Vertikalt hop MAX?


Jeppe Tilby
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg var ikke sikker på om dette var det korrekte sted at poste dette indlæg, da jeg ikke har løsningen, men søger den! Men nu kører jeg bare løs.

Jeg er helt vildt med at hoppe og jeg vil gerne kunne hoppe endnu højere og længere! Jeg er lige nu i gang med at eksperimentere med "air alert 3", skulle nogen af jer kende det., men så faldt jeg over denne hjemmeside, som fortalte mig noget, jeg egentligt altid har vidst; "Free jump vertical training".

Kort sagt at programmer som air alert, træner ens evne til at hoppe omkring sit max flere gange end egentligt at øge ens max hop, hvilket også er det jeg selv har kunnet mærke indtil videre.

Jeg ville derfor følge træningen fra overnævnte hjemmeside, men den vidste sig ikke at være gratis.. Jeg har på nuværende tidspunkt ikke råd eller lyst til at betale 50 dollars for programmet.

Så derfor håbede jeg lidt på jeres hjælp.. Hvad er den bedste måde at træne ens hop på?

Jeg ved at ens hoppe styrke er udgjort af kraft gange afsæts fart, så hvordan kan jeg mest effektivt øge disse faktorer?

Før air alert har jeg arbejdet meget med pistols(one legged full squats), som jeg både har lavet med ekstra vægte og plyometrisk, og jeg har også løftet vægte i en kort periode, hvor jeg havde det gratis tilgængeligt.

Jeg har trænet mit nervesystems fyring mest ved hjælp af at lave omkring 5 sets af 3-5-8 reps med max belastning, hvilket skulle være det optimale, right?

Så jeg tænker at mit nye program bliver noget i stil med noget dødløft+squats+calve raises+noget plyometrisk..

Men er meget interesseret i at hører jeres mening, skulle i have nogen erfaring på dette område?

MVH Jeppe Tilby

Tricking og Parkour

Min Tricking Teaser 2008 (til dem der er interesserede)

Link to comment
Share on other sites

Air Alert skal du IKKE(!!!!!) gå igang med! der er utrolig stor chance for skader, og du vil rigtig hurtigt ramme en form for plateau.

- i stedet hvis du vil prøve et "hoppe-program" så gå igang med 1 af de 3 der topper listen på denne hjemme side: vertcoach.com

altså: "VTJ, VJP eller athletic advantage...

Men det er virkelig ikke den store videnskab, og det du behøver er bare hård bentræningen alla squat og dødsløft kombineret med nogle plyometric'ske øvelser..

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar! Udfra dit profilbillede går jeg udfra at du er basketball spiller, så du ved sikkert en masse om at øge sit max hop.

Hvordan træner du? Hvilken vil du anbefale, hvis jeg gerne vil nå mit max hop??

Mit budget er desværre lidt presset, da jeg for tiden er arbejdsløs og lige er flyttet i lejlighed, men jeg er meget interesseret i at komme i gang med et program så hurtigt som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar! Udfra dit profilbillede går jeg udfra at du er basketball spiller, så du ved sikkert en masse om at øge sit max hop.

Hvordan træner du? Hvilken vil du anbefale, hvis jeg gerne vil nå mit max hop??

Mit budget er desværre lidt presset, da jeg for tiden er arbejdsløs og lige er flyttet i lejlighed, men jeg er meget interesseret i at komme i gang med et program så hurtigt som muligt.

Så køb vertical jump bible, det program koster omkring 100 kr. og kelly "ejeren" forklarer virkelig godt hvordan og hvorfor man skal gøre visse ting for at forøge sin vertical leap...

Jeg er i øjeblikket korsbåndsskadet, men ja jeg træner basket. Og jeg har haft meget gode resultater ved at squatte og dødsløfte.

Men i og med at jeg spiller (spillede) basket, så kunne jeg under sæsonen kun træne styrketræning og udøvede dermed kun plyometric i sommerferien..

Men ja 5*5 eller 3*8 er fint med hensyn til set og rep-range..

Men har du slet ikke mulighed for at styrketræne?

Link to comment
Share on other sites

Okay 100 kr må jeg da kunne slippe.

