Spinning og effekt [watt]


stineaakerlund
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er studerende ved Syddansk Universitet, Det Tekniske Fakultet. Jeg er sammen med en veninde ved at skrive afgangsprojekt - emnet er en spinningcykel. I den forbindelse arbejder vi på at udvikle et koncept omhandlende "det grønne fitnesscenter". Vi mangler information om hvor mange Watt man ca generere på en spinningtime? Nogen der kan hjælpe?!?

2xStine

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er studerende ved Syddansk Universitet, Det Tekniske Fakultet. Jeg er sammen med en veninde ved at skrive afgangsprojekt - emnet er en spinningcykel. I den forbindelse arbejder vi på at udvikle et koncept omhandlende "det grønne fitnesscenter". Vi mangler information om hvor mange Watt man ca generere på en spinningtime? Nogen der kan hjælpe?!?

2xStine

Skriver I projekt om spinning uden at have adgang til en cykel???????

Der må da være et motionscenter rundt om hjørnet?

Hvad handler projektet om?

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Jo vi har skam en cykel, men en meget gammeldags en af slagsen - altså ingen computer.. Vores projekt handler om udviklingen af en ny cykel, samt koncepter hertil.

OK, men lad os lige blive enige om enhederne: Watt er energi per tid (joule pr sekund) Man genererer altså ikke "watt på en time" men kWt altså omregnet til kJ, og ved høj intensitet kan man i løbet af 60 min vel have afsat et sted mellem 2000 og 3000 kJ måske endda mere. Det kommer jo an på ens form.

Det ved spinningsfolket jo nok. Men tag dog ned i centret og prøv selv! Og tal med instruktørerne om, hvad begyndere og øvede yder.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

:) Jep - hvordan vil du forelså at vi tester det, når der ikke er computere på cyklerne?

Hvis det skal måles direkte på en spinningcykel, så vil den bedste (og realistiske) måde nok være at benytte et pulsur, hvori der er indtastet personens iltoptagelse målt ved maxtest. Det antal kcal uret siger du har brugt kan så omregnes til effekt.

Da Indurain satte sin timerekord trådte han i gennemsnit 510 watt i pedalerne og havde en effektivitetskoefficient på 26%.

Det giver et energiforbrug på 7000KJ/time.

"Normale" mennesker ligger nok nærmere 2000-4000KJ/time, dvs. en ydelse i størrelsesordenen 150-300 watt.

Vi kan også regne lidt en anden vej.

En ung mand med middelgod kondition har et kondital på cirka 50. link

Det giver en iltoptagelse på 4 liter/min hvis han vejer 80kg. link

Ved aerob forbrænding bruger det ca 1 liter ilt at omsætte 20KJ.

Det er realistisk at ligge på 80-85% af max i en time (Indurain m.fl. lå på 90%)

Samlet giver det: 4l/min * 0,85 * 20KJ/l * 60min/time = 4080KJ/time

Og det var så i den høje ende af hvad jeg gættede på ovenfor.

For en ung kvinde er middelkondital cirka 40 hvilket giver en iltoptagelse på 2,75l/min ved 70kg så regnestykket ender på ca 2800KJ/time.

Hovedpointen er sgu nok at svaret på dit spørgsmål variere ret så kraftigt alt afhængig af køn, størrelse og ikke mindst kondition.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er fint der ikke er computer på cyklen, for den kan man slet ikke regne med, den tager jo bare rpm og belastning, men tager slet ikke hensyn til hvor slidt cykler er og der er stor forskel på hvor tung belastningen er ved en given level.

Jeg gad godt man kunne se det faktiske watt output på en spinning cykel, evt på en storskærm så man kan se hvor meget de andre lavet :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skal måles direkte på en spinningcykel, så vil den bedste (og realistiske) måde nok være at benytte et pulsur, hvori der er indtastet personens iltoptagelse målt ved maxtest. Det antal kcal uret siger du har brugt kan så omregnes til effekt.

Jeg kan godt lide dine svar, for du er grundig, og dette her er helt ok, MEN hvordan skal de måle konditallet ved en Wattmaxtest, hvis de ikke har en cykel med watt-måler?

Jeg prøvede at omregne fra kcal til watt på min hjemmecykel, der "giver kalorieforbruget" i total kcal (kcal *4.18/tid i sekunder) ved at køre i 4 og 3 min perioder, men det var helt i skoven, men kunne ikke finde fejlen, selv om jeg indsatte den metaboliske effektivitet i ligningen. Note: Nå nu har jeg indsat tal for en længere periode, og det ser fint ud, men det kan ikke bruges til 2min-perioder (wattmaxtest)

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt lide dine svar, for du er grundig, og dette her er helt ok, MEN hvordan skal de måle konditallet ved en Wattmaxtest, hvis de ikke har en cykel med watt-måler?

Jeg prøvede at omregne fra kcal til watt på min hjemmecykel, der "giver kalorieforbruget" i total kcal (kcal *4.18/tid i sekunder) ved at køre i 4 og 3 min perioder, men det var helt i skoven, men kunne ikke finde fejlen, selv om jeg indsatte den metaboliske effektivitet i ligningen. Note: Nå nu har jeg indsat tal for en længere periode, og det ser fint ud, men det kan ikke bruges til 2min-perioder (wattmaxtest)

mvh

LarsBj

Hehe, det er klart du med den metode er nødt til at have et mål for personens iltoptag et eller andet sted fra.

Selvom spinningcykler med wattmåler ikke findes så mange steder, så mener jeg godt det kan lade sig gøre at lave en nogenlunde watt-max test på en alm. kondicykel (dem alle fitnesscentre har) der viser watt. Der findes jo også andre måder at måle iltoptagelse/kondital mere eller mindre direkte. Når det nu handler om spinningcykler er det selvfølgelig bedst at have målt det på en cykel, men hvis det endelig skal være så kan Coopertesten vel også bruges.

