Kartofler, brød, pasta, bananer mm usundt?


Guest Slettet_19012014
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_19012014

Ifølge The Zone Diet bør man holde sig fra produkter som kartofler, brød, pasta, bananer, ris, da disse kulhydrater påvirker blodsukkeret meget, og det skulle have negative bivirkninger i form af træthed mm. Jeg må dog indrømme jeg er lidt skeptisk overfor denne påstand specielt når man tænker på hvor mange der egentlig spiser kartofler mm, men har The Zone Diet ret?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge The Zone Diet bør man holde sig fra produkter som kartofler, brød, pasta, bananer, ris, da disse kulhydrater påvirker blodsukkeret meget, og det skulle have negative bivirkninger i form af træthed mm. Jeg må dog indrømme jeg er lidt skeptisk overfor denne påstand specielt når man tænker på hvor mange der egentlig spiser kartofler mm, men har The Zone Diet ret?

Det korte svar: nej!

Selvfølgelig indeholder nævnte produkter kulhydrater, men tager man de grove varianter af brød, ris og pasta, så indeholder disse også ganske gode fibre som er gode for fordøjelsen. Bananer er ligeledes en fantastisk kilde til netop kulhydrater. At påstå kulhydrater er 'det onde' er på grænsen til det stupide. Kulhydrater er en altafgørende del af dit energiindtag.

Du kan sagtens få et mere langhåret svar, men det evner jeg ikke. Jeg ved bare, at kulhydrater bør stå for cirka 50% af dit daglige energiindtag.

Denne Kulhydrat FAQ er et godt sted at starte hvis man vil forstå det bedre. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har du noget som helst videnskabeligt, som bakker dette op??

Eller hænger du det bare op på hvad du er blevet "hjernevasket" med? :smile:

Det er vel ikke helt forkert?

Ifølge Nordic Nutrition Recommendations 2004 og sundhedsstyrelsen skal ca. 50-60% af det totale energiindta komme fra kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Har du noget som helst videnskabeligt, som bakker dette op??

Eller hænger du det bare op på hvad du er blevet "hjernevasket" med? :smile:

Jaaaa... jeg er hjernevasket af MOL og Sundhedsstyrelsen. greddyrun.gif

Seriøst: Hvor mange artikler skal jeg google for dig, som viser at det er smart med et stort indtag af kulhydrater, før du holder op med at forlange flere videnskabelige undersøgelser? Du er nok ikke tilfreds førend du har fået ret, og at jeg blot slynger tal ud i luften uden nogen som helst teoretisk baggrundsviden. Du vil måske bruge flotte ord som evidens, empiri og slige gloser for at skræmme nybegyndere væk der måske ikke har så stor indsigt i anatomi, fordøjelse og energiomsætning. Men jeg har skam læst lidt om den slags, og ikke bare google't kulhydrat og fundet en hurtig wiki.

Den læring jeg har fået, samt hvad der bl.a. står i MOL's egen FAQ som jeg henviste til, siger at kulhydratindtaget bør være omkring 50 - 60% . Men for at lege din leg, så kunne du måske henvise mig til videnskabelige undersøgelser der siger, at dette ikke er ernæringsmæssigt forsvarligt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Seriøst: Hvor mange artikler skal jeg google for dig, som viser at det er smart med et stort indtag af kulhydrater, før du holder op med at forlange flere videnskabelige undersøgelser?

Du kunne starte med en.

Hvis det er så utvivlsomt at et kulhydrat energiindtag på 50-60% er nødvendigt, ja så kan det vel ikke være så svært at henvise til bare en ordinær undersøgelse, som underbygge dette.??

Rene postulater kan man ikke bruge til meget..

Og så lige for en god ordens skyld:

Der findes folkeslag rundt omkring, som lever på en diæt udelukkende baseret på protein og fedt.

Det virkelig sjove er, at man har observeret at bl.a. kredsløbssygdomme stort set er ikke eksisterende!