Lige nu er jeg lige flyttet til aalborg efter at have været på gerlev idrætshøjskole, så jeg har ikke lige det store sociale netværk eller så mange kontanter at gøre godt med.

Men jo jeg skal vel bare lige finde et gym og slippe lidt kontanter, så det er vel muligt.

Jeg er ejer af et på håndvægte på op til 15 kg, og så har jeg trænet pistols(one legged full squats) og calve raises med dem.. Men jeg regnede med at det var god nok styrketræning..

Jeg trænede i en kort periode med vægte på højskolen. Du vil helt klart anbefale vægte?

Link to comment
Share on other sites

Okay 100 kr må jeg da kunne slippe.

Lige nu er jeg lige flyttet til aalborg efter at have været på gerlev idrætshøjskole, så jeg har ikke lige det store sociale netværk eller så mange kontanter at gøre godt med.

Men jo jeg skal vel bare lige finde et gym og slippe lidt kontanter, så det er vel muligt.

Jeg er ejer af et på håndvægte på op til 15 kg, og så har jeg trænet pistols(one legged full squats) og calve raises med dem.. Men jeg regnede med at det var god nok styrketræning..

Jeg trænede i en kort periode med vægte på højskolen. Du vil helt klart anbefale vægte?

ja det ville jeg umiddelbart..

men alt er jo relativt, og ingen vægte er også fint nok.. du må bare gøre op med dig selv hvor meget du ønsker det?

men med plyometric og en lav fedtprocent kan du nå langt.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Som sagt kan du godt forbedre din springhøjde vha. tung styrketræning, men sandsynligvis IKKE ret meget. Men det er selvfølgelig godt at styrketræne da det minimerer risiko for skader (hvis det gøres rigtigt), og samtidig gør dig i stand til at kunne lave mere decíderet springtræning. Jeg har selv spillet volley i mange år, og min erfaring stemmer godt overens med det litteratur der anbefaler at: Man skal springe, hvis man vil øge sin springstyrke - altså er spring/plyometrisk træning vejen frem, og ikke vægttræning. Min springhøjde er ca. 85 cm (med tilløb og armsving, afsæt på to ben). Jeg løfter ikke specielt meget i squat. Kender andre volleyspillere som også springer meget højt, selvom de aldrig har dyrket tung vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er interesseret i at nå min max springhøjde, da jeg elsker parkour og tricking, og ofrer alt det jeg kan på det. Men det er først her for nyligt det er gået op for mig, at jeg nok har trænet forkert.

En årgang lavede jeg faktisk også plyometrisk træning med en vægtvest, men det resulterede bare i springerknæ, da jeg blev for ivrig, det er jeg dog for længst kommet over!

Fedt, Zetter!! 85 cm er god højde! Hvilke slags øvelser laver du? Hvor mange Reps og Sets kører du?

Personligt tror jeg, at du ville kunne forbedre din springstyrke yderligere, hvis du supplerede med vægttræning.. Jeg ved ikke så meget om det, men har læst lidt på det, og det viser sig, at springstyrke er bestemt af afsætshastighed og afsætskraft.

Men da jeg ikke ved så meget om det endnu, vil jeg gerne hører mere om træning fra dig!

Jeg vil helt klart læse på emnet og eventuelt skrive et indlæg omkring det, skulle jeg finde spring træningens hellige gral. Men lige indtil da "keep 'em coming" jeg er interesseret i at høre så manges meninger som muligt og skriv gerne hvilken erfaring, du har med emnet! Jeg er meget interesseret i at høre træningsmetoder fra atletik folk(højde- og længdespringere feks.), basketballspillere osv.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Som sagt kan du godt forbedre din springhøjde vha. tung styrketræning, men sandsynligvis IKKE ret meget. Men det er selvfølgelig godt at styrketræne da det minimerer risiko for skader (hvis det gøres rigtigt), og samtidig gør dig i stand til at kunne lave mere decíderet springtræning. Jeg har selv spillet volley i mange år, og min erfaring stemmer godt overens med det litteratur der anbefaler at: Man skal springe, hvis man vil øge sin springstyrke - altså er spring/plyometrisk træning vejen frem, og ikke vægttræning. Min springhøjde er ca. 85 cm (med tilløb og armsving, afsæt på to ben). Jeg løfter ikke specielt meget i squat. Kender andre volleyspillere som også springer meget højt, selvom de aldrig har dyrket tung vægttræning.

