you are only as strong as your weakest link?


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Jeg har i forbindelse med basket altid lært at man kun er ligeså stærk som sit svageste led..

Det går altså ikke at have mega stærke forlår hvis man har slappe baglår, da disse forlår så aldrig vil opnå deres fulde potientiale og at der derudover er større chance for en fibersprænging.

Men gælder dette også for de mindre muskelgrupper?

Jeg har rigtig stærke Triceps - stammer nok fra alt den basket - men tilgengæld har jeg virkelig svage Biceps, når man sammenligner dem med resten af kroppen. Dette hænger sammen med at jeg egentlig ikke synes at store Biceps ser godt ud, og jeg netop drefor aldrig rigtig har trænet dem. (du bruger dem heller ikke i Basket)

Så hvis jeg begyndte at fokusere mere på mine biceps, ville jeg så også blive stærkere i min triceps?

Link to comment
Share on other sites

jeg tror du misforstår det med den svageste led lidt...

Alle bevægelser foregår ved en koordineret aktivitet mellem en "kæde" af muskler og indenfor enhver af disse kæder gælder denne regel, men muskler udenfor kæden har ingen betydning for kædens funktion. Da det er meget meget sjældent at biceps og triceps bruges for alvor sammen i bevægelseskæder, så er det tvivlsom om dine biceps vil bidrage til nogle bevægelser, hvor det er triceps der står for arbejdet. På samme måde som at større lægge nok ikke vil hjælpe på dit bænkpres....

Link to comment
Share on other sites

jeg tror du misforstår det med den svageste led lidt...

Alle bevægelser foregår ved en koordineret aktivitet mellem en "kæde" af muskler og indenfor enhver af disse kæder gælder denne regel, men muskler udenfor kæden har ingen betydning for kædens funktion. Da det er meget meget sjældent at biceps og triceps bruges for alvor sammen i bevægelseskæder, så er det tvivlsom om dine biceps vil bidrage til nogle bevægelser, hvor det er triceps der står for arbejdet. På samme måde som at større lægge nok ikke vil hjælpe på dit bænkpres....

arrh.

Så i stedet for at tro at Biceps vil gå ud over mine Dips, så skal jeg hellere se det som en forhindring ved Chin ups..? (vidste jeg dog godt i forvejen)

tak!

Link to comment
Share on other sites

arrh.

Så i stedet for at tro at Biceps vil gå ud over mine Dips, så skal jeg hellere se det som en forhindring ved Chin ups..? (vidste jeg dog godt i forvejen)

Kan man sagtens sige, men husk også at f.eks. mange kampsportsudøvere anser en alt for stor biceps som en hæmning hvad eksplosivitet angår. Det vil f.eks. sige, at en alt for stor biceps vil bremse eksplosive bevægelser hvor triceps er indvoldveret, ved basketball skud, slag osv.

Link to comment
Share on other sites

Kan man sagtens sige, men husk også at f.eks. mange kampsportsudøvere anser en alt for stor biceps som en hæmning hvad eksplosivitet angår. Det vil f.eks. sige, at en alt for stor biceps vil bremse eksplosive bevægelser hvor triceps er indvoldveret, ved basketball skud, slag osv.

hvordan hænger dette sammen?

Link to comment
Share on other sites

Kan man sagtens sige, men husk også at f.eks. mange kampsportsudøvere anser en alt for stor biceps som en hæmning hvad eksplosivitet angår. Det vil f.eks. sige, at en alt for stor biceps vil bremse eksplosive bevægelser hvor triceps er indvoldveret, ved basketball skud, slag osv.

du bliver altså nødt til at forklare hvordan store biceps kan gå ud over basketball skud...Tror ikke helt på den.

Link to comment
Share on other sites

Det er typisk noget folk med tynde arme siger :tongue:

Når det er sagt er det ikke nødvendigvis sandt at man ikke er stærkere end det svageste led. Indvolverer et løft etc. flere muskler, og det gør de fleste jo, så benytter kroppen sig af de stærkeste muskler til at klare jobbet, så man er ikke nødvendigvis begrænset af de svagere muskler.

Link to comment
Share on other sites

Men uden at gøre mig klog på det, kan man vel samtidig sige at ved at isoleret træne sine svageste muskelgrupper til øvelser der involverer dem, vil man nå en forholdsvis stor styrkemæssig fremgang, i forhold til træningsindsatsen, fordi kroppen nemlig ikke skal kompensere på samme måde?

Link to comment
Share on other sites

Men uden at gøre mig klog på det, kan man vel samtidig sige at ved at isoleret træne sine svageste muskelgrupper til øvelser der involverer dem, vil man nå en forholdsvis stor styrkemæssig fremgang, i forhold til træningsindsatsen, fordi kroppen nemlig ikke skal kompensere på samme måde?

Alt andet lige har du helt ret, samtidig vil det hjælpe til at forebygge skader.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller selv basket, og jeg har endnu ikke set en basketballspiller blive hindret i sine bevægelser eller skud pga. for store biceps. SørenW har ret; at den slags skulle være en hindring er kun noget tyndarmede folk siger fordi de skal bruge en undskyldning for at de har så tynde arme og ikke gider træne dem større. :laugh:

Jo større man er i basket, jo bedre. Sådan er det. Når man ser folkene i NBA drible, finte og skyde, så viser det med al tydelighed, at man sagtens kan være to meter høj og veje 100 kg og stadig være utrolig atletisk.

Og nej, store biceps hindrer ikke ens skud. Tværtimod. Jo større arme man har 'overall', jo mere sikker er man i sit skud, og man kan jo ikke have KÆMPE triceps og ingen biceps. Det skal ligesom hænge sammen. :wink:

Så trådstarter kan roligt træne sine biceps. Og skuldre, læg, lår, ryg, skuldre og for den sags skyld også videreudvikle de massive triceps. For kød på kroppen skader ikke. Jo stærkere man er, jo sværere er man at flytte og jo nemmere kan man flytte modspillerne. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share