WSB - hvad kræver det af grund-styrkeform ?


canoing
 Share

Recommended Posts

Jeg er selv begyndt på WSB, men jeg har også vægttrænet meget gennem snart 12 år

Da jeg synes det er et godt program med en del logik bagved, vil jeg anbefale det til nogen af dem jeg træner med.

Men jeg ved ikke helt hvor stor en mængde træning man skal have været igennem inden man starter med et program med så høje % af 1RM belastninger

Håber evt. TJ gider skrive lidt - eller hvis der er nogen der kender til lidt litteratur omkring hvor meget man skal have trænet inden det er forsvarligt at træne med over 90% af 1RM

Link to comment
Share on other sites

Spring du bare på wsb.

hvis bare du er i en rimlig god grundform, skulle der ikke være noget "farligt" iat træne tungt.

Med de 12 år styrketræning burde du jo være i rimlig form.

Det du skal sørge for er at træne øvelserne teknisk korrekt, og give dig ti til at restituere i mellem trænings dagene.

held og lykke med det.

Link to comment
Share on other sites

jfk> Prøv lige at læse hans indlæg en gang til.... Han spørger ikke om han selv har en god nok grundform efter 12 års træning, men hvor meget folk vil anbefale at man har trænet inden man starter på WSB. Han vil jo "sælge" programmet til andre, der ikke har 12 års erfaring.

cano> Har desværre ikke rigtigt sat mig ind i programmet, så dig kan jeg ikke hjælpe :(

Link to comment
Share on other sites

Cano> sålænge man har lært de væsentlige øvelser rigtigt, og sålænge man ikke er 100 % utrænet, så kan man godt starte stille og roligt op med WSB. Det kan godt være man bør lave en indføringsperiode, men det er ikke umuligt at gå igang med rimeligt hurtigt. Jeg har før haft folk som har trænet ½ år, til at prøve WSB systemet, og det har virket godt. En af Louie´s bedste løftere nogensinde, Kenny Patterson, startede ved Louie som 14 årig, uden før at have trænet, så vidt jeg ved.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nej, hvis de har trænet 1 år med HST, så skulle der ikke være noget i vejen for at prøve det. Vær dog altid påpasselig med nye øvelser og øvelsesformer. Hvis man ikke er vant til eksplosiv udførsel, så start langsomt op, indtil muskler og sener har vendet sig til det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

thomas> Jeg er helt med på at det er MEGET vigtigt at have korrekt teknik.

Med hensyn til tilvendingen - Vil du så forslå at de fx køre de første to uger med kun DE-dagene og derudover to "normale" HST-dage. For ikke at starte op med meget tung træning (ME-dagene), og eksplosiv træning (DE-dagene) samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Nej, de kan godt lave ME dagene. De kan bare lade være med at køre til MISS. De kan den første måneds tid stoppe ved et forsøg som er hårdt, men med god teknik og lidt i reserve. På DE dag kan de lade være med at knalde fuldstændigt igennem, indtil de har vendt sig til den mere dynamiske udførsel.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas > Okey, jeg tror jeg har styr på det nu :)

Efter at være startet med at læse herinde (og derved andre relaterede sites), har jeg fået øjnene op for en anden (og bedre tror jeg:D ) måde at vægttræne på. Og så er der jo ikke nogen grund til at de unge jeg har mulighed for at udøve lidt indflydelse på skal hænge fast i en fastgroet :headwall: måde at gøre tingene på.

Endnu en gang tak for hjælpen Thomas :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke for at være en partykiller, men jeg synes det lyder som vel lidt med 2 uger tilvænning... Sene og ledapparatet skal bruge meget længere tid til at blive stærkere.. Man risikerer overbelastningsskader hvis man lægger for hårdt ud, især med frie vægte hvor der er en stor grad af cocontraktion i starten.. Man kan ikke være sikker på at alle fra naturens side er udstyret med en krop som kan tåle at starte lige på og hårdt.. Jeg vil anbefale min. 3 mdrs. submaximal træning før man kaster sig ud i eksplosiv træning. Man ved at sener typisk er 6 mdr om at hele, og de indgår jo som bekendt i musklearbejdet. B)

Link to comment
Share on other sites

Jøgge> læser du overhovedet indlæggene ?? Dem der er tale om har kørt HST lignende programmer i 1 år. I HST kører man sågar negativer med omkring ens max. Så er man tilpasset til det, så skulle man være rigeligt konditioneret til WSB. Synes du nogen gange er lige lovlig hurtig til at springe på et indlæg inden du har læst det grundigt igennem.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

jøgge> Hvis du havde "gidet" :D at læse højere oppe snakker vi om folk der har vægt trænet i minimum et års tid med 3 x 10-12 rep helkropsprogram. Derudover er de vant til at træner 6-8 gange på vandet hele sommeren. Så det er ikke en flok unge mennesker der ikke har trænet før.

Det jeg spurgte til omkring en tilvendings periode, var fra deres nuværende program (submaximalt) til WSB.

Da man både øger belastningen i form af Max træning (Me-dage), og i form af eksplosiv træning (DE-dage), som jeg også mindes var hårdt de første par gange jeg trænde dette for et par år siden.

Derudover køre vi hvert efterår en periode med cirkeltræning inden vi starter med den entenlige vægttræning

Edited by canoing
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share