Det er interessant, da jeg har den totalt modsatte opfattelse... Jeg vil meget gerne se referencer til den litteratur, du nævner!

Link to comment
Share on other sites

I den undersøgelse er der tale om Utrænede unge mænd, men deres konklusion er at den plyometiske træning øgede springhøjden med 10% og kraftøverførslen med 9% i forhold til styrketræningen med kun 4%. Spørgsmålet er så om dette også gælder for trænede atleter.

Det jeg gennem en anden tråd her har fået at vide mht. plyometrisk træning er at man bør vente med denne til man kan squatte sin egen kropsvægt mellem 1,5-2 gange som tommelfingerreglen (mener jeg startede en i foråret). Generelt er plyometrisk træning hårdt for knæene og overbelasting i form af springerknæ ses ret ofte. Personligt har jeg selv lidt af springerknæ pga. volleyball, men har fået styr på det vha. tung styrketræning af benene som suplement til min volleyballtræning.

Et program som Air Alert har jeg selv overvejet at prøve, men droppede det pga. et begyndende springerknæ. Jeg vil sammenligne air alert med et program til en trænet styrkeløfter, på den måde at en begynder ikke bør starte med et trænet styrkeløfter program ligeledes bør man have en god grundstyrke inden man starter på eks. air alert for at kunne undgå skader.

Link to comment
Share on other sites

Tak for artiklen,Elvirus-.

Jeg er ikke nybegynder, men har opdaget, at jeg nok har trænet forkert, fordi jeg ikke selv har tænkt, men bare gjort hvad folk har sagt..

Jeg vejer 75 kg og i den korte periode jeg løftede vægte, kørte jeg på et tidspunkt 110 kg i squat 5x5(ca. 3 måneder tror jeg)).. Så jeg er stærk nok til at må lave plyometrisk.

Jeg kørte på et tidspunkt også plyometrisk med en 10 kg vægtvest.. Ja det gav mig springerknæ. Tidligere har jeg hoppet plyometriske baner uden vægtvest.

Her på det seneste har jeg lavet plyometriske pistols og kørt dem med vægt.

Har skaffet mig "The Vertical Jump bibel", og er så småt begyndt, at læse i den.

Så vidt jeg ved nu på min smalle viden, er airalert ikke et godt program pga at det ikke (betydeligt) øger din max højde, men bare træne din "udholdende", så du kan hoppe din maxhøjde flere gange i træk. Idet at du ikke øger belastningen, men bare øger repetationerne.

Men jeg har tilgengæld også lært at det ikke kun handler om hvor meget man kan squate. Man har nemligt ikke uendeligt med tid i et afsæt, så det gælder om at kunne tilføre så meget kraft som muligt, så hurtigt som muligt.. Jeg læser ivrigt videre, men jeg er ikke nået længere end ind i teori delen, så jeg ved ikke endnu, hvordan man bedst muligt manipulere disse faktorer.

Dog kan jeg tilføje til Zetter, at du ikke kan tilføre mere kraft i dit afsæt, end du kan sqaute, dvs. tung styrketræning hjælper.

Jeg vil vende tilbage til jer, når jeg er færdig med at læse "The Vertical Jump Bibel", men indtil da vil jeg meget gerne høre mere fra jer, så post endeligt videre!

Link to comment
Share on other sites

Flere af de VL`ere jeg træner med kan altså springe væsentligt over 90cm, uden tilløb. Det er primært opnået ved eksplosiv træning, og en masse box jumps, og tre spring.

Fedt! Jeg bliver lige nødt til at spørge.. Hvad er VL'er?

Eksplosiv træning, er det så med vægte eller hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Fedt! Jeg bliver lige nødt til at spørge.. Hvad er VL'er?

Eksplosiv træning, er det så med vægte eller hvordan?