"Inuit who have lived on the diet of the western world have developed atherosclerosis just as in Europe and the USA. But a seventy-year-old who has lived on the traditional Inuit diet of seal and whale has coronary arteries that are just as elastic as those of a twenty-year- old Dane."

http://www.highnorth.no/Library/Culture/or-ea-me.htm

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Du kunne starte med en.

Hvis det er så utvivlsomt at et kulhydrat energiindtag på 50-60% er nødvendigt, ja så kan det vel ikke være så svært at henvise til bare en ordinær undersøgelse, som underbygge dette.??

Rene postulater kan man ikke bruge til meget..

Og så lige for en god ordens skyld:

Der findes folkeslag rundt omkring, som lever på en diæt udelukkende baseret på protein og fedt.

Det virkelig sjove er, at man har observeret at bl.a. kredsløbssygdomme stort set er ikke eksisterende!

"Inuit who have lived on the diet of the western world have developed atherosclerosis just as in Europe and the USA. But a seventy-year-old who has lived on the traditional Inuit diet of seal and whale has coronary arteries that are just as elastic as those of a twenty-year- old Dane."

http://www.highnorth.no/Library/Culture/or-ea-me.htm

Hvad der er bedst for ét folkeslag er ikke nødvendigvis det bedste for et andet folkeslag et andet sted i verden. Vores kroppe er forskelligt indrettet. Evolution. Inuitterne har levet af en stor del animalske produkter med en masse animalsk fedt uden at tage skade. Det betyder ikke at det er optimalt for alle andre.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge The Zone Diet bør man holde sig fra produkter som kartofler, brød, pasta, bananer, ris, da disse kulhydrater påvirker blodsukkeret meget, og det skulle have negative bivirkninger i form af træthed mm. Jeg må dog indrømme jeg er lidt skeptisk overfor denne påstand specielt når man tænker på hvor mange der egentlig spiser kartofler mm, men har The Zone Diet ret?

Kartofler, brød, pasta er ikke decideret sundt, men er heller ikke decideret usundt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad der er bedst for ét folkeslag er ikke nødvendigvis det bedste for et andet folkeslag et andet sted i verden. Vores kroppe er forskelligt indrettet. Evolution. Inuitterne har levet af en stor del animalske produkter med en masse animalsk fedt uden at tage skade. Det betyder ikke at det er optimalt for alle andre.

Forskellige folkeslag har formegentlig forskellige behov ja.. Spørgsmålet er så bare hvor store disse forskelle er, og hvor de ligger..

Evolution er bare et enormt dårligt argument for, at vi skal spise som vi gør idag, tidshorisonten taget i betragtning..

Rent evolutionært burde en diæt med så højt et stivelsesindhold være temmelig uvant, selv for en dansker.

Hvis vi danskere nu var de mest kernesunde og raske individer, så var der måske ikke så stor en grund til at sætte spørgsmålstegn ved vores diæt.

Men dette er jo langt fra tilfældet..

Vi har verdensrekord i kræfttilfælde, store problemer med bl.a. hjertekarsygdomme, overvægt allergi o.s.v.

Så hjælper det ikke så meget at sige "Jammen det siger madpyramiden"

Link to comment
Share on other sites

Forskellige folkeslag har formegentlig forskellige behov ja.. Spørgsmålet er så bare hvor store disse forskelle er, og hvor de ligger..

Evolution er bare et enormt dårligt argument for, at vi skal spise som vi gør idag, tidshorisonten taget i betragtning..

Rent evolutionært burde en diæt med så højt et stivelsesindhold være temmelig uvant, selv for en dansker.

Hvis vi danskere nu var de mest kernesunde og raske individer, så var der måske ikke så stor en grund til at sætte spørgsmålstegn ved vores diæt.

Men dette er jo langt fra tilfældet..

Vi har verdensrekord i kræfttilfælde, store problemer med bl.a. hjertekarsygdomme, overvægt allergi o.s.v.

