Kræsenhed


AZAK
 Share

Recommended Posts

Ved ikke om det her er fuldstændig hen i vejret, men er der en naturvidenskabelig forklaring på at være kræsen?

Personligt spiser jeg alt der kommer for tæt på mig, men der er mange af mine kamerater(især pigerne) er meget kræsne.

kan det være noget medfødt, eller er det bare et resultat af vores alt for høje levestandard?

børn i afrika klager jo ikke over at de spiser ris hver dag,

men mange danskere brækker sig ligeså snart de spiser noget de ikke kan li

AZAK

Link to comment
Share on other sites

Forklaringen er bare, at der er utrolig mange som er sindsyg forkælede. Længere er den ikke...

Opdragelsen har været for svag, han/hun har fået sin vilje hvad angår mad. Kender da nogle som siger at de stort set kun kan lide kød, og det er helt i orden med deres forældre. Kender faktisk en del mærkelige eksempler på "kræsenhed".

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om det er min opdragelse den har været gal med, men jeg er kræsen. Der er nogle ting jeg slet ikke spiser:

1. Surmælksprodukter; ymer, creme fraiche, al ost osv.

2. Dressing, ketchup, remoulade, sennep, mornay sauce osv. Alt det klister får min brækrefleks frem hver gang det kommer til smagsløgene.

Det gør det svært at spise ude, men efter 31 år har jeg lært at leve med det. Det skal dog siges, at jeg som barn var überkræsen. Det er heldigvis blevet meget bedre med alderen. For jo ældre jeg er blevet, jo mere kan/vil jeg spise. Satser også på, at den udvikling ikke er stoppet endnu, så jeg om nogle år måske kan ændre i dette indlæg. :laugh:

Men indtil da må jeg undvære. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Kræsne små bavianer der ikke har smagt pappas guldring i tilstrækkeligt omfang som små. Da jeg var lille kunne jeg blive siddende til jeg havde spist op. Fik aldrig lov at vælge fra børnemenuer når vi var ude. Kunne vælge mellem havregryn og youghurt til morgenmad. Etc.. :violin:

I dag er der ikke noget jeg ikke kan lide. Kan spise stort set alt.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det bunder jo nok i opdragelse det meste, men tror stadig at der er nogen ting folk bare ikke kan lide. Jeg kan komme i tanke om 2 ting jeg ikke kan spise; makrel i tomat og rosenkål. Og de 2 ting føler jeg da ikke jeg ikke kan lide fordi jeg er blevet forkælet som lille, for det har jeg bestemt ikke, syntes simpelthen bare at det ikke smager godt.

Men fra det er der langt til at folk siger konsekvent at de ikke kan lide grøntsager, eller rugbrød eller lignende. De har nok mere problemer med fikse ideer end smagsløgene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, det bunder jo nok i opdragelse det meste, men tror stadig at der er nogen ting folk bare ikke kan lide. Jeg kan komme i tanke om 2 ting jeg ikke kan spise; makrel i tomat og rosenkål. Og de 2 ting føler jeg da ikke jeg ikke kan lide fordi jeg er blevet forkælet som lille, for det har jeg bestemt ikke, syntes simpelthen bare at det ikke smager godt.

Men fra det er der langt til at folk siger konsekvent at de ikke kan lide grøntsager, eller rugbrød eller lignende. De har nok mere problemer med fikse ideer end smagsløgene :wink:

Enig, miljøet/opdragelsen har helt sikkert en stor vægtning i kræsenhed, men fænomenet er blevet diskuteret herinde før, og der kunne flere vist vise dokumentation på, at kræsenhed kan være arveligt..., og at børn generelt er mere kræsne, da deres smagssans er bedre. De kan simpelthen smage tingene bedre, hvilket kan forklare, hvorfor ældre mennesker skal have stærkere og stærkere ost gennem livet.

Iøvrigt kan rosenkål ikke betegnes som indtageligt... FØJ for en smag!