VL = Vægtløftning

Altså olympisk vægtløftning med disciplinerne træk og stød, masser af bentræning og masser af eksplosiv træning.

Den springhøjde i snakker om på 80-90cm, hvordan måles denne?

Jeg har en formodning om at det ikke bare er hvor høj box kan du springe til, men måler hvor højt man kan nå ift stående eller noget i den stil.

Jeg hoppede ca 120cm i boxjumps uden tilløb da vi havde konkurrence i det forleden, og en anden nåede ~135 :devil: så jeg håber bestemt for jer at det er to forskellige målemetoder. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Dansk og nyt og endda fra dit eget universitet (tildels) ;-)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1897862...Pubmed_RVDocSum

(hermed ikke sagt det er et godt studie, har kun læst abstract, ret lavt "n")

Studiet sætter nu ikke spring-træning op mod styrketræning... :tongue:

IMO er det et middel godt studie..! Deres styrketestning er i RM - og kun dynamisk! Dvs., at de heller ikke har RFD-værdi, hvilket opvejes end en lille smule af power-målingerne..., der dog er målt ved testning, der ikke er særlig reproducerbare (som eksempelvis isometrisk styrketestning...).

Det er helt uhørt, at den plyometriske gruppe øger sin maksimale muskelstyrke lige så meget som den anden gruppe!

(alt sammen sagt ud fra abstrakt) mange spørgsmål står åbne - hvordan sammenligner de eksempelvis det totale arbejde osv.

Jeg vil stadig gerne se litteraturen, Zetter henviser til!

Link to comment
Share on other sites

VL = Vægtløftning

Altså olympisk vægtløftning med disciplinerne træk og stød, masser af bentræning og masser af eksplosiv træning.

Den springhøjde i snakker om på 80-90cm, hvordan måles denne?

Jeg har en formodning om at det ikke bare er hvor høj box kan du springe til, men måler hvor højt man kan nå ift stående eller noget i den stil.

Jeg hoppede ca 120cm i boxjumps uden tilløb da vi havde konkurrence i det forleden, og en anden nåede ~135 :devil: så jeg håber bestemt for jer at det er to forskellige målemetoder. :tongue:

Springhøjden i volleyball (og basket + håndbold vil jeg tro) måles ved at stå op af en væg/plade med strakt arm og der sættes der et mærke(kridt). Herefter hopper personen så højt som muligt (normalt 3 gange) og sætter en ny kridtstreg på maxpunktet. Springhøjden vil være differensen mellem den nederste og øverste kridthøjde.

/Boltar

Edited by Boltar
Link to comment
Share on other sites

Det er interessant, da jeg har den totalt modsatte opfattelse... Jeg vil meget gerne se referencer til den litteratur, du nævner!

- Jeg siger ikke at man ikke skal styrketræne

- Jeg skelner mellem tung langsom styrketræning, og styrketræning med høj power (som opnås ved LAV belastning og HØJ hastighed) Dvs. jeg anser fx squat-jumps som springtræning og ikke styrketræning.

-Konklusion: Jeg mener det er vigtig(ere) at træne RFD og Power end at forbedre sin 1RM. (Hermed ikke sagt at man ikke forbedrer sin springhøjde ved konventionel tung langsom styrketræning)

- Og til dem der måtte have misforstået det med "springhøjde", så taler jeg om tyngdepunktsløfts og ikke hvor højt man kan løfte sig ved at bøje i knæene:)

- Yetti: Tror vi taler forbi hinanden, jeg henviser egentlig bare til en helt almindelig force-velocity kurve (som det meste basallitteratur vel inkluderer).