Så hjælper det ikke så meget at sige "Jammen det siger madpyramiden"

Problemet med din konklusion er at alle danskere ikke følger madpyramiden, derfor kan du ikke konkludere noget om denne, ikke at jeg kommenterer på den, men det ovenstående er hverken argument for eller imod noget.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med din konklusion er at alle danskere ikke følger madpyramiden, derfor kan du ikke konkludere noget om denne, ikke at jeg kommenterer på den, men det ovenstående er hverken argument for eller imod noget.

Jeg siger heller ikke, at det er et argument for, at det hele er kostpyramidens skyld.

Det er blot et argument for at stille et kraftigt spørgsmålstegn derved..

Og så udgør stivelsesholdige produkter, altså en meget væsentlig andel af danskernes kost, som helhed.

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Sjov diskussion! Selv følger jeg generelle kostråd ala weston price!

http://www.westonaprice.org/

Tror ikke der er grund til at andtage at mennesker har brug for en bestemt mængde kulhydrater. Tror forøvrigt man kan finde/kunne finde traditionelle folkeslag med glimrende helbred både på kulhydratrige og kulhydratfattige diæter. Det være sagt så har jeg selv læst the zone og gad ikke at prøve at efterleve den da jeg fandt energimængderne meget beskedne og desuden ikke rigtigt troede på barry zears postulater. Kender til folk der har prøvet og det er ifølge majoriteten af dem (en meget lille gruppe) en ret sikker måde til vægttab på kort sigt men ikke en holdbar livstil man kan følge i længere tid (år).

Link to comment
Share on other sites

Og så lige for en god ordens skyld:

Der findes folkeslag rundt omkring, som lever på en diæt udelukkende baseret på protein og fedt.

Det virkelig sjove er, at man har observeret at bl.a. kredsløbssygdomme stort set er ikke eksisterende!

"Inuit who have lived on the diet of the western world have developed atherosclerosis just as in Europe and the USA. But a seventy-year-old who has lived on the traditional Inuit diet of seal and whale has coronary arteries that are just as elastic as those of a twenty-year- old Dane."

http://www.highnorth.no/Library/Culture/or-ea-me.htm

Jeg ville nu mene at grunden snarere har med forholdet mellem mættede og umættede fedtstoffer (bl.a. Omega-3) at gøre. Det er jo ikke uden grund at vi danskere anbefales at spise fisk regelmæssigt.

http://atvb.ahajournals.org/cgi/content/full/23/2/e20

Omega-3 fatty acids have been shown in epidemiological and clinical trials to reduce the incidence of CVD. Large-scale epidemiological studies suggest that individuals at risk for CHD benefit from the consumption of plant- and marine-derived omega-3 fatty acids, although the ideal intakes presently are unclear. Evidence from prospective secondary prevention studies suggests that EPA+DHA supplementation ranging from 0.5 to 1.8 g/d (either as fatty fish or supplements) significantly reduces subsequent cardiac and all-cause mortality

Peter :)

Edited by plindboe
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nu mene at grunden snarere har med forholdet mellem mættede og umættede fedtstoffer (bl.a. Omega-3) at gøre. Det er jo ikke uden grund at vi danskere anbefales at spise fisk regelmæssigt.

http://atvb.ahajournals.org/cgi/content/full/23/2/e20

Peter :)

Det er formegentlig en afgørende årsag.

Inuitdiætens N6:N3 forhold ligger omkring 1:1.

Men hvis man skal stræbe efter en sådan fordeling, er det samtideig svært at argumentere for kostpyramiden og dens kornprodukter m.m.

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Det er formegentlig en afgørende årsag.

Inuitdiætens N6:N3 forhold ligger omkring 1:1.

Men hvis man skal stræbe efter en sådan fordeling, er det samtideig svært at argumentere for kostpyramiden og dens kornprodukter m.m.

hvorfor skulle vi spise som inuitter?

Der er set forskelle i fødevaretolerencer folkeslag imellem.

