Bænkpres


J Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hey...

Jeg har et problem som jeg i håber i kan komme nogle ideer til og løse.

Jeg har aldrig været nogen ørn til bænkpres pga lange arme og genrel lille brystmuskulatur, men efter jeg er begyndt og have lidt fokus på det er det blevet bedre.

Jeg har dog stadig enorme problemer i "bunden" af presset det er som alt styrke forsvinder når jeg har stangen nede ved brystet. Nogle der forslag til øvelser der forbedre dette eller andre ideer til hvad man kan gøre?

Jeg træner bænk en gang om ugen( er det for lidt?)

Når jeg træner bænk kører jeg 3 x 10 a 52 kg. ( er det for mange reps?)

På forhånd tak for hjælpen..

Link to comment
Share on other sites

Enig med Zetter. En måde at øge din bundstyrke kunn være at lave bænkpres med håndvægte, hvor du søerger fro st starte så dybt nede som muligt. Altså som udgangspunkt lig på bænken med håndvægtene i hånden og have albuerne så langt ned du kan, det skal selvfølgelig føles naturligt. Håndvægtene skal næsten ned at være i nærheden af det nederste af din brystkasse, hvis du forstår.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Zetter. En måde at øge din bundstyrke kunn være at lave bænkpres med håndvægte, hvor du søerger fro st starte så dybt nede som muligt. Altså som udgangspunkt lig på bænken med håndvægtene i hånden og have albuerne så langt ned du kan, det skal selvfølgelig føles naturligt. Håndvægtene skal næsten ned at være i nærheden af det nederste af din brystkasse, hvis du forstår.

Det er ikke det Zetter skriver.

Han skriver bare at der skal noget mere bænktræning til for at blive god til bænk. Her kan jeg kun være enig.

Med de niveau Rasmussen er på er det totalt overkill at snakke specielle hjælpeøvelser for bunden af bænken.

Start med at få en fornuftig push / pull styrke med hjælpe fra nogle gode solide øvelser. Få gerne en styrkeløfter til at kigge på din bænkpresteknik.

J.Rasmussen<< Hvor mange kropshævninger kan du tage?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det Zetter skriver.

Han skriver bare at der skal noget mere bænktræning til for at blive god til bænk. Her kan jeg kun være enig.

Med de niveau Rasmussen er på er det totalt overkill at snakke specielle hjælpeøvelser for bunden af bænken.

Start med at få en fornuftig push / pull styrke med hjælpe fra nogle gode solide øvelser. Få gerne en styrkeløfter til at kigge på din bænkpresteknik.

J.Rasmussen<< Hvor mange kropshævninger kan du tage?

Jeg mente, jeg er enig i, at Rasmussen bør lave bænk mere end en gang om ugen. I øvrigt er bænkpres med håndvægte ikke en speciel hjælpeøvelse, men et godt supplement, det tilligemed gavner bundstyrken, da man kan starte længere nede. Det er uanset ens niveau

Link to comment
Share on other sites

Ohh og en anden pointe: så længe man bruge rlidt tid til at opbygge en grundform (et par sheikoer er godt) og passer på at undgå skader, så kan de fleste tåle langt mere volumen i bryst end de tror. Det kræver fornuftig planlægning og skadesforebyggende træning. Det kan dog sagtens lade sig gøre at træne med ganske høj volumen 3 gange om ugen og øge sin masse og styrke markant.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være jeg er lidt små dum men når du siger kropshævninger ved jeg ikke om du mener over eller underhåndsgreb.:-)

Men ved overhåndsgreb (altså til ryggen) Kan jeg vel nuppe omkringe de 8.

Og ved underhåndsgreb (til bipecps osv) kan jeg banke 15 af på en god dag.

Har det meget relevans i forhold til bænk?

Link to comment
Share on other sites

Absolut er chinups godt for bænken. Hvis du gerne vil øge din bænkstyrke så skal du op og tage 20 snydechins.

Meget mærkelig sammenligning.

Du kan naturligvis sagtens øge din bænkpres styrke uden at øge din chin up styrke.

Argumentet for at chins skulle hjælpe på bænkpres styrken er svjv den stabiliserende effekt primært.

Jeg har endnu ikke trænet med fokus på at øge min chin up styrke, og jeg har da gainet fint med bænkpres styrke alligevel.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det Zetter skriver.

Han skriver bare at der skal noget mere bænktræning til for at blive god til bænk. Her kan jeg kun være enig.

Med de niveau Rasmussen er på er det totalt overkill at snakke specielle hjælpeøvelser for bunden af bænken.

Start med at få en fornuftig push / pull styrke med hjælpe fra nogle gode solide øvelser. Få gerne en styrkeløfter til at kigge på din bænkpresteknik.

J.Rasmussen<< Hvor mange kropshævninger kan du tage?

¨'

Enig

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være jeg er lidt små dum men når du siger kropshævninger ved jeg ikke om du mener over eller underhåndsgreb.:-)

Men ved overhåndsgreb (altså til ryggen) Kan jeg vel nuppe omkringe de 8.

Og ved underhåndsgreb (til bipecps osv) kan jeg banke 15 af på en god dag.

Har det meget relevans i forhold til bænk?

Overhånd/underhånd...Same same. Det er ligegyldigt. Træner de samme muskler med kun en smule forskel.

Var bare interesseret i din ryg styrke da en svag ryg kan køre at man falder hel i sammen i bunden af en øvelse som bænkpres da vinger og ryg generelt virker som pressefundamentet i et bænkpres.

Men din styrke ser jo fin ud der :smile:

Du burde ha' et tjek af din stil i bænken af en styrkeløfter, og så skal der nogle flere bænkdage på om ugen. Hold dig fra failure. Modere reprange, og gør som Pt Poul anbefaler at holde pause på brystet på størstedele af dine sæt.

Absolut er chinups godt for bænken. Hvis du gerne vil øge din bænkstyrke så skal du op og tage 20 snydechins.

Lol, Jan :laugh: Et af Champens legendariske råd. Og han har jo til dels ret. Gode lat's kan ligge fundamentet til et godt bænkpres. At det så er lidt rigeligt absolutte postulater er en anden ting. For Blackice har da helt ret i at man kan blive super stærk i bænkpres uden nogensinde at træne lats :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu skal det siges at blackice har trænet rigtigt meget dødløft og hvis der er noget der træner lats i en stabiliserende funktion (ikke præcis den samme som i bænk), så er det dødløft

Det kan jeg naturligvis ikke nægte.

Men det er bare lidt for bombastisk at sige du skal kunne lave 20 chins, for at blive stærk. Der er mange andre veje til Rom.

Men mon ikke vi kan blive enige om, at essensen er at for at få et godt bænkpres, er der andre ting end bænkpres træning der giver mening. Et godt styrke fundament generelt vil hjælpe en godt på vej.

Link to comment
Share on other sites

Uden at være ekspert vil jeg mene at det afhænger af hvilke ambitioner man har. Vil man være danmarks mester i Bænkpres vil det sandsynligvis kræve at man træner lidt mere specaliseret. Vil man blot gerne kunne levere et habielt bænkpres vil jeg mene at dødløft leverer den nødvendige ryg styrke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share