Til trådstarter: Få gentagelser, lange pauser mellem sættene vil jeg anbefale. Jeg kan anbefale jump-squat (med lav vægt ca. 30 % af din 1RM i squat), power-clean, hækkehop og straktbenshop

Link to comment
Share on other sites

Ift Plyometrisk vs. Tung styrketræning er der nok flere ting der skal overvejes. Men for at se på de enkelte øvelser kan jeg henvise til en fremlæggelse af Henrik Sørensen (Lektor, IFI, Århus) ved ICST 2008- - Colorado Springs. Han sammenlignede peak krafterne ved et benpres, hurdle-jump og drop-jump i knælleddet vha inverse dynamics analyse (både kraftmomenterne i knæ-ekstensor musklerne og forskydningskrafterne i knælleddet). Det viste sig faktisk at der ikke var signifikant forskel på peak krafterne (kraftmomentet) i benpres vs. drop-jump i knæ-ekstensorne. Derfor er det måske ikke underligt at utrænede bliver stærkere ved begge typer af træning. Der er selvfølgelig visse parametre der har betydning, som ikke tages i betragtning i inverse dynamics analysen, såsom co-aktivering af antagonister, time-under-tension osv. Men jeg synes nu stadig at det er interessant.

Når det er sagt tror jeg bestemt ikke at man skal undervurderer betydningen af tung styrketræning for at kunne hoppe højt. Jeff McBride, Cormie mv har lavet en del omkring power (hvor især mean power i den koncentriske fase er væsentlig) som er væsentligt for hoppehøjde og de konkluderer gentagende gange at styrke er vigtig. Det giver selvfølgeligt sig selv at vi ikke bare kan øge muskelmassen uhæmmet, da den øgede vægt vil påvirke hoppehøjde, men det er jo også muligt at øge styrken uden for meget muskel hypertrofi. Mht RFD har Per Aagaard nu også gentagende gange vist at tung styrketræning (måske især eccentrisk træning) har en meget gunstig virkning på RFD, så hvis RFD er vigtig i et alm hop, så må tung styrketræning også være en god ide. Personligt ved jeg nu ikke hvor vigtig RFD er i et alm countermovement jump. Derimod tror jeg stor eccentrisk styrke (og altså styrke generelt) og evne til at producerer en høj gennemsnit koncentrisk power er vigtigere, så længe vi altså snakke countermovement-jump.

Der var en længere stil, jeg fik skrevet der. Håber at det giver mening.

- Jeg siger ikke at man ikke skal styrketræne

- Jeg skelner mellem tung langsom styrketræning, og styrketræning med høj power (som opnås ved LAV belastning og HØJ hastighed) Dvs. jeg anser fx squat-jumps som springtræning og ikke styrketræning.

-Konklusion: Jeg mener det er vigtig(ere) at træne RFD og Power end at forbedre sin 1RM. (Hermed ikke sagt at man ikke forbedrer sin springhøjde ved konventionel tung langsom styrketræning)

- Og til dem der måtte have misforstået det med "springhøjde", så taler jeg om tyngdepunktsløfts og ikke hvor højt man kan løfte sig ved at bøje i knæene:)

- Yetti: Tror vi taler forbi hinanden, jeg henviser egentlig bare til en helt almindelig force-velocity kurve (som det meste basallitteratur vel inkluderer).

Til trådstarter: Få gentagelser, lange pauser mellem sættene vil jeg anbefale. Jeg kan anbefale jump-squat (med lav vægt ca. 30 % af din 1RM i squat), power-clean, hækkehop og straktbenshop

Link to comment
Share on other sites

- Jeg siger ikke at man ikke skal styrketræne

- Jeg skelner mellem tung langsom styrketræning, og styrketræning med høj power (som opnås ved LAV belastning og HØJ hastighed) Dvs. jeg anser fx squat-jumps som springtræning og ikke styrketræning.

Lidt specielt at definere squat jumps som spring-træning, men ok!

-Konklusion: Jeg mener det er vigtig(ere) at træne RFD og Power end at forbedre sin 1RM. (Hermed ikke sagt at man ikke forbedrer sin springhøjde ved konventionel tung langsom styrketræning)

Meget litteratur viser faktisk, at især RFD ret hurtigt finder et plateu, hvis ikke den maksimale kraftudvikling øges...

- Og til dem der måtte have misforstået det med "springhøjde", så taler jeg om tyngdepunktsløfts og ikke hvor højt man kan løfte sig ved at bøje i knæene:)

Det er også bare de der disko-smarte VL, der tror, at box jumps er et mål for spring-højde!! :tongue:

- Yetti: Tror vi taler forbi hinanden, jeg henviser egentlig bare til en helt almindelig force-velocity kurve (som det meste basallitteratur vel inkluderer).

