Thomas Js "egen" version af Hatfield cycle!


Vetö
 Share

Recommended Posts

Thomas J har i et tidligere indlæg skrevet nedstående om Hatfields cycle, men jeg er interesseret i at vide hvordan hans egen version ser ud. Han referer kort til sin egen nedenfor.

Håber en har den liggende!!!

Vetö

Du har 2 træningsdage for et givent løft. Lad os sige du følger cyklussen i bænkpres, så ser programmet således ud (og jeg gengiver den oprindelige cyklus, og ikke min version med de små ændringer).

Mandag: Tung dag (cycle)

Uge 1: 5 sæt x 3 reps med 85 % af 1RM

Uge 2: 5 sæt x 4 reps med 85 % af 1RM

Uge 3: 5 sæt x 5 reps med 85 % af 1RM

Uge 4: 5 sæt x 6 reps med 85 % af 1RM

Uge 5: 3 sæt x 2 reps med 90 % af 1RM

Uge 6: 3 sæt x 3 reps med 90 % af 1RM

Uge 7: 3 sæt x 2 reps med 95 % af 1RM

Uge 8: 3 sæt x 2 reps med 100 % af 1RM

Uge 9: max test

(jeg plejer at anbefale at deloade i uge 9, og så maxe i uge 10. På den måde er muskler og CNS/PNS helt frisk).

Man efterfølger den tunge dag med 3 support/overload sæt med 120 % af 1RM. Man tager altså bare stangen ud og holder den 10-20 sekunder. Dette gentages over 3 sæt.

Fredag: CAT dag

Alle uger: 5 sæt x 2 reps med 80 % af 1RM

Link to comment
Share on other sites

Ser interessant ud! Jeg har lige et par spørgssmål :unsure: :

- Hvis jeg vil køre programmet i bænkpres, skal jeg så træne anden form for brysttræning, eller er det kun de angivne hatfield sets en gang om ugen?

- Kan jeg derudover træne et alm. split-program for de andre muskelgrupper?

- Der hvor man skal tage 2 rep med sin 1RM - er der tale om forced rep eller negatives...?

AN

Link to comment
Share on other sites

Man bruger ikke forced reps.

Det er klogt at træne ekstra f.eks. for bryst eller triceps alt efter, hvor man er svagest.

CAT dagen kan godt gøres lidt lettere.

Husk op mod 5 min pause mellem sættene på de lange og de tunge træningsdage.

Uge 4 og 5 må godt være næsten umulige at gennemføre.

(Jeg trænede med 80 % istedet for 85 % de første 5 uger sidst, og det var vist ingen success.)

Link to comment
Share on other sites

- Hvis jeg vil køre programmet i bænkpres, skal jeg så træne anden form for brysttræning, eller er det kun de angivne hatfield sets en gang om ugen?
Som det bliver sagt, så er det 2 bænk dage i ugen. Den ene dag følger du cyklussen, den anden dag laver du 5 sæt x 2 reps, udført med compensatory acceleration (eksplosivt), med 65-75 % af din 1RM (Hatfield anbefaler 80 %, men det er de færreste som kan bevæge 80 % specielt hurtigt). Du skal kun lave ekstra brysttræning, hvis du mener at din svaghed er i bunden af bænkpres. Og i så fald skal det være specifikt (f.eks paused dumbell presses) og sparsomt (ikke mere end 3-5 ekstra sæt i 1 ekstra øvelse).
- Kan jeg derudover træne et alm. split-program for de andre muskelgrupper?

Ja, hvis du ikke overdriver din skulder og triceps træning, da det i givet fald vil have en negativ effekt på programmet.

Der hvor man skal tage 2 rep med sin 1RM - er der tale om forced rep eller negatives...?

Det er meningen at du til den tid skal have opbygget så meget styrke at du kan lave doubles med din 1RM. Det skal dog pointeres at programmet ikke bør bygge på det bedste man overhovedet har lavet i det pågældende løft, men et 1RM man kan præstere på en hvilken som helst dag. Altså noget du er sikker på at løfte på 1 gang på selv den dårligste dag. Vælger man at basere programmet på en 1RM, som man kun kan løfte i peak-form, så kommer det til at knibe med at gennemføre programmet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Til An

Du skriver hvilke hjælpe øvelser du kan indlægge i dit træningsprogram, for med fordel at blive stærkere i bænk, når du kører din bænkcyklus.

Umiddelbart vil jeg sige at du burde overveje at indlægge closegrip i dit program, for at styrke din tricep, hvis du ikke har den i forvejen.

Vetö :wave:

Link to comment
Share on other sites

Når man kører med 5x6 85% af RM blir repsne da IKKE særlig eksplosiv, burde man ikke lave det om, så man kørte i intervalet 1-3 reps???

Det er heller ikke meningen at repsne skal være eksplosive her. Det bliver der taget hånd om på CAT dagen. Du kan sige det svarer lidt til Louie´s ME dag. Her er løftene heller ikke voldsomt hurtige.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share