Desuden er det fjollet at slå direkte ned på et element af kosten, når så mange andre faktorer er forskellige inuitter og Nordeuropæere imellem. Med mindre man altså kan dokumentere hvilke faktorer er de væsentligeste.

hvis man vil kritisere Nordisk næringsråds anbefalinger skal der noget tungt skyts til, ikke bare noget væven om at inuitter spiser anderledes og har fætte hjerte kar sygdomme. Den klassiske inuit diæt er ikke praktisk for en Nordeuropåer, og jeg tvivler kraftigt på at den ville være sundshedsmæssigt overlegen.

Link to comment
Share on other sites

Det er formegentlig en afgørende årsag.

Inuitdiætens N6:N3 forhold ligger omkring 1:1.

Men hvis man skal stræbe efter en sådan fordeling, er det samtideig svært at argumentere for kostpyramiden og dens kornprodukter m.m.

Kornprodukter vil da ikke påvirke balancen mellem disse fedtsyrer, da de jo hovedsageligt består af kulhydrater. Det vi skal bestræbe os på er mindre fedtrigt kød og færre fedtrige mejeriprodukter og istedet flere fisk, nødder og gode planteolier.

Peter :)

Link to comment
Share on other sites

Den klassiske inuit diæt er ikke praktisk for en Nordeuropåer, og jeg tvivler kraftigt på at den ville være sundshedsmæssigt overlegen.

Næh, og omvendt! Inuitter har tilsyneladende lav aktivitet af de enzymer, der omdanner c18-fedtstoffer fra planter til c20-fedtstoffer som vi og andre dyr benytter os af. Inuitter er med andre ord TILPASSET en kost baseret på animalsk fedt og udnytter dermed øjensynligt vegetabilsk fedt dårligt.

Inuitter har haft tusinder af år til at tilpasse deres metabolisme til deres specielle levevis. Det skal man ikke regne med, at man selv er!

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Kunne du ikke resumere pointerne i weston prices anbefalinger? Jeg synes sitet er lidt for uoverskueligt til et hurtigt overblik.

Er det noget med masser af mættede fedtsyrer og kolesterol?????

mvh

LarsBj

Deres anbefalinger er baseret på weston price's observationer omkring sunde folkeslags madvaner. Sunde folkeslag her betyder at de ikke led af kroniske sygdomme eller tand problemer. Han rejste omkring i nord og sydamerika og studerede Indianere, han tog til grøndland og undersøgte inuitter til de polynesiske og melanesiske øer og var forbi new zealand og australien. En smut igennem afrika kunne det også blive til samt en afstikker til europa! Det han konkluderede var at de allesammen gjorde sig umage med at skaffe sig visse animalske fødevarer! For nogle var det fra havet endre fra landjorden men alle havde de det til fælles at deres kost var rig på fedtopløseliger næringstoffer fra animalske kilder (A D og K2 vitamin). De havde protein indtag på under 20E% og resten af energien blev dækket af kulhydrater og fedt med variationer imellem de forskellige gruperinger. Kulhydrat indtaget var under 10E% for visse gruperinger (inuitter og andre arktiske folk samt visse stammer i afrika) og meget højere for andre gruperinger som indtog ret store mængder korn eller andre stivelssesholdige fødevarer.

Det der anses som problematisk at indtage er såkaldte moderne fødevarer som var utilgængelige eller kun tilgængelige i begrænset omfang. Det drejer sig om alle typer sukker raffineret som uraffineret flydende olier der kun er mulige at udvinde via moderne oliepresere kunstigt hærdet fedt som margarine og fedtreducerede mælkeprodukter og tilsætningstoffer af kemisk oprindelse mm. Mættet fedt og kolesterol anses som en nødvendig og naturlig del af menneskers føde og i de anses ikke for at være sygdomsfremkallende for mennesker i almindelighed (se Uffe ravnskov og flere andre der har gjordt det til deres sag).

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share