Link to comment
Share on other sites

Enig, miljøet/opdragelsen har helt sikkert en stor vægtning i kræsenhed, men fænomenet er blevet diskuteret herinde før, og der kunne flere vist vise dokumentation på, at kræsenhed kan være arveligt..., og at børn generelt er mere kræsne, da deres smagssans er bedre. De kan simpelthen smage tingene bedre, hvilket kan forklare, hvorfor ældre mennesker skal have stærkere og stærkere ost gennem livet.

Iøvrigt kan rosenkål ikke betegnes som indtageligt... FØJ for en smag!

Det er helt sikkert en vigtig pointe! En af mine venners mor som har røget i mange år, elsker en god tonicvand når solen bager - det er nok ikke lige kræs for folk med velfungerende smagsløg.

Link to comment
Share on other sites

Var rimeligt kræsen som lille, nu vil jeg nærmere betegne mig som kvalitetsbevidst. Har aldrig kunnet li letmælk eller det der var federe og heller ikke smør, pølser har jeg heller aldrig været meget for...

Kål har jeg også altid haft det svært ved, men det er blevet bedre med alderen, har endda en gang prøvet rosenkål, hvor jeg syntes om smagen, men for satan hvor var jeg ubehagelig at være i nærheden af de næste par dage :innocent:

Ellers var det primært stærktsmagende ting jeg ikke brød mig om, men som jeg senere har fået smag for f.eks. dijon sennep.

Mht. miljø og arv, så har min søster sjovt nok altid godt kunnet lide smør og letmælk...

Link to comment
Share on other sites

Tøsedreng - tonicvand er sagen. Og især på en varm varm dag. Har aldrig røget men er selvfølgelig også gammel efterhånden, men var også helt pjattet med tonicvand da jeg var i starten af tyverne.

.

.

Havde faktisk glemt alt om tonicvand men nu sidder jeg og får helt lyst til sådan en - uhmmm.

At kræsenhed kan være arveligt skal jeg ikke kunne udelukke men det bør kontrolleres med adopterede børn. Børn lærer fra små ALT af forældrerne så hvis de er kræsne bliver ungerne de også alene i på baggrund af miljøpåvirkning.

Link to comment
Share on other sites

Tøsedreng - tonicvand er sagen. Og især på en varm varm dag. Har aldrig røget men er selvfølgelig også gammel efterhånden, men var også helt pjattet med tonicvand da jeg var i starten af tyverne.

.

.

Havde faktisk glemt alt om tonicvand men nu sidder jeg og får helt lyst til sådan en - uhmmm.

At kræsenhed kan være arveligt skal jeg ikke kunne udelukke men det bør kontrolleres med adopterede børn. Børn lærer fra små ALT af forældrerne så hvis de er kræsne bliver ungerne de også alene i på baggrund af miljøpåvirkning.

Ha ha freak!! Har ikke smagt det uden gin i mange år- husker det som smagende af apotek :cry:

Link to comment
Share on other sites

Bulking har hjulpet mig ud af kræsenheden :P

Det eneste jeg døjer med nu er smør og ost... ååhhh.. det er der så heller ingen eller intet der kan få mig til at indtage.. Self smør hvis kæresten rigtig stolt har lavet en mad med det under - men ellers ikke ;)

Tonic vand er noget mine forældrer drikker efter golf! hah!

Link to comment
Share on other sites

Prøv at bliv rigtig sulten, så vil ganske meget af det man siger, man absolut ikke kan lide, alligevel være spiseligt.

Børn bruger naturligvis deres kræsenhed som et magtredskab over deres forældre og til dels andre voksne. Nogle børn spiser endda det de absolut ikke kan lide, når forældrene ikke er med.

Min ene storebror påstod i mange år at han ikke kunne lide jordbær. Da han så en dag alligevel kom til at smage på dem, ærgede han sig over, at han i så lang tid havde ment at han ikke kunne lide dem.

Link to comment
Share on other sites

Der er nu også en ganske fornuftig videnskabelig forklaring på selve "kræsenhedsinstinktet" med frygt for nye og ukendte fødevarer.. nemlig at undgå at indtage giftige eller fordærvede fødevarer.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share