, da han blev spurgt om hvilke muskelgrupper man bruger under sprint :laugh: Jeg tror nu mest på, at der er tale om citater benyttet uden for sammenhæng. Morten Z har jo været udsat for noget lignende.

Jannick har slået Patrick Sjøbergs 28år gamle nordiske 15års rekord med 4cm, og ligger nr 2 på verdensranglisten i sin aldersklasse, så resultatet er absolut gangbart internationalt.

Det er vildt, hvis han kun er 168cm høj, så han allerede hopper 43cm højere end sig selv. Forhåbentligt er han ikke færdig med at vokse.

Link to comment
Share on other sites

Jannick har slået Patrick Sjøbergs 28år gamle nordiske 15års rekord med 4cm, og ligger nr 2 på verdensranglisten i sin aldersklasse, så resultatet er absolut gangbart internationalt.

Det er vildt, hvis han kun er 168cm høj, så han allerede hopper 43cm højere end sig selv. Forhåbentligt er han ikke færdig med at vokse.

Ja, man må håbe, at han kan nå omkring de 180cm. Han bliver spændende at følge :smile:

Link to comment
Share on other sites

Verdensrekorden i spring over egen hovedhøjde indehaves af Stefan Holm fra Sverige.

Han er 180 cm høj og har sprunget 2,40... Regne regne regne... 60 cm over egen hovedhøjde.

Janick Klausen er, som tidligere nævnt i tråden, nummer to i verden i sin aldersgruppe, og håber i år (hvis ALT klapper) at springe 2,19! Det er der så vidt jeg kan huske kun TO danskere, der har gjort før ham. (Please correct me if I am wrong!)

Asafa Powell er lidt småskadet i øjeblikket, men skal helt sikkert nok være klar til OL.

Jamaica kan stille et 4x100 meter, som opstillet mod amerikanernes VR ser sådan her ud:

Mike Marsh - 9,93

Michael Frater - 10,03

Leroy Burrell - 9,85

Asafa Powell - 9,74

Dennis Mitchell - 9,91

Nesta Carter - 10,08

Carl Lewis - 9,86

Usain Bolt - 9,72

39,55 til USA fra blok

39,57 til Jamaica fra blok

Altså er Jamaica-løbernes personlige rekorder 0,02 sekund fra USA verdensrekordløbere. Dog skal det nævnes at amerikanernes skifter - for en gangs skyld sad rigtigt godt, men det bliver stadig spændend at se til OL! Verdensrekorden er 37,40.

Usain Bolt sæsondebuterede på 200 meter i går i tiden 19,83 - en rigtig pæn sæsonstart.

Dayron Robles fra Cuba forbedrede verdensrekorden på 110 meter hæk i går i tiden

Link to comment
Share on other sites

Verdensrekorden i spring over egen hovedhøjde indehaves af Stefan Holm fra Sverige.

Han er 180 cm høj og har sprunget 2,40... Regne regne regne... 60 cm over egen hovedhøjde.

Du har sikkert ret! Har ikke kunne finde en større forskel selv. Tættest kommer Franklin Jacobs på 1.73 som sprang 2.32 (hvilket formentlig er et højere TP-løft, men det er kun en gisning). Ellers er Spud Webb som tidligere blev nævnt eller Kadour Ziani der har en overvældende springkraft gode bud, men svært at finde troværdig info om deres TP-løft

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share