Kan jeg ikke følge!

Til trådstarter: Få gentagelser, lange pauser mellem sættene vil jeg anbefale. Jeg kan anbefale jump-squat (med lav vægt ca. 30 % af din 1RM i squat), power-clean, hækkehop og straktbenshop

Jump squat er en meget stor (sindsyg) belastning af især ligamentum patella, men også rygsøjlen, så værd hundrer procent sikker på din teknik.. og start i meget lave vægte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bare at belastningen (kraften) skal være lav hvis power skal være høj. For hvis belastningen bliver for høj bliver hastigheden lille og derved bliver power lille.

Power= (Kraft x vej)/ tid

Power= Kraft x hastighed

simpel teori som holder i virkeligheden.

Edited by zetter
Link to comment
Share on other sites

Ift Plyometrisk vs. Tung styrketræning er der nok flere ting der skal overvejes. Men for at se på de enkelte øvelser kan jeg henvise til en fremlæggelse af Henrik Sørensen (Lektor, IFI, Århus) ved ICST 2008- - Colorado Springs. Han sammenlignede peak krafterne ved et benpres, hurdle-jump og drop-jump i knælleddet vha inverse dynamics analyse (både kraftmomenterne i knæ-ekstensor musklerne og forskydningskrafterne i knælleddet). Det viste sig faktisk at der ikke var signifikant forskel på peak krafterne (kraftmomentet) i benpres vs. drop-jump i knæ-ekstensorne. Derfor er det måske ikke underligt at utrænede bliver stærkere ved begge typer af træning. Der er selvfølgelig visse parametre der har betydning, som ikke tages i betragtning i inverse dynamics analysen, såsom co-aktivering af antagonister, time-under-tension osv. Men jeg synes nu stadig at det er interessant.

Helt sikkert interessant, men det er stadigvæk uhørt, at plyometrisk arbejde har det samme hypertrofi potentiale... Man bør nok skelne groft mellem styrke og hypertrofi her! Men jeg må lige nær læse artiklen, så jeg kan vurdere det samlede arbejde osv.

Når det er sagt tror jeg bestemt ikke at man skal undervurderer betydningen af tung styrketræning for at kunne hoppe højt. Jeff McBride, Cormie mv har lavet en del omkring power (hvor især mean power i den koncentriske fase er væsentlig) som er væsentligt for hoppehøjde og de konkluderer gentagende gange at styrke er vigtig. Det giver selvfølgeligt sig selv at vi ikke bare kan øge muskelmassen uhæmmet, da den øgede vægt vil påvirke hoppehøjde, men det er jo også muligt at øge styrken uden for meget muskel hypertrofi. Mht RFD har Per Aagaard nu også gentagende gange vist at tung styrketræning (måske især eccentrisk træning) har en meget gunstig virkning på RFD, så hvis RFD er vigtig i et alm hop, så må tung styrketræning også være en god ide. Personligt ved jeg nu ikke hvor vigtig RFD er i et alm countermovement jump. Derimod tror jeg stor eccentrisk styrke (og altså styrke generelt) og evne til at producerer en høj gennemsnit koncentrisk power er vigtigere, så længe vi altså snakke countermovement-jump.

Der var en længere stil, jeg fik skrevet der. Håber at det giver mening.

Lige præcis....

RFD har dog en del at sige i et alm. countermovement jump - jo hurtige du kan udvikle høj kraft, jo mere af den elastiske energi kan du opretholde...

kort sagt - lav RFD - Lav power udvikling i hurtige bevægelser... herunder counter movement jump, da det primært er afsætstiden, der er afgørende.

Fornenklet i denne formel - F * t = m * v

CMJ er dog et i mine øjne et dårligt mål, da teknikken har en relativt afgørende betydning..!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bare at belastningen (kraften) skal være lav hvis power skal være høj. For hvis belastningen bliver for høj bliver hastigheden lille og derved bliver power lille.

Power= (Kraft x vej)/ tid

Power= Kraft x hastighed

simpel teori som holder i virkeligheden.

Hvorfor?

Power = 15 x 3 = 45

Power = 3 x 15 = 45

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share