Ift det der efterspørges, så ville jeg dog tro at nogle cirkatal i stil med dem jeg beregnede er tilstrækkeligt - især når spændet netop er så stort.

100kg mand i god form træder voldsomt mange flere watt end en lille nips på 55kg, der normalt kun får sved på panden hvis mobilen er ved at løbe tør for strøm. :wink:

Hvilke tal så du på din kondicykel siden det ikke passede?

Jeg kan huske i en Crossfittræning at en station var C2 roning fuld power i 1 minut og i forvejen ret presset fordi det var cirkeltræning. Der lavede jeg 21kcal, dvs. 1260kcal/time men naturligvis ikke et niveau jeg kan holde længe.

Link to comment
Share on other sites

Ift det der efterspørges, så ville jeg dog tro at nogle cirkatal i stil med dem jeg beregnede er tilstrækkeligt - især når spændet netop er så stort.

100kg mand i god form træder voldsomt mange flere watt end en lille nips på 55kg, der normalt kun får sved på panden hvis mobilen er ved at løbe tør for strøm. :wink:

Nemlig. Det må være nok for trådstarterne at have en ide om det niveu, der skal arbejdes inden for.

Hvilke tal så du på din kondicykel siden det ikke passede?

Jeg kan huske i en Crossfittræning at en station var C2 roning fuld power i 1 minut og i forvejen ret presset fordi det var cirkeltræning. Der lavede jeg 21kcal, dvs. 1260kcal/time men naturligvis ikke et niveau jeg kan holde længe.

Mine tal var alt for høje, men nu tror jeg, at det var fordi, usikkerheden er for stor ved korte målinger, som de to-minutters perioder, der arbejdes med ved maxwatt-testen.

Måske går det bedre med en to-punktstest, for du har ret: Hvis cyklen giver en blot nogenlunde nøjagtig værdi for den energi, der afsættes i pedalerne, så kan man få et mål for sin max-iltoptagelse, som i hvert fald må kunne bruges som en rettesnor samt til at følge sine egne variationer i kondition.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da Indurain satte sin timerekord trådte han i gennemsnit 510 watt i pedalerne og havde en effektivitetskoefficient på 26%.

Det giver et energiforbrug på 7000KJ/time.

"Normale" mennesker ligger nok nærmere 2000-4000KJ/time, dvs. en ydelse i størrelsesordenen 150-300 watt.

Vi kan også regne lidt en anden vej.

En ung mand med middelgod kondition har et kondital på cirka 50. link

Det giver en iltoptagelse på 4 liter/min hvis han vejer 80kg. link

Ved aerob forbrænding bruger det ca 1 liter ilt at omsætte 20KJ.

Det er realistisk at ligge på 80-85% af max i en time (Indurain m.fl. lå på 90%)

Samlet giver det: 4l/min * 0,85 * 20KJ/l * 60min/time = 4080KJ/time

Og det var så i den høje ende af hvad jeg gættede på ovenfor.

For en ung kvinde er middelkondital cirka 40 hvilket giver en iltoptagelse på 2,75l/min ved 70kg så regnestykket ender på ca 2800KJ/time.

Hovedpointen er sgu nok at svaret på dit spørgsmål variere ret så kraftigt alt afhængig af køn, størrelse og ikke mindst kondition.

Meget god oversigt til kalkulation. Kan dog være behov på lidt (ned)justeringer.

Enig i niveauvurderingen på ca. 2000-4000KJ/time eller ca. 500-1000 kcal/time og dermed et normalt udfaldrum på omkring 150-300 watts. Dog kan man anføre, at det især for mindre cykeltrænede måske ikke er realitisk med samme effektivitetskoefficient som Indurain. Ville nok være tilbøjelig til at nedjustere watt-angivelserne lidt.

Pulsprocenten i omregningen fra den maksimale iltoptagelse er et gennemsnit ved konstant aerob belastning på 80-90 pct. realistisk for ikke toptrænede personer over en hel spinningtime, mens meget veltrænede og idrætsfolk i princippet kan holde en konstant puls på over 90 pct. i længere tid.

Når man tager i betragtning, at en spinningtime normalt er meget intervalbaseret vil den gennemsnitlige pulsprocent typisk ligge måske 5 pct. lavere end hvad der er realistisk ved aerob ligevægt. Dertil kommer, at opvarmning, "pauser" og afsluttende rul (sidstnævnte er dog oftest næsten ikke-eksisterende på mange hold) sænker gennemsnittet yderligere. Endelig er en normal spinningtime altid kortere end den tid holdet er angivet til.

Summa summarium mener jeg derfor en omregning fra kondital til kcal-forbrænding og gns. watt-belastning skal nedjusteres en del for at være helt retfærdig/realistisk, men der er selvfølgelig også masser af andre usikkerhedsmomenter ved den slags beregninger.

PS. min erfaring med kondicyklerne er at deres watt-angivelser ofte er upræcise og i hvert fald indbyrdes viser forskellige værdier. SATS-parken har fx to forskellige kondicykler, der giver vidt forskellige værdier. Desuden er min erfaring også, at energiudnyttelsen er væsentligt dårligere på en normal kondicykel end en spinningcykel, så man kommer let til at undervurdere ens kapacitet. Fx sidder sadlen for mange forkert placeret (kan kun sættes op/ned), har mostersaddel, umuliggør stående tråd som afveksling, har ikke samme type svingbelastning, anderledes kraftoverføring til pedalerne osv. osv.

Tror man ligesom med indirekte test af iltoptagelsen må sjusse sig lidt frem til ens ca.-værdier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share