Préparation Physique: Werner Gunthor


Athlete X
 Share

Recommended Posts

hvis du lært at frivende 170kg igennem teknisk ændring vil du sikkert stød længere, hvis du "lærte" at frivende 170kg uden at blive bedre teknisk vil du stød endnu længere... :tongue: bare for at ordkløve lidt.

Men gør det! super ide! Jeg starter selv i Ik99 når jeg for tid...både for at lære at vægtløft men også for selv at kunne undervise i det. Jeg kan tydeligt huske fra århus hvordan boris ( højdespringer) lynhurtigt blev meget stærkere ind Anders (trespringer) fordi han havde langt bedre teknik. Boris havde vægtløft træner på fra starten i Randers. En andet eksempel er Gert (mangekæmper) prøv at se hvor onde han var som ungdommer, udover at han var et kæmpe talent skyldes det helt sikkert at de havde en kompetent vægtløfter som træner.

Var jeg træner i en atletik klub vil jeg med 100 % sikkerhed hive en kompetent vægtløft træner ind til at hjælpe med vægttræningen. Både til at hjælpe med vægttræningen teknik men også til at vurdere hvordan man kan forbedre løftet via hjælpe øvelser.

Hvor unge er de yngst vægtløfter i danmark og hvordan start i/man dem op? og hvor langtid tror i det tager at blive en god vægtløft træner

Jeg har trænet i ik99 i en periode og stillet en smule op i vægtløftning, så jeg tør godt svare...

De yngste er ikke særligt gamle, noget i retningen af 8-10 år

Til det andet, tør jeg godt sige at det tager lang tid at blive en god vægtløfter træner, idet det tager lang tid at lære at se fejlene i løftene, samt at lære hvordan man retter dem.

Handler det om at lære nok vægtløftning til at vide det man har brug for med henblik på overførsel til atletik, så er det en anden sag, da 90% af det teknikknepperi man laver i vægtløftning sandsynligvis ikke er relevant for en atletik udøver. Desuden vil jeg mene at det også er meget begrænset hvilken overførsel hugvend og fuldt træk har til atletik, udover som GPP (underforstået at det ikke handler om at opbygge maksimal styrke i disse øvelser/bevægelser)

Link to comment
Share on other sites

Nu hvor snakken er gået hen på overførbarheden ved trænings metoder og betydninger i kastesport har jeg en del jeg gerne vil dele specifikt for kuglestød (fotokopi fra bog). Jeg tror i vil finde det interessant men det kræver dog at Arne ophæver mit ban (Athlete X) så jeg igen kan få lov at skrive og uploade og dele ud af mine guldkorn hvilket er svært at gøre bag en proxy.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo KUN fornuftigt at han griber løftene sø højt som muligt. Så skal han accelerere vægten op igennem en længere bane. At gibe den i bund vil have begrænset eller ingen værdi.

Så længe han ikke kommer galt afsted med sin teknik, så vil det virke på hans kuglestød = alt hvad han har brug for :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu var jeg lidt forsigtig til at starte med i min kritik af werner...

men det er sku da sindygt uhensigsmæssigt at dance ballet når man er kuglestøder...

det endnu mere uhensigsmæssigt at gribe en power clean i håndfladen så vægt overførslen sker til albuerne... istedet for at gribe den på skulderen.. det kan sku da ikke være så svært at lære...det kan jeg!!!

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Nu var jeg lidt forsigtig til at starte med i min kritik af werner...

men det er sku da sindygt uhensigsmæssigt at dance ballet når man er kuglestøder...

det endnu mere uhensigsmæssigt at gribe en power clean i håndfladen så vægt overførslen sker til albuerne... istedet for at gribe den på skulderen.. det kan sku da ikke være så svært at lære...det kan jeg!!!

Hvorfor er det uhensigtsmæssigt at danse ballet når man er kuglestøder?

Iøvrigt at gribe et powerclean i hænder er klart rigtigt dårlig teknik, men hvis han ikke har smidigheden i håndleddene til at lande den på skulderen så ville jeg da mene at det er mindst lige så uhensigtsmæssigt at begynde at træne en masse smidighed i hænderne når man er kuglestøder. Han opnår det han vil med øvelsen og jo højere han skal løft den jo mere kraft kræves for en given vægt, så hvis manden kan frivende eks. 180kg med den teknik så kan man det godt tyde på at han har en uhyggelig stærk bagkæde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share